2013-11-04, 13:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Enligt Samverkansrådet för makrotillsyn (Finansinspektionen och Riksbanken) så är det inte dags att inse det. De fortsätter att hävda att det råder osäkerhet kring fundamentala faktorers förklaringsvärde gällande uppgången i svenska bostadspriser och skulder.

Här är mötesprotokellet från oktober 2013:
http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/90_samverkan/2013/samverkansrad-protokoll-2013-10-01.pdf

Nja, om du läser dokumentet en gång till så ser du att deras slutsats är att de flesta inte en ligger i närheten av riskzonen men att det finns vissa grupper som gör det. De som gör det är inte ett hot för svensk ekonomi i stort.
2013-11-04, 14:21
Medlem
MrOaikis avatar
http://www.dn.se/ekonomi/sa-paverkar-restiden-priset-pa-bostader/

Här sammanfattas problematiken ganska väl. Målet för den absoluta majoriteten kring städer är att snabbt kunna ta sig in till stan. Sålunda är priset i stan högst, runt stan med bra kommunikation näst högst och sedan billigas ju längre ifrån stan och/eller sämre möjligheter att ta sig in det är.
2013-11-04, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nja, om du läser dokumentet en gång till så ser du att deras slutsats är att de flesta inte en ligger i närheten av riskzonen men att det finns vissa grupper som gör det. De som gör det är inte ett hot för svensk ekonomi i stort.

Kapitlet "Analysgruppens slutsatser" är 6 textstycken långt och innehåller mycket mer än så.
Det finns ett helt stycke i slutsatsen där de beskriver att det är vanskligt att avfärda risker baserat på att fundamentala faktorer kan förklara tillväxten i skulder och bostadspriser.
2013-11-04, 14:42
Medlem
nilosands avatar
Är det verkligen bostadsbrist i Sverige, senast jag kollade hemnet fanns det väldigt många bostäder till salu, ingen brist för den som letar.
2013-11-04, 14:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Kapitlet "Analysgruppens slutsatser" är 6 textstycken långt och innehåller mycket mer än så.
Det finns ett helt stycke i slutsatsen där de beskriver att det är vanskligt att avfärda risker baserat på att fundamentala faktorer kan förklara tillväxten i skulder och bostadspriser.

Det går aldrig att avfärda risker.
2013-11-04, 14:51
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Är det verkligen bostadsbrist i Sverige, senast jag kollade hemnet fanns det väldigt många bostäder till salu, ingen brist för den som letar.

Så om 10 människor behöver bostad idag, och det finns 1 bostad till salu, så är det inte brist på bostäder? Eller vad menar du?
2013-11-04, 15:18
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Så om 10 människor behöver bostad idag, och det finns 1 bostad till salu, så är det inte brist på bostäder? Eller vad menar du?

Om så vore fallet, varför finns det så många objekt på hemnet till salu?
2013-11-04, 15:20
Medlem
Citat:

På en oreglerad marknad så funkar det så att priserna stiger om det råder brist på något.

Om det skulle råda t ex köttbrist i Sverige så skulle man fortfarande kunna köpa kött fast för kanske 10-20 gånger priset mot vad vi betalar för idag.

Det är samma sak med bostäder. Det råder en brist på bostäder där folk vill bo så priserna har stigit mycket där. På andra ställen där ingen vill bo kan priserna tom sjunka för att det råder ingen bostadsbrist där, dvs det finns mer bostäder än folk behöver.
2013-11-04, 15:26
Avslutad
Citat:
Det går aldrig att avfärda risker.

Sannerligen, och det kommer alltid att finnas olika subjektiva bedömningar hur man ser på riskerna.
Skillnaden är att när dessa aktörer (Samverkansrådet för makrotillsyn) tycker, så kan det leda till regleringar.
Vi har redan fått uppleva bolånetaket, riskviktsgolv och nu senast krav amorteringsplan från bank.
De skriver att de kommer att agera igen om skuldsättningen fortsätter att öka.
Är det ett tomt hot?
2013-11-04, 15:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Om så vore fallet, varför finns det så många objekt på hemnet till salu?

Multiplicera mitt exempel med 10 000, eller vad det kan tänkas vara, så har du ju samma resultat. Det står 100 000 människor i Stockholms bostadskö, och då räknar jag inte med alla som söker bostad och inte står i någon kö och/eller står i någon annan kö. Samtidigt motsvarar inflyttningen till Stockholm ett helt Skellefteå varje år (källa). Just nu är det 6190 objekt till salu på Hemnet. Proportionerna är därmed lägre än mitt exempel 1/10.
2013-11-04, 15:36
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Sannerligen, och det kommer alltid att finnas olika subjektiva bedömningar hur man ser på riskerna.
Skillnaden är att när dessa aktörer (Samverkansrådet för makrotillsyn) tycker, så kan det leda till regleringar.
Vi har redan fått uppleva bolånetaket, riskviktsgolv och nu senast krav amorteringsplan från bank.
De skriver att de kommer att agera igen om skuldsättningen fortsätter att öka.
Är det ett tomt hot?

Ja, jag tror det är ett tomt hot. Men visst - precis som jag tidigare skrivit i tråden - vilken marknad som helst kan kollapsa med regleringar. Ett plötsligt köttförbud skulle sänka Scan och alla köttbönder. En plötslig reglering om att en bostadsrätt högst får kosta 10 basbelopp skulle sänka privatpersoner och banker, och enbart en svart marknad hade funnits kvar.

Nej, jag ser ingen bubbla. Ja, bostadspriserna kan rasa i pris om myndigheter bestämmer sig för att de ska rasa. Alternativet är att man i takt med inflation sakta balanserar tillgång och efterfrågan genom att tillgodose efterfrågan genom att underlätta nybygge.
2013-11-04, 15:37
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är samma sak med bostäder. Det råder en brist på bostäder där folk vill bo så priserna har stigit mycket där. På andra ställen där ingen vill bo kan priserna tom sjunka för att det råder ingen bostadsbrist där, dvs det finns mer bostäder än folk behöver.

Kollade storstäder på hemnet, finns mängder av bostäder att köpa, ingen brist vad jag kan se

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in