2013-11-04, 17:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sluta slänga ur dig en massa dumheter om KJ:s person som om det slulle styrka brott. Han är en knäppskalle, men det behöver inte alls betyda att han är mördare. Förklara istället MB:s beteende. Det behöver inte betyda att han är mördare heller, men man får inte gå med skygglappar och titta bara åt det håll åklagaren pekar.

Måste det vara ett tecken på skygglappar att inte känna något intresse av att diskutera en avförd person när det finns en person som har både teknisk bevisning och ett antal märkliga indicier emot sig, medan det enda som finns på den andre är att han haft en hemlig kärleksrelation till offret?

Vad är det för specifika beteenden hos MB du anser behöver förklaras för att han inte ska framstå som misstänkt mördare i dina ögon?
Citera
2013-11-04, 17:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Nej, det är verkligen inga vattentäta alibin. AN säger att hon "tror inte" hon drack något när de kom hem. Men "hade lite vin". Han säger att hon drack grogg i köket. Hon verkar inte ha koll på hur de lade sig. På frågan om hon lade sig innan honom säger hon "ja det gör jag nästan alltid", men ibland inte typ. Hon svarar sedan svävande att hon såg på tv. Han säger att de låg och pratade innan de somnade. Hon kan ju blivit full och inte minns, men då lär hon ju inte vaknat om han smög ut.

Det lär vara tusentals människor i Boden som har problem att presentera distinkta alibin för den där lördagskvällen. Men bortsett från det och eftersom frågan varit uppe flera gånger: Exakt hur stor överensstämmelse dem emellan tycker du att det borde ha funnits för att det inte skulle vara "misstänkt"?

- Perfekt överenstämmelse? Kan du garantera att inte du eller andra i tråden då skulle ha sagt nåt i stil med att "det stämmer inte, de har förberett ett alibi"
- Ganska bra överensstämmelse? Kan du garantera att inte du eller andra i tråden då skulle ha sagt något i stil med att "de har säkert förberett sig så att berättelserna ska stämma överens på ett ungefär så att det inte verkar misstänkt åt nåt håll?

Är det inte i själva verket så att alla teorier här inne om mordkomplotter och två ondskefulla människor som skyddar varandra (eller den ene skyddar den andre) efter ett grymt och även planerat mord (för att "röja VB ur vägen") passar väldigt dåligt ihop med två människor som lämnar så dåligt överensstämmande berättelser? Är det inte snarare så att allt förklaras mycket bättre med den minst fantasifulla förklaringen: Det här var en alldeles vanlig lördagskväll i ett förmodligen ganska trist äktenskap där två personer kom hem ganska berusade och sen gick lite grann var och en till sitt innan de till sist (förmodligen vid olika tidpunkter) gick och la sig.

Hursomhelst så vet vi ju att MB var i karatelokalen före kl 9 nästa dag åtminstone. Han hade inte fått "diarre" som den person som sitter häktad.
Citera
2013-11-04, 17:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Måste det vara ett tecken på skygglappar att inte känna något intresse av att diskutera en avförd person när det finns en person som har både teknisk bevisning och ett antal märkliga indicier emot sig, medan det enda som finns på den andre är att han haft en hemlig kärleksrelation till offret?

Vad är det för specifika beteenden hos MB du anser behöver förklaras för att han inte ska framstå som misstänkt mördare i dina ögon?
Cinnabar har skygglappar för hen diskuterar ingen annan än KJ.

Hetsigt humör, radering av SMS, hans och hustruns olika versioner av vad som hände på kvällen är några sådana beteenden som behöver förklaras. Och hans kärleksrelation med BO tillsammans med stalkandet kan innehålla ett motiv. Jag har givit alternativa förklaringar till alla bevis mot KJ. Sammantaget finns det skäl att titta på båda männen. Åklagaren och Cinnabar tittar bara på en av dem.
Citera
2013-11-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
För mig låter det troligare att han raderade sms för att inte AN skulle få syn på dem.
Däremot att han medvetet skulle låta att mobilen skulle bli full med sms och således planerade detabrott har jag svårt att tro på. Det lilla jag läst om MB så verkar halvmara en explosiv man och sådanaär sällan goda planerare...men man vet ju aldrig.

Har man så många järn i elden och får det att funka så är man uppenbarligen en ganska väl organiserad människa oavsett vilket temperament man har.
Citera
2013-11-04, 17:36
Medlem
Citat:
]]Cinnabar har skygglappar för hen diskuterar ingen annan än KJ.[/b]
Hetsigt humör, radering av SMS, hans och hustruns olika versioner av vad som hände på kvällen är några sådana beteenden som behöver förklaras. Och hans kärleksrelation med BO tillsammans med stalkandet kan innehålla ett motiv. Jag har givit alternativa förklaringar till alla bevis mot KJ. Sammantaget finns det skäl att titta på båda männen. Åklagaren och[b] Cinnabar tittar bara på en av dem.

Nu är du lite konstig Q, är du självutnämnd commander här? Alla behöver inte vara intresserad av att diskutera allt som du vill de ska diskutera, dessutom är MB avförd för tillfället så det mest naturliga är väl att fundera över just den åtalade KJs skyldig/oskyldig.
Citera
2013-11-04, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Nu är du lite konstig Q, är du självutnämnd commander här? Alla behöver inte vara intresserad av att diskutera allt som du vill de ska diskutera, dessutom är MB avförd för tillfället så det mest naturliga är väl att fundera över just den åtalade KJs skyldig/oskyldig.
Och genom att diskutera andras eventuella skuld diskuterar man också KJ:s skuld. Självklart får folk argumentera för KJ:s skuld, och jag argumenterar för MB:s skuld. Det skulle bli en rätt trist diskussion om alla argumenterade för samma sak.

Men Cinnabars argument för KJ:s skuld tycker jag är besynnerliga. De bygger på tyckanden kring KJ:s person, inte sakskäl.
Citera
2013-11-04, 17:44
Medlem
Man måste väl vara klar över att VB:s liv handlade främst om förhållandet till MB vid denna tid. det var det som var det som upptog henne. Strax innan hon dog skriver hon att hon gjort något väldigt dumt, men hon är inte ännu beredd att avslöja vad det var. Men det handlade sannolikt om MB eftersom hon är rädd för att gå till karatelokalen.
Vi vet inte om hon berättat om detta för KJ, om någonting särskilt skulle hända den här helgen. Det meddelande hon skriver på facebook verkar vara avsett för någon.
KJ:s bostad ligger intill Sävastvägen där MB passerar när han färdas in och ut från centrum.
När KJ släpper av VB utanför hans hus verkar det som om han kör fram till porten och släpper av henne och sedan parkerar bilen själv.
Till en av sina vänner sa KJ att när hon gick från hans lägenhet skulle hon hem, men först skulle hon göra ett ärende i Sävast.
Ett vittne ser en asiatisk, finlemmad flicka, ung och söt vid 21.30-tiden, svart jacka, svarta byxor, gå med raska steg bort från Sävastvägen
Citera
2013-11-04, 17:45
Medlem
Yggdrasil-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag tror att om han blir fälld så blir det till en stor del tack vare 112 samtalet när hon var hemma hos honom.

Tråkigt att tidningarna bara rapporterade första dagen från rättegången.

Rättegången fortsätter nu på onsdag 6/11.
Citera
2013-11-04, 17:45
Medlem
MB borde vara helt avskriven från alla misstankar från alla vid det här laget.
Citera
2013-11-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Enl.uppgift besöker KJ ödehuset 9maj han meddelar till någon i spaningsinsatsen att huset är tomt.
Denna uppgift vidarebefodras till MP som förmodligen efter man börjat uppmärksamma KJ:s konstiga beetende beslutar sig för att undersöka huset,restan vet vi ju.Varför han gör detta tror jag beror på att han vile "uppgradera" sökandet till nästa fas,han ville att kroppen skulle hittas själv går han ju säker, misstänkt javisst men inga bevis i hela världen kan fälla honom.
Plastpåsen han såg helt enkelt inte blodet
Tejprullen den glömde han bort
Handskarna dom var noggrant tvättade
Blodet i bilen inte synligt för blotta ögat
Om det finns en medhjälpare torde denna person befinna sig i KJ:s innersta krets och då torde även denna person lämmna elektroniska spår efter sig.Men om nu åklagarna bestämt sig för KJ som ensam gärningsman så kanske inte lägger energi på detta.Men det kan finns goda grunder att kolla upp denna teori,för så många personer kan det inte röra sig om.

Ingår i hans "game play", han tror sig gjort det perfekta mordet och känner sig som en commander, tror att det räcker med att tala om gällande områden som är "clear" och ingen kommer väcka misstanke, och gör dom det så har det inget att gå på gällande honom själv så han känner sig trygg.

Läs mellan raderna när han blir tillfrågad om de olika fynden under förhören, han har ganska snabbt ett svar eller motfråga medans han i andra frågor säger sig inte ens komma ihåg vad han ätit till frukost samma dag.
Han kommer ihåg både ett och annat och snuddar i förhören på saker som har med hela händelsen att göra. Saker som han haft i ägo har han svar på var de tagit vägen i de flesta fall.. han som inte kommer ihåg vad det nu var till frukost...
Citera
2013-11-04, 17:52
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
....Ingen som hittat bilden VB tog i spegeln?.......

http://imgur.com/mQjVF98
Citera
2013-11-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
VERKAR SOM DEN ÄR BORTAGEN?

1. Det är någon som leker, troligtvis en amerikan med ggletrnslt. Han sket nog ner sig efter att ha fått några facebook PM om sin inblandning.

Citat:
Och genom att diskutera andras eventuella skuld diskuterar man också KJ:s skuld. Självklart får folk argumentera för KJ:s skuld, och jag argumenterar för MB:s skuld. Det skulle bli en rätt trist diskussion om alla argumenterade för samma sak.

Men Cinnabars argument för KJ:s skuld tycker jag är besynnerliga. De bygger på tyckanden kring KJ:s person, inte sakskäl.

1. Cinnabar är nog subjektiv skulle jag vilja säga. Trots allt är det enda som man eventuellt kan bevisa med hennes framlagda bevis, att KJ skulle kunna vara en potentiell souvenirletare (på juridiska griftefridsstörare) som fattat särskilt tyckande för kvinnoben. Kan en person dömas till rättspsykatrisk vård pga. griftefridsbrott?

2. Det finns inga bevis i fup som talar särskilt mycket för någondera partens skuld map. mord lagbrottet. Möjligtvis blir det souveniråtal gentemot KJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in