2013-11-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Dessutom antar du redan i början att P(n): n^3 - n = 3a, vilket gör att du får ett cirkelbevis.
Jag tolkar inte det där som ett antagande utan som "definiera P(n) som påståendet n^3 - n = 3a". Dock borde det följas av "för något a".
Citera
2013-11-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
För vilka reella tal k är vektorerna (kollonmatriser)linjärt oberoende.

v_1= (3,-4,0)
v_2= (-5, 6, -4)
v_3 = (-3 , 2 , k)

Vektorerna är linjärt oberoende om k är skiljt från ........(vadå)
Är det omvända påståendet också sant?
Ja eller Nej

jag blir så sinnersjukt förvirrad av linjärt oberoende, ej linjärt beroende och linjärt oberoende så jag vet inte vad som är vad. man ska ju rent intuitivt bara kunna se på vektorerna och hitta k. men jag kan inte skilja på begreppen, någon som kan hjälpa mej?
För vilka k har ekvationen (systemet) x v_1 + y v_2 + z v_3 = (0, 0, 0) endast lösningen x = y = z = 0 ? Då är v_1, v_2, v_3 linjärt oberoende.
Citera
2013-11-05, 16:24
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Hej

Skulle någon kunna förklara för mig hur jag ska tänka när jag ska räkna ut absolutbeloppet av följande komplexa tal?

1/ (5-2ix)^7
Citera
2013-11-05, 16:27
Medlem
Jag undrar hur man löser ut en punk P om du får veta ekvationen och längdenhet från origio då jag vill vara förberedd på NP ifall en sådan fråga kommer.
Ex. y=2x-5, punkten P ligger 10 l.e ifrån origo och är i första kvadranten, lös i X-koordinaten för punkten P. Får inte lösas med miniräknare förövrigt.
Har försökt ett tag men inte lyckats, jag kan ju K-värdet och m-värdet så borde kunna göra något med det eller?
y-y1=k(x-x1)
y-y1=2(x-x1)
Tacksam för svar!
Citera
2013-11-05, 16:33
Medlem
Citat:
Eftersom du inte skriver någon som helst förklaring till vad du gör får jag gissa lite hur du tänker.

För det första har du fel basfall. Positiva heltalen börjar med 1, inte med 2. Du ska alltså visa 3|1^3-1. Egentligen kan du göra det redan för basfallet 0, men det är en annan historia.

Ingenstans skriver du något induktionsantagande, vilket gör att du inte får använda dig utav det. Dessutom antar du redan i början att P(n): n^3 - n = 3a, vilket gör att du får ett cirkelbevis. Använd dig av en ny konstant istället för n när du beskriver en formel.

I din första uträkning, när du sätter in n=k+1 har du fel i näst sista ledet, där det saknas en term +1. Du har dock räknat med den i sista ledet.

Det du vill göra nu är att ändra om k^3+3k^2+2k så att det blir en multipel av tre. Enligt induktionsantagandet, som du inte gjort men som lyder: 3|k^3-k, får du:
k^3+3k^2+2k=k^3+3k^2+2k-k+k=(k^3-k)+3(k^2)+3k vilket är delbart med 3, då alla termer är delbara med 3

Hej tackar för svaret, jag följer ju endast exempel som föreläsaren har gått igenom och han har gjort på samma sätt som jag gör i uppgiften, han har väl endast gått igenom två exempel men tror inte han har sagt att man ska skriva induktionsantagandet som 3|n^3 - n, eller så har jag helt enkelt missat det.

Jag struntade i att ta med P(1) då det blev 0 men ja, det är ju som du säger..

Det fetstilta som jag markerade i din text är fel antar jag? Tror du råkat lägga in -k där för annars tar ju -k+k bara ut varandra direkt?

Men man kan väl bara inte lägga in ett k sådär bara för att det ska fungera eller?
Senast redigerad av Evander 2013-11-05 kl. 16:41.
Citera
2013-11-05, 16:44
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Hej tackar för svaret, jag följer ju endast exempel som föreläsaren har gått igenom och han har gjort på samma sätt som jag gör i uppgiften, han har väl endast gått igenom två exempel men tror inte han har sagt att man ska skriva induktionsantagandet som 3|n^3 - n, eller så har jag helt enkelt missat det.

Jag struntade i att ta med P(1) då det blev 0 men ja, det är ju som du säger..

Det fetstilta som jag markerade i din text är fel antar jag? Tror du råkat lägga in -k där för annars tar ju -k+k bara ut varandra direkt?

Men man kan väl bara inte lägga in ett k sådär bara för att det ska fungera eller?
Börjar du inte med n=1 visar du egentligen bara egenskapen för alla heltal större eller lika med 2. Vilket basfall man har är viktigt.

Det fetmarkerade är egentligen bara ett extra steg, för att du skulle se hur dina kamrater resonerat. Enligt induktionsantagandet så delar 3 k^3-k. För att kunna använda mig av det så måste jag någonstans ha "k^3-k", varför jag lägger till ett -k. För att nu inte få fel måste jag förstås balansera med den additiva inversen +k.
Citera
2013-11-05, 16:47
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Jag tolkar inte det där som ett antagande utan som "definiera P(n) som påståendet n^3 - n = 3a". Dock borde det följas av "för något a".
Jag förstår att det är det han menar, men det är inte helt entydigt skrivet. Det är dumt att välja n som variabel, eftersom den redan blivit initierad. Dessutom borde man skriva "P(p):=..." eller så, eftersom "P("variabel")" inte betyder något förrän det definierats.
Citera
2013-11-05, 16:48
Medlem
Bigorexias avatar
För en matris A, vad står A^(Tr) för? Det känns som om det borde stå för spåret, men då matrisen ifråga inte är kvadratisk är jag smått förvirrad.
Citera
2013-11-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
För vilka k har ekvationen (systemet) x v_1 + y v_2 + z v_3 = (0, 0, 0) endast lösningen x = y = z = 0 ? Då är v_1, v_2, v_3 linjärt oberoende.

hmm, förstår inte riktigt. v_1 + v_2 + v_3 =(0,0,0)?

det får jag till (-5, 4 ,k)
Citera
2013-11-05, 16:52
Medlem
Citat:
Börjar du inte med n=1 visar du egentligen bara egenskapen för alla heltal större eller lika med 2. Vilket basfall man har är viktigt.

Det fetmarkerade är egentligen bara ett extra steg, för att du skulle se hur dina kamrater resonerat. Enligt induktionsantagandet så delar 3 k^3-k. För att kunna använda mig av det så måste jag någonstans ha "k^3-k", varför jag lägger till ett -k. För att nu inte få fel måste jag förstås balansera med den additiva inversen +k.

Aah okej nu lätta det lite, förstod inte först vart jag fick 3a ifrån i 3(a + k^2 + k) men nu fattade jag. Tack för hjälpen iaf!
Citera
2013-11-05, 16:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
För en matris A, vad står A^(Tr) för? Det känns som om det borde stå för spåret, men då matrisen ifråga inte är kvadratisk är jag smått förvirrad.
Det brukar stå för transponatet till A. Betydelsen av transponat är en googling bort, och inte så svårt att greppa. Annan vanlig förkortning är helt enkelt "T".

Spåret av A har jag sett som Tr(A) eller Trace(A)
Citera
2013-11-05, 16:59
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Det brukar stå för transponatet till A. Betydelsen av transponat är en googling bort, och inte så svårt att greppa. Annan vanlig förkortning är helt enkelt "T".

Spåret av A har jag sett som Tr(A) eller Trace(A)

Den beteckning har jag inte sett tidigare. Självfallet övervägde jag det alternativet, men jag blev fundersam över den dubbla beteckningen, "T"/"Tr".

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in