Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Han talar inte till oss, men han styr sin organisation obemärkt. Vi får inga övernaturliga direkta tecken på att Gud talar till oss eller styr oss.
Du sa ju att gud hjälpt er genom helige ande. Om inte det är kommunikation, vad är det då?
Hur vet du dessa saker förresten?
Citat:
Det är Gud som väljer vilken organisation som han vill stödja, om du startar en ny som ändrar 1% av innehållet, så är det upp till Gud att välja vilka han stödjer.
Det var inte det jag frågade.
Citat:
Det har funnits flera utbrytargrupper från Jehovas vittnen, men det är uppenbart vilka Gud stödjer, eftersom dessa utbrytargrupper har antingen stagnerat eller splittrat i ytterligare splittringar för att till slut helt upplösas.
Denna splittring kan man även se idag på f.d. Jv:s försök till att organisera sig, dom kommer inte överens med varandra och det bildas grupperingar. Det enda dom kan vara överens om är deras hat mot sina forna bröder och systrar. Det är deras enda gemensamma nämnare.
Om det är gud som ger framgång så skulle jag knappast säga att gud är med er.
Citat:
Vi har aldrig påstått oss ha monopol på sanningen.
Så låter från där jag sitter. Så vilka fler religioner och församlingar är sanna om ni inte har monopol?
Citat:
Nej Gud har aldrig övernaturligt talat till Jehovas vittnen.
Förutom genom helige ande.
Citat:
Men han har styrt organisationen i stort närmare och närmare sanningen om Gud och vår verklighet.
Och detta vet du hur?
Citat:
Ja även enskilda Jehovas vittnen kan vara med om när Gud har påverkat händelserna. Inte så att det blir fakta, att man vet att Gud ingripit, men att händelserna är så otroliga att man blir övertygad om att det handlar om ett gudomligt ingripande.
Vilket ni knappast är ensamma om. Typ varenda troende säger sig uppleva guds mirakel. Lustigt det där....
Citat:
Men det har alltid handlat om att man i efterhand har tänkt på hur otroligt det var.
Och om då tror på gud så är det självklart att man har en fäbless för att tämligen okritiskt anta att gud låg bakom något. Men ingen kan nånsin visa det. Lustigt återigen...
Citat:
Där t.ex. Jehovas vittnen dök upp på dom mest oväntade ställen i rätt tidpunkt när jag var som mest mottaglig för informationen.
Ja? Det är ju det som är eran strategi. Bara fortsätt försöka pracka på folk er religion, förr eller senare träffar ni rätt person på rätt dag vid rätt ställe.
Citat:
Dessutom har jag varit med om sådana händelser i tjänsten på fältet flera gånger, då jag t.ex. inte har träffat en enda människa på hela dagen när jag ringt på dörrar, och känt mig lite nere. Men sen tänkt att jag tar en dörr till och sedan går jag hem, och då fått ett väldigt uppmuntrande resonemang med en person, och jag går glad och uppmuntrad hem. Och efteråt tänkt varför tog jag den dörren egentligen.
Det här låter som sharpshooter fallacy....
Citat:
Och det berättas ofta om t.ex. personer som bett om att Gud ska visa sig och ta kontakt med dom, och då har Jehovas vittnen strax kommit till dörren.
Ja om inte en bra anekdot bevisar saken, så....
Citat:
Men det handlar alltså om att Gud styr organisationen och Jehovas vittnen om man är i linje med hans tankar och vilja, men han styr obemärkt. Inte förrän efteråt kan man se resultat, det ser man om man ser på Jehovas vittnens historia, man har stadigt vandrat i en viss riktning, med visserligen vissa snetramp som man har rättat till.
För mig: Låter som indoktrinering
Citat:
Nej inte slutgiltigt, men om du förkastar en som är utsänd av Gud, förkastar du då inte Gud?
Nej.
Citat:
Om du hade levt på Jesu tid och sagt samma sak om Jesus, att du aldrig kommer att bli hans lärjunge, och du får se dom mirakel som han utförde, t.ex. väckte upp en som var tre dagar död och som hade börjat lukta. Hade du då ändå förkastat Jesus när han säger att han är utsänd av Gud?
Hade jag levt på Jesu tid hade jag sannolikt varit lättlurad och obildad och säkert gått på det. Om jag såg samma "mirakel" idag hade det knappast räckt.
Citat:
Om du kommer att se tecken från Jehovas vittnen som visar att Gud existerar och dom är utvalda av Gud, kommer du ändå att säga att du aldrig kommer att bli ett Jehovas vittne?
Kan ni leverera tecken på att gud existerar nästa gång jag träffar er? Nånting säger mig att vi inte delar åsikten om vad som är ett tecken....
Citat:
Nej det är inte nödvändigt att varenda individ nås av budskapet. T.ex. kan inte nyfödda ens ta till sig budskapet. Gud kan läsa människors hjärtan och döma efter det. Om man inte fått chansen att underordna sig Gud, så kommer Gud inte att var orättvis utan ger den personen chansen.
Vet du vad? Isf är det jävligt kontraproduktivt av er att knacka dörr. Jag menar, vad ger störst chans att jag tror på gud? Att någon knackar på min dörr eller att gud själv uppenbarar sig när jag dör? Om något så förstör ni enbart mina chanser. Tänk så får jag inte en chans av gud för att det redan kommit 20 vittnen till min dörr under mitt liv?
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den ultimata sanningen, varför är du så kategorisk hela tiden?
Det är precis så det låter för mig.
Citat:
Jag är övertygad om att jag har tolkat dom flesta bibliska frågorna rätt, och jag kan argumentera för det med logiska argument.
Enligt dig.
Citat:
Samtidigt så menar du, om även jag ska vara kategorisk, att du har den ultimata sanningen att bibeln säger emot sig själv, är inte det arrogant?
Nej. Det är ren och skär fakta.
Citat:
Jag upplever faktiskt dig som arrogant, du vill inte lyssna på det örat att bibeln faktiskt inte motsäger sig själv, du har redan bestämt dig för hur allting ligger till, låter inte det arrogant?
Nej. Lika arrogant som att när jag påstår att 1+1=2.
Citat:
Men som svar på frågan, ja.
Då kunde han ha gjort även den här jorden utan ondska. Enkelt.
Citat:
Jag vet att det är jag som bestämmer vad jag vill ha till frukost.
Menar du att du är styrd av någon att välja frukost? Är det inte du som väljer om du vill ha juice eller te?
Du tycks inte ha förstått problematiken kring fri vilja. Det räcker inte med att säga "jag har fri vilja för att jag känner det". Det skulle även nån utan fri vilja lika gärna kunna uppleva.
Tänk på den första huvudstaden som kommer in i ditt huvud. Varför dök just den staden upp? Styrde DU vilken stad som skulle dyka upp? Verkligen? Bestämmer du vilka tankar som kommer?
Citat:
Det var Gud. Men det var inte Gud som valde onda ting som människan gör, det är människan som själv väljer att antingen att göra gott eller ont.
Men gud skapade människan in i minsta detalj, och kan i framtiden dessutom se till att ingen kommer vilja göra ont. Du säger emot dig själv.
Citat:
Det kan man se i hur han agerar mot Adam och Eva. Gud kunde ha tagit bort dom så fort dom tänkte en ond tanke, och skapat nya människor.
Eller enklare: Skapa dem utan onda tankar som han kommer göra på "nästa jord"
Citat:
Men hade det hjälpt om Gud skapade även dom med en fri vilja?
Enligt dig går det utmärkt med fri vilja och ingen ondska.
Citat:
Istället tillät Gud Adam och Eva att leva trots att dom med sina fri viljor ville gå emot Guds avsikt med skapelsen.
Som han själv skapade in i minsta detalj.