Citat:
Samma Lena Andersson som har konspirationsteorier kring Palmemordet och dessutom bekant med Lambertz. Rena knäppgöken som jag ser det, för att teorier liknande hennes skall ha någon som helst bäring måste de backas upp av konkreta bevis och inte endast väldigt lösa spekulationer.
Bergwalls psykiska ohälsa under dessa år är väl dokumenterad och oomtvistlig, och beslutet att påbörja en utskrivning -93(?) hade nog kunnat få tragiska följder, kanske var det tom. något Bergwall själv kände när han började fabulera för att göra sig tillräckligt intressant för att få stanna kvar. Men den historia som Bergwall nu med hjälp av Råstam mfl. presenterar är i mina ögon rimlig och verkar dessutom hålla i allt väsentligt vid en granskning. Bilden av hur det hela gått till är ganska klar och de inblandades roller och drivkrafter tydliga med undantag för Lambertz som för mig fortfarande är fullständig gåta.
Bergwalls psykiska ohälsa under dessa år är väl dokumenterad och oomtvistlig, och beslutet att påbörja en utskrivning -93(?) hade nog kunnat få tragiska följder, kanske var det tom. något Bergwall själv kände när han började fabulera för att göra sig tillräckligt intressant för att få stanna kvar. Men den historia som Bergwall nu med hjälp av Råstam mfl. presenterar är i mina ögon rimlig och verkar dessutom hålla i allt väsentligt vid en granskning. Bilden av hur det hela gått till är ganska klar och de inblandades roller och drivkrafter tydliga med undantag för Lambertz som för mig fortfarande är fullständig gåta.
Din frågeställning är det som engagerat mig en lång tid för jag har frågat samma sak. Det är orsaken till att jag blev så glad över att det blir en kommission, för om det blir ett seriöst arbete, med norrmän som deltar kommer saker att avslöjas som en svensk kommission skulle undvika. För det gör ont!
Bristen som gör detta möjlig är att det finns fri bevisprövning och en möjlighet att driva grundlösa saker i domstol, där man bortser från lagen. En gemensam nämnare i alla fall som i dag benämns rättsskandaler.
I varje fall finns ett "ljushuvud", en domare, i domstolarna som anser att hans egen syn på rättvisa är viktigare än vad lagen medger. Man gör en lustifikation och sedan är det kört, i fråga om rättssäkerhet. Särskilt om det senare skulle visa att en person är osyldig eller att det brister i övrigt beträffande bevisning. Det är domarens kompisar som jobbar på åklagar och försvarssidan och de är kollegor.
Det intressanta med Qvickfallet är att det är så enkelt! Busenkelt i sin pedagogik. Nu vet varenda bonnläpp att Thomas Qvick var en påhittad filur och att det fanns inga seriemord. Endast i skallen på terapeuten som inte blir intagen i sinn galenskap och vidriga fantasi.
Men det mest intressanta är reaktionerna, som man faktiskt får belyst här i tråden under anonymitetens skydd. Det som framgår är att vi är ytterst få som bryr oss och inser allvaret av att en oskyldig döms, eventuella skyldiga går fria och att de som orsakade skandalen fortsätter att fabulera utan att någon åtgärd emot dem sätts in.
För det Lambertz är visar att är man tillräckligt högt uppsatt kommer man undan med det mesta, för det han gör är att se till att skydda vänner, kollegor och bilden av rättssamhället i en falsk välmenande slirig tankebana. En sak som hittills alltid fungerat i Sverige tills det busenkla Qvickfallet. Där alla fattar att en oskyldig, blivit utnyttjad som målvakt åt de som vill lösa brott, analysera experimentellt och arvodera. Nu är det inte möjligt att skydda sig med att det är komplicerad juridik.
För mig har det också varit en gåta tills jag med egna öron hört hur det går till, och hur vidrig kollegialiteten kan bli på bekostnad av enskilda medborgare. Det finns i Sverige mer än i andra länder en kåranda inom yrkeslivet som jag funderar mycket över. Men sprickorna i vänskapskorruptionen börjar komma på skam vilket Qvickfallet visar.
Det gäller att ha tur, som SB och hitta de personer med integritet inom rättsväsendet. De nya krafterna som inte vill ha med den mentaliteten att göra. Det är fortfarande folk som kämpar in i döden för kollegor och vänner mot bättre vetande, men denna gång vinner det bättre vetandet, just för enkelheten i saken. Det är inte första gången Lambertz rycker in och ser till att orätt består, när han hade makt att korrigera orättvisa. För honom är det primära att inga fel begås...
Senast redigerad av Vresrosen 2013-09-14 kl. 10:21.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-09-14 kl. 10:21.
Och så får jag kritik för att jag kallar folk för idioter.