Citat:
Ursprungligen postat av
Stina-Lina
Jag vet inte om det är så.T O är ju också hans advokat när det gäller Säterhärvan.Eller ska vi säga hans rådgivare??Han uppträdde i alla fall som advokat på FVR.Men i vilket fall så har ingenting hänt inom bolaget ser jag
Beatrice Asks oberoende utredning verkar vara på gång inom nån månad.Idag har den sista domen formellt rivits av Luleå Tingsrätt
http://www.svt.se/nyheter/sverige/bergwall-nu-aven-formellt-friad
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Nyheter-och-artiklar/Aktuellt-BH/Snart-inleds-oberoende-granskning-av-Quick-fallet/
Jag förstår inte diskussionen om advokaten TO, och det verkar som man i tråden vill misskreditera honom, eftersom det han åstadkommit är för bra för att vara sant. Men nu är det sant, och det vi ser är att en advokat skött sig och arbetat för sin klient, utan omedelbar utdelning i pengar och arvoden.
Det betyder inte att han måste förakta pengar eller avstå från att tjäna dem, men det blir den medelbara belöningen. Den belöningen man får genom gott rykte, där klienterna står i kö. En belöning man får om man ser på livet som en helhet, och inte kortsiktigt och omedelbart.
En sak Freud hade mycket att säga om, när han delade in belöningar i medelbara och omedelbara, en sak som ingen av psykdoktorerna läst om eller haft förmågan att uppfatta. De läser bara om sex och snusk och projicerar det sedan på de intagna patienterna.
Vlad skulle tänka på de medelbara konsekvenserna för Säter och personalen, i stället för den omedelbara tillfredsställelsen han får genom att driva igenom sin ståndpunkt till varje pris. Det medelbara blir, att det nu blir han själv som får betala priset, en sak han inte räknat med. Eftersom han är kortsiktig och omedelbar i sin reptilhjärna.
TO är anlitad som advokat och för att hjälpa SB i denna härva som består av flera komponenter. Det var resningar i allmänna domstolar, sen förvaltningsrättens spektakel och sen kommer livet efter rättsväsendet. Men antagligen kommer mycket av det avhandlas i domstolar. Jag kan inte se att uppdraget slutar om SB vill ha hjälp. Det kommer skadeståndsmål, och andra saker som rör SB som inte är lätta.
Fram tills nu har denna sak kostat samhället ofantliga summor, och många journalister har tjänat pengar och berömmelse på SBs bekostnad genom att skriva om honom och hans sak.
Det är trots allt SBs historia, och det vore på tiden att han fick äga den, och själv berätta. I den hanteringen kommer SB behöva en advokat som skyddar hans intressen, och särskilt de ekonomiska. Därför är det förenligt med advokatuppdraget att SB fortsättningsvis får hjälp av någon som han litar på och som känner honom och hans sak.