2013-10-29, 02:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Enligt min fru så är det näst intill omöjligt att hantera tejp med handskar, det krävs stort tålamod även med kirurghandskar. Hur har KJ lyckats med detta då han knappt kan knyta sina skor.

Inget säger att han haft handskar på sig däremot är det inga spår efter honom som man kunnat identifiera. Det är stor skillnad på att utgå ifrån att han använt handskar i det läget. Det kan lika väl varit ett besvärligt material att få hans fingeravtryck eller DNA ifrån. Blod är en sak och hans spår en annan.- En del spår förstörs eller är så ynkliga att man inte kan analysera dom.

Man ser inte på bilderna hur den här tejpen är kapad han kan ha haft enbart händerna, sax, eller kniv.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-29 kl. 02:30.
Citera
2013-10-29, 02:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är uppenbart, men frågan är: Vilken säng? – Ett täcke, en kudde och div. påslakan tycks också ha försvunnit.

Det är svårt att veta exakt när kompisarna senast tittat in i mt:s sovrum. Ingen har egentligen någon säker tidsuppfattning; några kan ha gamla synintryck kvar, osv. När ett vittne, t ex som RR (s. 1431) uppger att ”mt har en fjärrdriven säng, en enkelsäng” så kan han ha menat att han lagt märke till just den; vi vet genom vittnet AB (s. 1228) att mt ofta möblerar om och flyttar på sina sängar: AB säger att mt har en höj- och sänkbar säng, och endast på direkt fråga upplyser han om att sängen är en dubbelsäng, eller i vart fall en bredare säng. Betr. stödassistenten BB; s. 1446, har denne (oklart när, men dagarna kring VB:s försvinnande framstår som en viss möjlighet) sett att mt haft en tjock madrass stående till höger i sovrummet med långsidan mot väggen.

Så mycket står i vart fall klart, att de här två enkelsängarna (som vittnena också benämner ”dubbelsäng”, ”en fyrkantig säng”, ”en bred enkelsäng”, ”en stor säng”, osv) stod i mt:s sovrum i december 2012 (bildbevis). Det var två enkelsängar med olika höga resårmadrasser. Den ena sängen har trämedar, medan den andra ser ut att ha en bottenplatta eller sockel av något slag; några ben syns inte. - Frågan var om någon av dessa sängar varit fjärrdriven (höj- och sänkbar) och om denna säng i så fall skulle kunna vara den säng som avbildats i FUP.

Vid en jämförelse ser man att en av sängarna från dec 2012 tycks ha samma madrasshållare som FUP-sängen:
https://anonfiles.com/file/0a1ae4c857281f5f0421522a2ebc7e38

Enligt mt:s far införskaffas ett nytt överdrag till ”farfars” fjärrstyrda säng, och broder D har genom sin mor fått veta att mt skurit sönder ”mormors” resårmadrass för att göra en bädd (väska) till sin soft airgun – men ingen ger något närmare besked om när detta ska ha ägt rum, annat än att man kopplar saneringen till den avlidna hunden (som avled 19 febr). Modern pratar om grovröjningar i febr och början av april; en hel släpvagn med skräp ska ha körts bort.

Det går inte att utesluta att det fanns två sängar i mt:s sovrum den 4 maj och att mt den 7 maj fått hjälp att bära bort – inte den madrass mt sagt sig ha skurit sönder, utan i så fall en helt annan säng som hunnit ersätta den sönderskurna. – Mycket tyder på att stödassistenten B har sett den sönderskurna madrassen före den 4 maj:I avsaknad av mer korrekta tidsangivelser kan inte följande sängordning uteslutas:
1. Två sängar varav en fjärrstyrd – fram till februari 2013
2. Den icke fjärrstyrda slängs och nytt överdrag anskaffas till den fjärrstyrda sängen
3. Mt skär sönder madrassen till den icke fjärrstyrda sängen för att göra en bädd (väska) till sin soft airgun. Den madrassen står sedan lutad mot sovrumsväggen och observeras av mt:s resursteam
4. Ny ( begagnad) säng anskaffas så att mt ånyo får en dubbelbädd till sina övernattande festdeltagare (hur länge skulle han ha accepterat att bara ha en säng?)
5. Den begagnade sängen försvinner 3– 7 maj och kvar är då endast den fjärrstyrda.

Förstår inte frågan riktigt. För mig är det uppenbart att det är presentsängen han har kvar, alltså den höj- och sänkbara. Jag kan dock instämma i frågan "vilken säng" om du menar vad är det för säng som försvunnit? Den försvunna sängen borde familjen känna till, hur den kom till lägenheten, men kanske inte hur den försvann. Tyvärr är det väl den egna familjen som blir huvudvittnen vad gäller sådana viktiga detaljer. Det är inte straffbart vad jag förstår att skydda en familjemedlem, de behöver inte säga den exakta sanningen, eller? Jag kan däremot tro att de nog gärna vill att den här tragiken ska gå in i nästa fas.

Kan man tänka sig att KJ faktiskt upprepar ett brott här, fast mot människa? Att ens komma på tanken att skära i en madrass? Den här familjen är nog van vid att se ut som fågelholkar...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-29 kl. 02:30.
Citera
2013-10-29, 02:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Enligt min fru så är det näst intill omöjligt att hantera tejp med handskar, det krävs stort tålamod även med kirurghandskar. Hur har KJ lyckats med detta då han knappt kan knyta sina skor.

Han kan sy en väst till en hund, han kan skära ut en "förvaringsväska" ur en madrass, han kan säkert även hantera en tejp.

Det där med skorna är snarare att en as-person glömmer och inte har vardagliga rutiner schematiserade.
Citera
2013-10-29, 02:45
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Flytande margarin? I badrumsskåpet?
Märkligt ställe att förvara det där.
Inte om han har haft det som glidmedel
Citera
2013-10-29, 03:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, men vad har det med saken att göra? - Hur många kg tror du man kan stuva ned i en 120 l Bergans ryggsäck?

Om det är 120 liter mjölkpaket så blir det.....120kg räknade jag precis ut. Men håller väskan för det.
Citera
2013-10-29, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Det skulle då rimligen finnas en tredje inblandad, som dessutom kunde uttala sig om att VB kanske INTE var vid liv.

Det var också därför jag tidigare frågade om MBs sexuella läggning kan anses som helt fastställd? Att han gärna knullat fruntimmer framstår klart även för mig, men hände det att även han bytte sida. KJ svarar väldigt svävande på frågor rörande manliga kontakter har jag för mig. Detta skulle väl bero på att garderobsdörren var stängd fortfarande, eller om det var oförstående päron eller kombinationen. Prata om det ville han icke.

Om det var nåt sånt gällande MB, hade VB förstått/anat det och därav intensiv sms-kontakt den 4/5?
Fanns en rädsla för ett avslöjande, tro?
Citera
2013-10-29, 03:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
...och varför var tejpbitarna rivna längs längden?

KJ använde tejpen som isoleringstejp för elkablar när han reparerade dessa plastvapen. Då var 25 mm onödigt brett. Trots att han berättar det så är det ingen som kommer sig för att öppna ett sånt vapen och kolla om tejpen är densamma som den som fanns på badrumsskåpet.
Citera
2013-10-29, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Lindhsky har dock rätt i (tack för ett bra inlägg!) att det är meningsskiljaktigheterna som håller tråden vid liv. Själv hade jag aldrig kommit på det lilla men kanske inte helt ointressanta "sängspåret" tillsammans med fb:aren som la märke till detta med sängstorleken först om tråden hade dött redan efter 1-2 dar FUP-läsande för att alla var rörande överens om att KJ måste vara den skyldige. Jag vet att du också förespråkar diskussion så jag ger dig gärna en uppskattning för det med.

Tackar också Lindhsky för insiktsfullt inlägg. Visst är det så, de mest konstruktiva bidragen härifrån är naturligtvis de som ifrågasätter åtalet och vrider och vänder på FUP för att hitta alternativa förklaringar eller GM. Om vi bara håller med om allt ÅK säger och läser FUP som ett ovedersägligt bevis för att åtalet är korrekt in i minsta detalj och alla bevis är glasklara - vad har vi bidragit med då? Ingenting.

Men. När man vridit och vänt på bevisen, och så objektivt man kan testat också alternativa teorier mot rimlighetskraven, så kan man faktiskt komma till slutsatsen att åtalet håller - även om någon annan person "egentligen" har ett starkare motiv, i teorin. I slutändan är det inte motivet som avgör. Vi kan alla ha motiv att döda någon vid något tillfälle i livet - utan att gå till verket. Samtidigt som det finns gott om exempel på mördare som helt saknat rimliga/begripliga motiv. Motiv är inget tillräckligt kriterium, helt enkelt. Därav LGW citatet om motiv som ett "njutningsmedel".

För mig trillade polletten ner när jag försökte bygga alternativa teorier - planteringsspåren - kring blodspåren i backluckan. Det går inte att på något rimligt sätt förklara dem om inte KJ är skyldig, som jag ser det. Det blir långa och orimliga händelsekedjor som ska gå i lås, dessutom för ett så "uselt" och tvetydigt resultat (ur en planterares synvinkel). Blodspåren i bilen räcker.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-10-29 kl. 04:48.
Citera
2013-10-29, 04:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Om mt förmår bära en 120 l ryggsäck med innehåll torde han också kunna bära 58 kg VB fastsurrad på ryggen (kamouflerad av ryggsäck och plast).

Men att ryggsäcken rymmer så pass mycket innebär ju i ärlighetens namn inte att han orkar bära 120 liter?

58 kg VB fastsurrad på ryggen känns ju lite uppseendeväckande och svårt att genomföra på egen hand....?
Citera
2013-10-29, 05:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Förstår inte frågan riktigt. För mig är det uppenbart att det är presentsängen han har kvar, alltså den höj- och sänkbara. Jag kan dock instämma i frågan "vilken säng" om du menar vad är det för säng som försvunnit? Den försvunna sängen borde familjen känna till, hur den kom till lägenheten, men kanske inte hur den försvann. Tyvärr är det väl den egna familjen som blir huvudvittnen vad gäller sådana viktiga detaljer. Det är inte straffbart vad jag förstår att skydda en familjemedlem, de behöver inte säga den exakta sanningen, eller? Jag kan däremot tro att de nog gärna vill att den här tragiken ska gå in i nästa fas.

Kan man tänka sig att KJ faktiskt upprepar ett brott här, fast mot människa? Att ens komma på tanken att skära i en madrass? Den här familjen är nog van vid att se ut som fågelholkar...

Jag håller med, för mig känns det också självklart att presentsängen är den som är kvar.

Borde inte "3 dagar i veckan assistenten" ha koll på KJ's inventarier? Åtminstone möbler?
Citera
2013-10-29, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om det är 120 liter mjölkpaket så blir det.....120kg räknade jag precis ut. Men håller väskan för det.
Nej Ryggsäckars liter-antal är en högst teoretisk siffra..
I det här fallet så är ju dessutom litrarna fördelade på huvudsäck och sidofickor. (gissningsvis 80+20+20)

Så även OM man skulle få i 120 liter vatten så håller ryggsäckens sömmar inte för det. inte någon längre sträcka iaf.

(Dock är det nog inga större problem att packa ner en styckad asiatisk tjej i en sån där...)

När jag har testat själv på andra märken genom att helt enkelt stoppa i en sopsäck och fylla med vatten så har jag insett att det är rätt svårt att komma upp till rätt literantal på vissa ryggsäckar.
Exempelvis gick det inte att fylla upp både fickor och huvud-utrymme samtidigt. Så enda sättet att komma upp i de av tillverkaren angivna litrarna var att först fylla huvud-utrymmet till max, och sedan med tom säck fylla var o en av fickorna separat.
Citera
2013-10-29, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Tackar också Lindhsky för insiktsfullt inlägg. Visst är det så, de mest konstruktiva bidragen härifrån är naturligtvis de som ifrågasätter åtalet och vrider och vänder på FUP för att hitta alternativa förklaringar eller GM. Om vi bara håller med om allt ÅK säger och läser FUP som ett ovedersägligt bevis för att åtalet är korrekt in i minsta detalj och alla bevis är glasklara - vad har vi bidragit med då? Ingenting.

Men. När man vridit och vänt på bevisen, och så objektivt man kan testat också alternativa teorier mot rimlighetskraven, så kan man faktiskt komma till slutsatsen att åtalet håller - även om någon annan person "egentligen" har ett starkare motiv, i teorin. I slutändan är det inte motivet som avgör. Vi kan alla ha motiv att döda någon vid något tillfälle i livet - utan att gå till verket. Samtidigt som det finns gott om exempel på mördare som helt saknat rimliga/begripliga motiv. Motiv är inget tillräckligt kriterium, helt enkelt. Därav LGW citatet om motiv som ett "njutningsmedel".

För mig trillade polletten ner när jag försökte bygga alternativa teorier - planteringsspåren - kring blodspåren i backluckan. Det går inte att på något rimligt sätt förklara dem om inte KJ är skyldig, som jag ser det. Det blir långa och orimliga händelsekedjor som ska gå i lås, dessutom för ett så "uselt" och tvetydigt resultat (ur en planterares synvinkel). Blodspåren i bilen räcker.

1. Det är nog väldigt ovanligt att mord definitionsmässigt sker helt skällöst även om motiv förstås kan vara vanföreställningar tex. Hollywoodmotiv eller hjärnspöken.
2. LGW menade nog något annat.
3. Det skulle ju lika gärna kunna vara polismyndigheten som lekt runt med lite likdelar i KJ:s baklucka. Trots allt misstänkliggör de sig ganska rejält i sin berättelse om hur de kom fram till det även om det också kan vara någon form av ansvarsfördelning då KJ även ifall denne döms för mord av första graden sannolikt är ute från fängelset inom säg 8-12 år ifall han kan uppföra sig. Polisen försöker skyllda på sina hundar helt enkelt. Alternativ teori två är inte bevisbar utan BO:VB:s telefon men förutsätter i stort sett att SMS:s trafiken precis 1h innan 20:38 tiden kan visas på något vis relevant för fallet samt förstås att den inte är av karaktären att den föranleder ett dråp i lägenhet. Det som talar emot dråp är väl rättsutlåtandet som avser att mordet skulle skett i vildmarken och inte i lägenheten. Däremot är inte alternativteori 2 helt motbevisad än och MB/AB huvudkandidater som alternativa gm även om det inte finns några som helst bevis mot dem annat än vad som anförts i fup.
4. Inte alls egentligen:

4a. Dråp teorin. En massa SMS skickas mellan olika intressenter kring innan 20:38 tiden. SMS:ens innehåll är okända men skulle kunna framställas ur existerande mobiltelefoner med bättre programvaror än vad polisen har tillgång till samt scanners för flashdiskar. KJ blir så rasande att han dräper BO:VB i sänghalmen varefter allt sker enligt din teori, dvs. sängen packeteras och förs iväg, BO styckas. KJ är skyldig till dråp.
4b. Annan mördare. SMS trafiken föranleder något, VB lämnar lägenheten i enlighet med vittnesmålen som försvarsadvokaten kallat. Någon annan har ihjäl VB i skogen och styckar denne. Därefter tar de ansvariga och smyger i natten med en del saknat material från VB och gör inbrott och stänker runt lite med VB:s saknade kroppsdelar i KJ:s bil, troligtvis väl medvetna om dennes efterblivenhet. Resten kan man utläsa ur fup:en.
4c. Polisiär ditsättning, polisen genomförde teorin i två, dvs. tog med sig en kroppsdel från liket och skvimpade runt lite för att få nästan garanterat fällande bevis. Inte helt ovanligt.

Övrigt: polisen verkar ha haft svårt med tidsbestämning av SMS:en i KJ:s telefon och gett denne utifrån tidsinställningen ett svängrum om +-2h per SMS pga. att klockinställningen i telefonen varit felaktig enligt fup. Däremot så är det ju som så att tiden faktiskt kan fastställas utifrån internethistoriken, läs/skrivdata till telefonens flashceller och uppdateringar från tillverkaren. Alltså tidslistorna för SMS:en i fup som härrör från KJ:s telefon kan alltså enligt fupen vara felaktiga med så mycket som upp till 2h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in