Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag tror ju på bibeln så det blir ju utgångspunkten för mig.
Det faktum att de första människorna dels fick ett val och att de kunde antingen göra Guds vilja eller inte skulle ju te sig meningslöst om det inte kunde välja hur de skulle handla.
Citat:
Det säger absolut ingenting om huruvida vi har fri vilja eller inte. Har du något annat?
Nej! Vad är fri vilja om inte möjligheten att välja? Om jag har ett glas Juice och ett glas mjölk framför mig är de då inte min fria vilja som gör vilket jag kan välja?
Citat:
Ja fri vilja måste alltid finnas.
Citat:
Så vad är då skillnaden mellan den här världen och nästa?
Att människor kommer att använda sin fria vilja till att tjäna Gud.
Sedan finns det inom ramen för att tjäna Gud en stor fri vilja för hur man sedan lever sitt liv.
Gud har bara satt upp ett visst ramverk som människan måste lyda för att bli lycklig.
Vårt samhälle är likadant idag du får ta din bil och åka vart du vill och myndigheterna lägger sig inte i det, om du däremot insisterar på att köra på vänster sida så kommer farbror blå att lägga sig i det.
Citat:
Fri vilja gäller alla skapelser
Citat:
I sådana fall var din satan-analogi falsk. Han visste att gud fanns, det gör inte jag. Jag kan inte välja bort något jag inte ens tror finns (och som dessutom har den dåliga smaken att förbli gömd för mig men ändå straffa mig)
Du kan ta reda på om Gud finns och det är en av sakerna som Gud kräver av sin skapelse.
Rom 1:20 säger att människan bara att titta på universum och allt myller av liv som finns på den här jorden ska förstå att Gud finns. Har du begrundat det?
Citat:
Ingenting egentligen så att Gud skulle behöva oss människor.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.
Citat:
Samma kärlek som låter oss utsättas för ondska mot vår vilja?
Gud är inte orsaken till ondskan.
Han tolererar att den finns för att det är det enda sättet att en gång för alla skapa fred och harmoni på jorden. Detta har med det som skedde i Edens lustgård där Satan och människan ifrågasatte om Guds styre var bäst. Det var en moralisk fråga och inte en fråga om makt, frågan krävde tid att avgöra.
Vi ser nu ett styre av människor och vad det leder till bland annat som du sa ondska.
Citat:
Ja de som väljer att inte tjäna honom kommer inte att få ett evigt liv.
Citat:
Är det allt? Eller sker någon form av aktiv evig bestraffning också? Och vilka drabbas av denna?
Den lön synden betalar ut är död säger bibeln. Straffet är död alltså en icke tillvaro den som alla våra förfäder har upplevt. De som enligt bibeln är orättfärdiga drabbas av straffet död.
Citat:
Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.
Citat:
1. Om gud inte ens kan förutse våra handlingar, hur vet han vilka som tjänar honom av kärlek?
Han kan ju se våra handlingar och även se vårt hjärtas inställning, den vi är innerst inne.
Citat:
2. Berätta mer om denna anordning.
Människan har beroende på våra förfäders olydnad Adam och Eva ett skadat förhållande till sin skapare. Vi måste reparera detta genom att närma sig honom.
Citat:
Han kan dels välja att se vissa saker och inte se andra.
Citat:
Fullständigt ologiskt. Om man vet vad det är man väljer att inte se så har man redan sett det
Jaså så om du väljer att inte öppna en dörr så har du redan sett vad som döljer sig där bakom?
Citat:
Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.
Citat:
1. Så då är vår fria vilja inte viktig längre? Hur ska du ha det?
Jo för dig är det väldigt viktigt hur du använder din fria vilja, du kan t ex tjäna honom eller inte göra det.
Citat:
2. Så det är alltså gud som ligger bakom alla de krig som han förutsåg i profetiorna? Intressant.
Är det meterologens fel att det blir dåligt väder bara för att han förutsäger det?
-------
Citat:
När jag ändå har dig på tråden så vill jag veta hur JV ser på saken, hur tänkte gud kring alla de där konstigheterna i GT?
T ex uppmuntrandet av slaveri och lagen att stena ihjäl olydiga barn? Det gäller ju inte längre, men hur kunde det vara rätt en gång i tiden?
Detta får vi nästan ta i en egen tråd.