2010-01-06, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Towlie
Min G-sträng går av orimligt ofta, vad kan det bero på :/? (Akustisk Gitarr)
Var går den av ifrån? Om det är vid stallet så kan du ju kolla om där är något vasst som den skaver emot.
Eller så har du bara otur
Citera
2010-01-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturberikare
Var går den av ifrån? Om det är vid stallet så kan du ju kolla om där är något vasst som den skaver emot.
Eller så har du bara otur

Kommer inte ihåg var de tidigare har gått av men det räcker att jag tittar på min nuvarande sträng för att se att det finns ett jack precis vid ljudhålet/där banden slutar.

Kanten bakom är in speciellt vass och jag kan inte ens tänka mig en situation där strängen skulle ta emot kanten.

Funderar på att byta håll på strängen så att livslängden ökar lite
Citera
2010-01-07, 20:53
Medlem
Halloj.. jag har köpt nya gitarrsträngar (stålsträngar) till min akustiska gitarr. Och tänkte höra hur man ska veta vart de ska sitta? Har spelat ett tag men aldrig bytt dem helt, det står inte vilken sträng som är vilken om ni förstår? Det står dock mått på dem. Om någon kan hjälpa mig att placera måtten kanske, uppifrån (E) ? Måtten är iaf.. 1.37mm, 1.07mm, 0.86mm, 0.64mm, 0.41mm, 0.30mm.. Kan inte så mycket med det här, vet ungefär bara men vill inte chansa heller. Tack på förhand!

Edit: Om jag tror rätt så ska jag börja med 1.37mm överst och sedan 1.07mm nedanför den och arbeta mig neråt?
Citera
2010-01-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Halloj.. jag har köpt nya gitarrsträngar (stålsträngar) till min akustiska gitarr. Och tänkte höra hur man ska veta vart de ska sitta? Har spelat ett tag men aldrig bytt dem helt, det står inte vilken sträng som är vilken om ni förstår? Det står dock mått på dem. Om någon kan hjälpa mig att placera måtten kanske, uppifrån (E) ? Måtten är iaf.. 1.37mm, 1.07mm, 0.86mm, 0.64mm, 0.41mm, 0.30mm.. Kan inte så mycket med det här, vet ungefär bara men vill inte chansa heller. Tack på förhand!

Edit: Om jag tror rätt så ska jag börja med 1.37mm överst och sedan 1.07mm nedanför den och arbeta mig neråt?
Det är inte svårare än tjockaste överst, den tunnaste underst! Var försiktig då du stämmer den då stallet utsätts för ett högt tryck efter att den varit slak ett tag.

Edit. Btw, knipsa inte strängarna vid stämskruvarna förrän du stämt gitarren ett par gånger då de stretchar ett tag efter dom satts dit.
Senast redigerad av minador 2010-01-07 kl. 21:03.
Citera
2010-01-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Det är inte svårare än tjockaste överst, den tunnaste underst! Var försiktig då du stämmer den då stallet utsätts för ett högt tryck efter att den varit slak ett tag.

Tackar, ska ge mig in på det nu då. Och ska vara försiktig
Citera
2010-01-07, 21:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador

Snarare så att han ska vara försiktig med strängarna, don't you think?

Byt en sträng i taget så ändras inte trycket så värst på halsen.
Citera
2010-01-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Snarare så att han ska vara försiktig med strängarna, don't you think?

Byt en sträng i taget så ändras inte trycket så värst på halsen.
Aye, dom kan lätt gå av om man är för ivrig
Citera
2010-01-07, 21:19
Medlem
Ahh, haha. Näe jag tar det här försiktigt, har en fråga dock.. Jag sätter strängen längst ner först.. Men när jag satt dit den och drar lite i den så åker piggen eller vad det nu kallas upp lite? Har böjt strängen i en 90 graders vinkel neråt där nere, men den åker upp ändå. Är piggarna olika tjocka? Har kollat men ser ingen större skillnad.. hm..

Edit: Eller mja, börjar nederst nu och där verkar det sitta iaf.. Det jag undrar mest är hur jag ska göra där uppe när jag kör i strängen i stämhuvudet? Jag kör igenom strängen och snurrar den ett par varv runt? Men nåt mer måste man väl göra? För det släpper när jag stämmer den liksom.. Kollade på nån video på Youtube men det hjälpte inte :/
Senast redigerad av Shad0w 2010-01-07 kl. 21:31.
Citera
2010-01-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ahh, haha. Näe jag tar det här försiktigt, har en fråga dock.. Jag sätter strängen längst ner först.. Men när jag satt dit den och drar lite i den så åker piggen eller vad det nu kallas upp lite? Har böjt strängen i en 90 graders vinkel neråt där nere, men den åker upp ändå. Är piggarna olika tjocka? Har kollat men ser ingen större skillnad.. hm.
Mycket riktigt kan piggarna vara bråkiga ibland, jag brukar lösa det genom at hålla nere dom med högerhanden medans jag skruvar stämskruvarna med vänstern, piggen håller nere sig själv när det är tillräckligt spänt
Citera
2010-01-07, 21:54
Medlem
Och där gick en sträng av, kommer nog aldrig förstå hur man byter riktigt Får göra det på en musikaffär helt enkelt.
Citera
2010-01-07, 22:00
Medlem
Citat:
Och där gick en sträng av, kommer nog aldrig förstå hur man byter riktigt Får göra det på en musikaffär helt enkelt.
Haha, man lär sig efter ett par gånger ska du se
Citera
2010-01-08, 13:01
Medlem
spricka på akustisk gitarr

Tja. Har fått en "torrspricka" på 8,10 cm på min akustiska ibanez gitarr. Sprickan har blivit på baksidan av gitarren. Sprickan påverkar inte ljudet alls vad jag kan höra, men har skaffat en luftfuktare nu..
Vad kostar det normalt att laga en sådan?
Vad händer om man bara låter den vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in