2013-11-04, 15:39
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Multiplicera mitt exempel med 10 000, eller vad det kan tänkas vara, så har du ju samma resultat. Det står 100 000 människor i Stockholms bostadskö, och då räknar jag inte med alla som söker bostad och inte står i någon kö och/eller står i någon annan kö. Samtidigt motsvarar inflyttningen till Stockholm ett helt Skellefteå varje år (källa). Just nu är det 6190 objekt till salu på Hemnet. Proportionerna är därmed lägre än mitt exempel 1/10.

Vad har bostadskö med bostadsbrist att göra? Ingen behöver stå i bostadskö för att köpa en bostad som ligger ute till salu på hemnet. Om inflyttningen till Stockholm är så stor som du påstår, varför finns det då så mycket bostäder till salu på hemnet
2013-11-04, 15:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Vad har bostadskö med bostadsbrist att göra? Ingen behöver stå i bostadskö för att köpa en bostad som ligger ute till salu på hemnet. Om inflyttningen till Stockholm är så stor som du påstår, varför finns det då så mycket bostäder till salu på hemnet

Som jag påstår? Det är ju bara att titta på SCB, så får du fram siffror svart på vitt. Eller handlar den här diskussionen mellan dig och mig om eventuella konspirationer från statsmakten? I så fall är det fel tråd.

Tiotusentals människor behöver någonstans att bo. För närvarande kan de inte hyra, eftersom alla hyresrätter är upptagna. De kan däremot köpa. Men eftersom det finns betydligt färre bostäder till salu än vad det finns köpare, så pressas priserna på dessa bostäder upp. Precis som efterfrågan/tillgång-mekanismen vid brödköp eller guld.
2013-11-04, 16:00
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Som jag påstår? Det är ju bara att titta på SCB, så får du fram siffror svart på vitt. Eller handlar den här diskussionen mellan dig och mig om eventuella konspirationer från statsmakten? I så fall är det fel tråd.

Tiotusentals människor behöver någonstans att bo. För närvarande kan de inte hyra, eftersom alla hyresrätter är upptagna. De kan däremot köpa. Men eftersom det finns betydligt färre bostäder till salu än vad det finns köpare, så pressas priserna på dessa bostäder upp. Precis som efterfrågan/tillgång-mekanismen vid brödköp eller guld.

Skriver SCB att det är bostadsbrist trots att det finns massvis med bostäder till salu i storstäderna? Låter konstigt. Av någon anledning har du blandat ihop hyresrättsbrist med bostadsbrist. Om det vore bostadsbrist så hade det inte funnits så många objekt till salu på hemnet.
2013-11-04, 16:20
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Skriver SCB att det är bostadsbrist trots att det finns massvis med bostäder till salu i storstäderna? Låter konstigt. Av någon anledning har du blandat ihop hyresrättsbrist med bostadsbrist. Om det vore bostadsbrist så hade det inte funnits så många objekt till salu på hemnet.
men nilosand, är du helt efterbliven eller försöker du driva med Mr Oaki ? för du kan inte vara vid dina sinnens fulla bruk, ha tresiffrig iq, och mena allvar???
2013-11-04, 16:23
Medlem
http://www.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Alviks-Torn-Kv-Racketen/

Känns inte 17 miljoner för en femma i Alvik lite i överkant även för er som inte tror att priserna är orimligt uppblåsta överlag? Fallhöjden är spektakulär, på flera sätt.

Notera att alla tre 177-kvadratarna är sålda. Vem är det egentligen som väljer Alvik framför Norr Mälarstrand, Strandvägen eller en hyfsat stor villa i Bromma? Är utsikt över innerstan mer attraktivt än att faktiskt bo i innerstan?
2013-11-04, 16:28
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men nilosand, är du helt efterbliven eller försöker du driva med Mr Oaki ? för du kan inte vara vid dina sinnens fulla bruk, ha tresiffrig iq, och mena allvar???

Jag förstår att det är mycket svårt för dig att förstå enkla samband, som t.ex att om det inte är brist på bostäder (vilket det bevisligen inte är, gå in och titta på hemnet om du ej tror mig) så är det inte bostadsbrist.

Bostadsbrist = brist på bostäder, förstår du?
2013-11-04, 16:34
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Nej, SCB ger dig siffror och statistik. Sen får du själv dra slutsatser utifrån dessa. Ditt resonemang är för övrigt lika tramsigt som att det inte skulle råda matbrist i en miljonstad bara för att det finns (enbart) sju tusen svindyra limpor bröd till salu.
2013-11-04, 16:38
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Känns inte 17 miljoner för en femma i Alvik lite i överkant även för er som inte tror att priserna är orimligt uppblåsta överlag? Fallhöjden är spektakulär, på flera sätt.

Notera att alla tre 177-kvadratarna är sålda. Vem är det egentligen som väljer Alvik framför Norr Mälarstrand, Strandvägen eller en hyfsat stor villa i Bromma? Är utsikt över innerstan mer attraktivt än att faktiskt bo i innerstan?

En etta i Högdalen gick nyligen för 1,4 Milj. Fuki'n Högdalen..
2013-11-04, 16:39
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Jo, precis som jag skrivit innan så tror jag att det bara är en kort tidsfråga innan tillgången på bostäder i förorterna når ikapp efterfrågan. Markpriserna är överkomliga, tillgången på mark är stor och efterfrågan på bostäder är tillräcklig för att det ska byggas. Vilket det också görs. Att köpa en lägenhet för 17 miljoner i Alvik känns inte speciellt sunt när det inom 3 år kan finnas två-tre lika stora nybyggda lägenheter till salu i ett nybyggt hus precis bredvid. Det är samma problem som Spanien haft i sina enorma villastäder, och som USA hade vid alla enorma husbyggen på de mest märkliga platserna. De byggdes och byggdes.
2013-11-04, 16:41
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Nej, SCB ger dig siffror och statistik. Sen får du själv dra slutsatser utifrån dessa. Ditt resonemang är för övrigt lika tramsigt som att det inte skulle råda matbrist i en miljonstad bara för att det finns (enbart) sju tusen svindyra limpor bröd till salu.

Om det är något som är tramsigt så är det just att påstå att det är bostadsbrist när det finns massvis med bostäder till salu i storstäderna. Nu ska vi se här, tecken på bostadsbrist:

1. Brist på bostäder till salu
  2. Folk står utan bostad, bor i tält, på gatan, i husvagn eller dylikt

Sverige uppfyller inget av kraven ovan, finns inget som tyder på att det är bostadsbrist i Sverige.
2013-11-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
En etta i Högdalen gick nyligen för 1,4 Milj. Fuki'n Högdalen..

Fast det är skillnad. 1.4 miljoner i högdalen är fortfarande betydligt mindre än vad motsvarande på Söder kostar. I Alviksfallet så väljer någon att betala mer för en nyproducerad närförortslägenhet än för en lika stor (men begagnad) i innerstan.
Jag är uppvuxen med axiomet/fördomen att en förortslägenhet köper man bara om man inte har råd med en (lika stor) innerstadslägenhet. Förortslägenhet förhåller sig till innerstadslägenhet som radhus till villa, typ. Detta verkar hålla på att ändras (om det någonsin varit sant).
2013-11-04, 17:24
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Multiplicera mitt exempel med 10 000, eller vad det kan tänkas vara, så har du ju samma resultat. Det står 100 000 människor i Stockholms bostadskö, och då räknar jag inte med alla som söker bostad och inte står i någon kö och/eller står i någon annan kö. Samtidigt motsvarar inflyttningen till Stockholm ett helt Skellefteå varje år (källa). Just nu är det 6190 objekt till salu på Hemnet. Proportionerna är därmed lägre än mitt exempel 1/10.

Av dessa 100 000 i kö saknar med stor sannolikhet en mycket liten minoritet en bostad, dom är alltså inte bostadslösa. Det är alltså en kö till att hyra en bostad, inte att köpa en bostad.
Du jämför äpplen och päron där du inte har en aning om vad som är äpplen och päron helt enkelt och kommer då fram till att det är "bostadsbrist". Med sådana jämförelser och resonemang så kan du få brist eller överskott i vad som helst, när som helt, ska du inte tala om vems/vilkas fel det är också att det är så som du kommit fram till så blir det riktigt underhållande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in