2013-11-02, 14:32
Medlem
Räknas ideellt arbete i samband med A-kassa

Hej!

Efter att ha avslutat mitt jobb efter cirka 5 år gick jag till arbetsförmedlingen. De berättade att jag kunde få arbetslöshetsersättning, men eftersom jag inte var medlem i någon A-kassa medan jag arbetade så fick jag gå med i Alfakassan.

Min ersättning kommer att baseras på hur mycket jag har jobbat och inte på min lön. Det tyckte jag lät som något bra eftersom jag har jobbat mycket på ideell basis.

Nu till problemet: när jag får pappret som min arbetsgivare har fyllt i så kommer jag bara upp i cirka 200 timmar på 2 år. Den totala tiden jag har jobbat är 6 timmar eller mer 5 dagar i veckan.

Nu fattas ju 2400+ timmar för att arbetsgivaren bara har fyllt i de timmarna jag har blivit betalad för. Jag kan tänka mig att det ger en väldigt låg ersättning.

Så hur ligger det till? Räknas ideella timmar? Arbetsgivaren kan svara för att jag har mycket jobbar mer än 200 timmar på 2 år, spelar det någon roll? Några tankar om detta?

Känns ganska olustigt.

user5
Citera
2013-11-02, 14:36
Medlem
Ok, så för att få a-kassa så ska man jobba 6 månader*80timmar, där händer jag med.
Men för att få max ersättning, hur mycket ska man få i timlön, om man jobbar 80timmar i månaden?
Om vi nu säger att jag jobbar svart och har möjlighet att välja min timlön själv, vad är optimalt att tjäna?
Tänkte om man måste tjäna 27200kr/månaden, vilket ger max utbetalning, men om man jobbar 50% ska man tjäna 50% mindre för att få max ersättning (13600kr) eller måste man dubbla timlönen så att man kommer upp i 27200kr?
Citera
2013-11-02, 15:43
Medlem
herrcarlssons avatar
Hahaha skönare trådstart får man leta efter. Har du jobbat gratis åt din arbetsgivare? Eller försöker du klämma in svartjobbstid?
Citera
2013-11-02, 17:53
Medlem
Men borde man inte under studietiden få gratis eller ev köpa en
inkomstgarantiförsäkring som garanterar de inkomster som utbildningen
normalt skall ge i livet vid erhållandet av adekvat arbete vilket man studerar
för

dvs 25 k som lärare o 100 k som läkare (per månad)

Det skall ju inte vara så att bara de som har tur kvalificerar sig
för a-kassa eller de som har otur aldrig kommer in på arbetsmarknaden
trots examen
Citera
2013-11-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
för

trots examen
Vilken bra ide! Jag kan inte se ett enda problem med denna mycket logiska lösning faktiskt. Här har vi en kandidat till Nobels ekonomipris.

Eller en snubbe att nominera till Darwin Awards.
Citera
2013-11-02, 21:32
Medlem
Denkmal - om man jobbar som pilot på SAS (gäller nog inte nya avtal)
så har man inkomstförsäkring OM man inte klarar läkarundersökningen
och får yrkesförbud.

Det är möjligt att jag borde få Nobelpris eller Darwin Award för mina
smarta o förträffliga idéer - men inspirationen kommer från SAS* som
har liknande försäkring.

* kombinerat med Miljöpartiets MedborgarLön
Citera
2013-11-02, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
för

trots examen

Tänk att lärare och civilingenjörer går arbetslösa för att företag/arbetsgivare anser att vissa personer har fel personlighet/fel attityd. Det är sjukt, vi har ett system där du inte får ett jobb om du inte ser ut på ett visst sätt, inte har rätt social skills etc, det är ganska sjukt när man tänker på det.
Citera
2013-11-02, 22:25
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Tänk att lärare och civilingenjörer går arbetslösa för att företag/arbetsgivare anser att vissa personer har fel personlighet/fel attityd. Det är sjukt, vi har ett system där du inte får ett jobb om du inte ser ut på ett visst sätt, inte har rätt social skills etc, det är ganska sjukt när man tänker på det.

Tvärtom så är det helt osjukt faktiskt, vi lever nämligen i ett relativt fritt land där individer har rätt att välja vilka andra individer dom vill ha med att göra.
Citera
2013-11-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja, livet är orättvist. Man kan t ex inte vara en vidrig person och förpesta sin omgivning utan att det får konsekvenser.
Citera
2013-11-02, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja, livet är orättvist. Man kan t ex inte vara en vidrig person och förpesta sin omgivning utan att det får konsekvenser.

Jag kan hålla med dig till viss del, det finns ju alltid gränser. Men idag så är det ju så enkelt att många inte får jobb för att de är deprimerade, blir klassade som osociala etc, det är itne hållbart.
Citera
2013-11-02, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Tvärtom så är det helt osjukt faktiskt, vi lever nämligen i ett relativt fritt land där individer har rätt att välja vilka andra individer dom vill ha med att göra.

Med ditt resonemang så skulle man kunna säga att företag själva ska få välja om de vill betala skatt eller inte, beroende på om man gillar det eller inte. Människor ska inte behöva väljas bort för vem de är, ska de väljas bort så är det pga kompetens för uppgiften. Det är många arbetsgivara oförmögna att göra, vissa kan det andra, inte, det är en ganska grov diskriminering idag. För nån måste börja dela ut jobben.
Citera
2013-11-03, 09:11
Medlem
Kavalen - skall man väljas bort för att man har utbildning o intresse för
jobb o område - ENBART DÄRFÖR ATT DET UTBILDAS FÖR MÅNGA INOM
OMRÅDET O KONKURRENSEN ÄR FÖR STOR

Det här vet ingen förrän de tar examen o ser hur jävla pissig arbetsmarknaden
är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto