2013-11-02, 14:42
Medlem
Chelskeys avatar
Att improvisera låter trevligt, men jag vet ärligt talat inte hur man gör detta. Jag föredrar att träna på tydliga direktiv. Jag är inte så pass duktig att jag bara kan improvisera och få det att låta bra :P
Citera
2013-11-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Att improvisera låter trevligt, men jag vet ärligt talat inte hur man gör detta. Jag föredrar att träna på tydliga direktiv. Jag är inte så pass duktig att jag bara kan improvisera och få det att låta bra :P

Kolla lite på youtube efter olika lektioner etc.
Tjusningen med skalor är att du improviserar men att du ändå har vissa riktlinjer eftersom du spelar i skalan, förstår du vad jag menar?
Citera
2013-11-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alesanah
har nämligen hört bla om att man ska spela in med lite gain eller inge gain alls(ha clean ljud?), ha low(basen) på typ lägsta osv. Bara för att mixaren ska lägga till effekterna i efterhand(?)
Med andra ord, hur ska gitarrförstärkaren vara inställd på för att få ljudet så bra som möjligt i när låten blir klar?
MVH

Det låter helt befängt, även om det förvisso vore möjligt att lägga på dist i efterhand via datorn. De flesta (typ alla vad jag har sett) spelar in gitarrerna med helt vanlig dist, typ så man vill att det ska låta. De sätter alltså en eller flera mickar (oftast SM57) framför högtalaren och spelar som vanligt.
Citera
2013-11-06, 23:33
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Det låter helt befängt, även om det förvisso vore möjligt att lägga på dist i efterhand via datorn. De flesta (typ alla vad jag har sett) spelar in gitarrerna med helt vanlig dist, typ så man vill att det ska låta. De sätter alltså en eller flera mickar (oftast SM57) framför högtalaren och spelar som vanligt.

Det är ganska vanligt idag. Fördelen är att man inte är låst vid ljudet man spelade in och kan ändra efteråt. Om man t.ex inte har tillgång till en bra förstärkare så kan man spela in rent och skicka filerna till nån som reampar med det ljud man vill ha.
http://en.wikipedia.org/wiki/Re-amp
Citera
2013-11-07, 12:55
Medlem
imperatrixs avatar
Det bästa är väl att ha en luftfuktare där man ser temperaturen och luftfuktigheten (t.ex. http://www.ingvarljud.se/uploaded/loggor/crafterghc200_1.jpg) för att på så sätt avgöra om gitarren behöver fuktas eller inte (temperatur mellan 17-25 grader och luftfuktighet mellan 40-60%). Sedan har jag hört att det är bäst att ha gitarren i fodralet när man inte spelar på den, så att "klimatet" är jämnt och inte skiftar så mycket.
Citera
2013-11-07, 13:03
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie_9
1. Vad kostar det normalt att laga en sådan?
2. Vad händer om man bara låter den vara?
1. När jag lagade min gitarr för ett år sedan kostade det (om jag minns rätt) mellan 300-500. Var en stor spricka på framsidan som limmades efter att gitarren återfuktats + en liten på baksidan som "gick ihop" efter återfuktningen.
2. Så länge du ser till att "vattna" gitarren tillräckligt så lär sprickorna inte bli större åtminstone, möjligen gå ihop lite, men de kommer ju inte "läka" helt. Om du låter bli att fukta gitarren däremot lär ju sprickorna öka i storlek, konsekvenserna av det blir ju olika beroende på var på gitarren de sitter. Så länge gitarren inte spruckit under stallet (känn på insidan om sprickan sitter där), är det nog ingen akut fara.
Citera
2013-11-07, 20:55
Medlem
Schizofrenias avatar
Har nu fått problem med min gitarrkabel, samma som mina 2 tidigare. När man rör vid dem skrålar det som in i helvete. Vad är det för fel på sladden och finns det sladdar som fixar sånt?
Citera
2013-11-08, 00:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenia
Har nu fått problem med min gitarrkabel, samma som mina 2 tidigare. När man rör vid dem skrålar det som in i helvete. Vad är det för fel på sladden och finns det sladdar som fixar sånt?
De är glapp. Köp nya, och köp bra kablar. Inte det billigaste.
Citera
2013-11-08, 00:09
Medlem
Har nyligen köpt en gitarr, men kan inte spela. Vill lära mig hur, vad rekommenderar ni?
Citera
2013-11-08, 01:47
Medlem
0l550ns avatar
Tänkt ett tag på att börja spela gitarr, akustiskt.

Mitt mål med detta är att underhålla mig själv och på lite längre sikt underhålla familj och vänner då jag även gillar att sjunga. Musik som kan tänkas köra är Elvis, CCR,Johnny Cash, Magnus Uggla och Gyllene tider tex.

Vad har ni för tips på gitarr? Har ju inte en aning om det är min grej så skulle väl kunna tänka mig lägga runt 1000lappen +/- beroende på vad som anses bra.
Senast redigerad av 0l550n 2013-11-08 kl. 01:52.
Citera
2013-11-08, 11:12
Medlem
Schizofrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De är glapp. Köp nya, och köp bra kablar. Inte det billigaste.

Tack för svaret. Vet du om det finns bra sladd för en 200-250kr?
Citera
2013-11-08, 16:35
Medlem
buuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dsz
Har nyligen köpt en gitarr, men kan inte spela. Vill lära mig hur, vad rekommenderar ni?

Vet inte om det är akustisk eller elgitarr du vill lära dig spela, men oavsett så ska jag ge dig ett par tips.

Många idioter kommer att pracka på dig att du ska kolla lektioner på youtube eller gå till någon jävla gitarrlärare eller läsa teori. Detta kanske funkar om man är en bokmal och var duktig i skolan på att suga åt sig information likt en robot, men för oss andra som satt vid skolbänken likt ett adhd barn så ska jag ge dig mycket bättre simplare alternativ.

Lär dig att först läsa tablatur (tabs), det är jätteenkelt.
När du sedan har fattat hur du läser tabs så börjar du sakta harva på mycket enkla låtar DU tycker om. Kan inte säga hur jävla viktigt det är att välja musik DU tycker om eftersom det är en av de sakerna som kommer hålla dig motiverad.

Det kommer snart visa sig om du orkar fortsätta eller inte, de flesta inser snabbt att gitarr inte var nånting för dom.

De som vill lära sig spela gitarr kommer ofta inte särskilt långt. Men de som har ett sant intresse för själva musiken de lyssnar på kan komma mycket långt på kort tid.

Det jag vill få fram är att många fokuserar på gitarren som är själva verktyget, men verktyget används inte lika effektivt om du inte har kärlek för huset du bygger med det.

Så leta upp låtar du älskar och välj de lättare i början, sedan kommer allt gå frammåt sakta.
Och ha gitarren i närheten så det är enkelt att ta fram den när du är sugen (typ vid datorn)

På detta sätt så lär man sig själv känna musiken. Tekniker osv och allt skit kommer automatiskt på köpet efter allt nötande. Det negativa är väl att man inte kan någon teori, men jag har klarat mig fint utan.

Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Hej! Jag har spelat gitarr i några år, lite till och från. Spelat mest basic Metallica, Slayer osv. Mestadels hårdrock, och kan inte direkt spela aukustiskt.

Hur kan jag lägga upp övningar osv, för att utvecklas som gitarrist? Vars lär man sig skalor osv? Jag är mest intresserad av rock, metal, blues osv.

Att bara träna på olika låtar, är det ett bra sätt att lära sig? Eller borde jag fundera på att lära mig diverse tekniker m.m

Jag känner mig rätt lost, och vore tacksam för tips. Kanske någon bra instruktionsvideo, där man går igenom olika moment? Finns det teori-delar som man borde lära sig?

Tacksam för svar!

Detta gäller dig med.
Senast redigerad av buuske 2013-11-08 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in