2013-10-24, 22:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hehe, jag visste det. Till slut måste jag begränsa mig till den grad att andra kan peka finger.

Ta och läs profetiorna och bedöm själv hur lång tid det är kvar.

Din paranoia upphör aldrig att förvåna. Det är en fullständigt ofarlig fråga.
Citera
2013-10-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Du säger att JW flera gånger tidigare ändrat på sina läror för att de upptäckt att de haft fel. Det innebär ju att ni åtminstone tidigare haft fel (om i alla fall vissa saker). Hur var det på den tiden? Brukade ni predika då också att endast JW har sanningen och har rätt?

Jehovas vittnen säger inte så kategoriskt att endast Jv har sanningen, denna syn har du fått för att du har läst hemsidor skrivna av mindre nogräknade människor. Dessa sidor förvränger vad Jehovas vittnen tror på.

Jehovas vittnen är övertygade om att dom lärt känna sanningen i bibeln, detta är inget konstigt för även Jesus sade att detta skulle ske för dom som trodde på honom:

"Till de judar som trodde på honom sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” (Joh 8:31-32 Bibel2000)

Sanningen är inget som någon människa kan äga, sanningen bara existerar och kan förstås av alla människor som är ödmjuka nog att ta till sig den.

Citat:
Och hur är det nu? Hur kan ni vara så säkra att ni inte har fel nu också? Precis som tidigare när ni faktiskt hade fel?

Vi är övertygade om att vi förstått det mesta i bibeln, men det finns mycket som vi ännu inte förstår, och förmodligen har vi fel i vissa saker. Och det finns saker som jag anser att man officiellt har förstått fel.

Men vi har stark tro och är övertygade på grund av att vi studerar bibeln intensivt och dagligen och försöker belysa den på olika sätt. Och vi har stark vilja att följa bibeln så exakt som det bara går, så om det kommer fram att vi förstått något på ett felaktigt sätt, så rättas det till så småningom, i Guds rätta tid och den takt som Gud har bestämt.
Citera
2013-10-24, 23:07
Medlem
Citat:
Alltså, mitt uppmärksamhetsspann klarar inte av så långa inlägg. Om du vill att jag ska läsa dina inlägg (mer än bara de två första raderna) får du komprimera. Du måste ju klara av att förklara din poäng utan att behöva citera långa bibelstycken. Sammanfatta och kondensera. Och så kan du ha källhänvisningar istället.

Strunta i att läsa skriftställena då och läs bara vad jag skrivit, då blir det inte så långt, jag hjälper dig:

Citat:
Nej, det är förbudet att umgås med bröder som inte lyssnar och vänder om från otukt och andra synder som gäller fortfarande, helt enligt Paulus och Jesus.

Förbudet att umgås med hedningar upphörde i och med det nya förbundet. Medan det Kristus lärde ut, t.ex. i Matteus 18:15-17 om hur man ska betrakta bröder som syndar, började gälla i det nya förbundet.

Var det bättre?
Citera
2013-10-24, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du verkar inte att ha förstått frågan. Frågan gällde om Jv fortfarande säger att Jesus KOM TILLBAKA 1914. Du varken bekräftar eller förnekar att det fortfarande är Jvs lära. Jag frågade inte om det fortfarande är Jvs lära att Jesus blev kung 1914. Du slirar och jag tror det beror på att du själv inte riktigt vet vad du skall tro i sammanhanget. Det är förståeligt med tanke på den stora omtolkning av texter till att gälla framtiden i stället för 1914 som succesivt ägt rum särskilt sedan 1973.

Här sliras ingenting.
Förlåt om jag missuppfattade vad som var din frågeställning.
Ja vi säger att Jesus kom tillbaka 1914 och då osynligen.
Matt 24:3 När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst (NW Närvaro grek Parousia) och för tidens slut?”
Parousia används sedan Matt 24:27, 37,39.
Citera
2013-10-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Din paranoia upphör aldrig att förvåna. Det är en fullständigt ofarlig fråga.

Jag är inte paranoid, jag är bara ovillig till att ge dig datum eller något i närheten när nu Jesus säger att ingen vet när dagen kommer, bara att man vet när det är nära.

Jag säger att det är nära, det visar profetiorna. Som t.ex. talar om Anglo-Amerikanska världsväldet och FN som går till tillintetgörelse. Och det talas om religionens tillintetgörelse innan slutet kommer. Religionen har inte förbjudits än, så än finns det tid innan Harmagedon bryter ut. Men många knorrar och gärna skulle vilja se religionen försvinna från jorden. Men tiden är inte mogen för det än, och där har du en liten fingervisning om vilka tidsrymder vi talar om. Och en annan profetia är att världen proklamerar att det är fred och trygghet på jorden, det är strax innan slutet:

" Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan." (1Thess 5:1-3 Folkbibeln)

Så enligt bibeln kommer det att komma en till synes fredlig tid på jorden, strax innan harmageddon, så det krig och elände som den sista tiden började med, kommer att klinga av till en fredlig jord. Men ondska kommer det att finnas i form av t.ex. otukt och sexuella perversiteter så som i Sodom och Gomorra, och att människorna är själviska och kärlekslösa mot varandra. Därför måste jorden rensas från denna ondska, med början med dom falska religionerna, som Gud själv ingett i världsmakten att utföra:

"Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. " (Upp 17:16-17 Bibel2000)
Citera
2013-10-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Poängen är att även om det fortfarande finns ett stort lidande på en mängd områden är detta lidande avsevärt mindre än någonsin förr i den kända historien. Den värld vi lever i idag är en väsentligt bättre värld än den som fanns 1914, året då det påstådda tecknet ska ha aktiverats. Tvärtemot vad Jehovas vittnen hävdar följaktligen.

För att nöden ska kunna utgöra det påstådda tecknet behöver det särskilja sig från övrig tid. Det fungerar inte alls med mindre nöd än förr och allt drägligare förhållanden för att göra påståendet att det är värre än någonsin förr.

Ännu mindre fungerar det med en massa spekulationer om att det kan kanske, eventuellt, möjligen komma att bli värre i framtiden. Vilka mörka moln du än kan se kan vi med lätthet konstatera att påståendet att 1914 utgjorde en början på värre världsförhållanden inte håller vatten, hur vi än vänder och vrider på det.

Långt ifrån alla håller med dig om den värld vi lever i är väsentligt mycket bättre än den värld som tidigare funnits. Den industriella revolutionen har bidragit till materiellt välstånd för många men vi har ändå ett århundrade bakom oss som kännetecknats av enormt mänskligt lidande.

Det skulle finnas båda delarna lidande och välstånd för Jesus varnade i Luk 21:34 3Men ge akt på er själva, så att aldrig era hjärtan blir nertyngda av omåttligt ätande och omåttligt drickande och livets bekymmer och den dagen plötsligt, på ett ögonblick, kommer över er 35 som en snara. Den skall nämligen komma över alla som bor på hela jordens yta

Det kommer att visa sig vem som har rätt, vi tror att vi lever i ändens tid och det handlar ytterst om att de under denna tid ska bevisas att människan inte med framgång kan styra.
Därför är den omedelbara framtiden intressant på det sättet att även om vi nu kanske upplever ett visst välstånd så kan det förändras mycket snabbt.
Citera
2013-10-24, 23:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han talar inte till oss, men han styr sin organisation obemärkt. Vi får inga övernaturliga direkta tecken på att Gud talar till oss eller styr oss.

Du sa ju att gud hjälpt er genom helige ande. Om inte det är kommunikation, vad är det då?

Hur vet du dessa saker förresten?

Citat:
Det är Gud som väljer vilken organisation som han vill stödja, om du startar en ny som ändrar 1% av innehållet, så är det upp till Gud att välja vilka han stödjer.

Det var inte det jag frågade.

Citat:
Det har funnits flera utbrytargrupper från Jehovas vittnen, men det är uppenbart vilka Gud stödjer, eftersom dessa utbrytargrupper har antingen stagnerat eller splittrat i ytterligare splittringar för att till slut helt upplösas.

Denna splittring kan man även se idag på f.d. Jv:s försök till att organisera sig, dom kommer inte överens med varandra och det bildas grupperingar. Det enda dom kan vara överens om är deras hat mot sina forna bröder och systrar. Det är deras enda gemensamma nämnare.

Om det är gud som ger framgång så skulle jag knappast säga att gud är med er.

Citat:
Vi har aldrig påstått oss ha monopol på sanningen.

Så låter från där jag sitter. Så vilka fler religioner och församlingar är sanna om ni inte har monopol?

Citat:
Nej Gud har aldrig övernaturligt talat till Jehovas vittnen.

Förutom genom helige ande.

Citat:
Men han har styrt organisationen i stort närmare och närmare sanningen om Gud och vår verklighet.

Och detta vet du hur?

Citat:
Ja även enskilda Jehovas vittnen kan vara med om när Gud har påverkat händelserna. Inte så att det blir fakta, att man vet att Gud ingripit, men att händelserna är så otroliga att man blir övertygad om att det handlar om ett gudomligt ingripande.

Vilket ni knappast är ensamma om. Typ varenda troende säger sig uppleva guds mirakel. Lustigt det där....

Citat:
Men det har alltid handlat om att man i efterhand har tänkt på hur otroligt det var.

Och om då tror på gud så är det självklart att man har en fäbless för att tämligen okritiskt anta att gud låg bakom något. Men ingen kan nånsin visa det. Lustigt återigen...

Citat:
Där t.ex. Jehovas vittnen dök upp på dom mest oväntade ställen i rätt tidpunkt när jag var som mest mottaglig för informationen.

Ja? Det är ju det som är eran strategi. Bara fortsätt försöka pracka på folk er religion, förr eller senare träffar ni rätt person på rätt dag vid rätt ställe.

Citat:
Dessutom har jag varit med om sådana händelser i tjänsten på fältet flera gånger, då jag t.ex. inte har träffat en enda människa på hela dagen när jag ringt på dörrar, och känt mig lite nere. Men sen tänkt att jag tar en dörr till och sedan går jag hem, och då fått ett väldigt uppmuntrande resonemang med en person, och jag går glad och uppmuntrad hem. Och efteråt tänkt varför tog jag den dörren egentligen.

Det här låter som sharpshooter fallacy....

Citat:
Och det berättas ofta om t.ex. personer som bett om att Gud ska visa sig och ta kontakt med dom, och då har Jehovas vittnen strax kommit till dörren.

Ja om inte en bra anekdot bevisar saken, så....

Citat:
Men det handlar alltså om att Gud styr organisationen och Jehovas vittnen om man är i linje med hans tankar och vilja, men han styr obemärkt. Inte förrän efteråt kan man se resultat, det ser man om man ser på Jehovas vittnens historia, man har stadigt vandrat i en viss riktning, med visserligen vissa snetramp som man har rättat till.

För mig: Låter som indoktrinering

Citat:
Nej inte slutgiltigt, men om du förkastar en som är utsänd av Gud, förkastar du då inte Gud?

Nej.

Citat:
Om du hade levt på Jesu tid och sagt samma sak om Jesus, att du aldrig kommer att bli hans lärjunge, och du får se dom mirakel som han utförde, t.ex. väckte upp en som var tre dagar död och som hade börjat lukta. Hade du då ändå förkastat Jesus när han säger att han är utsänd av Gud?

Hade jag levt på Jesu tid hade jag sannolikt varit lättlurad och obildad och säkert gått på det. Om jag såg samma "mirakel" idag hade det knappast räckt.

Citat:
Om du kommer att se tecken från Jehovas vittnen som visar att Gud existerar och dom är utvalda av Gud, kommer du ändå att säga att du aldrig kommer att bli ett Jehovas vittne?

Kan ni leverera tecken på att gud existerar nästa gång jag träffar er? Nånting säger mig att vi inte delar åsikten om vad som är ett tecken....

Citat:
Nej det är inte nödvändigt att varenda individ nås av budskapet. T.ex. kan inte nyfödda ens ta till sig budskapet. Gud kan läsa människors hjärtan och döma efter det. Om man inte fått chansen att underordna sig Gud, så kommer Gud inte att var orättvis utan ger den personen chansen.

Vet du vad? Isf är det jävligt kontraproduktivt av er att knacka dörr. Jag menar, vad ger störst chans att jag tror på gud? Att någon knackar på min dörr eller att gud själv uppenbarar sig när jag dör? Om något så förstör ni enbart mina chanser. Tänk så får jag inte en chans av gud för att det redan kommit 20 vittnen till min dörr under mitt liv?

Citat:
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den ultimata sanningen, varför är du så kategorisk hela tiden?

Det är precis så det låter för mig.

Citat:
Jag är övertygad om att jag har tolkat dom flesta bibliska frågorna rätt, och jag kan argumentera för det med logiska argument.

Enligt dig.

Citat:
Samtidigt så menar du, om även jag ska vara kategorisk, att du har den ultimata sanningen att bibeln säger emot sig själv, är inte det arrogant?

Nej. Det är ren och skär fakta.

Citat:
Jag upplever faktiskt dig som arrogant, du vill inte lyssna på det örat att bibeln faktiskt inte motsäger sig själv, du har redan bestämt dig för hur allting ligger till, låter inte det arrogant?

Nej. Lika arrogant som att när jag påstår att 1+1=2.

Citat:
Men som svar på frågan, ja.

Då kunde han ha gjort även den här jorden utan ondska. Enkelt.

Citat:
Jag vet att det är jag som bestämmer vad jag vill ha till frukost.
Menar du att du är styrd av någon att välja frukost? Är det inte du som väljer om du vill ha juice eller te?

Du tycks inte ha förstått problematiken kring fri vilja. Det räcker inte med att säga "jag har fri vilja för att jag känner det". Det skulle även nån utan fri vilja lika gärna kunna uppleva.

Tänk på den första huvudstaden som kommer in i ditt huvud. Varför dök just den staden upp? Styrde DU vilken stad som skulle dyka upp? Verkligen? Bestämmer du vilka tankar som kommer?

Citat:
Det var Gud. Men det var inte Gud som valde onda ting som människan gör, det är människan som själv väljer att antingen att göra gott eller ont.

Men gud skapade människan in i minsta detalj, och kan i framtiden dessutom se till att ingen kommer vilja göra ont. Du säger emot dig själv.

Citat:
Det kan man se i hur han agerar mot Adam och Eva. Gud kunde ha tagit bort dom så fort dom tänkte en ond tanke, och skapat nya människor.

Eller enklare: Skapa dem utan onda tankar som han kommer göra på "nästa jord"

Citat:
Men hade det hjälpt om Gud skapade även dom med en fri vilja?

Enligt dig går det utmärkt med fri vilja och ingen ondska.

Citat:
Istället tillät Gud Adam och Eva att leva trots att dom med sina fri viljor ville gå emot Guds avsikt med skapelsen.

Som han själv skapade in i minsta detalj.
Citera
2013-10-24, 23:38
Medlem
Citat:
Den så kallade kristna missionsbefallningen är att göra lärjungar och att döpa dem. Just bara det.

Du missade en väsentlig sak " och lär dem att hålla allt jag har befallt".
Det innebär att lära dessa att förstå:
Varför det finns så mycket lidande?
Vad som är Guds namn?
Vad Guds namn har med den universella suveräniteten att göra?
Varför gud tillåter lidandet?
Vad händer när vi dör?
Finns det en uppståndelse?
Vilka ska till himmelen och varför?
Vem är satan?
vem skapade satan?
Finns det ett brinnande helvete?
Vad är själen?

Så Guds namn och hävdandet av det är en stor sak i evangeliserande eftersom det har med förverkligandet av Guds avsikter.
Citera
2013-10-24, 23:43
Medlem
Citat:
Var talar Jesus om att gå från hus till hus och knacka på dörrar? Så vitt jag vet finns det bara ett ställe i Bibeln där han använder uttrycket "hus till hus" och då säger han specifikt att de inte ska göra det.

Lukas 10:5-7:
"När ni kommer in i ett hus, så säg först: Frid över detta hus. 6Och om där bor en fridens man skall den frid ni kommer med bli kvar hos honom; annars skall den vända tillbaka till er. 7Stanna sedan i det huset och ät och drick vad som bjuds; arbetaren är värd sin lön. Flytta inte från hus till hus."

(Apostlagärningarna 5:42) . . .Och varje dag fortsatte de utan uppehåll att i templet och från hus till hus undervisa och förkunna de goda nyheterna om Messias, Jesus.

Det grekiska uttrycket i grundtexten är kat’ oikon, som ordagrant betyder ”[hus] efter hus (husvis)”. Flera översättare säger att ordet katạ här ska förstås i ”distributiv” betydelse, dvs. att lärjungarna predikade i det ena huset efter det andra. En liknande användning av ordet katạ finns i Lukas 8:1, där det sägs att Jesus predikade ”från stad till stad och från by till by”.
Citera
2013-10-25, 00:01
Medlem
Citat:
Jerusalem förstördes år 587/586 f.Kr som historien väl känner till. Då blir din tidsangivelse felaktig.

Vilken påtaglig kris var det som inträffade? Vilka världshändelser menas?

Vi tror på bibelns redogörelse och där var Judarna 70 år i babylonisk fångenskap.
Vilket år föll Babylon för Cyrus? 539 f.kr och vilket är får de lämna Babylon? 537 f.kr
Vilket år måste således Jerusalem ha fallit om de var 70 år i fångenskap?
607 f.kr.

Det som utgjorde tecknet bland annat krig hungersnöd etc.
Citera
2013-10-25, 00:04
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
(Apostlagärningarna 5:42) . . .Och varje dag fortsatte de utan uppehåll att i templet och från hus till hus undervisa och förkunna de goda nyheterna om Messias, Jesus.

Det grekiska uttrycket i grundtexten är kat’ oikon, som ordagrant betyder ”[hus] efter hus (husvis)”. Flera översättare säger att ordet katạ här ska förstås i ”distributiv” betydelse, dvs. att lärjungarna predikade i det ena huset efter det andra. En liknande användning av ordet katạ finns i Lukas 8:1, där det sägs att Jesus predikade ”från stad till stad och från by till by”.
Hur skulle Jehovas vittnen tolka historien om Peter och vargen?
Utan skapade regler som gör er högmodiga?

Förstår ni inte Jesus eller?
Citera
2013-10-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Och den judiske historikern Josephus, som skrev på grekiska, nämner Guds parousịa på berget Sinai – hans osynliga närvaro som blev tydlig genom åskdunder och blixtar. (Antiquitates Judaicae [Den forntida judiska historien], III, 80 [v, 2])

Det visade sig vid en koll att uppgiften du citerade från Insikt inte kom från Whistons klassiska översättning av Josefus utan från Thackeray´s modernare översättning i "Loeb Classical Library" (1930 och senare omtryck). Thackeray införde den nu allmänt brukade indelning av texten som angavs i Insikt. Loebupplagan har såväl grekisk som engelsk text, vilket är en stor hjälp för alla som studerar Josefus.

Den grekiska texten använder verkligen ordet parousia i "Jewish Antiquities, III,80, v. 2". Men den säger ingenting om att den aktuella parousian var en "osynlig närvaro". Guds parousia vid Sinai kom med övernaturliga fenomen inklusive onaturliga åskdunder och blixtar. Guds parousia här var ingenting som måste fastställas genom omständiga förklaringar. Den var omedelbart helt uppenbar för alla utan att någon behövde yttra ett ord.

Detta bara styrker att Jesu utlovade parousia inte skulle vara något så omärkligt att den måste "drivas hem" med komplicerade utläggningar framtagna årtionden efteråt, så att ingen märke den när den kom. Den kommer i verkligheten att märkas så tydligt när den kommer att inga som helst förklaringar behövs. Den kommer att vara så tydlig att ingen ens kommer på tanken att förneka den.

Det lärjungarna hade i tankarna när de frågade efter tecknet på Jesu parousia var de tydliga uttalanden om Jesu framtida ankomst som nämns i Matt. 16:27; Mark 8: 38; Luk. 9:26 och Luk. 18:8. Det framhålls i de tre först nämnda texterna att Jesus skulle komma med sina änglar i sin Faders härlighet. Att något annat skulle kunna vara den parousia som nämns i Matt. 24 finns det inte tillstymelse till stöd för. Jesu ankomst med änglarna är hans parousia. Det framgår också av 1 Tess. 3:13 som talar om Jesu ankomst - parousia - med "alla sina heliga". Förvisso blir Jesus inte upphöjd till kung tillsammans med änglar. Men han skall komma "med" sina änglar, de "mångtusen heliga" som också Jud. v. 14 talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in