Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
alla som jobbar i city där de flesta kvalificerade jobben finns, och de är många, vill bo i city. Det är en oerhörd livskvalité att slippa pendla, istället kunna gå eller cykla till jobbet på 10-20 min, för den stressade småbarnsfamiljen innebär det många många fler timmar familjekvalitetstid per vecka.
Jag har gjort precis den omprioriteringen. Bodde tidigare utanför innerstan, hade hus med underbar sjöutsikt och härlig natur men långt till jobbet. Tröttnade på detta efter många år och kan nu cykla eller t.o.m. gå till jobbet och får mycket mer fritid som jag kan ägna åt familjen, eller Flashback

Dessutom bytte jag hus mot lägenhet och fick efter det för första gången på länge uppleva det underbara med att ha semester på semestern! Inget mer arbete med att sköta om huset och trädgården utan jag är ledig när jag är ledig istället.
Men det finns förstås alltid en plus- och minussida med allt så beroende vilken fas man är i livet så varierar preferenserna. Utbudet av bostäder i innerstan är dock klart mer begränsat och därför blir det en bristvara som prissätts därefter. Stockholm är också en fantastisk stad med mycket vatten och jag har nu mycket trevligare promenadvägar att välja än jag hade när jag bodde i hus utanför stan. Även närmare till utomhusbad på sommaren, och allt detta ger förstås mycket hög livskvalitet.
.