2013-10-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Journalister och åklagare är inte tekniker. Mobilceller betecknas med en vinkel, men det är sektorer med utsträckning. Mobilen kan ha rört sig inom cellen.

Den här journalisten rapporterade från rätten och återberättade det åklagaren sa, det var inte journalistes egen slusats.

Men det här med att mobilceller betecknas som vinkel var nytt för mig.

Skulle vara intressant att veta hur stor en mobilcell (vinkel) är.
Citera
2013-10-31, 18:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så altså MB uppger att han känner denna "Engla" som bor på samma address som KJ, någon dörr ifrån KJ.

I FUP sidan 166 säger NC i förhör att hon heter Engla Mxxx Lundbxxg (xxx=ari xx=er):

jag har f¨rs¨kt att hitta denna kvinna men utan resultat, hon står iaf inte uppfört under det namnet som NC uppger i förhör.

Finns det någon som vet hennes korrekta namn?
Ock finns det någon som tagit reda på mer om henne?
Hon har inte E som tilltalsnamn i Ratsit.
http://www.ratsit.se/19801008-Engla_Mari_Christina_Lundgren_Boden/o7Ju00T5y-18OAQ7ovValorlr_qf97hWnjC5SaE7ABQ
Citera
2013-10-31, 18:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så altså MB uppger att han känner denna "Engla" som bor på samma address som KJ, någon dörr ifrån KJ.

I FUP sidan 166 säger NC i förhör att hon heter Engla Mxxx Lundbxxg (xxx=ari xx=er):

jag har f¨rs¨kt att hitta denna kvinna men utan resultat, hon står iaf inte uppfört under det namnet som NC uppger i förhör.

Finns det någon som vet hennes korrekta namn?
Ock finns det någon som tagit reda på mer om henne?

Nej, för hon är inte aktuell i utredningen på något vis och om du tror att det på något vis skulle vara en intressant omständighet att KJ har en karateelev i samma bostadområde som KJ i en relativt liten stad som Boden och någon gång skjutsat hem henne så får du gärna förklara varför.
Citera
2013-10-31, 18:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Den här journalisten rapporterade från rätten och återberättade det åklagaren sa, det var inte journalistes egen slusats.

Men det här med att mobilceller betecknas som vinkel var nytt för mig.

Skulle vara intressant att veta hur stor en mobilcell (vinkel) är.
Det är väl beskrivet i del 3 av FUP. En sektor är ofta 120 grader, och cellens namnges med mastens namn och cellens huvudriktning, ett gradtal 0-359, t.ex. Artilleribat 270, som är KJ:s 'hemmacell'.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-31 kl. 18:58.
Citera
2013-10-31, 18:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tvivelsprövning gäller varje enskild åtalspunkt? Det är ju långt ifrån ovanligt att åtalade blir överbevisade på en eller flera punkter i rätten, men slipper undan på någon annan. Så visst gäller fortfarande din gissning om att han kan bli dömd på den punkten och friad för mord fortfarande.

Det är detta som jag bävar för mest egentligen. Då har vi troligtvis en mördare som går lös. Samtidigt om KJ erkänner eller döms för rubbet så vill jag att det ska vara helt utan mitt personliga tvivel också. Att han släpps på fri fot tror inte ens jag.
Citera
2013-10-31, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Från Aftonbladets live rapport:

erik wiman:
Åklagaren kan visa att hennes telefon under eftermiddagen och kvällen hon försvann har varit vid den basstation som har mobiltäckning i det område där 22-åringen bor.

Mobiloperatörerna kan visa att hennes mobil har tagit emot signaler med samma vinkel från masten som 22-åringens telefon.

Från samma vinkel? Det betyder att hon inte har rört sig någonstans.

Nejdå, det är frågan om sektorer i storleken 120-180°. Telefonen kan röra sig inom och tom utom denna beroende på signalstyrka från andra master eller sektorer.
Du ser sådana sektorer i FUP553
Citera
2013-10-31, 18:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Hur tänker han här? Om något är bevisat så är det väl att ett mord begåtts. Rättsläkarutlåtandet lämnar väl inget utrymme för tvivel?

Ja detta visar väl hur löjligt det är att plocka in en kändisjurist som får tjäna lite billiga kulor och sola sig i massmediaskenet utan att förta sig direkt. Inte ens den åtalades advokat har ju någonsin dragit i tvivelsmål att Vatchareeya blev mördad. Mitt stalltips är att Bodström lagt 1-2 timmar på att läsa lite tidningsartiklar om mordet. De flesta i tråden vet antagligen mer om fallet än honom och de juridiska spörsmål han besvarar är i de flesta fall elementära och kunde lika gärna tas om hand av någon jur.stud som klarat av straffrätten på närmaste universitet.
Citera
2013-10-31, 19:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är detta som jag bävar för mest egentligen. Då har vi troligtvis en mördare som går lös. Samtidigt om KJ erkänner eller döms för rubbet så vill jag att det ska vara helt utan mitt personliga tvivel också. Att han släpps på fri fot tror inte ens jag.

Nja? Vi har en person dömd för griftefridsbrottet som kommer att sitta ett par år. Och ett ouppklarat mord där den för griftefridsbrottet dömde KJ fortfarande kommer att vara huvudmisstänkt. Om inte nån hittar ryggsäcken i en sjö eller ett gruvhål så lär det förbli på det viset.
Citera
2013-10-31, 19:09
Medlem
ME077s avatar
Har svårt att fatta att de inte kunde ta fram de raderade smsen ur MB´s telefon. Gjorde de verkligen allt?

"Utvidgad bevisanalys och återskapande av mobiltelefonens internminne.
Det är även möjligt att återskapa borttagen information som ligger lagrad i mobiltelefoners inbyggda minne. Detta gäller för de flesta typer av mobiltelefoner. Vid denna process monteras minneskretsen ur telefonen och placeras i en speciell utrustning för manuellt återskapande av raderad information och analys. Telefonen blir inte användbar efter denna analys."

(Om jag minns rätt fick MB tillbaka sin mobiltelefon efter tömningen. ? ).

http://www.ibas.se/ontrack-forensics/mobiltelefon/
Citera
2013-10-31, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det du har att erbjuda i det inlägget är köksbordsfunderingar. MrFold utgår från sina kunskaper om vad man faktiskt får göra och inte som förundersökningsledning. Det är viss skillnad, och ditt inlägg kan inte fungera som ett effektivt genmäle mot vad MrFold anför.

MrFold svarar inte på min fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vad gjorde MB i arresten mellan 18:01 och 22:41 den 8/5 ?
Var han fri att gå hur han ville ?

Kanske kan någon annan förklara om MB var gripen och satt i arrest mellan 18:01 till 22:41 ?
Förhöret startar på sushi restaurangen, förhör två i arresten.

I så fall har MB varit föremål för två tvångsåtgärder, och en husrannsakan är ju näst intill naturlig i ett sådant läge. Men Ni verkar veta bättre ?
Citera
2013-10-31, 19:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har svårt att fatta att de inte kunde ta fram de raderade smsen ur MB´s telefon. Gjorde de verkligen allt?

"Utvidgad bevisanalys och återskapande av mobiltelefonens internminne.
Det är även möjligt att återskapa borttagen information som ligger lagrad i mobiltelefoners inbyggda minne. Detta gäller för de flesta typer av mobiltelefoner. Vid denna process monteras minneskretsen ur telefonen och placeras i en speciell utrustning för manuellt återskapande av raderad information och analys. Telefonen blir inte användbar efter denna analys."

(Om jag minns rätt fick MB tillbaka sin mobiltelefon efter tömningen. ? ).

http://www.ibas.se/ontrack-forensics/mobiltelefon/
Om SMS är manuellt raderade och minnet sedan blir överskrivet av nya SMS, då raderas de gamla permanent. Det kan ha hänt i det här fallet.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-31 kl. 19:17.
Citera
2013-10-31, 19:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det där tycker jag du ska ta tillbaka. Många av dem har störningen aspergers (en psykisk störning som de knappast rår för) så jag tycker att en med din bakgrund och som expert i tråden inte ska uttala dig på det viset.

Fast det finns väl mer här va? Misstänkt allvarligt psykisk störning.
Och Asperger är en komplicerad funktionsnedsättning och man kan konstatera att många mördare har den diagnosen. Men du kanske ska ta tillbaka ditt utpekande av en som aldrig varit misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in