2013-10-31, 20:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, lite spännande är det där. Då jag oftast är en trist realist precis som Norrb1421 så tror jag tyvärr att det bara kommer att visa sig vara något slags halmstrå-försvar. Typ: "De där bilarna kan ha varit mördaren som kom för att flytta på kroppsdelar och det har inte polisen utrett" Den skulle jag nog också dra om jag varit advokat i detta case, men jag tror inte att det har mycket för sig.

Ja du är då för tråkig. Jag tror att det kan bli ett erkännande (lite beroende av vad som hänt tidigare i rättegången) dels detta med bilarna, dels för att KJs båda telefoner var avslagna från 18/5 kl 17 30 och i stort sett hela 19/5. I fup står det också att den 19/5 skiljer sig från andra dagar. Dessutom kom pappan hem den 17/5, men då var KJ upptagen med att festa vid Aldersjön.
Citera
2013-10-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Angående KJs uteblivna samtal till VB. Nu ska jag förklara varför det är så att KJ inte ville ringa av bara en enda orsak. INTE för att han tyckte det var onödigt utan för att han inte VILLE.

Han ville inte få polisens ögon riktade mot sig. Inte på grund av att han visste att hon var död.

Hur kan jag veta det? Jo, tänk efter nu.
OM det var så att han inte ringde för att han visste att det inte var någon idé, så går han ju runt och inte ens FUNDERAR på att ringa. Undermedvetet blir det OÖDIGT att ringa. Han glömmer nästan bort det till och med, så onödigt skulle det vara. Han har ju ingen orsak att ens TÄNKA på att ringa... Eller hur?

MEN lyssna nu.

Han fick ju faktiskt ORSAK att ringa henne. När hans kompisar hetsar honom att ringa, då blir han ju påmind. Då väljer KJ att ÄNDÅ inte ringa. Enbart för att han inte vill lämna sina spår efter sig.
Enbart!

Hänger ni med?

Då i denna stund hade han kunnat ringa henne men VALDE att inte göra det.
Men han LÅTSADES, vilket tyder på att han verkligen inte VILLE, inte för att han tyckte det var ONÖDIGT, eftersom hetsande kompisar gjorde det nödvändigt.

Hoppas ni förstår skillnaden.
Hade inte KJ haft AS javisst..men jag tror att hans agerande att inte ringa henne var AS bundet.
1) han vet hon är död, alltså ingen ide att ringa
2) han har hört att hon är försvunnen och inte gått att få tag på. Alltså ingen vits att ringa då man får ändå inget svar
Han låtsas ringa för att göra kompisarna nöjda. Är KJ oskyldig så har han ingen anledning att mörka ngt i början eftersom han vet att han är oskyldig och därmed måste andra också tro att han är oskyldig så att polisen skulle vara honom på spåret är inte ngt han skulle grubbla på om han är oskyldig.
Är han skyldig däremot så skulle han försöka mörka sin hemlighet genom att spela oskyldig och då skulle han kunna ordna skallgång etc.

Dessa slutsatser görs efter god kompetens och erfarenhet av AS
Citera
2013-10-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
men varför vill han inte lämna spår efter sig? han kunde ju ha vunnit på att låtsas tro hon var anträffbar.

Om det finns något (finns mycket) som personer med AS oftast har väldigt svårt med är att TA ORDER. För det första tror jag inte att han överhuvudtaget bekymrade sig över VB, han var nog i tankarna inne i något helt annorlunda banor, men dom pressar och pressar så då gör han ett halvhjärtat försök (så att dom lägger av) samtidigt har han själv bestämt. Det sistnämnda är det viktigaste.

Det handlar inte om någon empatilöshet inför VB - han förstår inte vitsen med att ringa. Om hon är borta då är det att gå ut och söka rätt på henne som är det mest rationella.

Och det är väl bra tänkt.

EDIT. Att göra saker för "syn skull" ligger inte en AS person varmt om hjärtat heller. Vad är vitsen med det?
Senast redigerad av Remark 2013-10-31 kl. 20:52.
Citera
2013-10-31, 20:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan i det här speciella fallet tänka mig att mt tyckte att de låg bättre på fp1 resp. fp2 jämfört med var de tidigare befann sig. - Mt var ju också mycket angelägen om att meddela att såväl huset som omkringliggande mark och byggnader var genomsökta. Med tanke på hur benen inne i ödehuset hade placerats kan man också tänka sig att han genom denna demonstrativa placering velat leda tankarna till en mördare som tyckt att VB fått sitt straff för ett lösaktigt leverne.

Vad tror du om min hypotes att VBs kroppsdelar endast tvättades i det vattenfyllda värnet? Detta skedde i så fall när kroppsdelarna flyttades från plats X till Mjösjöberget. Därför markerade hundarna för liklukt, men inga fynd gjordes trots tömning.
Citera
2013-10-31, 20:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Då skall vi se. Under dessa två förhör 8/5 så ändrar MB sin utsaga huruvida han har haft sex med VB.
Han ljög.
Vidare erkänner han att han mordhotat VBs pojkvän.
Han är arg och rädd samtidigt inför vissa situationer med VB.
Han säger att han SMSade med VB, men att de nu är raderade.

Kan du ge mig EN anledning till att INTE misstänka & anhålla honom i det läget, samt genomföra husrannsakan ? VB är anmäld försvunnen och klockan går...

Därför att han presenterar ett alibi under förhöret angående vad han gjort under lördagen? Därför att det trots brottsmisstanken fortfarande inte är klarlagt hur och varför hon försvunnit. Det är nog lättare att anhålla honom i det här läget misstänker jag om man hittat den döda kroppen i terrängen. Det är som sagt skillnad på att man misstänker att ett brott begåtts och att man verkligen vet att ett brott har blivit begånget. Som du vet så springer man inte och anhåller sambos och makar till försvunna kvinnor det första man gör, oavsett vad man inofficiellt misstänker dem för. Återigen för att det är skillnad på att misstänka och veta att ett brott begåtts.

Det är också en betydande skillnad på att i stundens hetta mordhota någon per telefon och att verkligen kunna mörda en annan person. Vad tror du proportionen mordhot-genomförda mord är i Sverige? 1000:1? 10000:1? Det är givetvis ett anmärkningsvärt beteende, men jag är inte förvånad över att man i det här läget inte ser att det finns grund för ett anhållande. När förhören hölls var det ju statistiskt egentligen mer troligt att hon skulle flyta upp ur älven eller hittas hängande i något träd
Citera
2013-10-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan i det här speciella fallet tänka mig att mt tyckte att de låg bättre på fp1 resp. fp2 jämfört med var de tidigare befann sig. - Mt var ju också mycket angelägen om att meddela att såväl huset som omkringliggande mark och byggnader var genomsökta. Med tanke på hur benen inne i ödehuset hade placerats kan man också tänka sig att han genom denna demonstrativa placering velat leda tankarna till en mördare som tyckt att VB fått sitt straff för ett lösaktigt leverne.

så varför flytta dom, om han samtidigt var angelägen om att folk inte skulle leta och hitta kroppen på denna plats? han hade ju också som han själv säger i förhöret kunnat lägga dom i ett schakt 50m längre in som han känner till om han varit mördaren. dessutom skall området ha sökts dagen därpå av hemvärnet enligt honom själv och inget hittats (bekräftat?), och i tråden verkar folk överens om att kroppen kom dit långt senare?

sen så krockar denna teori om att han vill gömma den med den att han vill att kroppen ska hittas på detta sätt.

så jag undrar ännu varför någon som dödat en person skulle vilja flytta kroppen efter ett tag till en plats som inte är bättre undangömd.
1. personen vill att den skall hittas och första platsen hittade ingen till
2. personen har först lagt den på ett ställe som är väldigt dåligt och vadsomhelst är bättre
3. personen har hållt VB i livet längre än folk tror och fp 1 och 2 är första dumpningsplats
Citera
2013-10-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Då skall vi se. Under dessa två förhör 8/5 så ändrar MB sin utsaga huruvida han har haft sex med VB.
Han ljög.
Vidare erkänner han att han mordhotat VBs pojkvän.
Han är arg och rädd samtidigt inför vissa situationer med VB.
Han säger att han SMSade med VB, men att de nu är raderade.
Han är tidigare dömd våldsverkare.

Kan du ge mig EN anledning till att INTE misstänka & anhålla honom i det läget, samt genomföra husrannsakan ? VB är anmäld försvunnen och klockan går...
Mordhotade MB KJ?
Det visste jag inte
Håller med att det känns skumt att de inte gjorde vidare undersökning....

Kan KJ ha blivit så förbannad att VB sms:ar MB medans de är tillsammans hos honom att han i raseri hugger ihjäl VB? Speciellt då han själv har blivit mordhotad av nämnd person. Han kan tänka " får jag inte henne så inte ska MB ha henne heller" kraftig svartsjuka kan vara motiv
Citera
2013-10-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte generellt, men i just det här fallet kan det nästan lika gärna vara DNA från KJ:s farsa, eftersom det är en Y-kromosomanalys, och det är 95,6% chans att KJ:s pappa har samma Y-profil som KJ. Men hur hjälper det KJ?

Inte ett dugg för de (närstående) har inte dumpat benen, det är som att skjuta sig själv i foten, ja i båda fötterna om de skulle gjort sådant.
Finns inte på kartan att de någonsin skulle göra detta att på så sätt skydda sin son/broder för det skulle bara stjälpa eftersom upptäckten är runt hörnet.

KJ har dumpat både kropp och ben, det är närmast att försöka reda ut hur och när, på vilket sätt och transportmedel (emballage/ryggsäck/väska) mm. från MP/SP och det finns iaf viss indikation i FUP att någon av dessa finns i värnet gammelängsberget. Dock så har jag hypotes att just MP är inte där utan mellan Bodsvedjan och Norra Svartbyn (f-hemmet).
Citera
2013-10-31, 21:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja du är då för tråkig. Jag tror att det kan bli ett erkännande (lite beroende av vad som hänt tidigare i rättegången) dels detta med bilarna, dels för att KJs båda telefoner var avslagna från 18/5 kl 17 30 och i stort sett hela 19/5. I fup står det också att den 19/5 skiljer sig från andra dagar. Dessutom kom pappan hem den 17/5, men då var KJ upptagen med att festa vid Aldersjön.

Fast om han erkänner och vi leker med tanken att rätten faktiskt kommer fram till att den inte kan bevisa mord, vart för det honom: Han kommer garanterat att få rättspsykiatrisk vård, för hur ska han kunna hävda att annat än att han är djupt störd om han påstår sig ha hittat VB:s kropp av en slump och tagit ut den i terrängen för att gömma och stycka den. Oavsett vad han drar för historier runt detta kommer nog sakkunskapen göra bedömningen att han är tokig (väl medvetna om att han antagligen har begått mordet också). Med ett sånt stört beteende kan han bli kvar länge inom psykvården. Och när han kommer ut: Killen som styckade sin kompis som han dessutom var förälskad i? Jag menar: Bortsett från kanske de anhöriga och ett gäng glada FB-konspiratoriker så lär inte många tro ev. historier om planterade lik i bakluckan eller liknande. De kommer att utgå från att han högst troligt mördade henne också och knappast någon som känner till vem han är kommer att vilja umgås med honom.

Jag tror han kommer att neka hela vägen genom rättsapparaten. Blir han dömd kommer han så småningom kanske att erkänna, men antagligen inte hela sanningen utan en tillrättalagd version.
Citera
2013-10-31, 21:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Mordhotade MB KJ?
Det visste jag inte

Kan KJ ha blivit så förbannad att VB sms:ar MB medans de är tillsammans hos honom att han i raseri hugger ihjäl VB? Speciellt då han själv har blivit mordhotad av nämnd person. Han kan tänka " får jag inte henne så inte ska MB ha henne heller" kraftig svartsjuka kan vara motiv
Det var inte KJ han hotade, det var AF. Enligt AF var det mordhot.
Citera
2013-10-31, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Därför att han presenterar ett alibi under förhöret angående vad han gjort under lördagen? Därför att det trots brottsmisstanken fortfarande inte är klarlagt hur och varför hon försvunnit. Det är nog lättare att anhålla honom i det här läget misstänker jag om man hittat den döda kroppen i terrängen. Det är som sagt skillnad på att man misstänker att ett brott begåtts och att man verkligen vet att ett brott har blivit begånget. Som du vet så springer man inte och anhåller sambos och makar till försvunna kvinnor det första man gör, oavsett vad man inofficiellt misstänker dem för. Återigen för att det är skillnad på att misstänka och veta att ett brott begåtts.

Det är också en betydande skillnad på att i stundens hetta mordhota någon per telefon och att verkligen kunna mörda en annan person. Vad tror du proportionen mordhot-genomförda mord är i Sverige? 1000:1? 10000:1? Det är givetvis ett anmärkningsvärt beteende, men jag är inte förvånad över att man i det här läget inte ser att det finns grund för ett anhållande. När förhören hölls var det ju statistiskt egentligen mer troligt att hon skulle flyta upp ur älven eller hittas hängande i något träd

Så Polisens taktik när man misstänker brott är att förlita sig på statistiken, luta sig tillbaka och vänta på att lik skal flyta upp ? Ja det finns rum för MPS...

Jag ställer frågan OM åklagaren hade anhållit MB, hade det varit ett felaktigt eller olagligt beslut ? Svara Ja ELLER Nej.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-10-31 kl. 21:04.
Citera
2013-10-31, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Mordhotade MB KJ?
Det visste jag inte

Nej han mordhotar Alexander. VB har fler vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in