2013-11-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag har läst alla länkarna du skickade och vad vill du påvisa med dessa?
Att JV har egendomar som betingar ett stort värde är ingen hemlighet.
Att JV omsätter stora summor pengar är ingen hemlighet det finns nästan 8 miljoner JV alltså nästan lika många som Sveriges befolkning. Det är väl klart att det gör att det omsätts stora summor.
Det jag reagerade mot var att vissa enligt dig blir rika på detta.
Vilka är dessa?
Det påvisade du inte.
Där talar du osanning och det står jag fast vid.

Jag är helt enig med dig om detta. Det är en fullständig myt att ledarna eller "aktieägarna" tar in stora penningsummor privat. Från första stund har Jv varit en ideell rörelse och det har den fortsatt att vara. Naturligtvis krävs mycket pengar, liksom pingströrelsen och andra kyrkor kräver pengar, men dessa medel används helt i verksamheten. Rätt skall vara rätt.
Citera
2013-11-06, 09:50
Medlem
Citat:
Jag tycker det är underbart att du kan skriva detta och menar att du har kunskap som t ex jag inte besitter i ämnet.
Jag känner en del av dem som du menar ska dra in pengar.
Inget fungerar så i den här organisationen.
JV sålde nu 5 byggnader i New York för ca 2 miljarder svenska ca 25 byggnader till ska säljas.
Dessa pengar används till att bygga nytt ca 1 timme utanför New York.
Inga är betalda bland JV de som arbetar ideellt vid landskontor tryckerier (eller är medlem i det som kallas styrande kretsen) och oavsett vad de gör där så har de mat och husrum och ett litet penningbidrag tror det är ca 700 kr i månaden.
Det du skriver är lögn.

Det är väl klart att ledningen vill ha folk som arbetar gratis...så fungerar det i alla sekter där man vill håva in pengarna till ledarna!

Och för din info så blir det inte mycket med det där nybygget! Planerna har decimerats åstskilligt...inget du funderat på varför man gör detta?
Citera
2013-11-06, 09:53
Medlem
Citat:
Guds styre misslyckades inte däremot så ser vi mänskligetens misslyckande av att styra.
Du behöver nog läsa på lite mera...

Nej det står ju i bibeln...fast Jv har väl en annan tolkning av detta fiasko... Det är nog du som måste läsa på hur bibelguden misslyckas gång efter annan i framförallt GT.
Citera
2013-11-06, 10:02
Medlem
Citat:
Att han dels är fullkomlig i absolut mått.
Han besitter all kunskap all makt all vishet.
Han har skapat hela det fysiska universum han gör således vad han vill med sin skapelse.
Däremot så balanseras detta av hans kärlek Gud är kärlek.
Så alla moral lagarna som Gud ställt upp är alltid till människans bästa och det på grund av att han vet hur vi fungerar han har ju skapat oss.

Märkligt då vad orkeslös den här guden är när problem ska lösas...halvmesyrer hit och dit, lite syndafloder som inte löser något, etnisk rensning med den israeliska pöbelns hjälp osv i långa banor!

DU kanske skulle läsa om bibeln!
Citera
2013-11-06, 10:06
Medlem
Citat:
När det gäller Guds styre så tar han snart tillbaka styret över jorden.
Han har således rätten att styra jorden och är den enda som kan styra med framgång.
Den rättigheten är absolut.
Gud gav människan en tid av styre bara för att den moraliska frågan angående vem som styr bäst skulle avgöras.
Resultatet av mänskligt styre ser vi runtomkring oss.

Hur då styra med framgång? Han har ju ingen koll på sina egna änglar och djävlar...jag tror den här bibelguden redan visat sin inkompetens när han försökte styra israelerna.
Citera
2013-11-06, 10:10
Medlem
Citat:
Han gör det för att hans ursprungliga uppsåt med jorden ska förverkligas.
Idag råder det fred och frid i hela universum förutom på jorden
Människan kommer snart att återigen uppnå fullkomlighet och få ett evigt liv.
Det som krävs för det är att man accepterar att Gud är den som har rätten att avgöra vad som är gott och ont, att han är universums suverän.
En människa som lär känna Guds verkliga natur kan känna en stark kärlek till honom och därigenom vilja leva enligt hans vilja.

Rättighet i det här fallet om jag förstår din fråga rätt är att Gud har den absoluta rätten att bestämma över sin skapelse. Detta styrs dock av fullkomlig kärlek och han vill alltid människan dess bästa.

Ja du har då verkligen info som är sensationell...fred och frid i universum? Du måste nog ringa Nasa och ryska rymdstyrelsen och meddela detta!
Citera
2013-11-06, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nä inte alls jag försökte bara att lätta upp stämningen lite.
Jag tror nämligen att Gud har humor och vi har skapats med förmåga att skratta och se saker
från den humoristiska sidan.

Vad kallas en praktikant på McDonalds?
Nybörjare!

McDonalds ska börja med en ny fiskburgare.
Mcrill!

Detta var OT men även om vi diskuterar allvarliga ämnen så kan vi ju göra det med glimten i ögat

Jag har visst redan nämnd att JVs 'argumentationsform' kan betraktas som ett skämt. Tyvärr en del åt det tragikomiska hållet.
Citera
2013-11-06, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Skulle du hävda att han är allsmäktig, allvetande och evig? I så fall så uppstår en del problem.

Citat:
Allsmäktig ja. Allvetande nej. Evig ja

Frånsett det uppenbara att gen. 1 demonstrerar att 'gud' inte är allvetande, gissar jag att du med icke-allvetande syfter till människans fria vilja som en okänd variabel i ekvationen.

Följaktligen uppstår det några tänkbara scenarior.

1/ 'Gud' trivs inte sådär väldig bra med applicerat fri vilja. Den är visserligen bra för honom som pseudo-liberal propaganda och för hans SM-lekar, men bara sålänga människor och änglar gör som dom blir tillsagde och 'underkastar sig frivilligt'.

Det är mera rimligt att anta som en möjlighet, att fri vilja inte har sitt ursprung i denna 'gud', men är att fri vilja har sitt ursprung utanför för denna 'gud' och att han helt enkelt är tvungen till att dras med fri vilja så gott han kan. D.v.s. genom att konstruera en av dom största lögner av alla: "Jag ger fri vilja på det villkor att ni endast användar den som jag vill .... OCH DETTA ÄR BRA".

2/ 'Gud' förstår tydligen inte teodicé problemet heller; att applicerat fri vilja eventuellt kommer att leda till etiska frågor. Antingen det nu BÖRJAR med att den fria viljan ledar till förvärvande av etisk insikt vilket i 'guds' förvirrade resonerande är oetisk, eller att det redan oberoende av denna 'gud' ... och liksom med den fria viljan ..... finns ett annat ursprung för en redan existerande etik, som 'gud' ville hålla A & E isolerade från, tills han ('gud') hade hjärntvättat dom rejält för sina slavras-ambitioner och Sado-Masochistiska underkastelses/bonding-sociopati.

'Gud' är enligt ovanstående alltså inte alltför smart, vilket i princip inte förhindrar en roll som skapare vilket i sin tur förklarar varför denna skapelse verkar vara så dysfunktionell på flera sätt.
Citera
2013-11-06, 11:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Allsmäktig ja

Allvetande nej

Evig ja

1. Så han har inte allvetande men "besitter all kunskap"?

2. Om han är allsmäktig, har han då inte makten att ögonblickligen ta reda på alla saker han inte vet?

Det förbryllar mig hur du konstant kan säga emot dig själv på de mest pinsamma sätt. Funderar du aldrig på att det kan bero på att din underliggande modell är fel?

Förresten, om gud inte är allvetande...hur kan gud ens själv veta om han är evig eller inte?
Citera
2013-11-06, 14:21
Medlem
Citat:
Jag tycker det är underbart att du kan skriva detta och menar att du har kunskap som t ex jag inte besitter i ämnet.
Jag känner en del av dem som du menar ska dra in pengar.
Inget fungerar så i den här organisationen.
JV sålde nu 5 byggnader i New York för ca 2 miljarder svenska ca 25 byggnader till ska säljas.
Dessa pengar används till att bygga nytt ca 1 timme utanför New York.
Inga är betalda bland JV de som arbetar ideellt vid landskontor tryckerier (eller är medlem i det som kallas styrande kretsen) och oavsett vad de gör där så har de mat och husrum och ett litet penningbidrag tror det är ca 700 kr i månaden.
Det du skriver är lögn.

Det är ju hemskt synd om de som tillhör den styrande kretsen, de bara måste flyga kors och tvärs över hela jorden på sina "uppmuntringsbesök" och resa gratis, bo gratis och äta gratis på medlemmarnas bekostnad.
Citera
2013-11-06, 14:32
Medlem
Citat:
Jag har läst alla länkarna du skickade och vad vill du påvisa med dessa?
Att JV har egendomar som betingar ett stort värde är ingen hemlighet.
Att JV omsätter stora summor pengar är ingen hemlighet det finns nästan 8 miljoner JV alltså nästan lika många som Sveriges befolkning. Det är väl klart att det gör att det omsätts stora summor.
Det jag reagerade mot var att vissa enligt dig blir rika på detta.
Vilka är dessa?
Det påvisade du inte.
Där talar du osanning och det står jag fast vid.

Få se nu... medlemmarna uppmanas skramla ihop till en ny sammankomsthall som de bygger eller rustar upp med egna pengar och gratisarbete.
Efter några år uppstår plötsligt "behovet" att sälja hallen och beslutet tas över huvudet på alla medlemmarna..
Pengarna försvinner till New York och när en ny hall behövs börjar medlemmarna skramla igen.
And so on....

Du har läst alla länkarna?
Har du nåt att säga om hur JV blandar sig med politikerna som ni påstår att ni inte gör?
Citera
2013-11-06, 15:44
Medlem
PeterDolvings avatar
Många JV´s har daglig beslutsångest över vad man kan göra och inte göra. Jag vet flera personer som mått väldigt dåligt över den skuld och skam de känner, och jag har så svårt för personer som moraliserar. Det kan låta som att bara för att du är JV, så är du felfri. Väldigt många lever en fasad.

Kritik får inte uttryckas mot de egna trosfrågorna, då blir man tillrättavisad av en äldstebroder. Pratar du för fritt, så springer de och skvallrar hos äldstebröderna. Rent organisatoriskt är JV inget jag skulle vilja vara en del av. Varför försöka vara något jag inte är? Jag är hellre ärlig än falsk, och kanske kommer detta uppskattas på domens dag, vad vet jag. Långt ifrån alla JV kommer komma till paradiset.. Långt ifrån.

Man glömmer Jesus budskap, och man har en kall och känslolös inställning till svagheter och bristande tro. Uteslutningen har ett syfte, men det är en regel som förstör människors liv. Många vågar inte gå ur, eftersom de tappar hela sin släkt och vänner kanske.

Denna rädsla för vad en MÄNSKLIG organisation kan göra, är inte hälsosam. Jag gillar många av JV´s idéer angående bibeln, och de flesta är trevliga människor. Men ifrågasätter man för mycket, blir det upprört. Fritt tänkande är inte tillåtet. Bara om det är inom ramarna för vad som är okej.

Jehovas vittnen är en religion för hårda människor, som har en karriärlystnad. För att predika, är grundstenen. Personer som kanske inte skulle våga detta, har ingenting där att göra. Man får inte vara passiv, man ska "framåt gå" och bli en mogen man. (Ur en sång som sjungs inom JV)

Att man döper barn i 11-12 års åldern, som sedan kanske känner att de gjort fel val, fryses ut, och det mina vänner. Kan INGET JV förneka. Jag hade aldrig velat se mina barn vara tvungna att ta ett sådant beslut, utan att verkligen förstå innebörden. Men de anses ju vara "andligt mogna".

Man måste svälja hela idéen, annars är det lönlöst. Det är något jag personligen nog aldrig kan göra. Därför är jag dömd att dö, och mina barn. Så är det. Men om det leder till något gott för lidande människor, så låt det ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in