Nu har jag läst och följt dagen lite av och till och här är mina reflektioner:
KJ har krupit under skinnet på advokat Forsberg. Tror advokaten har ett gott hjärta men att hävda att KJ är en stackare tror jag inte domstolen går på. Har sagt det många gånger och KJ är smartare än vad advokaten tror. Han säger att han tror att de funnit varandra men det han inte räknar med är att detta kan vara ett spel för KJ, ett spel där han är Commander.
Hade KJ varit oskyldig hade han gjort allt för att förklara sin oskuld. En person med AS ger sig inte i första taget och sitter definitivt inte och tiger. De kan riva upp himmel och jord för att bevisa att de har rätt och har ett mkt starkt rättspatos. De kan kräva att få tala med domaren osv för att betyda sin oskuld. I den händelse att man är skyldig är tystnad vanligt för då har man ingenting sagt och då har man inte ljugit. I den händelse man sagt en lögn och ertappas så kommer alltid en bortförklaring eller tystnad. Det är det sociala samspelet och tanken att personen med AS är i världens centrum som komplicerar samspelet.
Ärlighet i form av att man har svårt för att ljuga kommer säkert Forsberg att åberopa, men då glömmer han att en person med AS är intelligent och är ofta steget före strategiskt sett i ex ett förhör. KJ har sysslat en stor del av sitt liv med strategier och spel och har säkert strategier här också.
Det faktum att han inte ringer VB efter det att hon försvunnit är för mig helt logiskt. Han vet ju att hon är död så varför ringa? Han är dock så smart att han vet att om han ringer så tron andra att han är orolig så han väljer att låtsas ringa utan att tänka på att detta kollas upp. Samma resonemang är med sökningen som han också säger " varför skulle jag söka om det var jag som dödade henne?" ( ej ordagrant då jag läste det i artikel).
Saken är den att KJ söker just för att inte verka misstänksam och det är det som gör alla runt omkring misstänksamma och det är det KJ inte förstår. Han vill ha kontrollen över vad andra vet.
Här är artikeln om advokaten och KJ
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7977269
Detta var om KJ
Om MB. Jag vet att polisen hade två misstänkta MB och KJ och det fanns tankar att MB kunde vara GM i ett tidigt skede men måste ha fått så pass bra på fötterna att de ringat in KJ som GM.