2013-11-06, 17:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Stämjärn har KJ:s kompis vittnat om fanns i KJ:s lägenhet då han hållt på att snava över det.
Känns som om åklagarna har bra på fötterna i detta mål...inte minst rättstekniskt!

Teorin om att kroppen dragits ut från bilen och därmed gjort blodstänken tycker jag låter trolig då de endast är på en sida av bilen. Sedan att den emballerats innan färd...därav all kirurgtejp skulle jag gissa sant att tejpen inte tagits bort då kroppen styckades.

Jag tänker att antingen mördades hon hemma hos KJ och det vittne som försvaret åberopar såg fel eller så hann KJ i kapp henne med sin bil, fångade in henne och sade att han skulle skjutsa hem henne och sedan tog henne på ngt helt annat ställe och stämjärnet hade han i bilen.

Intressant i FUP är att ett vittne sade att han var vid en mack och såg en thailändsk ledsen, upprörd kvinna komma gående och hon hade grå munkjacka och sandaler som han lade märke till. Detta var vid 16:30 tiden. Det var väl ett tag efteråt som hon gjorde sin felaktiga tryckning på hjälp....

Detta signalement skiljer sig från de andras.

Åh, fruktansvärt med det vittnesmålet. Hade VB en grå munkjacka, eller kanske KJ...? Syns han inte i just en grå munkjacka på bild? Var jackan för stor för VB, sägs något om det? VBs mamma borde veta om sandaler saknas.
Citera
2013-11-06, 17:04
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen bad räddningstjänsten att göra det.

Ok, tack Q. Jag gissar att detta med värnet stämmer. Kanske flyttade han först torso till fp2 och sedan senare flyttade han benen direkt från detta kylskåp till värn direkt till huset, utan mellanlandning någonstans, strax innan de hittades.
Citera
2013-11-06, 17:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Inte blev man klokare på det här om det är polisen som klippt tejpen på VB i mindre bitar (om det handlar om ev skriv/syftningsfel i fup).

Åkl AB: Ni fick uppgift om att tejpen var klippt av polisen, varifrån kom uppgiften?

AS (sakkunnig SKL): Tror det var genom telefonsamtal, har undersökt varifrån uppgiften kom men inte kunnat hitta det.

??

(obs ej 100% citat)

Från NSD:s liverapport

Edit: SKL har aldrig tidigare analyserat sårtejp. De har ingen tidigare erfarenhet av det.
Då kan vi i vart fall avskriva den vettlösa teorin att det skulle ha varit något syftningsfel i SKLs rapport gällande den biten.
Teorin kanske inte var så vettlös, när allt kommer omkring.
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Enligt förhöret som nu pågår med en kriminaltekniker (minns inte namnet) så var tejpen i flera bitar redan på kroppen och har således inte klippts i efterhand. Blodet i bagaget har inte heller kunnat hamna där om alla grejor var där (som fanns där när man beslagtog bilen). Blodet gick även att se med blotta ögat. Den mängd blod och dess placering stämmer också överens med skadorna på VBs kropp. Dock är mängden för liten för att kroppen inte ska ha varit emballerad, men det är fortfarande en ansenlig mängd blod som inte kan ha kommit dit pga lite blod på t ex en väska eller liknande. Allt detta enligt pågående förhör.
Citera
2013-11-06, 17:06
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men om det är så att han specifikt sökte kring händernas anatomi så kan man ju misstänka att det finns någon betydelse med dessa händer i alla fall.

Han sökte väl på detta innan VB dog?

Han sökte på "hunnd anatomi" den 19/2, kl 02:41.

Gör man en bildsökning på google får man upp en massa hundar, men även den bild på en hand som finns med i FUP. (775) Den kommer en bit ned. Pröva!
Citera
2013-11-06, 17:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Varför utreder inte åklagaren frågor som detta med likstelheten som fortfarande fanns i benen. De hade dels kunnat få klarlagt vad som orsakade likstelheten och om värnet i sig skulle kunna vara en förvaringsplats för benen.

Då hade saker kunnat bli än tydligare, med tanke på att de saknar brottsplats och styckningsplats.
Citera
2013-11-06, 17:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Ljugholt
"Nu säger rättsläkaren att Vatchareeya kan ha dött av strypning - och därefter huggits. Detta är verkligen en rättegång full av obesvarade frågor.av Johan Håkansson,... 16:24Kommentera"

NSD

De har länge varit inne på detta med strypning om jag förstått det rätt under förhör med KJ!

Strypning är vad jag tänkt skulle vara dödsorsaken hela tiden, men så har man ju pratat om två dödande hugg? Det har jag inte fått ihop... Det känns "bra" att strypning nu verkar vara uppe igen, för logikens skull: KJ är stingslig, VB säger något som KJ "nappar" på, han tar tag om VBs hals, hon skriker två höga skrik, sedan är det slut.

Jag känner mig nu så arg på den här individen att jag vet inte vad. Vilken jävla dåre, vilken kallblodig jäkel, vilket empatilöst avskräde! Må han må dåligt resten av livet, hoppas det blir kort!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-06 kl. 17:11.
Citera
2013-11-06, 17:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Strypning är vad jag tänkt skulle vara dödsorsaken hela tiden, men så har man ju pratat om två dödande hugg? Det har jag inte fått ihop... Det känns "bra" att strypning nu verkar vara uppe igen, för logikens skull: KJ är stingslig, VB säger något som KJ "nappar" på, han tar tag om VBs hals, hon skriker två höga skrik, sedan är det slut.
Kan man skrika två höga skrik när man stryps? Jag anar en motsägelse.
Citera
2013-11-06, 17:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan man skrika två höga skrik när man stryps? Jag anar en motsägelse.

Q. Är du sjuk? Du har en mycket jobbig debatteknik. Hon skriker två höga skrik, när han greppar tag om hennes hals och anfaller henne. Sedan är det slut. Vad är det du är ute efter? Lever du i en värld full av möjliga motsägelser? Jobbigt för dig.

Prova själv att låta en kamrat angripa dig, helst bakifrån. Du kommer att ge ifrån dig några höga skrik om angreppet är aggressivt och du blir rädd, överraskad, panikslagen, särskilt om du kanske varit rädd flera gånger under kvällen. Mycket tyder på att VB hade ett helsicke hos KJ, hon kunde inte överlista honom eller rädda sig.

Q. När en person blir strypt har gm sällan fingrarna i bra position omedelbart, fingrarna söker efter rätt läge i några sekunder, offret rör sig, sedan blir greppet HÅRT. Fundera. Det är inte första gången ett offer hinner skrika två gälla skrik, innan hen blir strypt. Det brukar gå till precis så här.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-06 kl. 17:20.
Citera
2013-11-06, 17:14
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Angående värnet där likdofthunden Uno markerade.
Är vattnet där stillastående? Det rinner dit men inte vidare?
Vet någon om prover tagits på vattnet som tömdes ut?
Syns det vid något slags test om det hamnat blod i vattnet även om det blivit utspätt?

Vattnet filtrerades och en hund markerade på filtret. S. 396 i FUP.
Citera
2013-11-06, 17:15
Medlem
Hunden Uno markerade i värnet. Hittades verkligen inte ett enda spår från offret VB där?
Verkar ju helt ofattbart om det genomsökts grundligt.
Citera
2013-11-06, 17:15
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Varför utreder inte åklagaren frågor som detta med likstelheten som fortfarande fanns i benen. De hade dels kunnat få klarlagt vad som orsakade likstelheten och om värnet i sig skulle kunna vara en förvaringsplats för benen.

Då hade saker kunnat bli än tydligare, med tanke på att de saknar brottsplats och styckningsplats.

Ja det är verkligen märkligt. Men om värnet var styckningsplats, borde de inte ha hittat något som tyder på detta. Nån benflisa....? Det lär ju varit en ganska slafsig historia med tungt verktyg som tex yxa. Undrar hur noga de undersökte värnet.

Edit: såg att jag var 2a på den frågeställningen.
Citera
2013-11-06, 17:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad innebär detta.

Kroppen hade ingen likstelhet kvar men däremot benen.
Likstelhet i kroppsdelar som undersöks mer två och en halv vecka efter döden? Visserligen inträder och försvinner likstelheten sist i benen, men det är höggradigt anmärkningsvärt. Normalt är likstelheten över efter mindre än tre dygn.

Citat:
Nu säkert en idiotisk fråga, men kan det innebära att benen kapades av under tiden kroppen var likstel, eller varför har benen likstelhet kvar men inte kroppen?
Likstelhet är per muskel, inte per kropp. Om kroppen kapas eller ej har ingen betydelse för likstelheten.

Citat:
Kan benen ha förvarats på ett sådant sätt som bibehållit likstelheten?
Jag har svårt att tänka mig att ens förvaring på is (eller i en eljest islagd sjö) skulle kunna uppskjuta autolysen så länge att kroppspartier fortfarande är likstela efter så lång tid. Det enda jag kan tänka mig är nedfrysning. Och jag tycker att rättsläkarna borde ha upptäckt om benen var upptinade. Men det kan vara svårare än jag inbillar mig under de rådande betingelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in