2013-11-05, 01:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men det första vittnesmålet blir inte motsagt, bara kompletterat efter en direkt en fråga. Man kan inte välja de bitar av vittnesmålen man själv tror på och sedan hävda att detta är sanning eller noggrann analys.

All vedertagen forskning om vittnen är glasklar. Det är de första vitnessmålen som är viktigast. Innan vittnet kan påverkas av andra källor än sitt eget minne. Därför är de första vitnessmålen de som ska tillmätas den största tilltron.

Inge Morelius första vittnesmål tas vid niotiden på lördagsmorgonen. Finns en risk att han genom vad han läst i morgontidningen och hört på radio/TV. Därvidlag är exempelvis Anders Björkmans starkare då han på kvällen åker hem till bostaden och inte utsatts för yttre påverkan när polisen kommer hem till honom vid tvåtiden på natten.

Kanske är det därför Hans Holmer gör allt för att förminska hans vittnesmål genom kalla honom "Riksfyllot". Härlige Hasse visar sedan sin inkompetens som mordutredare då Morelius inte hörs nästa gång förrän den fjortonde mars.
Man kan bara beklaga att Sven Thorander inte var kvar vid den tidpunkten. Han hade redan vid ambassaddramat 1975 visat att han inte lät sig rundas av läbbige Ebbe Carlsson och den hos honom kinesande Hasse H.
Citera
2013-11-05, 01:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Utesluter du att det var ett missförstånd?

Ja , tills någon kan visa hur det skulle gått till, med en vettig förklaring. I polisledningen tror man uppenbarligen på det fram till 1050, när Hasse Holmer dyker upp på och bara sopar bort uppgiften. Något som talar för att Lisbeth på något sätt manipuleras är att man totalt struntar i hennes uppgift om den långe beigt. Som hon , intressant nog, nämner även när hon är projiecerad på Christer Pettersson.
Citera
2013-11-05, 01:22
Medlem
Holmers göranden mordkvällen och mordnatten skulle vara intressant att få bekräftat på något sätt.
Dahlgren verkar ha betalat ett dyrt pris för att haft äran att vara Holmers chaufför och även Jerry Martinger hamnade väl också ikläm efter ha fått information av Dahlgren.
Det verkar ha varit en "het" potatis!
Citera
2013-11-05, 01:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
All vedertagen forskning om vittnen är glasklar. Det är de första vitnessmålen som är viktigast. Innan vittnet kan påverkas av andra källor än sitt eget minne. Därför är de första vitnessmålen de som ska tillmätas den största tilltron.

Inge Morelius första vittnesmål tas vid niotiden på lördagsmorgonen. Finns en risk att han genom vad han läst i morgontidningen och hört på radio/TV. Därvidlag är exempelvis Anders Björkmans starkare då han på kvällen åker hem till bostaden och inte utsatts för yttre påverkan när polisen kommer hem till honom vid tvåtiden på natten.

Kanske är det därför Hans Holmer gör allt för att förminska hans vittnesmål genom kalla honom "Riksfyllot". Härlige Hasse visar sedan sin inkompetens som mordutredare då Morelius inte hörs nästa gång förrän den fjortonde mars.
Man kan bara beklaga att Sven Thorander inte var kvar vid den tidpunkten. Han hade redan vid ambassaddramat 1975 visat att han inte lät sig rundas av läbbige Ebbe Carlsson och den hos honom kinesande Hasse H.
Javisst är det en fördel att veta att vittnen inte har påverkats av t.ex uppgifter i massmedia, men senare vittnesmål anses inte förkastliga. Tvärtom får ju vittnen uppträda i domstolar oftast flera månader efter själva händelsen.

Det är beklagansvärt att viktiga uppgifter från vittnen bara negligeras godtyckligt, för att de inte passar in i ett förmodligen ganska trångsynt scenario.
Citera
2013-11-05, 01:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men det första vittnesmålet blir inte motsagt, bara kompletterat efter en direkt en fråga. Man kan inte välja de bitar av vittnesmålen man själv tror på och sedan hävda att detta är sanning eller noggrann analys.
Exakt!
Det undviker somliga förstås att fästa avseende vid.

Vederbörande blev ju aldrig tillfrågad om det här aktuella vid de första förhören, så är det ju.
Men när han väl ställs inför saken så tvekar han ju inte alls på svaret.

De såg varandra i ansiktet. I ögonen. Ett kort ögonblick bara, men det är alldeles
tillräckligt.

Det är ju klart att man inte kan undgå att se den person som står intill och skjuter ihjäl
ens make och även försöker döda en själv. Lisbet är ju för bövelen inte blind och döv...
Hur skulle det bara vara möjligt med något annat frågar jag mig?

Man kan ju jämföra med mannen som höll på att bli ihjälslagen häromdagen i Ljungsbro
av en av de där "färgstarka" berikarna som vi har ganska gott om numera som bekant.
Hans särbo och en pojke föll offer för den blodiga attacken. De dog ju
men själv klarade han sig alltså. Är det nån som tror att han inte lade märke till utseendet
på den mordiske galningen som härjade runt i natten? Att det undgick honom?
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-05 kl. 02:05.
Citera
2013-11-05, 01:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja , tills någon kan visa hur det skulle gått till, med en vettig förklaring. I polisledningen tror man uppenbarligen på det fram till 1050, när Hasse Holmer dyker upp på och bara sopar bort uppgiften. Något som talar för att Lisbeth på något sätt manipuleras är att man totalt struntar i hennes uppgift om den långe beigt. Som hon , intressant nog, nämner även när hon är projiecerad på Christer Pettersson.
Men hur svårt kan det vara? Poliser kommer till sjukhus för att intervjua en nybliven änka som sett sin man mördas inför henne; de frågar vem som kunde vara den skyldige och änkan svarar vad hon tror i förhoppningen att det ska kunna hjälpa polisen att få fast mördaren.
Citera
2013-11-05, 01:29
Medlem
Citat:
Alf Lundin var inte Grandmannen, det är ett påhitt. Han är en SSUare som åtminstone påstod sig vara vittne och som lämnade vittnesuppgifter som växte i omfång vartefter:
http://www.itdemokrati.nu/page36a.html
Det märks tydligt att vissa vill sprida förvirring i tråden just nu. Kanske är DK med kontakter värt att satsa extra på?

Jag håller med dig, förvirring från många håll samtidigt. DK och hans kontakter är högintressanta. Där borde vi lägga mer krut. Jag vet att Aftonbladet jobbar på det och kommer med en artikel till när det blivit lite lugnare kring dubbelmordet som givetvis fått stå i fokus.
Senast redigerad av Karl.s82 2013-11-05 kl. 01:33.
Citera
2013-11-05, 01:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Östlund behöver vi inte bry oss om.
Det är ingenting som står och faller med just honom.

Jag håller mig till dessa 3 personer som helt avgörande för mitt ställningstagande i
skuldfrågan: E i sin bil utanför Grand (Ett vittne satt i sin bil utanför biografen Grand och väntade. Han kunde strax före 23:00, strax innan föreställningen slutade, iaktta en man som stod utanför biografen. Under minst tio minuter fortsatte han att iaktta mannen som gick fram och tillbaka. Vittnet fann mannen obehaglig och låste bildörren. För tingsrätten uppgav vittnet att han var mycket säker, "otroligt likt", på att Pettersson var identisk med mannen utanför Grand.[34] Enligt hovrätten var mannens identifiering av Pettersson mycket tillförlitlig och att detta starkt talar för att det var Pettersson som befann sig utanför Grand. http://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet)

Vi har diskuterat detta förut. Du ignorerar de bästa vittnena till Grandmannen Storbjörk/Korhonen som såg Grandmannen på närmre håll än Lars-Erik Eriksson. Storbjörk, som sett grandmannen bäst av alla, fick inte vittna . När hon fick frågan om det var CP hon sett sa hon att det var en helt annan typ. Hon fick inte en göra konfrontationen med CP. Som Gunnar Wall skriver gör det PU till rena bonnfångeriet. Inte direkt alla kriminalistiska fakta som kommer fram där inte.

Inge M. Och slutligen huvudvittnet själv fru Palme.

Alla fortsatta ansträngningar att undergräva trovärdigheten hos de nämnda blir lika
lönlösa som tidigare. De befann sig på plats och vet mycket väl vad de såg.
De fanns där till skillnad från folket som producerar inlägg här. För jag tror knappast
vi har nån här som var på Sveavägen den aktuella tidpunkten...

Eriksson är inget dåligt vittne men då måste du också se hans inledande vittnesmål och den teckning han gjorde av kroppsformen på Grandmannen. Finns i Walls senaste bok och påminner snarare om en bredaxlad kroppsbyggartyp än Christer Pettersson.

Sedan finns den manipulerade TK-kontrollen på Sigge Cedergrens telefon som uppenbart är gjord för att med hjälp av Roger Östlund snärja CP vid MOP. Att fem trovärdiga vittnen på och omkring Grand vederlägger detta kan du gärna inte bortse ifrån.
Citera
2013-11-05, 01:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men hur svårt kan det vara? Poliser kommer till sjukhus för att intervjua en nybliven änka som sett sin man mördas inför henne; de frågar vem som kunde vara den skyldige och änkan svarar vad hon tror i förhoppningen att det ska kunna hjälpa polisen att få fast mördaren.

Att alla som pratar med henne under mordnatten skulle fatta fel är helt osannolikt. Ingvar Carlsson har berättat om sin oro för ytterligare attentat MOP-natten. En avgörande anledning till att regeringen beger sig till SABB är att få veta vad Lisbeth har att säga om MOP och regeringen får samma uppgifter som Åke Rimborn och Gösta Welander. Kom ihåg att redan vid tvåtiden är regeringen representerad i spaningsledingen genom Klas Bergenstrand. Även han är fullt informerad om rikslarmet och dess innebörd.
Min tro är att något händer på lördagsmorgonen när den långe i beigt retuscheras bort av Hans Holmer.
Citera
2013-11-05, 06:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

[...]

Från vittnesmål 25 mars 1986 i slutet,Lisbet tror det kan vara kroater, tyskar,israeler, sydafrikaner eller amerikaner som ligger bakom mordet.( det du, Mboudine)
Inte ett ord om en ev svensk gm och hon trodde inte på kurderna heller.
Kurderna och PKK som sedermera blev huvudspår nummer 1.

Dorst nya igen. (kurdiska=det stämmer inte). Det gör mig en smula besviken att Lisbet inte är inne på PKK. Jag tror att PKK på något sätt är inblandat och att Abdullah Öcalan vet hur det ligger till. Ett tips till PU är att försöka få till ett sammanträffande med Öcalan. Tror det skulle betala sig om man vill komma vidare i det här.
Citera
2013-11-05, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen

Iesho - Jag VET att Boboslacke ljuger, twistar och förvränger sanningar och jag tror inte jag är den ende förutom du som läser tråden som vet det.

Det Orwellska vändandet av saker till dess motsats nyttar inte mycket till. Fakta talar sitt tydliga språk! Alla normalbegåvade utanför teamet (och ni själva) som trollar i tråden med flera nic, (t ex du och Iheso som märkligt nog kan fortsätta obehindrat) fantasier och lögner förstår både vad ni håller på med och att ni står de krafter som kan tänkas vilja dölja sanningen om mordet på OP närmaren en folkmajoriteten.
Citera
2013-11-05, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Östlund behöver vi inte bry oss om.
Det är ingenting som står och faller med just honom.

Jag håller mig till dessa 3 personer som helt avgörande för mitt ställningstagande i
skuldfrågan: E i sin bil utanför Grand (Ett vittne satt i sin bil utanför biografen Grand och väntade. Han kunde strax före 23:00, strax innan föreställningen slutade, iaktta en man som stod utanför biografen. Under minst tio minuter fortsatte han att iaktta mannen som gick fram och tillbaka. Vittnet fann mannen obehaglig och låste bildörren. För tingsrätten uppgav vittnet att han var mycket säker, "otroligt likt", på att Pettersson var identisk med mannen utanför Grand.[34] Enligt hovrätten var mannens identifiering av Pettersson mycket tillförlitlig och att detta starkt talar för att det var Pettersson som befann sig utanför Grand. http://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet)

Inge M. Och slutligen huvudvittnet själv fru Palme.

Alla fortsatta ansträngningar att undergräva trovärdigheten hos de nämnda blir lika
lönlösa som tidigare. De befann sig på plats och vet mycket väl vad de såg.
De fanns där till skillnad från folket som producerar inlägg här. För jag tror knappast
vi har nån här som var på Sveavägen den aktuella tidpunkten...

Hur var Pettersson klädd denna kväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in