2013-11-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
http://www.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Alviks-Torn-Kv-Racketen/

Känns inte 17 miljoner för en femma i Alvik lite i överkant även för er som inte tror att priserna är orimligt uppblåsta överlag? Fallhöjden är spektakulär, på flera sätt.

Notera att alla tre 177-kvadratarna är sålda. Vem är det egentligen som väljer Alvik framför Norr Mälarstrand, Strandvägen eller en hyfsat stor villa i Bromma? Är utsikt över innerstan mer attraktivt än att faktiskt bo i innerstan?
Nu har folk lite olika preferenser. För egen del skulle jag definitivt inte vilja bo i innerstaden.
Men visst kan jag notera att det finns folk som frivilligt utsätter sig för det, av något skäl.

Finns det någon analys som estimerar hur stor andel av de som bor i centrala kaserner som faktisk uppskattar det och hur många som gör det därför att det verkar inne och har en viss status?
(Antagligen mycket svårt att avgöra).
2013-11-04, 19:47
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu har folk lite olika preferenser. För egen del skulle jag definitivt inte vilja bo i innerstaden.
Men visst kan jag notera att det finns folk som frivilligt utsätter sig för det, av något skäl.

Finns det någon analys som estimerar hur stor andel av de som bor i centrala kaserner som faktisk uppskattar det och hur många som gör det därför att det verkar inne och har en viss status?
alla som jobbar i city där de flesta kvalificerade jobben finns, och de är många, vill bo i city. Det är en oerhörd livskvalité att slippa pendla, istället kunna gå eller cykla till jobbet på 10-20 min, för den stressade småbarnsfamiljen innebär det många många fler timmar familjekvalitetstid per vecka.
2013-11-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Självklart vill inte alla bo i innerstan. Drömboendet för de flesta, i alla inkomstskikt, är fortfarande ett eget hus. Men jag har fortfarande lite svårt att förstå varför folk betalar mer för lägenheter i närförorten än i innerstan. Även om de är nybyggda.
2013-11-04, 20:02
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Självklart vill inte alla bo i innerstan. Drömboendet för de flesta, i alla inkomstskikt, är fortfarande ett eget hus. Men jag har fortfarande lite svårt att förstå varför folk betalar mer för lägenheter i närförorten än i innerstan. Även om de är nybyggda.

Men gör man verkligen det? Är inte priserna i "innerstan" (förutsätter att vi tänker innanför tull och stockholm här) än i tex sjöstaden eller liljeholmen?
2013-11-04, 20:06
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
men är du helt trög i bollen?? så är det naturligtvis innte!!!! alvik-exemplet var väl en extremlägenhet, typ 100m2 takterass eller brygga ut i ulvsundasjön direkt från vardagsrum. Bara en idiot som du drar slutsatser från ett extremexempel.
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-04 kl. 20:09.
2013-11-04, 20:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Kollade storstäder på hemnet, finns mängder av bostäder att köpa, ingen brist vad jag kan se

Du måste givetvis ställa det i relation till hur många som söker bostad annars betyder det inget alls. Dessutom är det förstås så att det är ett mycket litet antal av alla potentiella säljare som inte också är potentiella köpare av en bostad i samma stad. Med andra ord, en Stockholmare som lägger ut sin bostad till försäljning letar också efter en bostad att köpa. Därtill kommer alla som flyttar in till Stockholm varje år.

Om 100% av alla som äger en bostad i Stockholm skulle bestämma sig just nu för att flytta inom Stockholm skulle alltså utbudet fullständigt explodera, men det skulle förstås även efterfrågan. Det påverkar i sig alltså inte nettoutbudet (utbud - efterfrågan) alls. Det gör däremot nettoinflyttningen.

.
2013-11-04, 20:10
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du måste givetvis ställa det i relation till hur många som söker bostad annars betyder det inget alls. Dessutom är det förstås så att det är ett mycket litet antal av alla potentiella säljare som inte också är potentiella köpare av en bostad i samma stad. Med andra ord, en Stockholmare som lägger ut sin bostad till försäljning letar också efter en bostad att köpa. Därtill kommer alla som flyttar in till Stockholm varje år.

Om 100% av alla som äger en bostad i Stockholm skulle bestämma sig just nu för att flytta inom Stockholm skulle alltså utbudet fullständigt explodera, men det skulle förstås även efterfrågan. Det påverkar i sig alltså inte nettoutbudet (utbud - efterfrågan) alls. Det gör däremot nettoinflyttningen.

.
ingen ide att argumentera med en gammal Beckomberga-patient som nilosand. Lägg din tid hellre på att analyser framtida prisutveckling, vilka områden i Sthlm är bästa bostadsinvestering kommande två åren??

...
2013-11-04, 20:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
alla som jobbar i city där de flesta kvalificerade jobben finns, och de är många, vill bo i city. Det är en oerhörd livskvalité att slippa pendla, istället kunna gå eller cykla till jobbet på 10-20 min, för den stressade småbarnsfamiljen innebär det många många fler timmar familjekvalitetstid per vecka.

Jag har gjort precis den omprioriteringen. Bodde tidigare utanför innerstan, hade hus med underbar sjöutsikt och härlig natur men långt till jobbet. Tröttnade på detta efter många år och kan nu cykla eller t.o.m. gå till jobbet och får mycket mer fritid som jag kan ägna åt familjen, eller Flashback Dessutom bytte jag hus mot lägenhet och fick efter det för första gången på länge uppleva det underbara med att ha semester på semestern! Inget mer arbete med att sköta om huset och trädgården utan jag är ledig när jag är ledig istället.

Men det finns förstås alltid en plus- och minussida med allt så beroende vilken fas man är i livet så varierar preferenserna. Utbudet av bostäder i innerstan är dock klart mer begränsat och därför blir det en bristvara som prissätts därefter. Stockholm är också en fantastisk stad med mycket vatten och jag har nu mycket trevligare promenadvägar att välja än jag hade när jag bodde i hus utanför stan. Även närmare till utomhusbad på sommaren, och allt detta ger förstås mycket hög livskvalitet.

.
2013-11-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men är du helt trög i bollen?? så är det naturligtvis innte!!!! alvik-exemplet var väl en extremlägenhet, typ 100m2 takterass eller brygga ut i ulvsundasjön direkt från vardagsrum. Bara en idiot som du drar slutsatser från ett extremexempel.

Det handlar om alla lägenheter på de högre våningsplanen. Samma sak kan man se på andra ställen i det halvcentrala bandet, även om det här var det mest extrema exempel jag sett hittills. Ju högre upp, desto högre kvadratmeterpris. Tre personer har helt uppenbart tyckt att 17 miljoner är lagom för varsitt våningsplan (á 177kvm på plan 15,16 eller 17) i ett ganska högt hus i Alvik. Trots att man bevisligen kan få en minst lika stor våning nästan var som helst i innerstan för samma pengar. Det jag undrar är vilka dessa personer är, de som värderar utsikt över innerstan högre än att bo i innerstan.
2013-11-04, 20:40
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Av dessa 100 000 i kö saknar med stor sannolikhet en mycket liten minoritet en bostad

Säkert ingen av dem som bor i husvagn eller på gatan. Oavsett säger köer till bostadsrätter inget om huruvida det är brist på bostäder eller inte.
Senast redigerad av nilosand 2013-11-04 kl. 20:46.
2013-11-04, 20:42
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det handlar om alla lägenheter på de högre våningsplanen. Samma sak kan man se på andra ställen i det halvcentrala bandet, även om det här var det mest extrema exempel jag sett hittills. Ju högre upp, desto högre kvadratmeterpris. Tre personer har helt uppenbart tyckt att 17 miljoner är lagom för varsitt våningsplan (á 177kvm på plan 15,16 eller 17) i ett ganska högt hus i Alvik. Trots att man bevisligen kan få en minst lika stor våning nästan var som helst i innerstan för samma pengar. Det jag undrar är vilka dessa personer är, de som värderar utsikt över innerstan högre än att bo i innerstan.
marknaden för 177m2 lägenheter är så extremt liten att det inte ens går ta fram ett trovärdigt statistiskt snittpris per m2, så mitt råd till dej apa, är att sluta fokusera på extremer, du slösar vår tid.
2013-11-04, 20:45
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Det finns just nu stort utbud av bostäder att köpa på t.ex hemnet, förstår inte hur det kan kallas för bostadsbrist? Du behöver inte söka en bostad, det är bara att köpa, finns hur många objekt som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in