2013-11-02, 00:24
Medlem
Citat:
Så vad är då skillnaden mellan den här världen och nästa?

Citat:
Att människor kommer att använda sin fria vilja till att tjäna Gud.
Sedan finns det inom ramen för att tjäna Gud en stor fri vilja för hur man sedan lever sitt liv.
Gud har bara satt upp ett visst ramverk som människan måste lyda för att bli lycklig.
Vårt samhälle är likadant idag du får ta din bil och åka vart du vill och myndigheterna lägger sig inte i det, om du däremot insisterar på att köra på vänster sida så kommer farbror blå att lägga sig i det.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad händer med de som tröttnar på att lyda i den nästa världen?

Bump
Citera
2013-11-02, 00:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad händer med de som tröttnar på att lyda i den nästa världen?

Citat:
Bump

En väldigt bra fråga, faktiskt.

Jag skulle gissa att de svarar (om de svarar) nåt i stil med "det kommer inte hända, för ingen kommer tröttna"
Citera
2013-11-02, 00:35
Medlem
agent31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agent31
som sagt vilka är dessa rättfärdiga?
Och Ekasnah Svarar inte!
Citera
2013-11-02, 00:47
Medlem
agent31s avatar
Nu så ska jag gå och lägga mig!
Senast redigerad av agent31 2013-11-02 kl. 00:50.
Citera
2013-11-02, 03:09
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agent31
Nu så ska jag gå och lägga mig!

Hahaha! Du verkar inte fatta någonting om vad Eknash skriver. Otroligt roligt att se hur totalt oförstående du är. Nej jag är inte ett JV, men har en del kunskap om ämnet.

De 144.000 är speciellt utvalda. (Fråga mig inte hur eller varför) och är en fraktion av de Jehovas Vittnen som kommer att styra med Jesus i himmelen, över den nya världsordningen (Efter harmageddon, så blir jorden ett paradis, där en gudomlig regering styr, och resterande rättfärdiga kommer leva på Jorden.)

Majoriteten av människor som kommer få leva i paradiset, kommer leva på Jorden. Dessa så kallade utvalda, är väldigt ovanliga inom organisationen, och bara få församlingar har någon.

Dessa personer får ingen högre status på något sätt. Men de "vet" att de är kallade av Jehova tydligen. Om jag förstått det hela rätt.

Och VARFÖR skulle de behöva predika på en rättfärdig plats? Vet du överhuvudtaget något om religion överlag? Personligen är jag intresserad av dessa frågor, men du verkar inte förstå begreppen inom kristendomen.

Tack för mig!
Citera
2013-11-02, 03:13
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Bump

Om jag minns rätt, så pratar de om ett 1000 årigt rike. Den första delen av paradiset, då människor får välja vad de egentligen vill. Enligt JV kommer MÅNGA få återuppstå. T.ex alla människor under de mörka tidsåldrarna, och alla som inte fått chansen till att bli predikade för, eller hört talas om Jehova.

Alla dessa människor, ska alltså få bestämma sig i denna första fas. Man kan väl kalla det ett slutgiltigt test. (Tror jag)

Så långt ifrån alla JV kommer att få återuppstå. Enligt dem själva. Det är Gud som dömer, att de sedan spekulerar i vilka som ska få göra det, är oväsentligt. Det vet ingen, om man läser bibeln.

Den som vet mer om detta, får gärna utveckla.
Citera
2013-11-02, 03:25
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Hahaha! Du verkar inte fatta någonting om vad Eknash skriver. Otroligt roligt att se hur totalt oförstående du är. Nej jag är inte ett JV, men har en del kunskap om ämnet.

De 144.000 är speciellt utvalda. (Fråga mig inte hur eller varför) och är en fraktion av de Jehovas Vittnen som kommer att styra med Jesus i himmelen, över den nya världsordningen (Efter harmageddon, så blir jorden ett paradis, där en gudomlig regering styr, och resterande rättfärdiga kommer leva på Jorden.)

Majoriteten av människor som kommer få leva i paradiset, kommer leva på Jorden. Dessa så kallade utvalda, är väldigt ovanliga inom organisationen, och bara få församlingar har någon.

Dessa personer får ingen högre status på något sätt. Men de "vet" att de är kallade av Jehova tydligen. Om jag förstått det hela rätt.

Och VARFÖR skulle de behöva predika på en rättfärdig plats? Vet du överhuvudtaget något om religion överlag? Personligen är jag intresserad av dessa frågor, men du verkar inte förstå begreppen inom kristendomen.

Tack för mig!
Men när väljs dessa människor ut? Om JV trodde att jorden skulle gå under t ex 1940, hur kan det tillkomma fler när det bara är 144 000 som är utvalda? Denna summa är ju konstant, så om jorden skulle ha gått under 1940 så måste ju alla redan ha varit utvalda. Och 1940 är ändå ett väldigt snällt datum, som jag förstår det så har man förutspått att jorden ska gå under redan under på 1500-talet.

Inte riktat till PeterDolving.
Citera
2013-11-02, 03:34
Avstängd
KungPungPats avatar
JV kan inte pånyttfödas för dom gick på religionernas bluff om "guds ende son" vilket gör dom till nån annans barn dvs dom har gjort bort sig totalt när dom gick med i en religion och sa att dom tror att designern av allt liv vill att dom går med i en religion och börjar tro att gud har en son som dom ska älska mer än sig själv för gud är en sån dålig förälder som säger "älska min favoritson men sluta tro så mycket om dig själv".

Christ-Allah, människor och planeten ska förvandlas från kolbaserade till kristallbaserade genom att hela vårat DNa aktiveras, vi använder bara 5% av våat dna nu.

Och folk som har gått med i religioner har gått med i den största uppdelniingen av mänskligheten dvs dom kommer aldrig nånsin kunna pånyttfödas för det är inte guds vilja att dom ska tro att gud skriver böcker där det står heltokiga grejjer som att människan kan äta djur trots att människan är designad som en växtätare som har kärlek för djuren.

Religionerna är anti-christ och folket är christ.. så religioner är anti-digsjälv vilket dom bevisar med sina guds söner som ska älskas mer än sig själv av nån konstig anledning.

Det finns ingen religion som är rätt utan dom som kommer pånyttfödas har ett aktiverat tredje öga och ingen karma kvar. Man rensar karma genom att så frön. Man skapar karma genom att behandla anra som man själv inte skulle vilja bli behadlad av andra. Om man tror sig äga sina barn eller sin partner i ett förhållande så skapar man karma som gör att man måste bli ägd och sätter man några som helst titlar på sig själv så delar man in sig själv i "slavgrupper" som slavdrivarna som styr samhället har skapat för att vi ska placera oss i dom.

Så det är anlendingen till att dom avgudar christ medans dom andra avgudar allah, för meningen var att dom skulle blivit guds folk dvs kristalliserade på insidan nu när planeten och människor som äter rätt och lever hälsosamt kommer förvandas till guds folk inom några år.

dom skulle bli chystallah /guds folk, men dom gick med i en av religionerna christ-allah och som ni ser så är ordet chytal delat på mitten.

Det finns bevis för detta kristallgrottor hittas nu runt om på hela planeten och det finns videos på youtube som visar människor som har kristaller som kommer ur huden.

Dom religiösa vet inte vilka som kommer pånyttfödas för deras ägare vet att dom inte kommer nånstans, jag vet vilka och hur man gör för att bli pånyttfödd, aktivera tredje ögat genom meditering och rensa bort alla gifter ur kroppen genom att äta grönt och sen ät rå frukt och grönt för ni måste ha livet dvs solenergierna ur levende frukt och grönt för det kommer nya ljuskoder hela tiden för solen ska ändra form till kristall också och det kommer bli varmt, helios är solen och alla som ska pånyttfödas ska igenom solen och religiösa människor kommer brinna upp det är ingen tvekan om saken för dom är inte guds barn, dom vet at guds barn är nån jävla heroinpundare som hänger på ett kors trots att jesus hade mörk hud enligt orginalbibeln hahahaa.

hur som helst, vill du bli pånyttfödd så är det bäst du drar ur religioner och aktiverar ditt trdje öga dvs din enda kontakt med gud och designern av universum. själen är en sol och solen är en portal.

fred!
Citera
2013-11-02, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi tror på bibelns redogörelse och där var Judarna 70 år i babylonisk fångenskap.
Vilket år föll Babylon för Cyrus? 539 f.kr och vilket är får de lämna Babylon? 537 f.kr
Vilket år måste således Jerusalem ha fallit om de var 70 år i fångenskap?
607 f.kr.

Det som utgjorde tecknet bland annat krig hungersnöd etc.

Ännu nån som försöker sig på denna tråd?

Har du ens läst vad som skrivits här? Bara undrar. Har du läst hela tråden?

Vill inte vara otrevlig, men er "bibelkronologi" är felaktig.

Du kan börja med att läsa detta.

http://kristenfrihet.se/artiklar/smallb/vtgrund.pdf
Samma länk i html: http://kristenfrihet.se/artiklar/smallb/smallb1.htm

Sen har du lite mer inblick och en grund. Och om du vill gå in mer på djupet och kan tung engelska kan du läsa detta.

kristenfrihet.se/vtsvar/vtsvar1.pdf
kristenfrihet.se/vtsvar/vtsvar2.pdf

607 stämmer ej. Vetenskapligt bevisat att 587/586 stämmer..
Endast din "organisation"/sekt som påstår att 607 skulle stämma.

Om du sen räknar framåt så visar det på att 1914 ej stämmer. Det är 1934 som stämmer, så ni har fel på 20 år där. Och det årtalet är ganska så viktigt för er tro. Utan det rasar allt.

Och du får gärna försöka motbevisa mig här. Men jag har gjort min forskning. Nu är det du som får göra din...
Du vet det inte själv, men dom där "watchtower" ljuger för dig och er. Plus drar in grova pengar på kuppen..
Och förstör många liv med. Brainwash. Det är tråkigt att dom inte kan erkänna när dom har fel i saker för att dom då skulle förlora medlemmar eller försvinna.

Läs gärna det där. Du vet att ni inte skulle ha en "bibelkronologi" om det inte vore för vetenskap va?
Och 587 är lika starkt bevisat vetenskapligt som ert "nyckelår" 539. Babylons fall dvs..

Och utan vetenskap och forskning skulle jag inte skriva detta.
Senast redigerad av imNOTwell 2013-11-02 kl. 07:30.
Citera
2013-11-02, 07:15
Medlem
DansandeVindurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Hur många gånger har JV spått jordens undergång? Hur många gånger har detta visat sig vara sant? JV är helt enkelt bevisligen ännu sämre än andra religioner.
Nja ännu sämre än andra religioner skulle inte jag säga. Finns lika mycket fail i andra grupper som hos JV. Men dom har väl spått årtal sen deras tro grundades islutet av 1800 talet eller hur det var.

alltid kul med folk som ger exakta årtal. det har människan gjort hur länge som helst.
Förresten har JV slutat med att tro det är ett speciellt årtal som går att lista ut då harmageddon händer?
Citera
2013-11-02, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

The Anchor Bible Dictionary Sägs följande: ”Vissa omständigheter tyder på att tetragrammet, Guds namn, Jahve, förekom i några eller alla citat från GT [Gamla testamentet] i NT [Nya testamentet] när NT först skrevs.”
Forskaren George Howard säger: ”Eftersom tetragrammet fortfarande fanns med i de exemplar av den grekiska bibeln [Septuaginta] som utgjorde Skriften för fornkyrkan, är det rimligt att tro att de som skrev NT bibehöll tetragrammet i bibeltexten när de citerade från Skriften.”

Uttalandet i Anchor Bible Dictionary bygger helt på George Howards lösa och spekulativa artikel. Det finns inte tillstymelse till belägg för att citaten i NT hade med tetragrammaton. Ingen textforskare håller med Howard, och denne säger själv att hans artikel bara är en teori. Jv som kommer med citat från Howards artikel har så gott som aldrig själva läst vad han skrivit i ämnet. De har bara de citat som Jvs ledning behaget servera dem.
Citera
2013-11-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag visade att det inte är sant att Jv "klarar sig med bibeln". De klarar inte sin lära med enbart Bibeln, och årtalet för Babylons fall är ett sådant fall. Det kan inte fås fram med enbart Bibeln.

Mishna dokumenterar förhållandena i templet och samhället och vad som sägs förtjänar den största historiska tilltro. Så är t ex fallet med beskrivningen av påskfirandet i templet. Uttalandet att prästerna använde Namnet i templet men använde ersättningsord på andra platser finns t o m i två helt olika traktater, både i Sotah 7:6 och Tamid 7:2.

Dessa uttalanden gäller åtminstone förhållandena från ca 100 f. Kr. till tiden för templets fall år 70. Troligtvis gäller det också en bra bit före 100 f.Kr., med tanke på den ännu äldre Jesajarullen från Döda Havet, som vittnar om att Namnet ersattes vid uttal. Texten om att hälsa med Namnet gäller en tidigare period.

Att uppgiften i Sotah 7:6 och Tamid 7:2 gällde också på Jesu tid är odiskutabelt. Den lärde juden Filon, en äldre samtida till Jesus, bekräftar detta. Hans uttalande görs i samband med en beskrivning av översteprästens klädedräkt:

"En guldplatta hade också tillverkats i form av en krona med fyra inristningar som angav ett namn, som bara de som har renade öron och tungor får höra och uttala i helgedomen, och ingen annan människa och inte heller på någon annan plats. Det namnet har fyra bokstäver." (Philo with an English Translation by F.H. Colson, Vol. VI, London & New York 1935, s. 503-505)

Forskare har fäst den största vikt vid detta uttalande, men Jvs ledning har ignorerat det helt. Skulle du behöva själva den engelska ordalydelsen kan jag komplettera med den. Filons verk fyller 10 små volymer i den stora Loebupplagan med både grekisk och engelsk text och dessutom har den två volymer med supplement.

Uttalandena i Mishna och hos Filon bekräftas av andra källor vid denna tid och tidigare. Josephus stöder förvisso, men det finns så mycket hos honom att det får vänta till ett särskilt inlägg om enbart honom.

Den förkristna judiska församlingsordning som hittades vid Döda Havet i slutet av 1940-talet är ett kristallklart vittnesbörd om det som Filon senare skrev. Inget material som hittades kan ha tillkommit efter år 68, då den romerska hären förstörde området och biblioteket av försiktighetsskäl spreds ut i grottorna. Det mesta man hittat är mycket äldre än så, bl a den berömda Jesajarullen.

Jag citerar från Geza Vermes välkända översättning:

"Om en man har uttalat det mest Vördnadsvärda Namnet, om så bara av tanklöshet eller på grund av chock eller av vilket annat skäl, som helst, medan han läser Boken eller välsignar, så skall han sändas bort och aldrig mer få återvända till Rådsförsamlingen." (The Complete Dead Sea Scrolls in English, 1997, s. 107)

Detta påminner starkt om vad Rabbi Abba Saul senare påstod, nämligen att den som uttalade Namnet med de rätta bokstäverna inte hade någon del i den kommande världen. (Mishna: Sanhedrin 10:1)

Att Jesus anpassade sig till denna syn vet vi av att han ersatte Namnet i hänvisningen till Ps. 110:1 med den typsiska omskrivningen "Makten", enligt Mark. 14:61,62. Dessutom hade han inget kritiskt att säga om de judiska ledarnas inställning till saken, fast han hade så mycket annat att kritisera dem för.

Och Jesu lärjungar förhöll sig på samma sätt. Stefanus ersatte Namnet med "Härlighetens Gud" när han anknöt till 1 Mos. 12:1 i Apg. 7:2. Hebreerbrevets författare ersatte Namnet med "Majestätet" i Hebr. 1:3 och 8:1.

Som framgår av ovanstående följde både Jesus och Stefanus det samtida judiska betraktelsesättet att ersätta Namnet med andra ord. Jag är sannerligen inte förvånad över att Jv som skriver här ignorerat detta inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in