Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Man kan ju anta att inte bara Vincent sov över i de lokaler han förfogade över, även anställda kan ju ha slaggat där temporärt. Adressen som irländaren bor på är f.ö inte så långt bort från Ösmo, där Catrine brukade sova över hos Ragnar.
http://www.easypolls.net/poll.html?p=52701fe3e4b099060f9a58ba
Absolut. Det är inte bara Vincent som är intressant som person. Han är synnerligen intressant i utredningen, men runt honom hopar sig frågetecknen, och vi vet ju eg ingenting om hans omedelbara umgänge. Vem hade nycklar till E-vägen 25, vem lånade nycklar, var ngn bostadslös och passade på att låna semestertomma lokaler, bröt ngn sig in och slaggade en eller 2 nätter bara? Enligt ett vittne fanns en säng på E-vägen, och enligt vittnet köpte Vincent sex på E-vägen, ngt år innan Catrine dog. 1983, om jag minns rätt.
Och man frågar sig självklart om ngn annan köpte sex på E-vägen 25, kanske flera personer. Och man kan också undra om Vincent var ärlig när han förnekade sexuell kontakt med Catrine, och man kan undra om Catrine ngn gång befann sig på E-vägen. Detta är självklara frågor, med tanke på Catrines och Vincents personligheter och livsföring, och enligt Vincent lärde han känna Catrine i början på 1983 eller i slutet på 1982, "ett par år" innan feb 1985, när han förhördes. Om han talar sanning så kände de varandra i 2,5 år, men man får dra bort tid då Catrine var utomlands förstås, men de kände varandra tillräckligt bra för att gå på Röda rummet, ha intern humor och "kramas" ibland. Och enligt Vincent lärde de känna varandra på MS-gatan. Men inget sex. Nehej du, jomenvisst. Säkert inte, nej då. Jag känner mig rätt skeptisk kan jag säga ...
Man måste också fråga sig vad dessa udda fåglar hade gemensamt, för man kan nog utesluta att de hade en normal, avslappnad vänskap utan krass vinning och baktankar år 1984. En nersupen, våldebenägen fifflare med knarkrykte och bordellrykte, 43 år gammal med jättemage, och så Catrine, en vinddriven horsepundare, 16 år yngre, späd och i grunden attraktiv, men sliten. Jag är cynisk, det erkänner jag, men jag kan bara se 3 intresseområden som Vincent och Catrine kan ha delat: missbruk (sprit/knark/tabletter), sexuella tjänster och ngn form av fiffel, häleri, bedrägeri osv.
Och Vincent hade också en fru, som hängde ihop med honom i många år, och vad hon tyckte om Vincents leverne, brottsligheten, sexköpandet och kaoset, det undrar jag. Hon lever fortfarande, och jag vet att seriösa försök har gjorts att kontakta henne och ställa frågor om Vincent, men hon har inte svarat med ett ord. Tystnaden är kompakt.
Iofs är frun inte skyldig ngn att komma med info, men man kunde ju tro att hon skulle vara lite intresserad av att rentvå Vincent, om det var möjligt, kanske ge en finare bild av honom. Nu är han bara ihågkommen för hästmorden (1990) och för att han har en ytterst central plats i styckmordsutredningen (knappast smickrande), men vad den platsen betyder, vad Vincent visste och inte visste om Catrines sista tid, och vad han gjorde och inte, det lär vi aldrig få veta. Vincents änka lär iaf vara en av de personer som vet mest om Vincent idag.