2014-06-18, 16:37
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

De etiska riktlinjerna stämmer, hon kan i alla händelser inte uttala sig om innehållet. Däremot är det möjligen lite märkligt att hon skulle ha förstört anteckningarna från terapin. Men jag vet inte vad de har för riktlinjer på Säter när det gäller den saken.
Om Bergwall sitter på det manuskriptet skulle det förstås vara intressant att få läsa det. Men den historien - om att han skulle ha hittat det i en låda - låter en aning vag och konstig.

Vad som sägs i terapin skall ju egentligen föras in i journalen, anteckningarna borde förstöras.
Citera
2014-06-18, 17:02
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Är det möjligt? Är det troligt?

Gubb-Jans version: Bergwall har tagit upp med Gubb-Jan att han överfallit en kvinna ca 1968 och ber Gubb-Jan leta efter en tidningsartikel om det. Gubb-Jan letar jättemycket och hittar en sådan från 1966. Gubb-Jan behåller det som sin hemlighet tills Christianson 2010 hör av sig eftersom Bergwall berättat samma sak för Christianson. Gubb-Jan sitter med lägget och kan "bekräfta" Bergwalls story för Christianson.

Ingår det i Gubb-Jans modus operandi att hålla tyst om brott Bergwall tar på sig?
Jag håller det för mindre troligt. Mer troligt ar att Gubb-Jan dammsugit Falutrakten på ouppklarade våldsbrott och testat dem på Bergwall. Bergwall anno post-2008 har nog en annan version av detta än Gubb-Jan. Problemet är att det inte går att lita på den heller. Ett annat mer troligt scenario är att Bergwall minns snacket om överfallet i sin ungdoms hemstad och testade sitt minne på Gubb-Jan.

Nej, men har han varit tyst? Hans problem har väl snarare varit att hitta kanaler att föra ut sitt budskap. Det är ju inget som mediahororna GW Persson och Jan Guillou haft några problem med. Det som GW säger 2009 är ju närmast löjeväckande: "Persson har ända sedan 1993 hävdat att domarna mot Thomas Quick var felaktiga"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12200872.ab
Citera
2014-06-18, 17:19
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, men har han varit tyst? Hans problem har väl snarare varit att hitta kanaler att föra ut sitt budskap.
Är det inte så att Gubb-Jan fick in artiklar i DD obehindrat fram till 2010, och många av dessa avhandlade Bergwall, och likadant med en blogg på DD fram till sommaren 2010 ungefär?

Kommunikationen mellan Gubb-Jan och Bergwall kring detta överfall 1966 (1968) borde väl ha skett innan 2010? Innan 2002 t o m?
Citera
2014-06-18, 18:55
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är det inte så att Gubb-Jan fick in artiklar i DD obehindrat fram till 2010, och många av dessa avhandlade Bergwall, och likadant med en blogg på DD fram till sommaren 2010 ungefär?

Kommunikationen mellan Gubb-Jan och Bergwall kring detta överfall 1966 (1968) borde väl ha skett innan 2010? Innan 2002 t o m?

Jo det stämmer.. de fick en ny ansvarig utgivare och han förbjöd GJ att skriva "sina objektiva artiklar" om SB 2009 men GJ fick fortsätta skriva i sin blogg.,Den rend´sades april 2011 .Här är länken

http://thomasquick.wordpress.com/?archives-list=1

Jag är inte säker men jag tror inte att SB träffat GJ .? Jag vet via det jag läst att de hade brevkontakt (GJ lär ha skickat någon tidning till SB men träffades de i verkligheten någon gång?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-18 kl. 19:01.
Citera
2014-06-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jo det stämmer.. de fick en ny ansvarig utgivare och han rensade rent och GJ fick instruktion att sluta skriva om SB.Jag vet dock inte datum

Jag är inte säker men jag tror inte att SB träffat GJ . Jag vet via det jag läst att de hade brevkontakt (GJ lär ha skickat någon tidning till SB men träffades de i verkligheten någon gång?
Tror att dom har träffats mer än en gång. Enligt GJ så brukade han höra av sig till Sture under storhelgerna.
Citera
2014-06-18, 19:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Tror att dom har träffats mer än en gång. Enligt GJ så brukade han höra av sig till Sture under storhelgerna.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/quicklaget-kritiken-mot-oss-ar-orattfardig

Det här är det enda möte jag känner till och då var SB inte med.Det var i år då Quickh'nget träffades..som de gjort i ett år.

Jag har letat men hittar inga belägg för att de GJ och SB träffats.

Men jag har läst att de båda talats vid i telefon några gånger jag vet inte om det är få eller fler,under TQ-tiden
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-18 kl. 19:34.
Citera
2014-06-18, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Då ville väl Sture tacka honom för böcker och annat genom att sticka till honom ett och annat överfall att fundera på.

TQ har sinne för affärer (hans dröm var att basa över ett helt varuhus):

I ett brev till en kriminalreporter i Norge* utlovas denne några pinfärska mord - mot skälig ersättning. - I en videointervju "erkänner" TQ sedan tre nya friska mord:

1. En 12-årig pojke i Lillestrøm – som blir medvetslös eller avlider.
2. En prostituerad kvinna: ”Hon är rätt sliten; mörk, och hon dödas med ett flertal knivhugg.” - Kvinnan ska TQ ha mött i Oslo på en plats han inte riktigt kan specificera.
3. 17-årig pojke i Bergen. ”Jag stannar bilen i skogen och våldför mig sexuellt på honom, och stryper honom; åker tillbaks till Bergen – och lämnar honom...”

Samtliga tre mord kunde konstateras vara påhittade.
*
Citera
2014-06-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då ville väl Sture tacka honom för böcker och annat genom att sticka till honom ett och annat överfall att fundera på.

TQ har sinne för affärer (hans dröm var att basa över ett helt varuhus):

I ett brev till en kriminalreporter i Norge* utlovas denne några pinfärska mord - mot skälig ersättning. - I en videointervju "erkänner" TQ sedan tre nya friska mord:

1. En 12-årig pojke i Lillestrøm – som blir medvetslös eller avlider.
2. En prostituerad kvinna: ”Hon är rätt sliten; mörk, och hon dödas med ett flertal knivhugg.” - Kvinnan ska TQ ha mött i Oslo på en plats han inte riktigt kan specificera.
3. 17-årig pojke i Bergen. ”Jag stannar bilen i skogen och våldför mig sexuellt på honom, och stryper honom; åker tillbaks till Bergen – och lämnar honom...”

Samtliga tre mord kunde konstateras vara påhittade.
*

Jaa det här får man ju många tankar kring. Om citatet är korrekt alltså. Säkert att det inte är fejk? Det ena är hans "sinne för affärer", som du skriver. Jag tycker ju alltid att han verkat medveten om vad han gör, och det här med drogerna har blivit överdimensionerat. "Drogrelaterade erkännanden", eller vad det nu kallas. Det var ju inte så att han var helt borta, ett nerknarkat vrak. Han visste ju vad han gjorde. Så de dödliga doser av droger som sägs ha skrivits ut - samt att han skulle ha skaffat sig ännu mer själv - jag är fortfarande ganska skeptisk. Hur det än är, så funkar inte bilden av honom som ett offer för vården.
En annan tanke: "CB vet om detta så du behöver inte gå via honom". Det är ju inte säkert att det där är sant. Kanske var det tvärtom så att Borgström skulle ha sagt nej till att erkänna direkt till en journalist, och det emot betalning. Och att det är just därför Bergwall skriver som han gör (annars skulle det ju inte spela någon roll för honom om journalisten även kontaktade Borgström, så varför säger han åt journalisten att inte göra det?).

Edit: antingen visste Borgström om att Quick tänkte erkänna direkt för en journalist mot betalning. Eller så gick han bakom ryggen på Borgström.
Senast redigerad av Butter200 2014-06-18 kl. 20:12.
Citera
2014-06-18, 20:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Jag har försökt att hitta några artiklar som Gubb Jan skrivit på DD om pedofilen, men dom verkar ha gallrat bort mycket, 2010 skall stämma. Hans blogg stängdes tydligen ner 2012 efter en attack på GW och samtliga inlägg togs bort.

Citat:

Dom verkar ju ha haft kontakt länge. Omöjligt att veta när.
Citera
2014-06-18, 20:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Varifrån kommer den uppgiften? Att TQ tog betalt för intervjuer är ju inget nytt:

"I juli 1995 skrev Svein Arne Haavik tre stora artiklar i VG om den svenska seriemördaren. Han kontaktade då Quick, som begärde att få läsa vad som skrivits om honom i tidningen.
– Jag fick via källor vet att den svenske massmördaren hade erkänt morden i Norge. Jag skrev till Quick, och han svarade. Det är sant att jag skickade artiklarna till honom. Det skedde i samråd med den redaktionella ledningen. Vi såg inga etiska problem med att han fick läsa publicerat material om sig själv. Vad han senare kan ha använt material till är svårare för mig att svara på, säger Svein Arne Haavik till norska Journalisten.
Enligt Svein Arne Haavik begärde Quick 20 000 dollar för att ställa upp på en intervju.
– Vi betalar inte pengar till massmördare. Men det var andra som gjorde det.

Kare Hunstad på Dagbladet säger att hans tidning och P4 ”gick med på att betala en avgift på 5 000 eller 10 000 dollar för en intervju 1996,eftersom det var den enda möjligheten att få tala med honom.”
– Vi hade en diskussion med nyhetsredaktör Esten Saether som gav klartecken, säger Kare Hunstad.
Esten Saether förnekar kategoriskt all kännedom om att Dagbladet betalade Thomas Quick för en intervju.

http://www.journalisten.se/nyheter/norska-journalister-betalade-intervju-med-quick
Citera
2014-06-18, 20:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jaa det här får man ju många tankar kring. Om citatet är korrekt alltså. Säkert att det inte är fejk?
Nej, det tror jag inte; dels har kriminalreportern framträtt och intygat att han han fått ett brev, och dels har HR publicerat brevet i sin bok:
http://omlinemagasin.se/2012/01/12/utdrag-ur-hannes-rastams-fallet-quick-att-skapa-en-seriemordare/
Citat:
Det ena är hans "sinne för affärer", som du skriver. Jag tycker ju alltid att han verkat medveten om vad han gör, och det här med drogerna har blivit överdimensionerat. "Drogrelaterade erkännanden", eller vad det nu kallas. Det var ju inte så att han var helt borta, ett nerknarkat vrak. Han visste ju vad han gjorde. Så de dödliga doser av droger som sägs ha skrivits ut - samt att han skulle ha skaffat sig ännu mer själv - jag är fortfarande ganska skeptisk. Hur det än är, så funkar inte bilden av honom som ett offer för vården.
Nej, han framstår som den som har regisserat såväl terapisessioner som tablettilldelning, och han säger sig också själv ha valt sina ångestattacker:
Citat:
Ursprungligen postat av SB
Ja, jo; jag minns ju det där, å… å… eh… Alltså, jag inser när vi närmar oss tältet där att jag har ingen susning om hur jag ska beskriva händelsen, eh… hur jag attackerar tältet eller människorna i tältet… Och när jag inte kan det, ehh… så väljer jag alltså att få ett kraftigt ångestanfall. – Alltså jag kunde inte berätta, ehh… jag var tvungen att styra undan från berättandet.
SB:s terapeut, leg. psykologen BS har skrivit:
Citat:
Ursprungligen postat av BS
Jag vill påstå att TQ äger en ovanlig förmåga till att formulera och beskriva de psykologiska mekanismer som är aktuella.
Hans kunskap kan bidra till både förövarpsykologi och traumateori.
Och nu sitter ju SB på såväl BS:s digra anteckningar från terapin som på ett ej utgivet bokmanuskript tillhörigt andra personer (BS resp. framlidna MN).
Citat:
En annan tanke: "CB vet om detta så du behöver inte gå via honom". Det är ju inte säkert att det där är sant. Kanske var det tvärtom så att Borgström skulle ha sagt nej till att erkänna direkt till en journalist, och det emot betalning.
Nej. - Det framgår av "TQ, del 2" och av HR:s intervju med CB att denne känt till dealen. - Sedan hur SB framställt saken för honom - och vad han off the record sagt till den norske kriminalreportern - är en annan sak. - Är man serielögnare så är man.
Citat:
Och att det är just därför Bergwall skriver som han gör (annars skulle det ju inte spela någon roll för honom om journalisten även kontaktade Borgström, så varför säger han åt journalisten att inte göra det?).
För att CB vill ha ryggen fri. - CB hade inte räknat med att HR i sin sedan länge inbokade intervju skulle ta upp saken.
Citat:
Edit: antingen visste Borgström om att Quick tänkte erkänna direkt för en journalist mot betalning. Eller så gick han bakom ryggen på Borgström.
CB var inte ensam om att slå mynt av TQ; det gjorde även SB - i ett mycket intrikat samspel.
Citera
2014-06-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Varifrån kommer den uppgiften? Att TQ tog betalt för intervjuer är ju inget nytt
Nej det visste jag också att han gjorde, även om jag inte fattat att det var så systematiskt som det verkar ha varit. Varför ville han ha betalt i dollar?
Just det här senaste uppgiften, skulle ju tyda på att Quick erbjöd en journalist att erkänna några helt färska mord direkt. Vilken videoinspelning handlar det om? Varifrån kommer citatet ur brevet till den norska journalisten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in