Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Eftersom du inte skriver någon som helst förklaring till vad du gör får jag gissa lite hur du tänker.
För det första har du fel basfall. Positiva heltalen börjar med 1, inte med 2. Du ska alltså visa 3|1^3-1. Egentligen kan du göra det redan för basfallet 0, men det är en annan historia.
Ingenstans skriver du något induktionsantagande, vilket gör att du inte får använda dig utav det. Dessutom antar du redan i början att P(n): n^3 - n = 3a, vilket gör att du får ett cirkelbevis. Använd dig av en ny konstant istället för n när du beskriver en formel.
I din första uträkning, när du sätter in n=k+1 har du fel i näst sista ledet, där det saknas en term +1. Du har dock räknat med den i sista ledet.
Det du vill göra nu är att ändra om k^3+3k^2+2k så att det blir en multipel av tre. Enligt induktionsantagandet, som du inte gjort men som lyder: 3|k^3-k, får du:
k^3+3k^2+2k=k^3+3k^2+2k-k+k=(k^3-k)+3(k^2)+3k vilket är delbart med 3, då alla termer är delbara med 3
Hej tackar för svaret, jag följer ju endast exempel som föreläsaren har gått igenom och han har gjort på samma sätt som jag gör i uppgiften, han har väl endast gått igenom två exempel men tror inte han har sagt att man ska skriva induktionsantagandet som
3|n^3 - n, eller så har jag helt enkelt missat det.
Jag struntade i att ta med P(1) då det blev 0 men ja, det är ju som du säger..
Det fetstilta som jag markerade i din text är fel antar jag? Tror du råkat lägga in -k där för annars tar ju -k+k bara ut varandra direkt?
Men man kan väl bara inte lägga in ett k sådär bara för att det ska fungera eller?