2013-11-04, 13:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Att media så tydligt visar intresse för MB eller medgärningsmän (bror, brors kompis?) gör ju att bilden av lösa trådar etableras officiellt.
Detta kommer advokaten gilla och använda till maximum.

Att åklagaren har mycket svårt att uttala ett ungefärligt händelseförlopp utan att det finns delar i FUP som talar emot det är ju klart besvärande.

Det sista jag tror man ska göra i en svensk rättssal som försvarsadvokat är att åberopa att massmedia skriver om alternativteorier. Det kommer INTE att göra rätten mer benägen att snegla på dem.
Citera
2013-11-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag har två personer med AS i min närhet. De är extremt ostrukturerade, kan inte improvisera, missförstår i stor sett allt(man blir tokig ibland). Man kan få det mest underliga svar på en till synes enkel fråga. Vad dessa två personer däremot är helt oförmögna till är att ljuga, sanningen kommer alltid fram.

Det är anledningen till att jag inte kan se KJ som gärningsman. Bevisläget är tunt och han borde ha erkänt vid det här laget.

Jag håller inte med om det.

Har jobbat inom psyk i x antal år och man kan inte generallisera att Alla AS är på ett visst sätt, inte ens "de flesta", alla är olika med olika problem, med olika utveckling åt det ena eller andra hållet beroende på vilken hjälp/stöd/vård de har, fler diagnoser, alla är präglade av erfarenheter i livet, osv. Det säger sig själv att det är så.

Min erfarenhet är att en med AS kan bestämma sig för sin sanning och hålla stenhårt på den - det finns ingen annan sanning förrän man överbevisat dem om ens då erkänner de,

Visst de är ofta mer eller mindre ostrukturerade men faller de in inom ett speciellt ämne och blir tagna av det (det kan i närmaste bli fanatism, mani) kan de mycket väl utför detta ämne helt strukturerat och planerat utan några som helst problem. Problemet blir att de uppfylls av det och kan inte släppa det i tanken en sekund. De lever det, och det kan ingen annan se eller ta på, bara ana. Olika grad finns på det naturligtvis,

Sedan är det väldigt många som rider på sin diagnos-de har något att skylla på och tar gärna fram "offret" de anser sig vara, kan de slippa saker de inte vill göra så gör de inte det helt enkelt, de är experter på att slingra sig undan, kan "förstora" sina verkliga problem,
gäller inte alla - de flesta har verkliga, ostrukturerade problem naturligtvis men graden varierar.

En närstående kan försöka med precis allt för att livet ska bli bättre för den med AS men ser kanske bara den hjälplöse och inte den med ett brinnande intresse för något, den närstående tänker naturligtvis att det är jättebra att den har ett intresse men missar att se att den faktiskt kan utföra det utan problem. De känner ofta endast det hjälplösa "offret" så att säga.

Därför kan man inte säga att personer med AS inte kan ljuga. De har sin egen sanning och verklighet.
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-04 kl. 13:28.
Citera
2013-11-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ska han kunna fällas på det?

Det har bara varit en dag.

Inte bara det, men till stor del då det antyder att hon var i fara redan vid 17 när hon var hemma hos honom.

Iom att hon blev mördad senare på kvällen så är det lätt att tolka att 112 samtalet har med det att göra. Och vid den tiden var hon hos KJ, inte ens han förnekar det.
Citera
2013-11-04, 13:23
Medlem
-silent-s avatar
Någon som vet vad för typ av telefon MB ska ha haft där det inte går att återskapa SMS? Aldrig hört detta förut, måste ju vara guld för många skumma människor.
Citera
2013-11-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det sista jag tror man ska göra i en svensk rättssal som försvarsadvokat är att åberopa att massmedia skriver om alternativteorier. Det kommer INTE att göra rätten mer benägen att snegla på dem.

Försvarsadvokatens enda uppgift är att vid varje enskild situation ta tillvara sin klients intressen och självklart ingår det i dessa intressen at så frön av misstro mot åklagarsidans strategi. Därför är varje alternativ teori av intresse oavset var de kammer ifrån. Advokaten får dock se till att inte använda halmstrån som framstår som desperata då det talar mot hans klient.

Frågan som nu dyker upp är var man gör sig av med en nerblodad säng?
Utgår från att man bränner den, men var letar man efter resterna?
Citera
2013-11-04, 13:28
Medlem
highfives avatar
Något som jag tror talar stark för att KJ kan vara GM är att han fick avslag från den militära utbildningen den 25/4. Sen tar det något dag innan han får detta i sin brevlåda. Beslutet kan ha utlöst någon sorts motreaktion som gjorde att han skulle bevisa att han var commander av rang. Man får inte glömma att skulle han få ett arbete en dag, så såg han nog möjligheten till detta inom det militära. Nu stängdes den dörren för honom. Sen fyllde han år den 29/4 och valborgs var den 30/4 så det kan ha blivit mer alkohol än tidigare, vilket kan ha påverkat honom och hans psyke.

När det gäller MB som tänkbar GM så hade de raderade smsen troligtvis gett oss svaret. Sen detta med att han troligtvis passerar i taxi (troligtvis efter Sävastleden) exakt samtidigt som VBs mobil under sex minuter skiftar från 3g till 2g är nästan för slumpmässigt för att bara vara slump. Dessutom har de ovanligt mycket sms kontakt denna kväll jmf med dagarna innan. MB är den av de två som jag tycker har klarare motiv för att utplåna VB från jordens yta.

Sen är de båda alkoholpåverkade denna kväll, vilket ligger båda till last. Ingen av dem har några vidare alibin. Båda är lite udda, fast på olika sätt.
Citera
2013-11-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -silent-
Någon som vet vad för typ av telefon MB ska ha haft där det inte går att återskapa SMS? Aldrig hört detta förut, måste ju vara guld för många skumma människor.

en gammal telefon. ej smartphone.
funkar bara om minnet ar fullt som ja forstatt det.
Citera
2013-11-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -silent-

Det har att göra med hur meddelanden raderas.

Han hade en gammal telefon med lite utrymme.

När man raderar något på datorn eller telefon så raderas det inte egentligen direkt, utan är kvar tills att något annat kommer och sparas. Alltså den delen av minnet betecknas som ersättningasbart, trots att det är fullt.
Gud, svårt att förklara.

MB hade lite plats i sin telefon och var tvungen att hela tiden ta bort meddelanden för att få plats med nya. är han raderade VBs sms så var de kvar i hans telefon tills att nya kom och tog upp den platsen i minnet.

Har man mycket utrymme kvar på telefonen och raderar då går det att återskapa för det är egentligen inte raderat.
Citera
2013-11-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det har att göra med hur meddelanden raderas.

Han hade en gammal telefon med lite utrymme.

När man raderar något på datorn eller telefon så raderas det inte egentligen direkt, utan är kvar tills att något annat kommer och sparas. Alltså den delen av minnet betecknas som ersättningasbart, trots att det är fullt.
Gud, svårt att förklara.

MB hade lite plats i sin telefon och var tvungen att hela tiden ta bort meddelanden för att få plats med nya. är han raderade VBs sms så var de kvar i hans telefon tills att nya kom och tog upp den platsen i minnet.

Har man mycket utrymme kvar på telefonen och raderar då går det att återskapa för det är egentligen inte raderat.

Men varför går bara en del av deras sms att återskapas? Det är ju endast de från den kvällen som är helt borta och andra längre tillbaka i tiden finns kvar. Det förstår inte jag. Hur har kan gjort där? Andra sms från den kvällen finns ju kvar.
Citera
2013-11-04, 13:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Men varför går bara en del av deras sms att återskapas? Det är ju endast de från den kvällen som är helt borta och andra längre tillbaka i tiden finns kvar. Det förstår inte jag. Hur har kan gjort där? Andra sms från den kvällen finns ju kvar.
Det har jag förklarat. Han kan radera de SMS som han vill ska försvinna permanent. Sedan väntar han tills mobilen är full. Då är de raderade SMS:ens minnesutrymme fyllt med nya SMS och de raderade går inte att återställa.
Citera
2013-11-04, 13:46
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove

Jag fattar inte heller det. Visst, det kan säkert finnas något hemligt "specialtrick" för att ta bort specifika sms. Vem vet, MB kanske har en vän som är expert på/jobbar med sådant som har tipsat honom. (Det var någon som sa att han de facto har just en sådan vän).
Citera
2013-11-04, 13:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är INTE ALS sant att det Y-kromosomalt DNA som hittades på VBs höger vrist
" med all sannolikhet var KJs"

Det korrekta angående den högra vrist var:
Resultaten talar i någon mån för att DNA:t kommer från Johansson (Grad +1).

Och på vänster vrist:
påvisades Y-kromosomalt DNA, men resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person.
På den andra topsen kunde Y-kromosomalt DNA inte påvisas.

OCH dessa Y-kromosomalt DNA fynd kunde lika gjärna vara från det där dumhuvud som hittade benen och som både petade på bennen med sin kniv och till och med petade till, åt minstone det ena benet, ned sin fot

Ta och gå och LÄS FUP istället för att sprida osanningar TAK!

Från benen har topsning av vristerna utförts och säkrats som spår (S017 och S018).
Dessa har skickats till SKL för DNA-analys3:

Fup 261:

BD1/316-13/S017 Topsning - vänstra benets vrist
SKL:s materialnr: 201300745703
DNA, standardanalys Materialet utgörs av två tops.

På båda topsen påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för
att blodet/DNA:t på de två topsen kommer från Bangsuan
(Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från
en nära släkting.

DNA, specialanalys,
Y-kromosomalt DNA

De två topsen analyserades ytterligare avseende Y-kromosomalt
DNA (manligt DNA).

På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA, men
resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person.
På den andra topsen kunde Y-kromosomalt DNA inte påvisas.

261 + 262:

BD1/316-13/S018 Topsning - Högra benets vrist
SKL:s materialnr: 201300745704
DNA, standardanalys Materialet utgörs av två tops.

På båda topsen påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för
att blodet/DNA:t på de två topsen kommer från Bangsuan
(Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från
en nära släkting

DNA, specialanalys,
Y-kromosomalt DNA

De två topsen analyserades ytterligare avseende Y-kromosomalt
DNA (manligt DNA).
På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA som kan
jämföras mot person. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t
kommer från Johansson (Grad +1).
På den andra topsen påvisades Y-kromosomalt DNA, men
resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person.

Och sen har dom mage till, i avsnittet "Analys och slutsats", at påstå att dessa fund
" talar för ett rimligt händelseförlopp där Johansson har hanterat i vart fall det högra benet efter att det blivit tvättat och då utan skyddshandskar."

Vilket efter min mening närmar sig alvarligt tjänestefel !!!
Det är ju bara den absolut LÄGSTA grad, nämligen +1 det är tal om.
Det kan ju vara vilken som helt man!!!

Är det någon som vet om det är SKL som drar denna "Analys och slutsats", eller är det Dupontarna, förlåt, jag menar dom två åklagarna, som gjör det???

FUP 262
Kristoffer Johanssons dna på den högra vristen (grad +1) talar för ett rimligt
händelseförlopp där Johansson har hanterat i vart fall det högra benet efter att det blivit
tvättat och då utan skyddshandskar.

Alltså: Gör inte -tecken när problemet är att DU inte fattar. Du föreläser för folk om något du inte begriper ett skvatt om. Det gjorde inte jag heller, men jag har frågat experter här i tråden och fått följande klart för mig.

- Man sätter aldrig mer än +1 på DNA-matchningar på Y-kromosomalt DNA
- Det beror främst på att en matchning inte pekar ut en specifik person
- Det är dock ABSOLUT INTE samma sak som att det kan vara "vem som helst". För att du och jag ska matcha så måste vi ha samma förfader i rakt nedstigande led i s.k. rakt fäderne. Det betyder att den enda linje som är intressant är från far till son som ju är arvelinjen för Y-kromosomen.
- Det finns en mutationsrisk på ca 5% på varje generation vilket betyder att det är ungefär 95% sannolikhet att KJ, hans far eller någon av hans bröder har samma DNA-profil
- Om du och jag har samma farfars farfars farfars farfars farfar (en person som troligen levde någon gång på 1700-talet) så är sannolikheten mindre än 50% att vi har samma Y-kromosomala DNA
- Om vi inte har en sån förfader är sannolikheten (i princip såvitt jag kan förstå) 0%
- Boden är en stad som länge haft ganska stor inflyttning och invandring. Det är alltså inte en iavlad liten by där "alla är släkt med alla". Jag är f.ö. inte ens säker på att KJ:s pappa verkligen kom från Boden. Militärer flyttar mycket i Sverige...

Förstår du nu? Det är en mycket låg sannolikhet att DNA kommer från någon okänd person som befattat sig med VB:s kvarlevor. Det enda egentliga undantaget är KJ:s pappa eller bror. OM nu någon av dem skulle ha hjälpt honom och avsatt spår så visar ju det bara att KJ är inblandad i mordet (pappan bortrest utomlands och brodern haft besök av kompis och suttit och spelat hela em/kvällen)

Slutsatsen borde bli denna: Striden i rättssalen kommer i första hand att handla om sannolikheten att KJ har lämnat detta DNA vid något annat tillfälle än mordet eller undanskaffandet av liket. Lyckas inte försvaret övertyga rätten om att det skulle kunna vara så tror jag det här är ett mycket mer "jobbigt" bevis för KJ än vad många i tråden verkar begripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in