Citat:
Ursprungligen postat av
dsz
Har nyligen köpt en gitarr, men kan inte spela. Vill lära mig hur, vad rekommenderar ni?
Vet inte om det är akustisk eller elgitarr du vill lära dig spela, men oavsett så ska jag ge dig ett par tips.
Många idioter kommer att pracka på dig att du ska kolla lektioner på youtube eller gå till någon jävla gitarrlärare eller läsa teori. Detta kanske funkar om man är en bokmal och var duktig i skolan på att suga åt sig information likt en robot, men för oss andra som satt vid skolbänken likt ett adhd barn så ska jag ge dig mycket bättre simplare alternativ.
Lär dig att först läsa tablatur (tabs), det är jätteenkelt.
När du sedan har fattat hur du läser tabs så börjar du sakta harva på mycket enkla låtar DU tycker om. Kan inte säga hur jävla viktigt det är att välja musik DU tycker om eftersom det är en av de sakerna som kommer hålla dig motiverad.
Det kommer snart visa sig om du orkar fortsätta eller inte, de flesta inser snabbt att gitarr inte var nånting för dom.
De som vill lära sig spela gitarr kommer ofta inte särskilt långt. Men de som har ett sant intresse för själva musiken de lyssnar på kan komma mycket långt på kort tid.
Det jag vill få fram är att många fokuserar på gitarren som är själva verktyget, men verktyget används inte lika effektivt om du inte har kärlek för huset du bygger med det.
Så leta upp låtar du älskar och välj de lättare i början, sedan kommer allt gå frammåt sakta.
Och ha gitarren i närheten så det är enkelt att ta fram den när du är sugen (typ vid datorn)
På detta sätt så lär man sig själv känna musiken. Tekniker osv och allt skit kommer automatiskt på köpet efter allt nötande. Det negativa är väl att man inte kan någon teori, men jag har klarat mig fint utan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chelskey
Hej! Jag har spelat gitarr i några år, lite till och från. Spelat mest basic Metallica, Slayer osv. Mestadels hårdrock, och kan inte direkt spela aukustiskt.
Hur kan jag lägga upp övningar osv, för att utvecklas som gitarrist? Vars lär man sig skalor osv? Jag är mest intresserad av rock, metal, blues osv.
Att bara träna på olika låtar, är det ett bra sätt att lära sig? Eller borde jag fundera på att lära mig diverse tekniker m.m
Jag känner mig rätt lost, och vore tacksam för tips. Kanske någon bra instruktionsvideo, där man går igenom olika moment? Finns det teori-delar som man borde lära sig?
Tacksam för svar!
Detta gäller dig med.