Den stilistiskt vacklande ledarskribenten Tove Lifvendahl landar idag brevskörden från hennes för några dagar sedan utlysta uppmaning till debatt kring Sveriges integrationsproblem. Krönikan är i stort sett bara en sammanfattning av olika synsätt och perspektiv på integrationsfrågan, allt från en slags SDU-position till halalhipperi.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/integration-samtal-pagar_8685932.svd
Vid sidan av att det naturligtvis är positivt att SvD allt mer tycks ha intagit en rimlig position i I&I-frågorna - tycker jag även att vi med utgångspunkt i krönikan kan ta tillfället i akt att presentera hur vi själva har för idéer och tankar kring integrationen. De flesta av oss är förmodligen eniga om att Sveriges invandringspolitik av idag är dysfunktionell, och att på intet sätt gangnar samhället - men om ett stopp(eller en radikal minskning) kommer till, vad händer sen?
Jag personligen är motståndare till assimilation, i betydelsen kulturell och etnisk sammansmältning. Jag kan se problemet med ett samhälle där allt för stora kulturella olikheter finns, men jag kan inte se någon som helst fördel med en total nivellering av alla kulturella skillnader mellan etnosvenskar och invandrare. Som jag ser saken måste det offentliga rummet i Sverige, arbetsplatser, badhus, politiska församlingar med mera, präglas av moderna, svenska och sekulära värderingar. Detta ska naturligtvis kombineras med inkarvning av arbetsmoral och ordentlighet hos alla medborgare från tidiga år - inga offer, inga förövare. Samtidigt ska landets etniciteter ha rätt, jag till och med uppmanas, att odla särart i privata sammanhang - denna rätten garanteras redan idag, och uppmuntras, för invandraretniciteter, men måste också utökas till svenskarna. Svenska hembygdsföreningar skall INTE blir multikulturella allmänföreningar, svenska kyrkan skall INTE bli en allmänreligiös cirkus, offentliga debattörer skall inte ens komma på tanken att uppmana svenskar att bjuda in en
invandrare till midsommar. En sådan variant av integration anser jag vara den mest respektfulla och positiva - nu när situationen har blivit som den har blivit.
Den politiska kraft som jag idag anser bäst företräder den här visionen (trots vissa brister) är assimilationsliberalerna. De anser att enbart de invandrare som kan försörja sig själva ska få tillträde till landet. De menar också att sekulära och västerländska väderingar skall premieras i samhället - de betraktar alltså inte alla kulturuttryck som "lika bra". Som en grund för en fungerande mångfacetterad offentlighet, tycker jag det är vettiga utgångpunkter. Sverigedemokraterna tycks, och folk får gärna rätta mig här, att invandrare skall assimileras in i Sverige kulturellt - alltså att de ska bli svenskar kulturellt, och att alla skillnader ska försvinna. Detta är jag inte speciellt intresserad av, då det i praktiken kommer innebära att en viktig del av vår särart - vårt utseende och våra historiska rötter till landet - kommer försvinna. Vissa säger kanske: "det är väl inte så farligt, bara folk har samma kultur och värderingar" - jag håller inte med. Jag tror att det nya folket, om det kommer framträda någon gång i framtiden, kommer känna sig berövade från sammanhang och identitet. Man kommer egentligen inte vara någonting - bara ett virrvarr från hela jorden - ett slags platt, amerikaniserat, icke-folk. Det är inget som hade glatt mig alls.