Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Multiplicera mitt exempel med 10 000, eller vad det kan tänkas vara, så har du ju samma resultat. Det står 100 000 människor i Stockholms bostadskö, och då räknar jag inte med alla som söker bostad och inte står i någon kö och/eller står i någon annan kö. Samtidigt motsvarar inflyttningen till Stockholm ett helt Skellefteå varje år (
källa). Just nu är det 6190 objekt till salu på Hemnet. Proportionerna är därmed lägre än mitt exempel 1/10.
Av dessa 100 000 i kö saknar med stor sannolikhet en mycket liten minoritet en bostad, dom är alltså inte bostadslösa. Det är alltså en kö till att hyra en bostad, inte att köpa en bostad.
Du jämför äpplen och päron där du inte har en aning om vad som är äpplen och päron helt enkelt och kommer då fram till att det är "bostadsbrist". Med sådana jämförelser och resonemang så kan du få brist eller överskott i vad som helst, när som helt, ska du inte tala om vems/vilkas fel det är också att det är så som du kommit fram till så blir det riktigt underhållande.