2013-11-04, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Mårten Palme nu i "Vem tror du att du är", SVT1.

Släkt i rakt nedstigande led med Gustav Vasa. Genom sonen Johan den III.

härstammar från Kristian I och Kristian Tyrann osv.

Statsmannasläkt.

OnT hölls det inte nya förhör nu i höst?
Senast redigerad av GILFlover 2013-11-04 kl. 20:59.
Citera
2013-11-04, 21:05
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILFlover

Statsmannasläkt.

Programmet var väldigt intressant, jag hade ingen aning. Mårten är fan mer rättmätig härskare över konungariket Sverige än vad nuvarande fjant är. Det rådde heller ingen brist på spioner och agenter i släkten, samtliga arbetade för Sveriges bästa. Patrioter sedan 1300-talet, familjen Palme.
Citera
2013-11-04, 21:24
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILFlover

Statsmannasläkt.

Nej,det sas särskilt att han inte härstammade från Kristian Tyrann!!

Fånigt leende Mårten går omkring med.

Det som fångade honom bäst var hantverksbutiken i "ett av de Baltiska länderna" som var något mer än hantverksbutik,det,blev en affär i Sverige för hans farfar,eftersom denne skrev ett brev till det Baltiska landet.
Citera
2013-11-04, 21:25
Bannlyst
Ingen som har ett foto på Grandmannen Alf Lundin?
Citera
2013-11-04, 22:08
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
....Näss var en effektiv spionjägare tillsammans med TF till skillnad från Holmers tid. Man fick resultat och det skedde helt säkert inte utan att man klippte några hörn och klev på linjen till det tillåtna......Att därifrån som du nu och andra tramspellar i tråden försöker göra försöka få det till att Näss var en konspiratör vid grytorna som försökte mörklägga är bara patetiskt löjeväckande. Han hade helt enkelt aldrig sådan makt......
Varför ägnades så mycket resurser under många år för att få fast just Bergling? Och varför fick CIA och Mossad göra grovjobbet medan Säpo höll sig undan? Varför försökte Näss sedan med omvittnad psykisk tortyr få Bergling till att göra vissa medgivanden i samband med MOP då Bergling satt i fängelse? Varför förhördes aldrig Baresic på samma sätt? Varför fick inte polisen själv avlyssna PKK och Täbyanstalten med samma olagliga utrustning och metoder Säpo hållit på med från början? Varför låter Näss UD gå ut med en varning till alla ambassader angående PKK efter det att Holmér valt att ligga lågt med detta spår? Varför låtsas man aldrig om att Holmér främst skulle utreda vapenhandeln via PKK då detta visade sig leda vidare mot Näss och Baresic? Varför tystades Anders Larsson så totalt efter sin kritik mot att Näss planterat falska bevis mot PKK?
Lidbom konstaterade att Näss var enväldig på sin avdelning och att Hjälmeroth inte hade minsta inflytande.
Citera
2013-11-04, 22:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Ingen som har ett foto på Grandmannen Alf Lundin?
Alf Lundin var inte Grandmannen, det är ett påhitt. Han är en SSUare som åtminstone påstod sig vara vittne och som lämnade vittnesuppgifter som växte i omfång vartefter:
http://www.itdemokrati.nu/page36a.html
Det märks tydligt att vissa vill sprida förvirring i tråden just nu. Kanske är DK med kontakter värt att satsa extra på?
Citera
2013-11-04, 22:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Alf Lundin är alltså ett vittne som såg Palme utanför Grand. Alf Lundin ändrar sin historia flertalet gånger om hur, var och när han såg Palme. Alf Lundin, som var sjukpensionär och hade kopplingar till SSU, ger ett allmänt kufiskt intryck och hävdar att han var ute på nattpromenad. Han var klädd i en blå täckjacka, hade cendré-färgat hår och stålbågade glasögon.

Han är alltså klädd exakt som Grandmannen, har exakt samma signalement, befann sig i just det området vid just den tidpunkten, medger att han såg Palme men kan eller vill inte förklara närmare.

I mitten av 90-talet började PU med Hans Ölvebro i spetsen misstänka Alf Lundin för själva mordet (se Gunnar Wall, Mörkläggningen), något som dock rann ut i sanden. Det sägs aldrig rakt ut men det är helt uppenbart att man insåg att Alf Lundin givetvis var Grandmannen. Att man inte skyltat med den insikten är logiskt eftersom det spräcker ju en av hörnstenarna i Christer Pettersson-spåret, att han ska ha varit den mystiska Grandmannen som väntade på Palme utanför biografen.

När jag läser Alf Lundins första vittnesmål från den trettonde april hittar jag ingen uppgift som han inte kunnat tillägna sig via pressen. Om PU vore seriös funnes här en möjlighet att komma fram. Med ett fotografi på Lundin från 1986 skulle kanske Margareta Storbjörk eller Anette Korhonen känna igen honom? Visst har det gått många år men de tjejerna såg honom i bra belysning på nära håll och i Storbjörks fall i nästan fem minuter.

Grandmannen blängde på henne genom Grands skyltfönster och tjejerna kommenterade honom när de lämnade biografen.
Båda hörde av sig till polisen bara någon eller några dagar efter MOP.
Liksom i fallet med Ulla Strömbäck-Larsson och Pia Engström är PU behandling av MS/AK skandalös.
Citera
2013-11-04, 22:54
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alf Lundin var inte Grandmannen, det är ett påhitt. Han är en SSUare som åtminstone påstod sig vara vittne och som lämnade vittnesuppgifter som växte i omfång vartefter:
http://www.itdemokrati.nu/page36a.html
Det märks tydligt att vissa vill sprida förvirring i tråden just nu. Kanske är DK med kontakter värt att satsa extra på?

Hur vet du det? Att Lundin skulle kunna vara Grandmannen tycker jag låter som ett högst rimligt antagande med tanke på hans grovt muterade vittnesmål och vissa likheter i signalementet. Inte heller egendomligt att PU t.o.m. började rikta misstankar mot honom.
Citera
2013-11-04, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbet Palme sade aldrig att det var Ustaja som gjorde det ang. MOP- De enda två vittnena som kunde höra LP direkt efter skotten var Anders Björkman och Lars Jeppsson.
I sina första förhör säger dom:

AB 0220 mordnatten: "Kvinnan som gick längst ut till vänster skrek något som AB uppfattade som utländskt språk" http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

LJ 0115 mordnatten: "Samtidigt som den kvinna som var med mannen började skrika hysteriskt"
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Ustaja nämns av LP på sabbatsberg som möjliga gärningsmän vid hennes första samtal med kommissarie Åke Rimborn. Hon säger sig till honom sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.

Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson och Anita Gradin fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb. LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

LP berättar att hon vid MOP inte är säker på om skotten kommer från distans eller nära inpå henne. I förhören berättar hon om den påfallande långe mannen i beigt som finns ca 20m norrut på sveavägen. Även om andra vittnesmål visar att skytten var tätt inpå LOP så kan inte LPs iaktagelse av den långe bara viftas bort.

Vittnesuppgifterna från mordplats och sabbatsberg är tämligen entydiga på att LP är svårt chockad. Hennes handlingar under natten ter sig för mig därför förståeliga. Att hon inte vill prata med Sture Lingsberg och Agneta Lund från krimjouren är för mig godtagbart då hon säger sig lämnat alla uppgifter till ÅR som hon pratat med två gånger. Hennes beteende blir däremot klandervärt när hon i samband med rättegångarna förnekar och förminskar sina samtal med ÅR. Steget till att kalla det lögn är väldigt kort.

Åke Rimborn är en av dom poliser som fungerar bäst under mordnatten. Han tar sig från LC mycket snabbt till Sabbatsberg och upprättar en förtroendefull kontakt med den chockade Lisbet. Det är ÅR som ser till att polisbevakningen skärps på Sabb. Även det sker föredömligt snabbt. Han hinner med att rapportera både till SÄPO och Stockholmspolisen, se till att hans uppgifter blir ett rikslarm och sedan åka tillbaka en andra gång till SABB för att tala med Lisbet. Påtryckningarna och beskyllningarna mot ÅR efter MOP är vedervärdiga. Med tanke på hur han skötte andra uppgifter under MOP-natten håller jag det för uteslutet att ÅR skulle missa antalet gärningsmän.

Jag har läst någonstans att Lisbet skulle ha sagt: Men vad gör du? Och riktat de orden till mördaren. Stämmer det och vem hörde det isåfall?

Iesho - Jag VET att Boboslacke ljuger, twistar och förvränger sanningar och jag tror inte jag är den ende förutom du som läser tråden som vet det. Om det är till någon tröst. Läste att Alf Lundins vittnesmål vändes emot honom och att han själv slutligen blev betraktad som misstänkt. Läskigt. Om nu detta stämmer. Det var ju precis det Boboslacke hotade mig med med igår kväll tror jag. Han trodde att jag redan var "under utredning" hos PU. Snälla Iesho, kommer du och hälsar på mig i finkan om det blir aktuellt? Och bakar en tårta och lägger dit en fil? Och så ber jag dig också gå vidare med min "Grandman" Bobo till EU eller nått sånt, för hamnar jag i finkan är inte PU nått att lita på.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 23:32.
Citera
2013-11-04, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är både lögnaktig och lite underskattande mot läsaren.

Du har haft ett långt inlägg där du spyr galla över kommunismen. Flera reagerade på detta.

Kul att du nu erkänner att det är från en mycket sluten grupp extrema palmehatare du fått uppgifterna du grundar din teori på där du hittar bevisen i stjärnorna och i fantasifull tolkning av namnskyltar i en trappuppgång långt frånhändelserna på Sveavägen. Skyltar som bara du sett (utan någon som helst dokumentation att de existerat) och som skall vara hemliga koder och meddelanden liksom att Dekorima är ett anagram för Ikeamord och annat hejdlöst trams i samma anda som EAP:s teoribyggen.

Sedan är det ett mycket märkligt att dessa mörkermän i samhällets skuggor som inte talade med någon plötsligt sätter en gammal medlem av en revolutionär international i högsätet och sprider ordet om var Palmes mördare kan hittas.

Lika märkligt är det att din kampanj varar så länge en viss Viktor Gunnarsson är misstänkt. En person mycket nära de kretsar du säger dig få dina nycklar ifrån och sedan träder i dvala mer än 20 år sedan han avskrivs då CP är huvudspår. Inget skrik om näringslivsspår då inte. Men du aktiverar dig plötsligt igen när det framstår klart att CP inte kan vara gärningsman och blickarna med ny kunskap åter riktas mot polisspår etc. Och metodiken är talande. Sanningen böjs och när du äntligen läser protokoll tolkar och fabulerar du fritt och stort. Du bombar olika forum med identiska inlägg och leker med flera alias i diskussion med dig själv.

När det gäller t ex Näss så kör du fultaktiken att insinuera istället för att argumentera ungefär som vissa andra gör för att vrida till det utan egentligt sakliga argument med invektiv som jallaikonsortiet och fanclub.

Jag däremot har en balanserad bild av denne hämtad från många olika och sakliga källor. Näss var en effektiv spionjägare tillsammans med TF till skillnad från Holmers tid. Man fick resultat och det skedde helt säkert inte utan att man klippte några hörn och klev på linjen till det tillåtna. It is a dirty game.

Just när det gäller Palmemordet finns det saker att notera. Han följde bara så mycket han var nödd och tvungen Holmers tramserier. Han och TF ansåg direkt att man måste undersöka den egna bakgården vilket innefattade palmehatande poliser (som han gav sig efter med entusiasm) och andra men fick inget som helst gehör. TF förstod att man skulle hålla sig borta med Näss satt i saxen och beordrades följa Holmer som fick privata Säporesurser till sitt förfogande. Den styrningen uppifrån fanns kvar till Ebbes katastrofala inhopp. Näss straff för att inte ha skyddat dem blev hårt.

Att därifrån som du nu och andra tramspellar i tråden försöker göra försöka få det till att Näss var en konspiratör vid grytorna som försökte mörklägga är bara patetiskt löjeväckande. Han hade helt enkelt aldrig sådan makt och de hejdlösa antydnigarna om att chefsmörkläggarna för IB och Krigsib och den politiska eliten HH och Ebbe skulle ha vänt och blivit de goda och att deras planerade buggningar av t ex Näss mfl skulle vara för att de misstänkte dem för att vara KGB spioner eller delaktiga i mordet sjunker som bojstenar till bottnen.

Det är ganska uppenbart att det minskade inflytande man fått i utredningen efter Holmers avsked gjorde dem oroliga för att Säpo skulle börja gräva i saker som kunde leda vidare så som skett i t ex bordellsammanhangen. Det var därför de skulle övervakas så som Tullutredarna som utredde Östling övervakades.

Holmér skriver i sin bok att det var Näss och SÄPO som fick uppgiften att utreda polisers ev. inblandning under hans tid vid PU. Har du någon finfin bortförklaring till den uppgiften också?
Citera
2013-11-04, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Hur vet du det? Att Lundin skulle kunna vara Grandmannen tycker jag låter som ett högst rimligt antagande med tanke på hans grovt muterade vittnesmål och vissa likheter i signalementet. Inte heller egendomligt att PU t.o.m. började rikta misstankar mot honom.

"Muterade" vittnesmål... Är du möjligen Boboslackes lärljunge? Vilken kyrka tillhör ni egentligen?
Citera
2013-11-05, 00:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Lisbets reaktion var hysterisk i allmängiltig mening. Att Lisbet var hysterisk är slutsatsen av en objektiv analys, inte en ingångsvinkel för analysen. Vad som skulle göra Lisbet till ett nyckelvittne är mig helt okänt, hon såg ju inte ens gärningsmannen. De riktiga nyckelvittnena är Inge Morelius och Lars Jeppsson.
Och så här uttalar sig nämnde herr Morelius vid rättegången mot CP:

Jörgen Almblad: - Så du fick en känsla av att Lisbet Palme och den här
mannen hade ögonkontakt med varandra?

Inge Morelius: - Oh, ja! Det hade dom. En lång stund. Det vill säga inom loppet av de här sekunderna det tog. Men dom såg varandra.
Det är ingen tvekan om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in