2013-11-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Att säga att det inte är förbjudet är som att säga att det inte är förbjudet att stjäla bara för att du kan komma undan med böter.

Stöld är ett brott enligt Brottsbalken, regeln om ägarförhållanden i bolag för advokater resp. klienter är något man internt beslutar om inom Advokatsamfundet vilket är något helt annat än paragrafer i Brottsbalken.
Citera
2013-11-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nä det är inte fria fantasier om vad som skulle kunna ske. Utan att det i sig är fel att en advokat blandar ihop sin roll som advokat med pr och ev. vinstsyfte. Och det är ju också mot reglerna. Skönt att det är det. Företaget skulle som jag fattat det bland annat leta efter en författare som skulle hjälpa SB att skriva sina memoarer. Vilken industri. Sen att namnet Schnelle geld är jäkligt smaklöst eller kanske bara uppriktigt, eller ett taskigt ironiskt skämt, är en sak för sig. Den här nya advokaten gör ungefär samma sak som Borgström, går på SB:s linje. Minst lika sjukt om du frågar mig.

Det finns inget alls som hindrar att Olsson agerar som rådgivare till Bergwall i PR och ekonomiska frågor. Det kan han göra hur mycket som helst utan att bryta mot Advokatsamfundets regler, problemet uppstår när han har egna intressen i det han konsulteras för och att det då skulle kunna uppstå en konflikt mellan vad som är bäst för hans klient och vad som är bäst för honom själv, därför finns regeln om ägandet.
Citera
2013-11-04, 22:13
Medlem
Jag kan i och för sig hålla med om att det kan verka lite som att Thomas Olsson vill vara med och tjäna en extra hacka på det här, förutom alla miljoner han får in i advokatarvode från staten, och det är ju inte särskilt snyggt.

Men som skrev, jag tror heller inte att bilden av advokaten som arbetar ideellt med att hjälpa sina felaktigt dömda klienter få upprättelse under tiden han själv knappt har råd att köpa julskinka till sin familj är rättvisande. Tvärtom blir jag ganska misstänksam när det framställs så i olika intervjuer, för vem tror på att en advokat med tjugo framgångsrika år bakom sig inte med god marginal själv har medel nog att driva processen med resningarna i inledningsfasen fram tills det första domslut.
Senast redigerad av labb 2013-11-04 kl. 22:18.
Citera
2013-11-04, 22:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Stöld är ett brott enligt Brottsbalken, regeln om ägarförhållanden i bolag för advokater resp. klienter är något man internt beslutar om inom Advokatsamfundet vilket är något helt annat än paragrafer i Brottsbalken.
Vad pratar du om? Jag har verkligen inte påstått att det skulle utgöra ett brott om en advokat har ett affärsförhållande med en klient. Däremot är det förbjudet. Och "förbjudet" är ett inte ord som är förbehållet svensk lagstiftare om du nu skulle ha fått för dig det.
Citera
2013-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Jag har verkligen inte påstått att det skulle utgöra ett brott om en advokat har ett affärsförhållande med en klient. ....

Varför tramsar du då med liknelser om att begå stöld och få böter?
Citera
2013-11-04, 22:32
Medlem
Tulpanpernillas avatar
S.B är nu formellt friad från det sista av alla åtta mord han dömts för.
Citera
2013-11-04, 23:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Hur tror vi Sture-gubben kommer fira detta?
Citera
2013-11-05, 01:07
Medlem
Citat:
Precis, Fallet Sture Bergwall - från bestialisk seriemördare/kannibal till helt friad. Och snart även långt borta från Säter och chefsläkaren Vladislav "Russin" Ruchkin.
Senast redigerad av Arkitekt 2013-11-05 kl. 01:14.
Citera
2013-11-05, 01:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Hur tror vi Sture-gubben kommer fira detta?

Jag tror han tar fram fredagskrysset i SVD och löser lite i HCN;s kryss. Han gillar just det.
Sen tror jag att han skriver några inlägg i FB. Försöker klura ut vilka trådar han prenumerar på, men kan (gudskelov) inte leva mig in så mycket i hans värld. Men jag TROR att det kan ha något med politik eller hembygdskunskap att göra. Om det finns något sånt (sistnämnt) ämne här. Jag tror han är emot invandrare också, så där kan han nog få utlopp för lite numer hämmad sadism.
Grattis Sture! Lös på! (But stay where you are)
Citera
2013-11-05, 01:30
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Ja jag lade just in en fil i inlägg #10602 om det med källa så att ingen skulle kräva "källa"
Citera
2013-11-05, 09:14
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Joo, vi som läst dina härjningar i den här tråden har också insett att du förstår väldigt sakta också.

Förresten, hur var det nu med ditt intresse för frågan om: skillnad-mellan-våldtäkt-och-Sturegubbens-brott-otukt? Lika stort som vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Ja jag lade just in en fil i inlägg #10602 om det med källa så att ingen skulle kräva "källa"
Nu har Stina-Lina haft över två månader på sig att besvara mina och Quoters frågor beträffande otukt kontra våldtäkt. Men inte ett ord om detta har hon presterat trots hennes oräkneliga inlägg om den stackars ofredaren och tafsaren SB. Någon som tycker att Stina-Lina har den minsta trovärdighet kvar?
Citera
2013-11-05, 09:32
Medlem
Citat:
Nu har Stina-Lina haft över två månader på sig att besvara mina och Quoters frågor beträffande otukt kontra våldtäkt. Men inte ett ord om detta har hon presterat trots hennes oräkneliga inlägg om den stackars ofredaren och tafsaren SB. Någon som tycker att Stina-Lina har den minsta trovärdighet kvar?
JODÅ! Vi är några stycken som gör det - vid risken att sedan bli mobbade såsom några obskyra Peddo-kramare. Det finns dock andra som verkar ha noll cred kvar, dom som omfamnar justitiemördare och vårdmisshandlare och annan systembunden svensk galenskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in