Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Skulle du hävda att han är allsmäktig, allvetande och evig? I så fall så uppstår en del problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Allsmäktig ja. Allvetande nej. Evig ja
Frånsett det uppenbara att gen. 1 demonstrerar att 'gud' inte är allvetande, gissar jag att du med icke-allvetande syfter till människans fria vilja som en okänd variabel i ekvationen.
Följaktligen uppstår det några tänkbara scenarior.
1/ 'Gud' trivs inte sådär väldig bra med applicerat fri vilja. Den är visserligen bra för honom som pseudo-liberal propaganda och för hans SM-lekar, men bara sålänga människor och änglar gör som dom blir tillsagde och 'underkastar sig frivilligt'.
Det är mera rimligt att anta som en möjlighet, att fri vilja inte har sitt ursprung i denna 'gud', men är att fri vilja har sitt ursprung utanför för denna 'gud' och att han helt enkelt är tvungen till att dras med fri vilja så gott han kan. D.v.s. genom att konstruera en av dom största lögner av alla: "Jag ger fri vilja på det villkor att ni endast användar den som jag vill .... OCH DETTA ÄR BRA".
2/ 'Gud' förstår tydligen inte teodicé problemet heller; att applicerat fri vilja eventuellt kommer att leda till etiska frågor. Antingen det nu BÖRJAR med att den fria viljan ledar till förvärvande av etisk insikt vilket i 'guds' förvirrade resonerande är oetisk, eller att det redan oberoende av denna 'gud' ... och liksom med den fria viljan ..... finns ett annat ursprung för en redan existerande etik, som 'gud' ville hålla A & E isolerade från, tills han ('gud') hade hjärntvättat dom rejält för sina slavras-ambitioner och Sado-Masochistiska underkastelses/bonding-sociopati.
'Gud' är enligt ovanstående alltså inte alltför smart, vilket i princip inte förhindrar en roll som skapare vilket i sin tur förklarar varför denna skapelse verkar vara så dysfunktionell på flera sätt.