2013-10-30, 21:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Tidigare var du väldigt noga med att poängtera med att du minsann var deskriptiv till tusen, nu tycker du att man inte får ta del i diskussionen om man inte aktivt tar ställning...

Nej det tycker jag inte, du gör återigen misstaget att påstå vad jag tycker utan att ha grund för det. Det blir däremot en mycket märklig situation när du ber mig som inte är anhängare av insättargarantin att förklara varför vi har den.

Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Anledningen till att insättningsgarantin infördes var för att de risker som existerar utan denna ansågs oönskade. Kan du nämna dessa risker och förklara varför du anser dem önskvärda, alternativt vilka fördelar som väger upp dem eller föreslå en alternativ lösning om du också anser dem icke önskvärda?

Även om jag kan ge argument för insättargarantin anser jag som sagt att de som förespråkar den bör föra fram argumenten för den. De som tror på nyttan av den är rimligen de som borde vara bäst på att argumentera för den. När du eller andra gjort det bemöter jag mer än gärna dessa argument.

Edit: inom parantes kan jag säga att jag varit anhängare av insättargarantin tidigare men blivit omvänd efter en debatt med en person som fick mig att tänka annorlunda. Han övertygade alltså mig med god argumentation.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-10-30 kl. 21:44.
2013-10-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det tycker jag inte, du gör återigen misstaget att påstå vad jag tycker utan att ha grund för det. Det blir däremot en mycket märklig situation när du ber mig som inte är anhängare av insättargarantin att förklara varför vi har den.

Även om jag kan ge argument för insättargarantin anser jag som sagt att de som förespråkar den bör föra fram argumenten för den. De som tror på nyttan av den är rimligen de som borde vara bäst på att argumentera för den. När du eller andra gjort det bemöter jag mer än gärna dessa argument.

Edit: inom parantes kan jag säga att jag varit anhängare av insättargarantin tidigare men blivit omvänd efter en debatt med en person som fick mig att tänka annorlunda. Han övertygade alltså mig med god argumentation.

.
Jag har inte bett dig ge argument för insättningsgarantin, jag undrade om du visste varför den finns och senare om du kunde förklara varför du anser att den inte borde finnas. Vi försöker en tredje gång: vilka argument lade personen, som ändrade din åsikt, fram för att ändra din åsikt?
2013-10-31, 01:26
Medlem
Citat:
Om du vill bemöta det jag skrev så gör det, skriv inte bara att medicinen inte fungerar.
Om du hade bemödat dig att titta efter hade du sett att jag gjort tämligen långa redogörelser. Dina repliker har varit tämligen tunna och innehållslösa i jämförelse.
Så din kommentar riktar du lämpligen till dig själv.

Citat:
Uttryck dina åsikter lite bättre än så om du vill debattera saken.
Nu skrev jag så de flesta skulle kunna följa och förstå. Om det är något som du ändå inte hänger med på så går det bra att ställa en specifik fråga. (Särskilt mycket åsikter har jag däremot inte gett uttryck för).

Citat:
Jag ställde också en fråga till dig i det inlägget som du förstås också bör besvara om du vill ha en debatt.
Nej det gjorde du inte. Du talade OM en fråga som du tyckte att MAN borde ställa sig. (Som dessutom inte hade någon koppling till det du citerade).
Och jag pekade i min replik på varför det inte var en relevant fråga att ställa sig.

(Jag får intrycket att du blandar i hop vem som skrivit vad och vad som skrivits i ovanligt hög grad).
2013-10-31, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Av ren nyfikenhet…

Ni som påstår att det är en bubbla och samtidigt anser att riksbanken inte ska ha någon nattlig inlåningsränta (det är ju snack om "artificiella räntor" i tråden, vad det nu betyder). Varför tror ni att svenska bostadsobligationer skulle vara mindre lukrativa om Riksbanken skulle läggas ner? Ett otänkbart scenario, men jag är ändå nyfiken.

Vidare undrar jag vilket av följande alternativ ni helst skulle vilja se:

1. Kraftfull reglering från myndigheters sida, människor ska inte få låna hur mycket de vill och banker ska inte få låna ut. Inga undantag. Man drar undan kreditmattan från hela svenska folkets fötter. Banker och andra finansiella institutioner är fortsatt skyddade av FI, stat och Riksbank, och "too big to fail" åberopas om det skulle behövas.

2. All lånereglering från myndigheters sida tas bort. Det är upp till marknadsparterna att komma överens om lånebelopp och att analysera återbetalningsförmåga. Det finns inga tak, inga krav från myndigheters sida. I utbyte kommer inga banker räddas om de går omkull. Inte heller får låntagare göra några avdrag för sina räntekostnader.
Det är ganska enkelt att svara på vad som skulle hända vid alt 2.

Bankerna (och motsv) skulle sänka räntorna till ett minimum, och vi skulle få en galopperande kreditexpansion när bankerna konkurrerar om att få den största marknadsandelen.
Det skulle troligen bli en ansenlig inflation. Det gör dock inte banker så mycket då de lever på räntenettot, så de kan elda på ohämmat.

Till slut skulle det sorteras ut ett gäng vinnare och de skulle alla ha ett massivt kapital bakom sig. Ägda av Google, Microsoft mm. Det är bara sådana som skulle ha råd att vara med i konkurrensen. Man skulle ha kört med förlust under en tid för att ta marknadsandelar, så vi skulle ha haft negativ real utlåningsränta.

Men då skulle bubblan pysa ur, för vi skulle ha kommit till en situation likt Japan 1990. Och eftersom staten bara ska stå och titta på fick vi ett nytt 30-tal när bankerna i panik ska undvika för mycket kreditförluster och nu konkurrerar om att kräva in lånen snabbast så konkurrenterna åker på kreditförlusterna.
2013-10-31, 20:44
Bannlyst
Priserna är låga just nu. Räntorna är låga och det existerar inget amorteringskrav. Det är köparnas marknad, bara att välja och vraka så finner ni utmärkta bostäder. De som pratar om bubblor missade tåget för tio år sedan då marknaden började sin resa. Hoppa in nu och fynda.
2013-11-02, 04:00
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Priserna är låga just nu.

Hur resonerar du?
2013-11-02, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Priserna är låga just nu. Räntorna är låga och det existerar inget amorteringskrav. Det är köparnas marknad, bara att välja och vraka så finner ni utmärkta bostäder. De som pratar om bubblor missade tåget för tio år sedan då marknaden började sin resa. Hoppa in nu och fynda.

Bor du under en sten eller? Priserna i Stockholm har varit mer eller mindre stabila de 5 åren och inget pekar på bostadsbubbla. Alla vill flytta in till städerna och då pressas priserna upp.

Bostadsbubbla i Sverige? Inte under de nästkommande 10-20 åren iaf.
2013-11-02, 21:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme99
Bor du under en sten eller? Priserna i Stockholm har varit mer eller mindre stabila de 5 åren och inget pekar på bostadsbubbla. Alla vill flytta in till städerna och då pressas priserna upp.

Bostadsbubbla i Sverige? Inte under de nästkommande 10-20 åren iaf.
Hahaha, akta dej, snart haglar det vassa pilar från bostadbubbelbabblarna, dom skjuter från höger o vänster, upp o ner o mycket från höften, från höften är deras signum, bara skjut iväg en åsiktspil bara, ingen eftertanke, ingen intelligens, bara jag får skjuta iväg så många åsikter som möjligt, speciellt åsikter om de hutlösa bostadspriserna i smoggbetongghettot Sthlm innerstad.

det sjuka är att de som anser att det är en bubbla i sverige nu och sedan 4-5 år tillbaka, kommer att jubla o säga vad var det jag sa.... när det kommer en sättning på -10% 2017, att priserna fram tills dess kommer ha gått upp circus 25% är oväsentligt, för dom fick ju rätt!!!!
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-02 kl. 21:13.
2013-11-02, 22:16
Medlem
tgv23000s avatar
Ärligt talat, snacket om att prisnivåerna inte är hållbara har hållit på i snart 10 år. I 10 år har vi sett stigande priser. Kanske är det dags att inse att samhället har förändrats?

1. Vi har ett bostadsbyggande som är lågt i förhållande till BNP
2. Vi har en kraftig befolkningsökning
3. Landet är mer uppdelat idag än förr. Dåliga områden har blivit sämre och bättre områden har blivit bättre. Folk är i större utsträckning redo att betala för att slippa bo i "dåliga" områden.
4. Räntan är låg och det är billigt att låna
5. Ekonomin vägrar kickas igång. Mastiga räntehöjningar ser ut att vara långt borta. Vidare, med den skuldsättningen vi har nu räcker det med måttliga räntehöjningar för att strypa konsumtionen och ekonomin. Nivåer på 5-6% kanske aldrig återkommer.
6. Det sista jobbskatteavdraget röstades nyligen igenom i riksdagen för att de röd/gröna skolkade. Hushållens köpkraft ökar ytterligare en gång,
2013-11-03, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hahaha, akta dej, snart haglar det vassa pilar från bostadbubbelbabblarna, dom skjuter från höger o vänster, upp o ner o mycket från höften, från höften är deras signum, bara skjut iväg en åsiktspil bara, ingen eftertanke, ingen intelligens, bara jag får skjuta iväg så många åsikter som möjligt, speciellt åsikter om de hutlösa bostadspriserna i smoggbetongghettot Sthlm innerstad.

det sjuka är att de som anser att det är en bubbla i sverige nu och sedan 4-5 år tillbaka, kommer att jubla o säga vad var det jag sa.... när det kommer en sättning på -10% 2017, att priserna fram tills dess kommer ha gått upp circus 25% är oväsentligt, för dom fick ju rätt!!!!

Mm det är det jag säger. Bara att kolla vad det krävs att få en jävla hyresrätt i något ruttet ställe som typ Alby/Husby/Tensta. 6-7 år är genomsnitt och det säger väl det mesta om hur desperat man är.

Äger du en bostad idag i sthlm kan du nästan ta vilken summa som helst för inneboende och folk kommer nappa. Jag lade ut en annons på blocket där på en förort och jag ljuger inte när jag säger att min telefon ringde konstant i en hel dag så att jag var tvungen att sätta den på flygplansläge.

Vill du köpa en bostad idag så kommer du knappast under en miljon och då räknar vi de som ligger i sämre skiktet.

Så länge det finns efterfråga så kommer bostadspriserna enbart att öka och ska jag vara helt seriöst så tror jag det dröjer mycket mycket länge innan marknaden är mättad.

Så ni som ropar på bostadsbubbla kan gärna berätta vad jag missat.

mvh
2013-11-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme99

Så ni som ropar på bostadsbubbla kan gärna berätta vad jag missat.

mvh

Ja du. Kanske att vi lever i en föränderlig värld.
2013-11-03, 13:08
Medlem
jhon bickles avatar
Ni kan sitta i eran bostadsrätter och tycka att ni gör en bra affär. Jag anser att de är en usel risk/reward på eran investering i dagsläget... de blir svårt att komma ur när det kraschar, själv är gör jag 20 % om året på börsen och kommer hinna ut snabbare än er när ekonomin surar till igen. Lyckat till

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in