2013-11-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är ju hemskt synd om de som tillhör den styrande kretsen, de bara måste flyga kors och tvärs över hela jorden på sina "uppmuntringsbesök" och resa gratis, bo gratis och äta gratis på medlemmarnas bekostnad.

Ja man skyltar inte med lyxlivet idag som Rutherford gjorde på sin tid! Men visst lever Jv-ledningen gott på insamlade pengar...och givetvis blir resorna och representationen långa och många...
Citera
2013-11-06, 15:48
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja man skyltar inte med lyxlivet idag som Rutherford gjorde på sin tid! Men visst lever Jv-ledningen gott på insamlade pengar...och givetvis blir resorna och representationen långa och många...

Självklart förekommer sådant. Som inom de flesta organisationer (Röda korset, katolska kyrkan osv), och är knappast ovanligt. Så du menar att just inom JV så förekommer detta extra mycket? Rutherford är ingen person som uppmärksammas spciellt mycket inom JV, bara för att han startade rörelsen. Han är inget helgon och rollmodell för dom.

Men om vi ska jämföra, så har katolska kyrkan aktier i vapenföretag osv. Det känns inte heller speciellt kristet.

De stora etablerade kyrkorna har väl varit 10000 gånger värre? Fel person på fel plats, kan ställa till det för en hel grupp människor. Det borde du förstå. Vill se källa och fakta, på att det notoriskt förskingras pengar.
Citera
2013-11-06, 15:52
Medlem
PeterDolvings avatar
Kretstillsyningsmän (personer som ska höja moralen, och ge andlig ledning) reser runt i församlingarna. De brukar stanna i varje församling en vecka, och bjuds på mat av församlingen. Man bjuder hem dem helt enkelt, och det känns väldigt hedrande för många.

Men att de ska få pengar i fickan, det låter som fiktion.
Citera
2013-11-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Många JV´s har daglig beslutsångest över vad man kan göra och inte göra. Jag vet flera personer som mått väldigt dåligt över den skuld och skam de känner, och jag har så svårt för personer som moraliserar. Det kan låta som att bara för att du är JV, så är du felfri. Väldigt många lever en fasad.

Kritik får inte uttryckas mot de egna trosfrågorna, då blir man tillrättavisad av en äldstebroder. Pratar du för fritt, så springer de och skvallrar hos äldstebröderna. Rent organisatoriskt är JV inget jag skulle vilja vara en del av. Varför försöka vara något jag inte är? Jag är hellre ärlig än falsk, och kanske kommer detta uppskattas på domens dag, vad vet jag. Långt ifrån alla JV kommer komma till paradiset.. Långt ifrån.

Man glömmer Jesus budskap, och man har en kall och känslolös inställning till svagheter och bristande tro. Uteslutningen har ett syfte, men det är en regel som förstör människors liv. Många vågar inte gå ur, eftersom de tappar hela sin släkt och vänner kanske.

Denna rädsla för vad en MÄNSKLIG organisation kan göra, är inte hälsosam. Jag gillar många av JV´s idéer angående bibeln, och de flesta är trevliga människor. Men ifrågasätter man för mycket, blir det upprört. Fritt tänkande är inte tillåtet. Bara om det är inom ramarna för vad som är okej.

Jehovas vittnen är en religion för hårda människor, som har en karriärlystnad. För att predika, är grundstenen. Personer som kanske inte skulle våga detta, har ingenting där att göra. Man får inte vara passiv, man ska "framåt gå" och bli en mogen man. (Ur en sång som sjungs inom JV)

Att man döper barn i 11-12 års åldern, som sedan kanske känner att de gjort fel val, fryses ut, och det mina vänner. Kan INGET JV förneka. Jag hade aldrig velat se mina barn vara tvungna att ta ett sådant beslut, utan att verkligen förstå innebörden. Men de anses ju vara "andligt mogna".

Man måste svälja hela idéen, annars är det lönlöst. Det är något jag personligen nog aldrig kan göra. Därför är jag dömd att dö, och mina barn. Så är det. Men om det leder till något gott för lidande människor, så låt det ske.

Ja man undrar ju hur det kunde gå så snett med Jesus budskap som ju var att befria sig från prästers överhet och organiserad religion! Svårt att hitta någon mer genomorganiserad sekt än Jv...ja det skulle vara scientologerna men de är inte kristna.

Jesus ursprungliga budskap var ju att vem som helst via honom kunde få direktkontakt med guden och frälsning...
Citera
2013-11-06, 16:00
Medlem
Citat:
Självklart förekommer sådant. Som inom de flesta organisationer (Röda korset, katolska kyrkan osv), och är knappast ovanligt. Så du menar att just inom JV så förekommer detta extra mycket? Rutherford är ingen person som uppmärksammas spciellt mycket inom JV, bara för att han startade rörelsen. Han är inget helgon och rollmodell för dom.

Men om vi ska jämföra, så har katolska kyrkan aktier i vapenföretag osv. Det känns inte heller speciellt kristet.

De stora etablerade kyrkorna har väl varit 10000 gånger värre? Fel person på fel plats, kan ställa till det för en hel grupp människor. Det borde du förstå. Vill se källa och fakta, på att det notoriskt förskingras pengar.

Nej, det förekommer inom alla sekter...inom Jv så döljer man det noga av naturliga själ! Och det var inte Rutherford som startade Jv utan han kapade sektledarskapet för egen vinning!

Och ditt smygstöd till Jv-ledningen är noterad!

Ja alla pengar Jv tjänat på sitt fastighetsimperium är borta, man tigger t o m om statligt stöd i olika länder numera för att klara ekonomin!

Ett tecken på den ekonomiska krisen är alla indragna kontor, beteliter som fått sparken och den stora nedbantningen av det som skulle ersätta Brooklyn.
Citera
2013-11-06, 16:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Alla storindustrier vilka är börsnoterade har andelar i vapendindustrier, både huvudeleverantörer som underleverandtörer liksom bisysslande marginalare.
Med det försvarar jag inte vare sig religion eller vapenindustri, men jag kan undra över vad de dolda sekteristiska sällskapen sysslar med när så mycket vapen kommer på villovägar , det är ju den ryska intelligensen som trängt sig in elelr den amerikanska och de två ägnar sig ännu åt antagonismens heligheter i den kolsvarta helt osynliga traktamentets salighetsväg. Det är sj'lvklart att de behöver ventiler och vad är då bäst om inte riktigt täta sekter, som kan garantera att offentlighetsprincipen inte når in.

Sedan kan man viss skylla på hot, men inte systematiskt fejka hot utifrån att sekteriet slagit klorna i resp. individ och direkt fått klinisk paranoia att blomma ut - men visst är det hotfullt - polemik har ju fått frälsningsvärde och politik som nu i valtider... kommer visa hur styrkemätningarna kommer manifesteras.

Då kanske det är bättre med allienation istället för expansiv expression? Nej, jehovas vittnen vill ge el. återspegla den fromma imagen och försöka prisa tigandets konst, itne så konstigt när man nog blir pranoiker av att emotta donationer vilka ger livförsäkring med aldrig mer bryddhet för vad ett kilo kött eg. kostar.

Jag har själv vaarit flagrant och inte fromt noggrann med att välja produkter vilka är noll-dimensionerade i moralist-petitesserierna.. och kommit med floskler om att det är bra att sopa egen dörr, men nu förstår jag vad sopa egna dörren betyder, det vet man inte som ung och panikslagen med hoppet mot framtid istället för kletandet i dåtid, men sådana smala lyckor är inte enbart sekternas värld, det är politikens alldeles egna vinstmaskin, som gör affär av precis allt. Fråga annars jordgubben janne.. han är ju ärlig den. offentlig och rättrådig som bara den.. ?
...och resten av ryssfantasterna, oh vad ärliga.
Citera
2013-11-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det var ju också de forntida källorna till att judarna inte uttalade Namnet. Du menade att jag skulle upprepa dessa, och det gjorde jag med råge och lade till Mark. 14:62 och Apg. 7:2 som visade att Jesus och Stefanus anslöt sig till det förhärskande synsättet. Någon respons på det har inte synts till. Men för all del, ta du dig den tid du behöver.

Jag har inte glömt och ska svara men jag måste se till att läsa på ordentligt innan
Citera
2013-11-06, 16:25
Medlem
Citat:
Det är väl klart att ledningen vill ha folk som arbetar gratis...så fungerar det i alla sekter där man vill håva in pengarna till ledarna!

Och för din info så blir det inte mycket med det där nybygget! Planerna har decimerats åstskilligt...inget du funderat på varför man gör detta?

Vad du vet mycket, jag var nyligen där (Brooklyn) och fick en massa info om vad som är på gång.
Citera
2013-11-06, 16:28
Medlem
Citat:
Märkligt då vad orkeslös den här guden är när problem ska lösas...halvmesyrer hit och dit, lite syndafloder som inte löser något, etnisk rensning med den israeliska pöbelns hjälp osv i långa banor!

DU kanske skulle läsa om bibeln!

Du kanske inte har kunskap och förståelse varför saker skedde och då är du ursäktad.
Det var aldrig meningen att frågan om styre skulle lösas på Judarnas tid.
Citera
2013-11-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ja du har då verkligen info som är sensationell...fred och frid i universum? Du måste nog ringa Nasa och ryska rymdstyrelsen och meddela detta!

Gör du dig rolig över detta.
Det gläder mig om jag kan göra dig glad.
Annars är det så att det enligt bibeln finns miljontals ande skapelser och att vissa av dessa gjorde uppror emot Gud.
Dessa är nu nedkastad till jordens närhet och därför står det i Upp 12:9,12
Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden; han slungades ner till jorden, och hans änglar slungades ner med honom. 12 Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.”
Däremot är det inte fred och frid på vårt klot bland annat pga det som sägs ovan.
Citera
2013-11-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vad du vet mycket, jag var nyligen där (Brooklyn) och fick en massa info om vad som är på gång.

Åjo, har man släkt som är Jv får man en del nytt till livs! Info om vad som är på gång är väl mysigt men inte mycket av det man planerat kommer att bli verklighet pga den dåliga ekonomin...och man kan fråga sig varför Jv ska investera nu när slutet ju ändå står för dörren..
Citera
2013-11-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är ju hemskt synd om de som tillhör den styrande kretsen, de bara måste flyga kors och tvärs över hela jorden på sina "uppmuntringsbesök" och resa gratis, bo gratis och äta gratis på medlemmarnas bekostnad.

Bo gratis gör det vanligen hos någon familj där det får frukost lunch och middag.
Har träffat några av dessa och de är sympatiska och enkla människor.
Jag har knappt någon kännedom om dem så skulle jag träffa dem på stan eller på ett möte skulle jag inte veta vilka de är.
Vi ser dem inte som våra ledare och det vet du säkert redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in