Citat:
Nu är jag nyfiken på hur ni andra tycker er svårighet att planera gestaltar sig.
I'll go first. Jag kommer på en sak jag måste göra. Medan blicken sveper genom rummet ser jag att jag behöver införskaffa fler hyllor, lägger det på minnet. Just ja! Imorgon har vi skjutit fram lektionen, måste kolla busstiderna så jag vet när jag ska stiga upp. Sätter mig vid datorn men fastnar vid sidan om runord jag tog upp för en stund sen och börjar läsa där. Nej, nu faan. Busstider var det. Kollar busstiderna, lägger det på minnet och tabbar upp Diablo för att kötta tills det är läggdags. Vaknar halv ett dagen efter på grund av att jag glömde sätta på alarmet. De övriga sakerna jag bara var tvungen att göra har fallit glömska.
Vidare exempel:
-När folk ger mig uppgifter muntligt glömmer jag bort delar av det när de pratat klart om de är långdragna.
-Planerar med hjälp av lista. Hoppar hejvilt mellan punkterna (roligast först) och sen förtjänar jag paus. Glömmer bort listan och de återstående punkterna förbli ogjorda.
-Sitter och läser läxor. Börjar prata med klasskompisen, flickvännen eller vem som nu sitter bredvid och förlorar mig i samtalet.
I'll go first. Jag kommer på en sak jag måste göra. Medan blicken sveper genom rummet ser jag att jag behöver införskaffa fler hyllor, lägger det på minnet. Just ja! Imorgon har vi skjutit fram lektionen, måste kolla busstiderna så jag vet när jag ska stiga upp. Sätter mig vid datorn men fastnar vid sidan om runord jag tog upp för en stund sen och börjar läsa där. Nej, nu faan. Busstider var det. Kollar busstiderna, lägger det på minnet och tabbar upp Diablo för att kötta tills det är läggdags. Vaknar halv ett dagen efter på grund av att jag glömde sätta på alarmet. De övriga sakerna jag bara var tvungen att göra har fallit glömska.
Vidare exempel:
-När folk ger mig uppgifter muntligt glömmer jag bort delar av det när de pratat klart om de är långdragna.
-Planerar med hjälp av lista. Hoppar hejvilt mellan punkterna (roligast först) och sen förtjänar jag paus. Glömmer bort listan och de återstående punkterna förbli ogjorda.
-Sitter och läser läxor. Börjar prata med klasskompisen, flickvännen eller vem som nu sitter bredvid och förlorar mig i samtalet.
HAHAHA! Så jävla klockrent! Gör precis likadant. Den där listgrejen....herreguuuuud allså. Jag får ett seriösryck och ska va så jävla duktig och få struktur på allt. Tänker: "Jag skriver listor!" så jag kommer ihåg. Sen blir det precis som du beskriver. Man glömmer listorna.
Likadant om man sätter påminnelser i telefonen. Så plingar den till, och man stänger av skiten för ljudet är störande (jag är extremt ljudkänslig) Resultat: Man glömmer bort påminnelsen.
Det finns ett hjälpmedel som heter "Timstock". Finns som app. Köpte den under ännu ett "seriösryck". Sätter den på önskat antal minuter-sen går alarmet när jag t.ex ska sluta fasta vid datorn etc.
Resultat: Jag sitter hela tiden och tittar på de nedräknande minuterna. Blir extremt stressad utav detta. Sen hoppar jag högt i soffan och håller på att tappa datorn i golvet när signalen ljuder. Blir asförbannad och stänger av skiten, fortsätter mitt meningslösa surfande och spiller ytterligare timmar.
Har tid till arbetsterapeut som ska hjälpa mig med sånthär. Göra scheman. Listor. Sånt jag själv gjort men skiter i. Jag tror personligen att det är lättare att följa ett schema som någon annan strukturerat-än ett som man knåpat ihopa själv. För nästa gång jag kommer till arb. terapeuten så kommer hon ju såklart att fråga hur det gått...om jag följt schemat. Då blir det på nåt sätt pinsamt att svara att man inte gjort det..
Annars är det bara mig själva jag lurat-för ingen annan vet ju om dessa scheman. Som jag skiter i.
P.S Min jävla Timstock larmade när jag skrev om resultatet av Timstocksanvändandet. Gissa vad jag gjorde..... Nu måste jag ju dessutom sitta och läsa lite trådar här jag missat...svara i en del...sen måste jag porrsurfa lite kläder på Sportamore...lite facebook (för jag kan ju ha missat nåt)..måste kolla Aftonbladet..
Måste ringa och boka tid för PT-timme på gymet för att få struktur på min träning.
Gör det sen.
Ska bara...
Det är så jävla skrämmande.