2013-10-31, 17:37
Medlem
Eller nej, det är något annat fel du gör, men problemet är att det ser ut som det är du som skriver det Benny Hedning skriver.
Citera
2013-10-31, 17:46
Medlem
Citat:
Fiffiniffi

Ursprungligen postat av Ekasnah

Jag tror ju på bibeln så det blir ju utgångspunkten för mig.
Det faktum att de första människorna dels fick ett val och att de kunde antingen göra Guds vilja eller inte skulle ju te sig meningslöst om det inte kunde välja hur de skulle handla.

Citat:
Det säger absolut ingenting om huruvida vi har fri vilja eller inte. Har du något annat?

Nej! Vad är fri vilja om inte möjligheten att välja? Om jag har ett glas Juice och ett glas mjölk framför mig är de då inte min fria vilja som gör vilket jag kan välja?

Citat:

Ja fri vilja måste alltid finnas.

Citat:
Så vad är då skillnaden mellan den här världen och nästa?

Att människor kommer att använda sin fria vilja till att tjäna Gud.
Sedan finns det inom ramen för att tjäna Gud en stor fri vilja för hur man sedan lever sitt liv.
Gud har bara satt upp ett visst ramverk som människan måste lyda för att bli lycklig.
Vårt samhälle är likadant idag du får ta din bil och åka vart du vill och myndigheterna lägger sig inte i det, om du däremot insisterar på att köra på vänster sida så kommer farbror blå att lägga sig i det.

Citat:

Fri vilja gäller alla skapelser

Citat:
I sådana fall var din satan-analogi falsk. Han visste att gud fanns, det gör inte jag. Jag kan inte välja bort något jag inte ens tror finns (och som dessutom har den dåliga smaken att förbli gömd för mig men ändå straffa mig)

Du kan ta reda på om Gud finns och det är en av sakerna som Gud kräver av sin skapelse.
Rom 1:20 säger att människan bara att titta på universum och allt myller av liv som finns på den här jorden ska förstå att Gud finns. Har du begrundat det?

Citat:

Ingenting egentligen så att Gud skulle behöva oss människor.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.

Citat:
Samma kärlek som låter oss utsättas för ondska mot vår vilja?

Gud är inte orsaken till ondskan.
Han tolererar att den finns för att det är det enda sättet att en gång för alla skapa fred och harmoni på jorden. Detta har med det som skedde i Edens lustgård där Satan och människan ifrågasatte om Guds styre var bäst. Det var en moralisk fråga och inte en fråga om makt, frågan krävde tid att avgöra.
Vi ser nu ett styre av människor och vad det leder till bland annat som du sa ondska.

Citat:

Ja de som väljer att inte tjäna honom kommer inte att få ett evigt liv.

Citat:
Är det allt? Eller sker någon form av aktiv evig bestraffning också? Och vilka drabbas av denna?

Den lön synden betalar ut är död säger bibeln. Straffet är död alltså en icke tillvaro den som alla våra förfäder har upplevt. De som enligt bibeln är orättfärdiga drabbas av straffet död.

Citat:

Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.

Citat:
1. Om gud inte ens kan förutse våra handlingar, hur vet han vilka som tjänar honom av kärlek?
Han kan ju se våra handlingar och även se vårt hjärtas inställning, den vi är innerst inne.

Citat:
2. Berätta mer om denna anordning.

Människan har beroende på våra förfäders olydnad Adam och Eva ett skadat förhållande till sin skapare. Vi måste reparera detta genom att närma sig honom.

Citat:

Han kan dels välja att se vissa saker och inte se andra.

Citat:
Fullständigt ologiskt. Om man vet vad det är man väljer att inte se så har man redan sett det

Jaså så om du väljer att inte öppna en dörr så har du redan sett vad som döljer sig där bakom?

Citat:

Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.

Citat:
1. Så då är vår fria vilja inte viktig längre? Hur ska du ha det?
Jo för dig är det väldigt viktigt hur du använder din fria vilja, du kan t ex tjäna honom eller inte göra det.

Citat:
2. Så det är alltså gud som ligger bakom alla de krig som han förutsåg i profetiorna? Intressant.

Är det meterologens fel att det blir dåligt väder bara för att han förutsäger det?
-------

Citat:
När jag ändå har dig på tråden så vill jag veta hur JV ser på saken, hur tänkte gud kring alla de där konstigheterna i GT?
T ex uppmuntrandet av slaveri och lagen att stena ihjäl olydiga barn? Det gäller ju inte längre, men hur kunde det vara rätt en gång i tiden?

Detta får vi nästan ta i en egen tråd.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-10-31 kl. 17:50.
Citera
2013-10-31, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

"För annars ..... "

Det är ett skämt att presentera "fri vilja" definierat på detta sätt.
Citera
2013-10-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eller nej, det är något annat fel du gör, men problemet är att det ser ut som det är du som skriver det Benny Hedning skriver.

Ja detta är inte lätt
Citera
2013-10-31, 18:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej! Vad är fri vilja om inte möjligheten att välja? Om jag har ett glas Juice och ett glas mjölk framför mig är de då inte min fria vilja som gör vilket jag kan välja?

1. Du måste väl ändå förstå att "bibeln säger att vi har fri vilja" inte är samma sak som att vi faktiskt har fri vilja???

2. Att du upplever att du väljer betyder inte att du gör det. Det måste du väl inse?

(Fan, JV verkar ha dålig koll på fri vilja generellt, av forumet att döma. Ska bli kul när ni knackar på dörren nästa gång....då blir det grillning vill jag lova )

Citat:

Då kunde gud ha sett till så att även den här världen var på det sättet.

Citat:
Sedan finns det inom ramen för att tjäna Gud en stor fri vilja för hur man sedan lever sitt liv.

Som innefattar?

Citat:
Gud har bara satt upp ett visst ramverk som människan måste lyda för att bli lycklig.

Kan man gå utanför ramverket i nästa liv?

Citat:
Vårt samhälle är likadant idag du får ta din bil och åka vart du vill och myndigheterna lägger sig inte i det, om du däremot insisterar på att köra på vänster sida så kommer farbror blå att lägga sig i det.

Falsk analogi.

Citat:
Du kan ta reda på om Gud finns

Haha och exakt hur skulle detta gå till?

Citat:
och det är en av sakerna som Gud kräver av sin skapelse.

Varför det?

Citat:
Rom 1:20 säger att människan bara att titta på universum och allt myller av liv som finns på den här jorden ska förstå att Gud finns. Har du begrundat det?

Så även bibeln kör med argument from ignorance? Fullkomligt skitargument.

Citat:

Isaiah 45:7
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.

Som skaparen av allt är han också per definition orsaken till ondskan.

Citat:
Han tolererar att den finns för att det är det enda sättet att en gång för alla skapa fred och harmoni på jorden.

Cirkelargument

Hör du inte hur du låter???? Om han INTE tolererat den så hade det ju inte ens behövts skapats fred...

Citat:
Detta har med det som skedde i Edens lustgård där Satan och människan ifrågasatte om Guds styre var bäst.

Jag trodde vi blev lurade att äta ett äpple?

Citat:
Det var en moralisk fråga och inte en fråga om makt, frågan krävde tid att avgöra.

Om gud är allsmäktig kan han avgöra frågan på en nanosekund.

Citat:
Vi ser nu ett styre av människor och vad det leder till bland annat som du sa ondska.

Så vilka människor orsakar naturkatastroferna?

Citat:
Den lön synden betalar ut är död säger bibeln.

Den hintar också om helvetet men det verkar ni alltså inte bry er om?

Citat:
Han kan ju se våra handlingar och även se vårt hjärtas inställning, den vi är innerst inne.

1. Menar du att mänskliga handlingar skulle kunna leva upp till guds krav?

2. så han kan se mitt allra innersta men inte avgöra vad jag dricker till frukost? Oooookeeeej....

Citat:
Människan har beroende på våra förfäders olydnad Adam och Eva ett skadat förhållande till sin skapare. Vi måste reparera detta genom att närma sig honom.

Varför skulle JAG vara skyldig för något som någon annan gjort?

Citat:
Jaså så om du väljer att inte öppna en dörr så har du redan sett vad som döljer sig där bakom?

Falsk analogi

gud är allvetande och har per definition redan sett vad som är bakom dörren.

Citat:
Jo för dig är det väldigt viktigt hur du använder din fria vilja, du kan t ex tjäna honom eller inte göra det.

Det var inget svar på frågan

Du säger att han styr skeenden och därmed oss människor som han vill, när han vill. Alltså skiter han fullständigt i vår fria vilja när det passar honom.

Citat:
Är det meterologens fel att det blir dåligt väder bara för att han förutsäger det?

1. Falsk analogi IGEN! Vad fan är det frågan om? DU sa att gud kunde göra profetior eftersom han sedan kan styra skeenden till att passa profetiorna. Eftersom många profetior innehåller krig är ju därför gud den som sett till att krigen startat.

2. Om gud är ofelbar och vet att det blir krig, så är det förutbestämt att det blir så. Då finns ingen fri vilja.

Citat:

Nej, jag vill veta vad JV säger om saken och då passar ingen tråd bättre än den här.
Citera
2013-10-31, 19:06
Medlem
Citat:

Det faktum att de första människorna dels fick ett val och att de kunde antingen göra Guds vilja eller inte skulle ju te sig meningslöst om det inte kunde välja hur de skulle handla.

Citat:

Citat:

Du kan ta reda på om Gud finns och det är en av sakerna som Gud kräver av sin skapelse.

Citat:

Han tolererar att den finns för att det är det enda sättet att en gång för alla skapa fred och harmoni på jorden. Detta har med det som skedde i Edens lustgård där Satan och människan ifrågasatte om Guds styre var bäst. Det var en moralisk fråga och inte en fråga om makt, frågan krävde tid att avgöra.

Citat:

Den lön synden betalar ut är död säger bibeln. Straffet är död alltså en icke tillvaro den som alla våra förfäder har upplevt. De som enligt bibeln är orättfärdiga drabbas av straffet död.

Citat:

Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.

Citat:

Citat:

Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.

-------

Vad händer med de som tröttnar på att lyda i den nästa världen?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-10-31 kl. 19:44.
Citera
2013-10-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Du måste väl ändå förstå att "bibeln säger att vi har fri vilja" inte är samma sak som att vi faktiskt har fri vilja???

2. Att du upplever att du väljer betyder inte att du gör det. Det måste du väl inse?

(Fan, JV verkar ha dålig koll på fri vilja generellt, av forumet att döma. Ska bli kul när ni knackar på dörren nästa gång....då blir det grillning vill jag lova )

Då kunde gud ha sett till så att även den här världen var på det sättet.

Som innefattar?

Kan man gå utanför ramverket i nästa liv?

Falsk analogi.

Haha och exakt hur skulle detta gå till?

Varför det?

Så även bibeln kör med argument from ignorance? Fullkomligt skitargument.

Isaiah 45:7
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.

Som skaparen av allt är han också per definition orsaken till ondskan.

Cirkelargument

Hör du inte hur du låter???? Om han INTE tolererat den så hade det ju inte ens behövts skapats fred...

Jag trodde vi blev lurade att äta ett äpple?

Om gud är allsmäktig kan han avgöra frågan på en nanosekund.

Så vilka människor orsakar naturkatastroferna?

Den hintar också om helvetet men det verkar ni alltså inte bry er om?

1. Menar du att mänskliga handlingar skulle kunna leva upp till guds krav?

2. så han kan se mitt allra innersta men inte avgöra vad jag dricker till frukost? Oooookeeeej....

Varför skulle JAG vara skyldig för något som någon annan gjort?

Falsk analogi

gud är allvetande och har per definition redan sett vad som är bakom dörren.

Det var inget svar på frågan

Du säger att han styr skeenden och därmed oss människor som han vill, när han vill. Alltså skiter han fullständigt i vår fria vilja när det passar honom.

1. Falsk analogi IGEN! Vad fan är det frågan om? DU sa att gud kunde göra profetior eftersom han sedan kan styra skeenden till att passa profetiorna. Eftersom många profetior innehåller krig är ju därför gud den som sett till att krigen startat.

2. Om gud är ofelbar och vet att det blir krig, så är det förutbestämt att det blir så. Då finns ingen fri vilja.

Nej, jag vill veta vad JV säger om saken och då passar ingen tråd bättre än den här.

Har inte läst hela ditt inlägg så kan ha missat nåt men står det verkligen i bibeln att människan har fri vilja?? Källa på det i så fall?
Citera
2013-10-31, 19:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Har inte läst hela ditt inlägg så kan ha missat nåt men står det verkligen i bibeln att människan har fri vilja?? Källa på det i så fall?

Ingen större koll på det faktiskt, det är han som påstår det. Min poäng är att det inte spelar nån roll oavsett om det står det eller inte, det ändrar inte på sanningen åt endera hållet.
Citera
2013-10-31, 19:46
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

-------

LOL, nu har nån kommit igång på riktigt och kör hela batteriet av Vakttornspredikande.
Huka er grabbar, nu laddar han om!
Citera
2013-10-31, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad händer med de som tröttnar på att lyda i den nästa världen?

Det blir off with his head enligt JV-tro.
Citera
2013-10-31, 20:09
Medlem
Citat:
Jo det är ju det som är det fina att vi både vet hur det gick till och varför.
Ofta två frågor som är bra att få svar på alltså både hur och varför.

Jag har ju inte missat det.
Lägg till namnet i din översättning på det nästan 7000 ggr i GT där det hör hemma.
Lägg till namnet i citaten från GT till NT.
Om du läser denna bibel dagligen och då i NT läser följande ord:
Johannes 17:26 Och jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem.”
Vilket namn hade Jesus gjort känt?
Johannes 17:6 Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.
Vilket namn hade Jesus gjort uppenbart?

Skulle ett tillfredställande svar vara Gud?
Är inte Gud en titel?

Upp 19:1,3,4,6 (NT) Finner vi uttrycket halleluja vilket betyder prisa jah eller Jehova

The Anchor Bible Dictionary Sägs följande: ”Vissa omständigheter tyder på att tetragrammet, Guds namn, Jahve, förekom i några eller alla citat från GT [Gamla testamentet] i NT [Nya testamentet] när NT först skrevs.”
Forskaren George Howard säger: ”Eftersom tetragrammet fortfarande fanns med i de exemplar av den grekiska bibeln [Septuaginta] som utgjorde Skriften för fornkyrkan, är det rimligt att tro att de som skrev NT bibehöll tetragrammet i bibeltexten när de citerade från Skriften.”

Men vad var det då som gjorde att man förbjöd bruket av Guds namn?
Doktor Marmorstein svarar: ”Hellenistiskt [grekiskinfluerat] motstånd mot judarnas religion och prästernas och adelns avfällighet gjorde att regeln att inte uttala tetragrammaton i helgedomen [templet i Jerusalem] infördes och fastslogs.” I*sitt ytterligtgående nit att undvika att respektlöst nämna Guds namn lyckades de helt få bort det i tal, vilket undergrävde och försvagade möjligheten att identifiera den sanne Guden. Den kombinerade pressen av religiöst motstånd och avfällighet fick judarna att upphöra med att använda Guds namn.

Skulle Jesus låta sig styras och påverkas av hellenistiskt tänkande?

Jag förstår verkligen hur angelägen du är om att flytta fokus från det bevisade faktumet att något gudsnamn inte har hittats i en enda av de 5000+ avskrifter av NT som vår Bibel bygger på.
Din religion har satsat otroligt mycket på sin historieförfalskning.
Därför känner du och JV er tvungna att ägna ändlöst med tid åt spekulationer om att det måste ha fifflats bort vid något tillfälle och att det behöver "återinföras" som är JV-termen för att förfalska bibeltexten.
Men du ser, hur mycket du än letar upp argument från Watchtower-library och citerar från den så ändrar du inte på faktum ett enda litet dugg.
Du kan fortfarande inte visa att det som du påstår någonsin har hänt och då förblir det bara spekulationer.
För oss andra duger de fakta som vi känner till alldeles förträffligt bra.
Citera
2013-10-31, 20:12
Medlem
Citat:
Menar du att man inte måste följa den religion som är den sanna?

Går det lika bra att snickra ihop sin egen religion och Gud är nöjd med det?

Menar du att det som står i Bibeln inte duger åt dig?
Vakttornet är viktigare?

Visste du att ordet "organisation" inte förekommer en enda gång i Bibeln, men över 6000 ggr i JV.s skrifter?
Värt att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in