2013-11-02, 21:38
  #10429
Medlem
Läser Svetlana Aleksijevitj's Tiden second hand : slutet för den röda människan. Oerhört välskriven bok. Har kommit några hundra sidor in och kan minst sagt säga att jag är slukad. Intervjuer med så många olika människor som alla har varit med om en stormakts undergång, men upplevt händelserna och efterspelet så olika. Vill man försöka sig förstå hur befolkningen från Sovjet tänkte/tänker tror jag inte man hittar bättre litteratur.
Citera
2013-11-02, 22:44
  #10430
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Har börjat på Hjalmar Bergmans Clownen Jac men det har hitintills varit långt ifrån en engagerande upplevelse. Läsandet har tyvärr blivit därefter.

Vad gör den tråkig? Jag började läsa den någon gång för många år sedan men kom bara några sidor, minns inte varför. Kanske på grund av det du beskriver.
Citera
2013-11-03, 00:52
  #10431
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Vad gör den tråkig? Jag började läsa den någon gång för många år sedan men kom bara några sidor, minns inte varför. Kanske på grund av det du beskriver.
Exakt vad rent tekniskt vet jag inte, men jag har svårt att engagera mig i Benbés och Jacs havanden och göranden. De är helt enkelt fullständigt ointressanta.
Citera
2013-11-04, 10:15
  #10432
Medlem
BertFoxs avatar
Sammanbrottet (The Crack-up) av F. Scott Fitzgerald.

Sena, självutlämnande berättelser om skrivkramp, sömnlöshet och alkoholism av den i förtid utbrände författaren till Den store Gatsby. Mycket fascinerande och skrämmande läsning av en man som hade allt och förlorade det.
Citera
2013-11-04, 14:42
  #10433
Medlem
anna_83s avatar
Lady Almina och verklighetens Downton Abbey av Lady Fiona Carnarvon

Har endast hunnit läsa två kapitel. Hittills verkar det som om verkligheten överträffar dikten i storslagenhet och pompöst leverne. Tv-serien har snarare tonat ned livet på slottet och familjens rikedom. I verkligheten ägde de flera gods och fastigheter - och hör och häpna - bor kvar på slottet! Författaren är ingen mindre än den nuvarande grevinnan.
Citera
2013-11-04, 15:12
  #10434
Medlem
annzahs avatar
Läser Den mörka sporten av Viktor Johansson för GPs digitala bokcirkel. Ganska olik annat jag har läst (vilket väl är hela tanken) men efter ungefär halva boken avklarad tycker jag om den, stilen och språket är mycket bra.
Citera
2013-11-04, 21:23
  #10435
Medlem
EddieGeins avatar
Jag är halvt igenom brott och straff. Känner mig lite smått frälst!
Citera
2013-11-04, 23:06
  #10436
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Sammanbrottet (The Crack-up) av F. Scott Fitzgerald.

Sena, självutlämnande berättelser om skrivkramp, sömnlöshet och alkoholism av den i förtid utbrände författaren till Den store Gatsby. Mycket fascinerande och skrämmande läsning av en man som hade allt och förlorade det.
Tack för tipset, den ska jag försöka få tag i.
Citera
2013-11-05, 08:41
  #10437
Medlem
Krellyans avatar
Började läsa Neil Gaimans senaste, The Ocean at the End of the Lane igårkväll.

Natten till igår avslutade jag Joey Comeaus One Bloody Thing After Another och den rekommenderas varmt för den som vill ha något lite annorlunda, och inte har något emot att blanda obehag med stundvisa gapskratt. Lite udda upplägg på boken, men det är inget som stör och betalar sig i slutändan.
Citera
2013-11-06, 19:29
  #10438
Medlem
donnamanloves avatar
Jag läser Slutstation rättspsyk av Sofia Åkerman och Therese Eriksson, påbörjade den idag och var nu efter att ha läst halva boken tvungen att lägga ifrån mig den eftersom jag blir/är så arg. Helt jävla otroligt vad unga tjejer utsätts för.
Citera
2013-11-06, 21:53
  #10439
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag läser Slutstation rättspsyk av Sofia Åkerman och Therese Eriksson, påbörjade den idag och var nu efter att ha läst halva boken tvungen att lägga ifrån mig den eftersom jag blir/är så arg. Helt jävla otroligt vad unga tjejer utsätts för.

Först bör det noteras att jag inte har läst boken. Förmodligen kommer jag heller inte att göra detta. Däremot har jag stor egen erfarenhet av psykiatrin. Många av dessa "stackars unga tjejer" lever på ett sådant destruktivt vis att de hamnar inom slutenvården oavsett om de dömts i brottsmål eller ej. Lägg därtill att många, många, av dessa ser det som en karriär att gå igenom det psykiatriska systemet - ett livsprojekt. Men när de möter motstånd, så är de också de första att börja blogga och skriva om hur dåligt behandlade de har varit. Men, det finns ingen tvångsvårdsparagraf som utstuderat tillåter tvångsmedel utan orsak. Egentligen en sidodiskussion.
Citera
2013-11-06, 23:31
  #10440
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Först bör det noteras att jag inte har läst boken. Förmodligen kommer jag heller inte att göra detta. Däremot har jag stor egen erfarenhet av psykiatrin. Många av dessa "stackars unga tjejer" lever på ett sådant destruktivt vis att de hamnar inom slutenvården oavsett om de dömts i brottsmål eller ej. Lägg därtill att många, många, av dessa ser det som en karriär att gå igenom det psykiatriska systemet - ett livsprojekt. Men när de möter motstånd, så är de också de första att börja blogga och skriva om hur dåligt behandlade de har varit. Men, det finns ingen tvångsvårdsparagraf som utstuderat tillåter tvångsmedel utan orsak. Egentligen en sidodiskussion.

Jo, jag känner väl till dessa "borderlinetjejer", och har större erfarenhet av dem än jag önskar, men till rättspsyk vill inte bokens tjejer i alla fall, och det är det väldigt få som vill. Har man inte begått brott ska man inte som ung tjej dela avdelning med våldtäktsmän och så vidare, eller straffas med diverse olagliga metoder. Boken skildrar främst (hittills, är som sagt halvvägs) tjejer som placerats där långt innan det blev debatt om ämnet i media/känt för allmänheten och då max 15-20 tjejer i hela landet "vårdades" där.
Att de blivit illa behandlade i de fall som boken tagit upp hittills är mer än uppenbart då det kommer från journalanteckningar, kritik från socialstyrelsen och så vidare, och är inte under några som helst omständigheter acceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in