Jag undrar hur man löser ut en punk P om du får veta ekvationen och längdenhet från origio då jag vill vara förberedd på NP ifall en sådan fråga kommer.
Ex. y=2x-5, punkten P ligger 10 l.e ifrån origo och är i första kvadranten, lös i X-koordinaten för punkten P. Får inte lösas med miniräknare förövrigt.
Har försökt ett tag men inte lyckats, jag kan ju K-värdet och m-värdet så borde kunna göra något med det eller?
y-y1=k(x-x1)
y-y1=2(x-x1)
Tacksam för svar!
.
Senast redigerad av Salamanca 2013-11-05 kl. 17:23.
x=-(-4)/2 ±sqrt (((-4)/2)^2-(-15))
x=2±sqrt(19)
P ligger i den första kvadranten så vi bryr oss bara om den positiva roten
x=2+sqrt (19)
Hur kom du fram till att y^2=2x-5? Det måste ju vara den viktigaste delen av ekvationen.
Tar man ekvationen för y-y1=k(x-x1)
-5=x1+y1
y=-5-x1
eller är jag ute och cyklar nu?
EDIT: Jag är helt jävla blåst, behöver inte svara på det.
Senast redigerad av Alexander7938 2013-11-05 kl. 17:22.
Hur kom du fram till att y^2=2x-5? Det måste ju vara den viktigaste delen av ekvationen.
Tar man ekvationen för y-y1=k(x-x1)
-5=x1+y1
y=-5-x1
eller är jag ute och cyklar nu?
1. Bestäm en bas G för W.
Då A B C D inte är linjärt oberoende, utan C och D kan skrivas som en linjärkombination av A och B, är W en plan i R^4. En bas för detta plan är då A och B.
2. Matrisen P= (övre rad: 1, 2 undre rad: 4, 3) ger övergångsmatrisen från basen G till basen H. Bestäm basen H.
1. Bestäm en bas G för W.
Då A B C D inte är linjärt oberoende, utan C och D kan skrivas som en linjärkombination av A och B, är W en plan i R^4. En bas för detta plan är då A och B.
2. Matrisen P= (övre rad: 1, 2 undre rad: 4, 3) ger övergångsmatrisen från basen G till basen H. Bestäm basen H.
Hur gör jag det?
Sätt baserna som kolonner i en ny matris, som du multiplicerar med övergångsmatrisen. Kolonnerna i produkten är din bas.
Har du prövat att lösa ekvationen? För vilka värden på A skulle du få problem?
Är uppgiften verkligen formulerad så luddigt?
Fråga 1)
Bestäm A så att ekvationen inte går att lösa:
A/(x(x-1)) - 1/(x-1)=2
Fråga 2)
Bestäm sambandet mellan tangenten till f(x)=A/X samt g(x)=B-X^2
Hm stämmer det att A =\ X?
Uppgiften är tyvärr så luddig!
Funderar på om man kanske bör derivera f(x) och g(x), få ut lutningen på något sätt och sedan göra en tangent? Några ideér?
har fastnat på en uppgift, är väldigt nära det slutgiltiga svaret. Jag ska lösa den partiella differentialekvationen x(df/dx) + y(df/dy) - 2xy = 0, genom variabelbytet u=xy, v=x/y