2013-11-04, 19:38
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag säger inte att MN är enda skälet till TQ-härvan men en viktig puzzlebit till alla andra bitar.Och vad gäller streckläsande är det inte min genre,jag läser sakta!!!

Joo, vi som läst dina härjningar i den här tråden har också insett att du förstår väldigt sakta också.

Förresten, hur var det nu med ditt intresse för frågan om: skillnad-mellan-våldtäkt-och-Sturegubbens-brott-otukt? Lika stort som vanligt?
Citera
2013-11-04, 19:41
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Rättsrötan fortsätter fast på ett lite annat sätt.
Sture Bergwall har nu ett företag ihop med sin advokat. Passande nog heter det Schnelles gelt. Snabba pengar. Inte säkert att det är lagligt att en advokat investerar kommersiellt i sin klient.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sture-bergwall-har-ett-foretag-ihop-med-sin-advokat/

TO var ju anlitad av SB för att få till stånd en ändring av morddomarna.

Detta är avklarat.

TO anser kanske därmed att SB inte är hans klient längre?
Citera
2013-11-04, 19:59
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint

Detta är avklarat.

Jag vet inte om det är så.T O är ju också hans advokat när det gäller Säterhärvan.Eller ska vi säga hans rådgivare??Han uppträdde i alla fall som advokat på FVR.Men i vilket fall så har ingenting hänt inom bolaget ser jag

Beatrice Asks oberoende utredning verkar vara på gång inom nån månad.Idag har den sista domen formellt rivits av Luleå Tingsrätt

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bergwall-nu-aven-formellt-friad

http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Nyheter-och-artiklar/Aktuellt-BH/Snart-inleds-oberoende-granskning-av-Quick-fallet/
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-04 kl. 20:05.
Citera
2013-11-04, 20:19
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Frågan är väl dock om det är Josefsson eller Svensson som drar den slutsatsen om psykoanalysen i dess helhet, här och i din sista kritiska punkt nedan. Och även om det skulle vara Josefsson, är det inte en ganska vanlig kritik av psykoanalysen att den är mer inlevelse än bevisbar vetenskap?

Du har helt rätt i att det är Svenssons beskrivning - och man får hoppas att det inte är den bilden Josefsson ger av psykoanalysen i dess helhet. Per Svensson är en skräpkritiker, om uttrycket tillåts, så antagligen är det en förvrängd läsning av boken han ger. Det skulle föra mig för långt från ämnet att jämföra Vargmannens minnen med Quicks berättelse om "Simonhändelsen", eller beskriva vad riktig psykoanalys är till skillnad från frambesvärjande av "Simonhändelser" Särskilt som jag inte har läst Mannen som slutade ljuga, och inte riktigt vet hur Norells terapi gick till.
Men den här beskrivningen, fortfarande tagen ur Svenssons recension, får mig att misstänka att Josefsson inte kunnat avhålla sig från att mytologisera:

"I Josefssons berättelse blir Margit Norell en motsvarighet till Gandalf i Sagan om ringen. Det är hon som samlar och leder den grupp som ska frälsa världen. Det är hon som sänder ringbäraren Sture Bergwall/ Thomas Quick till Domedagsberget."
Citera
2013-11-04, 20:29
Medlem
Citat:
Tack. Då känner jag mig lugnare, att det är förbjudet för advokater att ha såna ekonomiska intressen ihop med sina klienter. Fattar inte hur dem tänker som tycker att det hade varit ok. Herrejösses alltså. Men jag tycker inte advokaten ska vara en "ideell" förläggare heller. Att dem startat företaget i icke-vinstdrivande syfte tror jag inte ett endaste smack på, men även om det var så är det fel att blanda ihop rollerna på det sättet, en advokat är ingen pr-snubbe.

Förbjudet är det väl egentligen inte utan snarare en regel för medlemmar inom advokatsamfundet.

Rent generellt är det såklart en bra regel men just i detta fallet tror jag inte någon intressekonflikt uppstått pga. detta gemensamma bolag utan frågan är mer av principiell karaktär och skulle jag säga ganska obetydlig och inte någon form av rättslig korruption som gjorts gällande. Att ägarförhållandet blev som det blev var säkert en miss och precis som skrevs så hålls det väl vilande och man funderar
ut en bättre lösning.
Citera
2013-11-04, 20:35
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det är möjligt att man menar. Men det är inte det man säger. Ur DN:

Jag tror att TO inte riktigt tänkte när han satte upp bolaget men väl påmind om reglerna så insåg han att bolaget måste vila så länga han är ägare.

Okej, det är klart förstås. Då är det kört. Alldeles utmärkt regel för övrigt att de inte ska göra affärer ihop.
Citera
2013-11-04, 20:37
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint

Detta är avklarat.

SB är fortfarande TOs klient.
Citera
2013-11-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb

Rent generellt är det såklart en bra regel men just i detta fallet tror jag inte någon intressekonflikt uppstått pga. detta gemensamma bolag utan frågan är mer av principiell karaktär och skulle jag säga ganska obetydlig och inte någon form av rättslig korruption som gjorts gällande. Att ägarförhållandet blev som det blev var säkert en miss

Jaha varför tror du att det just i detta fallet inte skulle finnas någon intressekonflikt och att det är obetydligt, säkert bara en liten miss att ägarförhållandet "blev som det blev"? Helt otroligt...
Citera
2013-11-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Okej, det är klart förstås. Då är det kört. Alldeles utmärkt regel för övrigt att de inte ska göra affärer ihop.
Och samtidigt ett pytteproblem , mitt i Jantelandet:-))

TO kan väl reda ut det hela genom att ge Sb ut lösning i detta lilla bolaget, sedan tar han in Claes Borgström istället, samtidigt som de två skriver ett specialavtal om att lite Royalty ska tillfalla en viss SB??
Hur svåårt kan det vaaa!?
Citera
2013-11-04, 21:14
Medlem
Citat:
Jaha varför tror du att det just i detta fallet inte skulle finnas någon intressekonflikt ...

Helt enkelt för att fallet är väldigt genomlyst och inget har kommit upp som ger anledning att tro att det skett. Men du som påstår detta, har du något konkret att visa upp eller är det bara fria fantasier om vad som skulle kunna ske som du ägnar dig åt?
Citera
2013-11-04, 21:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Förbjudet är det väl egentligen inte utan snarare en regel för medlemmar inom advokatsamfundet.
Jo, det är förbjudet. Enligt vägledande regler för god advokatsed. Bryter man mot dessa kan man få en erinran, bli varnad (ev. i kombination med en straffavgift) samt utesluten. Alla dessa påföljder är något som en seriös advokat undviker till varje pris. En månad i fängelse för rattfylla svider mindre än en varning eller uteslutning.

Att säga att det inte är förbjudet är som att säga att det inte är förbjudet att stjäla bara för att du kan komma undan med böter.
Citera
2013-11-04, 21:36
Medlem
Citat:
Helt enkelt för att fallet är väldigt genomlyst och inget har kommit upp som ger anledning att tro att det skett. Men du som påstår detta, har du något konkret att visa upp eller är det bara fria fantasier om vad som skulle kunna ske som du ägnar dig åt?

Nä det är inte fria fantasier om vad som skulle kunna ske. Utan att det i sig är fel att en advokat blandar ihop sin roll som advokat med pr och ev. vinstsyfte. Och det är ju också mot reglerna. Skönt att det är det. Företaget skulle som jag fattat det bland annat leta efter en författare som skulle hjälpa SB att skriva sina memoarer. Vilken industri. Sen att namnet Schnelle geld är jäkligt smaklöst eller kanske bara uppriktigt, eller ett taskigt ironiskt skämt, är en sak för sig. Den här nya advokaten gör ungefär samma sak som Borgström, går på SB:s linje. Minst lika sjukt om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in