2013-10-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
så varför flytta dom, om han samtidigt var angelägen om att folk inte skulle leta och hitta kroppen på denna plats? han hade ju också som han själv säger i förhöret kunnat lägga dom i ett schakt 50m längre in som han känner till om han varit mördaren. dessutom skall området ha sökts dagen därpå av hemvärnet enligt honom själv och inget hittats (bekräftat?), och i tråden verkar folk överens om att kroppen kom dit långt senare?

sen så krockar denna teori om att han vill gömma den med den att han vill att kroppen ska hittas på detta sätt.

så jag undrar ännu varför någon som dödat en person skulle vilja flytta kroppen efter ett tag till en plats som inte är bättre undangömd.
1. personen vill att den skall hittas och första platsen hittade ingen till
2. personen har först lagt den på ett ställe som är väldigt dåligt och vadsomhelst är bättre
3. personen har hållt VB i livet längre än folk tror och fp 1 och 2 är första dumpningsplats

Kan personen ha velat vara den första som hittade BO? För om han hittar henne så kan det ju inte vara han som har begått brottet. GW trodde att det var för att han ville glänsa, visa upp vad han gjort.
Citera
2013-10-31, 21:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja du... jag vet inte om jag blev särskilt övertygad av din förklaring. Varför skulle det verka misstänkt att försöka ringa? Om han inte vill ha polisens ögon på sig - varför är han då ute och söker från första dagen och pratar dessutom om att han känner VB och att hon varit hos honom? Redan vid första förhöret hemma i hans bostad den 8/5 säger han ju att VB varit hos honom. Varför ska han då göra som du säger? Det finns ingen logik i det.

I förhöret säger han själv att han visste att hon inte skulle försvinna frivilligt utan måste vara bortrövad och utan förmåga att svara i sin telefon. Visst: Det går att hävda att det är någon slags aspergerlogik som kickar in där, men särskilt övertygande är det inte.
Det krävs ingen Aspergerslogik för att undvika en irrationell handling. Hade han ringt hade han säkert blivit hårt pressad i förhören om varför han ringde fast han visste att hon var försvunnen. Där kunde han visserligen försvarat sig med att han ringde för att slippa höra tjat från svagsinta kompisar, men ändå.

Då det här med det naturliga i att ringa eller inte ringa uppfattas så olika av postare undrar jag om det inte kan ha lite med manligt och kvinnligt tänkande att göra. Lite som att seanser där de döda skall kontaktas är betydligt populärare hos det ena könet.
Citera
2013-10-31, 21:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Mordhotade MB KJ?
Det visste jag inte
Håller med att det känns skumt att de inte gjorde vidare undersökning....

Kan KJ ha blivit så förbannad att VB sms:ar MB medans de är tillsammans hos honom att han i raseri hugger ihjäl VB? Speciellt då han själv har blivit mordhotad av nämnd person. Han kan tänka " får jag inte henne så inte ska MB ha henne heller" kraftig svartsjuka kan vara motiv

Hold your horses, det var en annan kille, "AF", som MB ringde till efter att denne ringt hans fru och börjat prata om saker MB absolut inte ville att han skulle prata om.

Att MB är en skitstövel och i många stycken obehaglig person har dock blivit klarlagt med all önskvärd tydlighet i den här utredningen. Dessutom är jag säker på att han ljuger om omfattningen av sina sexuella kontakter med VB. Jag tror han släppt så mycket han känt sig tvungen till för att det inte skulle låta för osannolikt med deras kontakt. Sannolikt träffades de oftare. Däremot tror jag det är sant att han varit väldigt dubbel i sina känslor för henne. Å ena sidan: Smickrad av en ung flickas uppmärksamhet och lite lagom gubbsjukt kåt så där. Å andra sidan: Trött på hennes ständiga messande och jobbiga personlighet. På ett plan har han nog längtat tillbaka till sitt vanliga liv med jobb, träning och familj. Samtidigt säger ju ryktena att han hållit på så här förut också. Nu har jag dock en känsla av att det kan vara slutlekt på den fronten för "MikeyMike"...
Citera
2013-10-31, 21:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
DDå skall vi se. Under dessa två förhör 8/5 så ändrar MB sin utsaga huruvida han har haft sex med VB.
Han ljög.
Vidare erkänner han att han mordhotat VBs pojkvän.
Han är arg och rädd samtidigt inför vissa situationer med VB.
Han säger att han SMSade med VB, men att de nu är raderade.

Kan du ge mig EN anledning till att INTE misstänka & anhålla honom i det läget, samt genomföra husrannsakan ? VB är anmäld försvunnen och klockan går...
Man hade vid den tidpunkten (13:36 samma dag) tillgång till hans facebook och konversationerna med VB (vilka helt överensstämde med vad han berättade under förhören) samt inhämtade successivt även andra uppgifter. Det fanns ingen grund för anhållan i det läget. Dessutom åt han middag tillsammans med flera familjemedlemmar i vittnens närvaro och skickade ett sms 19:31 till VB - som vid den tidpunkten hunnit larma 112 samt avsänt 7 sms till honom från mt:s bostad.
Citera
2013-10-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EDIT. Att göra saker för "syn skull" ligger inte en AS person varmt om hjärtat heller. Vad är vitsen med det?

precis vad jag tänker. då undrar jag även varför han i förhöret först efter att VB:s kropp hittats berättar att hon inte ville han skulle komma i hennes mun
och förklaringen till att han inte berättat skall enligt honom själv vara att han inte ville avslöja denna intima hemlighet om hon varit i livet. han har alltså trott hon kanske skulle hittats, för en ingen och kanske särskilt inte person med AS kan väl tänka "jag berättar inte denna hemlighet förrn dom hittat henne, då kan jag säga att jag inte ville berätta den så dom tror jag trodde hon levde"!?
eller nästan lika osannolikt:"jag efterkonstruerar och säger det var för att jag inte ville göra henne arg genom att berätta detta så de tror jag trott hon levt"
Citera
2013-10-31, 21:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det krävs ingen Aspergerslogik för att undvika en irrationell handling. Hade han ringt hade han säkert blivit hårt pressad i förhören om varför han ringde fast han visste att hon var försvunnen. Där kunde han visserligen försvarat sig med att han ringde för att slippa höra tjat från svagsinta kompisar, men ändå.

Då det här med det naturliga i att ringa eller inte ringa uppfattas så olika av postare undrar jag om det inte kan ha lite med manligt och kvinnligt tänkande att göra. Lite som att seanser där de döda skall kontaktas är betydligt populärare hos det ena könet.

Nä, varför skulle han ha blivit pressad om det? Jag tror inte att han tänkte i dessa banor öht.

Manligt/kvinnligt tänkande här? Intressant tanke. Men jag är ju man och jag skulle definitivt ha ringt och greppat halmstrån. Jag tänkte f.ö. tillbaka på tsunamin idag och människors desperata kontaktförsök och efterlysningar där. Uppfattar det inte som könsbundet. En person på min dåvarande arbetsplats tillhörde de försvunna. Jag minns att hans närmaste kollegor engagerade sig oerhört - män allihop och dessutom män i ett väldigt "manligt" yrke. De skrev efterlysningar riktade till honom på forum över en vecka efter den 26/12.

Jag vidhåller att hans uteblivna ringande MÖJLIGEN kan förklaras med hans diagnos. Hans ljugande kring det och låtsasringningen på kompisens uppmaning ihop med att han raderat VB:s chatt och alla sms i sin telefon får dock det hela att tippa över kanten och blir till ett åtminstone hyggligt indicium i mina ögon för att han visste vad som hänt.
Citera
2013-10-31, 21:12
Medlem
Citat:
Hold your horses, det var en annan kille, "AF", som MB ringde till efter att denne ringt hans fru och börjat prata om saker MB absolut inte ville att han skulle prata om.

Att MB är en skitstövel och i många stycken obehaglig person har dock blivit klarlagt med all önskvärd tydlighet i den här utredningen. Dessutom är jag säker på att han ljuger om omfattningen av sina sexuella kontakter med VB. Jag tror han släppt så mycket han känt sig tvungen till för att det inte skulle låta för osannolikt med deras kontakt. Sannolikt träffades de oftare. Däremot tror jag det är sant att han varit väldigt dubbel i sina känslor för henne. Å ena sidan: Smickrad av en ung flickas uppmärksamhet och lite lagom gubbsjukt kåt så där. Å andra sidan: Trött på hennes ständiga messande och jobbiga personlighet. På ett plan har han nog längtat tillbaka till sitt vanliga liv med jobb, träning och familj. Samtidigt säger ju ryktena att han hållit på så här förut också. Nu har jag dock en känsla av att det kan vara slutlekt på den fronten för "MikeyMike"...
Okey!!! Började undra om jag missat ngt viktigt..men inte Tackar.
Ja MB verkar onekligen otrevlig och nu är hans smutsiga byk ut över hela landet. Men han kanske lär sig att ha händerna i styr hädanefter
Citera
2013-10-31, 21:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man hade vid den tidpunkten (13:36 samma dag) tillgång till hans facebook och konversationerna med VB (vilka helt överensstämde med vad han berättade under förhören) samt inhämtade successivt även andra uppgifter. Det fanns ingen grund för anhållan i det läget. Dessutom åt han middag tillsammans med flera familjemedlemmar i vittnens närvaro och skickade ett sms 19:31 till VB - som vid den tidpunkten hunnit larma 112 samt avsänt 7 sms till honom från mt:s bostad.
Han har tvivelaktigt alibi efter 20:39, samtidigt som VB kan ha befunnit sig i närheten. Det MrFold just berättade kan vara motiv för mord, en kackerlacka som stalkar honom dag och natt med SMS, och vägrar inse att han är gift. Kanske hon bedriver utpressning, kanske hon har kommit på honom med något otillåtet? Mord har begåtts med mindre motiv.
Citera
2013-10-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Synonymer till tydligen:
Citat:
tydligtvis, uppenbarligen, av allt att döma, synbarligen

Det är vagt.
Nej, det är bara fler ord för nåt som är motsatser till vagt. Det borde framgå ganska tydligt.

Även om du har missförstått vad orden betyder så tycker jag att du kan förtydliga (vilket alltså inte betyder "försvaga") att polisen inte hade uttryckt att de ville anhålla MB, utan att det var din tolkning av att åklagaren inte ville anhålla honom. Du är uppenbarligen noga med att andra ska ange källor och belägg för påståenden, så det känns onödigt att du själv ska råka sprida missuppfattningar i tråden.
Citera
2013-10-31, 21:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
precis vad jag tänker. då undrar jag även varför han i förhöret först efter att VB:s kropp hittats berättar att hon inte ville han skulle komma i hennes mun
och förklaringen till att han inte berättat skall enligt honom själv vara att han inte ville avslöja denna intima hemlighet om hon varit i livet. han har alltså trott hon kanske skulle hittats, för en ingen och kanske särskilt inte person med AS kan väl tänka "jag berättar inte denna hemlighet förrn dom hittat henne, då kan jag säga att jag inte ville berätta den så dom tror jag trodde hon levde"!?
eller nästan lika osannolikt:"jag efterkonstruerar och säger det var för att jag inte ville göra henne arg genom att berätta detta så de tror jag trott hon levt"

Innan du tar hans berättelser om deras sexliv som sanning tycker jag du ska läsa igenom min kartläggning av vilka möten mellan dem som kan beläggas utifrån deras SMS- och facebookkonversationer. Den är också tänkvärd om du tillhör (vilket jag misstänker) de som tror att att det är sannolikt att blodet i bilen och på tejprullen kan härstamma från "karateskador".

https://www.flashback.org/p45917146#p45917146

Du kanske inte heller har koll på att VB i en av deras SMS-konversationer gör klart för Kristoffer att hon bara vill ha honom som vän, inget annat. Det finns något exempel också från min lista på länken där en fråga från honom som kan tolkas som en invit besvaras avspisande av henne. Personligen ser jag inget som helst som tyder på att de verkligen hade en sexuell relation och då faller ju dina argument platt till marken.
Citera
2013-10-31, 21:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vad tror du om min hypotes att VBs kroppsdelar endast tvättades i det vattenfyllda värnet? Detta skedde i så fall när kroppsdelarna flyttades från plats X till Mjösjöberget. Därför markerade hundarna för liklukt, men inga fynd gjordes trots tömning.

Frågan var visserligen inte riktad till mig, men det är en fullt rimlig idé. Jag gissar också att polisen arbetat efter den hypotesen eftersom de ofta återkommer till det "korvformade" värnet i förhören. Det måste ha varit stor besvikelse när det var tomt i värnet.

När vi ändå är i området. På s. 26-28 beskrivs sökning med hundar som oberoende markerar vid några stenar i skogen

Citat:
Efter ca 10 min sök
ringer Lundström på mobiltelefon och talar om att han av misstag kommit över från sitt
område (område 4) till mitt område (område 3). Hunden har där kommit i markering för
förekomst av mänsklig förruttnelselukt. Lundström ber mig komma till platsen. Då jag
anländer till platsen uppger han att Uno "vindat in" från område 4 och sprungit fram till några
stenar, blivit mkt intensiv i ett finsök och sedan markerat. Lundström uppgav att hunden inte
låtit sig återkallas utan varit mkt tydlig i sin markering. Då jag anländer till platsen kan jag
konstatera att det är på samma plats, och samma plats på stenarna där min hund markerat
föregående dag.

Detta är så vitt jag förstår varken fp2 eller det tömda värnet utan nånstans i "sektor 3" på kartan på s. 25. Jag kan inte minnas att detta har diskuterats i tråden eller följs upp i förundersökningen, men det kan ju vara värdefullt för att förstå hur kroppen förflyttats i området.
Citera
2013-10-31, 21:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Fast om han erkänner och vi leker med tanken att rätten faktiskt kommer fram till att den inte kan bevisa mord, vart för det honom: Han kommer garanterat att få rättspsykiatrisk vård, för hur ska han kunna hävda att annat än att han är djupt störd om han påstår sig ha hittat VB:s kropp av en slump och tagit ut den i terrängen för att gömma och stycka den. Oavsett vad han drar för historier runt detta kommer nog sakkunskapen göra bedömningen att han är tokig (väl medvetna om att han antagligen har begått mordet också). Med ett sånt stört beteende kan han bli kvar länge inom psykvården. Och när han kommer ut: Killen som styckade sin kompis som han dessutom var förälskad i? Jag menar: Bortsett från kanske de anhöriga och ett gäng glada FB-konspiratoriker så lär inte många tro ev. historier om planterade lik i bakluckan eller liknande. De kommer att utgå från att han högst troligt mördade henne också och knappast någon som känner till vem han är kommer att vilja umgås med honom.

Jag tror han kommer att neka hela vägen genom rättsapparaten. Blir han dömd kommer han så småningom kanske att erkänna, men antagligen inte hela sanningen utan en tillrättalagd version.

Vi får väl se. I samband med vittnet LV redogör så börjar KJ gråta. Sen går pappan in efteråt och berättar att sonen sagt att KJ funnit VBs döda kropp redan styckad. Pappan berättar att han gjorde ett stort misstag när han inte ringde polisen. Han berättar för rätten att han hamnade i chocktillstånd samtidigt visste han att KJ var huvudmisstänkt och därför ville han rädda sin som från att anhållas. Varför var inte pappan med som det var tänkt i dag?
Senast redigerad av highfive 2013-10-31 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in