2013-10-17, 20:27
Medlem
Någon som har en lista eller dylikt med livvakten Göran Sunds kollegor? Alltså en lista med säpolivvakter under 80-90 talet..?
Citera
2013-10-17, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Orwell lever i GK : " finns en händelse inte i den officiella berättelsen har den aldrig skett".

Ur GK: Omständigheter som utretts
Före makarna Palmes ankomst till biografen Grand finns det under
mordkvällen inga redovisade observationer som klart tyder på att Olof
Palme skulle ha varit föremål för fysisk övervakning. Makarna Palme Ulla är utraderad
har under tiden från det att de lämnade bostaden fram till det att de
anlände till Grand observerats av många personer som hörts under utredningen.
De har av naturliga skäl tilldragit sig uppmärksamhet; för de
flesta människor är det en särskild händelse att se en person som Olof
Palme i levande livet. Flera av dem som hörts har uppgett att de tittat
efter livvakter, men inte sett några.

(Frågan om övervakning analyserades av säkerhetspolisen i en
undersökning våren 1986. På grunder som i vart fall numera framstår Verkligheten ändrats?
som något oklara kom säkerhetspolisen fram till att analysen talade för
att Olof Palme hade varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari
samt från det att han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram
till det att han mördades kl 23.21, se kapitel 3, Kartläggning av Olof
Palmes personliga förhållanden.)

George Orwell skulle nicka igenkännande

Är det den gåtfulla A11544 vi pratar om här, vars skuggor vi endast kan skönja?
Citera
2013-10-17, 22:09
Medlem
mvagrippas avatar
Ingrid Eiken med på debatt
Citera
2013-10-17, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PirateHook
Någon som har en lista eller dylikt med livvakten Göran Sunds kollegor? Alltså en lista med säpolivvakter under 80-90 talet..?

Intressant från GK som visar hur ointresserade PU var av OPs livvakter .

I samma syfte beslöt PU att förhöra de personer som tjänstgjort som
Olof Palmes livvakter den närmaste tiden före mordet. Dessa hade inte
tidigare förhörts i utredningen, men de hade avgivit vissa skriftliga
rapporter. Under februari-mars 1995 genomfördes sådana förhör med
åtta personer. Inget nytt av betydelse för utredningen framkom under
förhören
Citera
2013-10-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du kan ju inleda med att fundera över varför socialdemokratiska ledare sedan Ingvar Carlsson konsekvent vägrar diskutera "fallet Palme". Vad tror du att det beror på ? Borde inte (S) riva ner både himmel och jord för att få svar på varför deras ledare och landets statsminister mördades ? Utbryta i ett ramaskri över att OP mördades på misstanke om landsförräderi ? Men nomenklaturan inom (S) moltiger. Kanske föredrar man inom Partiet att diskussionerna runt MOP kretsar kring OP:s eventuella planer på obevisbart landsförräderi än att ljuset riktas mot sosseinblandning ? Vilket i det förstnämnda fallet skulle begränsa skadan till en enda person, en isolerad företeelse - Olof Palme - och inte drabba Partiet på samma sätt. Vilket vore förödande. Fundera på det, jag tror att det är så det ligger till. Fundera även över varför Lisbet Palmes utsaga om att ingen kontakt mellan GM och OP skedde innan skotten föll. I strid med andra vittnens utsagor. Fundera på detta också och återkom när du har ett övertänkt svar.
I statsministerrollen passar det inte sig överhuvudtaget att offentligt styra polisutredningar om det är det du menar. Att det med tiden visat sig att Ingvar Carlsson agerat för mörkläggning och pseudoutredning har snarare med andra saker att göra. Även i fall CP varit mördaren hade man förmodligen agerat på liknande sätt för att skydda känsliga saker kring personen OP, regeringens politik och förhållanden med utlandet.
Hela "nomenklaturan" i S har dessutom inte alls moltigit. Både Kjell- Olof Feldt och Sten Andersson har vädrat kritik offentligt som du säkert vet. Vilka är det hemliga sällskapet, den inre ringen som är beredda att mörda? Ett par till verkar ha velat agera på olika sätt i det tysta, t ex Schori och Wickbom. Mycket storm i det tysta i regeringskretsar kring mörkläggningen, vilket inte minst hela Ebbe Carlsson affärn visar på. Men att en sådan som Carlsson skulle stämplat för mord är befängt att tro. Finns överhuvudtaget inte tillstymmelse till något sådant spår.
Lisbeths eventuella kontakt med mördaren har hursomhelst inget med det att göra!
Citera
2013-10-18, 00:43
Medlem
Grandiosos avatar
"Hon jobbade mitt i Palmeutredningen"

Christina Salander, i dag byråassistent vid riksmordkommissionen, berättar att hon på morgonen den första mars 1986 väcktes av sin son med beskedet att Olof Palme var skjuten.
– Är han svårt skadad, frågade jag.
– Han är död, svarade han. Sedan minns jag att telefonen ringde. Det var från jobbet. De undrade om jag kunde komma in och arbeta.
– Jag var då på Stockholmspolisens första rotel, våldsroteln, och arbetade framför allt med att skriva ut förhör, vilket jag även gjorde i Palmeutredningen i början.

De första dagarna var kaotiska och turbulenta.
– Det handlade ju trots allt om statsministern. Jag tror många var lite skärrade och hade svårt att tänka sig att något sådant här skulle kunna inträffa i Sverige.

Utredningen innehåller bland annat 83 000 så kallade persondokument, 4 000 bilddokument, 47 000 händelsedokument och elva hyllmeter ljud- och videoupptagningar.

http://www.publikt.se/artikel/hon-jobbade-mitt-i-palmeutredningen-38190

Jävlar i det - kurdbesatte Holmér blev fan i mig utsedd till "Årets Svensk" 1987 av SVT Rapport. Det hade jag faktiskt alldeles glömt bort.
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-18 kl. 00:50.
Citera
2013-10-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Orwell lever i GK : " finns en händelse inte i den officiella berättelsen har den aldrig skett".

Ur GK: Omständigheter som utretts
Före makarna Palmes ankomst till biografen Grand finns det under
mordkvällen inga redovisade observationer som klart tyder på att Olof
Palme skulle ha varit föremål för fysisk övervakning. Makarna Palme Ulla är utraderad
har under tiden från det att de lämnade bostaden fram till det att de
anlände till Grand observerats av många personer som hörts under utredningen.
De har av naturliga skäl tilldragit sig uppmärksamhet; för de
flesta människor är det en särskild händelse att se en person som Olof
Palme i levande livet. Flera av dem som hörts har uppgett att de tittat
efter livvakter, men inte sett några.

(Frågan om övervakning analyserades av säkerhetspolisen i en
undersökning våren 1986. På grunder som i vart fall numera framstår Verkligheten ändrats?
som något oklara kom säkerhetspolisen fram till att analysen talade för
att Olof Palme hade varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari
samt från det att han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram
till det att han mördades kl 23.21, se kapitel 3, Kartläggning av Olof
Palmes personliga förhållanden.)

SÄPOs utredning direkt efter MOP kasseras samtidigt Christer Pettersson ska snärjas med hjälp av sanningsvittnen som Sigge Cedergren och Roger Östlund. Ulla Strömbäck-Larsson nämns inte ens i GK trots att hon hållit fast vid sin historia om WT-männen från dagarna efter MOP. Samtidigt hyser PU en ohämmad tilltro till Lisbeth Palmes utpekande av CP trots att den kommer efter 30månader och inte stämmer med hennes vittnesmål direkt i anslutning till MOP.

George Orwell skulle nicka igenkännande

Det finns mycket mera att lägga till i dessa banor. Två exempel!

1, PU:s "expert" Sonny B hävdade dels att det var komplicerat att modifiera en 38:a att ta ammunition av 357 typ dels att det inte gick att hemladda den aktuella kulan i en 38:a hylsa. I TV (tror det var Norra magasinet) visar man då direkt efteråt en vapenexpert som demonstrerar hur enkelt det är inför kameran om man vet hur man skall göra. I fallet med modifiering av en 38:a vet man också (via den som utförde modifieriengen som rapporterat det) att CG Östling (bekant till Sonny) hade just ett sådant modifierat vapen som gått okända vägar vidare och som aldrig spårades. Trots det avför man alla sådana vapen från utredningen och inget sådant har provskjutits alls eller eftersökts även långt efter att fakta kommit i dagen.

2, En bekant blev mycket förvånad att han inte blev kontaktad genast av utredningen av två olika skäl. För det första var han en expert på just sådana vapen och skjutning med dessa som han hade i sin ägo och för det andra var det känt att han inte gillade Palme. Utan omsvep berättade han för den som ville lyssna att han mottog beskedet om OP:s död med att fira den. Däremot är han en demokrat som anser att det inte är acceptabelt att mörda honom vad man än tycker. Långt om länge hördes han ytligt och berättade då hur han känt inför Palme. Därmed avslutades till hans förvåning "förhöret" med att förhöraren höll med om hans åsikt om OP och man drack kaffe. Med tanke på hur många utredare med lång erfarenhet som tidigt rensades ur utredningen (t ex den som talade med Skandias säkerhetschef om att göra husrannsakan i Engströms "krypin") kanske det är lite förvånande att utredare som blivit kvar beter sig så och har sådana åsikter. Borde det inte vara tvärt om?

Orwells 1984 levde tydligen efter sitt bäst före datum och ända fram till idag!
Citera
2013-10-18, 02:23
Medlem
En grej, jag brukar spekulera kring är att vapen affärer tex Bofors, Indien mm kan ha spelat roll i Palmemordet.

Palme verkar ju ha varit välvilligt inställd till att hjälpa till med vapenförsäljning samtidigt som han förespråkade fred och nedrustning.
Eftersom Sverige(vapentillverkare typ Bofors) tjänade/tjänar pengar på detta fanns/finns det nog en politisk enighet över blockgränserna när det gäller sådana saker.

Säljer man vapen till ett land finns ju alltid risken att det säljs vidare och hamnar på ställen som kan hota t ex Usa, Israel osv.
Så rent spekulationsmässigt kan man tänka sig en operation utförd/administrerad av Usa eller Israel, eller annan nation som berörts på något dåligt sätt.

Då blir det inte så kul för bland annat SAP att driva en utredning som skulle påvisa inblandning av t ex Usa eller Israel och det skulle ju också påvisa dubbelmoralen hos Palme och Sverige, att prata fred och nedrustning samtidigt man säljer vapen av strategisk betydelse.

Vad tror ni, är det ett tänkbart scenario , skulle det motivera en kraftfull mörkläggning av Palmemordet?
Citera
2013-10-18, 03:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
I statsministerrollen passar det inte sig överhuvudtaget att offentligt styra polisutredningar om det är det du menar. Att det med tiden visat sig att Ingvar Carlsson agerat för mörkläggning och pseudoutredning har snarare med andra saker att göra. Även i fall CP varit mördaren hade man förmodligen agerat på liknande sätt för att skydda känsliga saker kring personen OP, regeringens politik och förhållanden med utlandet.
Hela "nomenklaturan" i S har dessutom inte alls moltigit. Både Kjell- Olof Feldt och Sten Andersson har vädrat kritik offentligt som du säkert vet. Vilka är det hemliga sällskapet, den inre ringen som är beredda att mörda? Ett par till verkar ha velat agera på olika sätt i det tysta, t ex Schori och Wickbom. Mycket storm i det tysta i regeringskretsar kring mörkläggningen, vilket inte minst hela Ebbe Carlsson affärn visar på. Men att en sådan som Carlsson skulle stämplat för mord är befängt att tro. Finns överhuvudtaget inte tillstymmelse till något sådant spår.
Lisbeths eventuella kontakt med mördaren har hursomhelst inget med det att göra!

Nej, jag menar inte att Ingvar Carlsson skulle ägna sig åt ministerstyre och offentligt lägga sig i polisutredningen när det begav sig - chocken efter mordet på Olof Palme var bedövande för (S) och efter 28 februari 1986 vidtog en lång period då (S) vände blickarna inåt för att söka svar snarare än levererade högljudda beskyllningar i olika riktningar, dvs Palmemordet vingklippte (S) för lång tid i mer än ett avseende. Sedan är det ju riktigt att både Sten Andersson och Pierre Schori framfört kritik men kanske främst Kjell Olof Feldt som på senare tid kritiserat att "polisspåret" inte bearbetats tillräckligt, förmodligen väl medveten om att ingen polis sköt Olof Palme.

Oklart för mig när, men vid något tillfälle bringades Ingvar Carlsson i klarhet om vad som låg bakom mordet på Olof Palme, och den i likhet med OP EU-negativt inställda IC som fann för gott att inte ställa sig i vägen för svenskt medlemskap i den europeiska unionen och därmed riskera att få dela öde med Olof Palme blev sedermera ja-sidans kampanjgeneral utan vars medverkan och inflytande över socialdemokratiska kärnväljare en ja-seger i folkomröstningen 1994 inte hade varit möjlig.

Edit: Att Olof Palmes förtrogne Ingvar Carlsson skulle ha stämplat till mord på OP vore ett befängt påstående, så var det naturligtvis inte.

Edit: "Lisbets eventuella kontakt med mördaren har hursomhelst inget med det att göra!" VAD har då Lisbet Palmes kontakt med mördaren att göra ? VARFÖR påstår Lisbet Palme att någon kontakt mellan henne/OP och attentatsmannen inte förekom då flera vittnen påstår sig ha sett någonting annat ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-18 kl. 03:50.
Citera
2013-10-18, 04:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej, jag brukar spekulera kring är att vapen affärer tex Bofors, Indien mm kan ha spelat roll i Palmemordet.

Palme verkar ju ha varit välvilligt inställd till att hjälpa till med vapenförsäljning samtidigt som han förespråkade fred och nedrustning.
Eftersom Sverige(vapentillverkare typ Bofors) tjänade/tjänar pengar på detta fanns/finns det nog en politisk enighet över blockgränserna när det gäller sådana saker.

Säljer man vapen till ett land finns ju alltid risken att det säljs vidare och hamnar på ställen som kan hota t ex Usa, Israel osv.
Så rent spekulationsmässigt kan man tänka sig en operation utförd/administrerad av Usa eller Israel, eller annan nation som berörts på något dåligt sätt.

Då blir det inte så kul för bland annat SAP att driva en utredning som skulle påvisa inblandning av t ex Usa eller Israel och det skulle ju också påvisa dubbelmoralen hos Palme och Sverige, att prata fred och nedrustning samtidigt man säljer vapen av strategisk betydelse.

Vad tror ni, är det ett tänkbart scenario , skulle det motivera en kraftfull mörkläggning av Palmemordet?

Jag betvivlar att Sveriges vapenförsäljning till stridande part(er) i konflikten mellan t ex Iran och Irak var den utlösande faktor som bringade Olof Palme på fall även om vapenförsäljning skett med OP:s goda minne och godkännande. Däremot tror jag krigsmaterielinspektören C. F. Algernons öde är länkat till Olof Palmes, vilket jag framfört i tidigare inlägg. Jag tror att förre PKK-ledaren Abdullah Öcalan har god eller rent av ganska ingående kännedom om MOP. Öcalan gjorde för några år sedan en framställan om ett möte med svenska Palmemordutredare, han hade uppenbarligen något att berätta som borde intressera de svenska mordutredarna. Men tyvärr avslogs Öcalans framställan. Kanske efter påtryckningar från Sverige ? Men jag tror Abdullah Öcalan vet som sagt. Och CIA, naturligtvis.

Edit: Jag tror oviljan från svensk sida att sammanträffa med Öcalan speglar oviljan att lösa Palmemordet.
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-18 kl. 04:51.
Citera
2013-10-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Det är som du säger ren spekulation som har existerat länge. Det finns inte det minsta konkret som visar på direkt inblandning av krafter knutna till t ex Bofors avseende på händelserna kring mordet och mordplatsen eller kring mörkläggingen som pekar åt det hållet.

Däremot är personkopplingarna direkt från utredningen till den politiska världen och nedåt till enskilda polismäns ageranden tydlig och stark. Polismän med en klar politisk uppfattning när det gäller Palme , militär bakgrund samt träning och hemliga såväl som officiella uppdrag utanför och inom utredningen kopplade till kända antidemokratiska krafter både inom landet och utom landet.

Dessutom kan man tydligt se att där finns kopplingar mellan personer i olika desinformationsspår och den militära underrättelseverksamheten som var dold och okänd vid denna tidpunkt. Jag tänker på PKK-spåret via en person boende på Cypern med koppling både dit och till WACL, CGÖ mfl inblandade djupt i både officiell utredning och Ebbeaffären djupt kopplade till samma krafter, Donald F djupt engagerad att driva CP spåret via media och engagerad i den utredningen enligt egen utsago direkt på SSI chefens begäran på samma sätt som han senare deltog i t ex mörkläggningen kring DC:3 an.

Detta gäller även för Polisens sk "expert" Sonny B som avförde olika vapen på felaktiga grunder stod nära t ex CGÖ och som senare varit engagerad i andra mörkläggningar på ÖB:s order (Afganistanskotten).

Det går att nämna fler men det kanske räcker att börja med?

De konkreta indikationerna åt andra håll är alltså både tydliga, många och direkta! Därmed kan aldrig sådana "spekulationer" överglänsa de spåren utan minsta konkreta indikation. Vad jag vet kan ingen av de som varit fältaktiva i detta kopplas till Bofors.

Det försök till koppling som gjorts är en annan liknande spekulation om att Algernons död skulle ha med Bofors att göra. Två svaga länkar gör ingen kedja. Bygger man sådana kedjor är man snabbt i folieträsket.
Citera
2013-10-18, 09:05
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är som du säger ren spekulation som har existerat länge. Det finns inte det minsta konkret som visar på direkt inblandning av krafter knutna till t ex Bofors avseende på händelserna kring mordet och mordplatsen eller kring mörkläggingen som pekar åt det hållet.

Däremot är personkopplingarna direkt från utredningen till den politiska världen och nedåt till enskilda polismäns ageranden tydlig och stark. Polismän med en klar politisk uppfattning när det gäller Palme , militär bakgrund samt träning och hemliga såväl som officiella uppdrag utanför och inom utredningen kopplade till kända antidemokratiska krafter både inom landet och utom landet.

Dessutom kan man tydligt se att där finns kopplingar mellan personer i olika desinformationsspår och den militära underrättelseverksamheten som var dold och okänd vid denna tidpunkt. Jag tänker på PKK-spåret via en person boende på Cypern med koppling både dit och till WACL, CGÖ mfl inblandade djupt i både officiell utredning och Ebbeaffären djupt kopplade till samma krafter, Donald F djupt engagerad att driva CP spåret via media och engagerad i den utredningen enligt egen utsago direkt på SSI chefens begäran på samma sätt som han senare deltog i t ex mörkläggningen kring DC:3 an.

Detta gäller även för Polisens sk "expert" Sonny B som avförde olika vapen på felaktiga grunder stod nära t ex CGÖ och som senare varit engagerad i andra mörkläggningar på ÖB:s order (Afganistanskotten).

Det går att nämna fler men det kanske räcker att börja med?

De konkreta indikationerna åt andra håll är alltså både tydliga, många och direkta! Därmed kan aldrig sådana "spekulationer" överglänsa de spåren utan minsta konkreta indikation. Vad jag vet kan ingen av de som varit fältaktiva i detta kopplas till Bofors.

Det försök till koppling som gjorts är en annan liknande spekulation om att Algernons död skulle ha med Bofors att göra. Två svaga länkar gör ingen kedja. Bygger man sådana kedjor är man snabbt i folieträsket.
Att Algernons död har med Bofors att göra är nog mindre tveksamt...om det sedan rör sig om mord eller självmord kan ju diskuteras.
Ang. de som var fältaktiva, så hade ju CGÖ affärer med Bofors.

Det som jag själv tycker känns intressant, är ju de mutor på över 300 milj. som utbetalades i samband med Indienordern. Stora delar gick inte att spåra.
En del av mutpengarna gick till de indiska bröderna Hinduja, men vart gick resten ?
Är det en slump att Bofors plötsligt skänker 50 milj. till bergslagsfonden, eller är det en uppgörelse med sossarna för att få exportkredit beviljad ? Kan det tänka sig att en del av mutpengarna till mellanhänder blev omfördelade pga av påtryckningar från sossarna...och att någon inte uppskattade att bli utan ~100 milj.
...och vad menade Sten Andersson när han frågade Carlberg om "medel hade gått till partiet" ?
Sten Andersson som ville tvätta vapenbyken...men som blev väldigt tyst efteråt.

Spekulationer...javisst...precis som i alla andra spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in