Citat:
Ursprungligen postat av
Arlork
Först bör det noteras att jag inte har läst boken. Förmodligen kommer jag heller inte att göra detta. Däremot har jag stor egen erfarenhet av psykiatrin. Många av dessa "stackars unga tjejer" lever på ett sådant destruktivt vis att de hamnar inom slutenvården oavsett om de dömts i brottsmål eller ej. Lägg därtill att många, många, av dessa ser det som en karriär att gå igenom det psykiatriska systemet - ett livsprojekt. Men när de möter motstånd, så är de också de första att börja blogga och skriva om hur dåligt behandlade de har varit. Men, det finns ingen tvångsvårdsparagraf som utstuderat tillåter tvångsmedel utan orsak. Egentligen en sidodiskussion.
Jo, jag känner väl till dessa "borderlinetjejer", och har större erfarenhet av dem än jag önskar, men till rättspsyk vill inte bokens tjejer i alla fall, och det är det väldigt få som vill. Har man inte begått brott ska man inte som ung tjej dela avdelning med våldtäktsmän och så vidare, eller straffas med diverse olagliga metoder. Boken skildrar främst (hittills, är som sagt halvvägs) tjejer som placerats där långt innan det blev debatt om ämnet i media/känt för allmänheten och då max 15-20 tjejer i hela landet "vårdades" där.
Att de blivit illa behandlade i de fall som boken tagit upp hittills är mer än uppenbart då det kommer från journalanteckningar, kritik från socialstyrelsen och så vidare, och är inte under några som helst omständigheter acceptabelt.