2013-10-31, 18:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Nej men när påstådd GM saknar motiv, eller åklagarens fabricerade motiv står sig långt under andras så bör det tas i hänsyn.
Givet frånvaro av graverande indicier på något håll, kanske. Men när både blodanalys och likhundsmarkering anger att VB:s döda kropp funnits i KJ: bagageutrymme, då hjälper inget bra motiv i världen på någon annan. Det finns en erfarenhetsmässig anledning till att rättsväsendet fäster så lite hänsyn vid motiv, och det är att i levande livet - till skillnad från i detektivromaner - mördar folk mycket ofta varandra av jäkligt konstiga anledningar.

Citat:
Jag vill dessutom på förhand be om ursäkt för att jag tilltalar er utan en IQ på 160+ och dubbla nobelpris.
Det är helt OK, men däremot ska man inte nia mig. Se t ex https://www.flashback.org/sp27481047
Senast redigerad av Hamilkar 2013-10-31 kl. 18:33.
Citera
2013-10-31, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En av de mer intressanta omständigheterna som kommit fram senaste dagarna.

Då vet vi alltså att man även efter KJ:s anhållande åtminstone förde en formell diskussion om huruvida man kunde delge Berg formell misstanke om mord. Åklagaren bedömde uppenbarligen att det saknades underlag för ett sånt beslut.

Det här beslutet innebär också i realiteten att man inte kan vidta några av de åtgärder som "MB-mobben" i tråden så hett argumenterar för: Husrannsakan, fler beslag etc kräver skälig misstanke. Det man kan göra är att jobba vidare med det material man har och hålla kompletterande, upplysningsvisa förhör med relevanta personer. Vilket man ju också gjort. "MB-spåret" i sammandrag i FUP:en

Facebook – 22 sidor
Telefonanalyser – 49 sidor
Förhör Berg – 22 sidor
Förhör AN - 25 sidor
Andra förhör rörande Berg och hans familj: minst 10 sidor

Att påstå att det inte är utrett känns väldigt märkligt, för att inte säga löjligt och oseriöst. Vad som återstår är att på processrättsliga grunder argumentera för att åklagaren fattade ett felaktigt beslut denna dag och att utredningsläget såväl som bevisläget mot Berg ändå kunde berättiga till att delge honom skälig misstanke och anhålla honom. Ingen av de skribenter som opponerat sig mot den här delen av utredningen har givit minsta tecken på att ha några relevanta kunskaper i den här delen. Därmed är deras kritik inte mer vederhäftig än en kritik från mig mot upplägget av experimenten i CERN för att bevisa Higgs-partikeln skulle vara.

Vad gjorde MB i arresten mellan 18:01 och 22:41 den 8/5 ?
Var han fri att gå hur han ville ?
Citera
2013-10-31, 18:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Försvaret kommer trycka på att KJ inte är kapabel fysiskt, men framför allt mentalt att genomföra gärningen med redovisat utfall.

Frågan är vilket gehör det kan få i rätten, jag är tveksam...
Normalt ger sånt väldigt lite, och ju mer man fokuserar på sånt, dess mer trubbel är nog ens klient i. Om jag vore Forssberg skulle jag fokusera på att åklagarna varken har tid eller plats eller vapen för mordet, och hävda att man i såna fall måste ha fler och vassare indicier än vad förundersökningen kan presentera. Åklageriet har tillräckligt många vittnen som kan problematisera en bild av att KJ skulle vara en totalt hjälplös manet fysiskt som psykiskt för att jag är ganska säker på att rätten mest rycker på axlarna om försvaret kör det som huvudspår.
Citera
2013-10-31, 18:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En av de mer intressanta omständigheterna som kommit fram senaste dagarna.

Då vet vi alltså att man även efter KJ:s anhållande åtminstone förde en formell diskussion om huruvida man kunde delge Berg formell misstanke om mord. Åklagaren bedömde uppenbarligen att det saknades underlag för ett sånt beslut.

Det här beslutet innebär också i realiteten att man inte kan vidta några av de åtgärder som "MB-mobben" i tråden så hett argumenterar för: Husrannsakan, fler beslag etc kräver skälig misstanke. Det man kan göra är att jobba vidare med det material man har och hålla kompletterande, upplysningsvisa förhör med relevanta personer. Vilket man ju också gjort. "MB-spåret" i sammandrag i FUP:en

Facebook – 22 sidor
Telefonanalyser – 49 sidor
Förhör Berg – 22 sidor
Förhör AN - 25 sidor
Andra förhör rörande Berg och hans familj: minst 10 sidor

Att påstå att det inte är utrett känns väldigt märkligt, för att inte säga löjligt och oseriöst. Vad som återstår är att på processrättsliga grunder argumentera för att åklagaren fattade ett felaktigt beslut denna dag och att utredningsläget såväl som bevisläget mot Berg ändå kunde berättiga till att delge honom skälig misstanke och anhålla honom. Ingen av de skribenter som opponerat sig mot den här delen av utredningen har givit minsta tecken på att ha några relevanta kunskaper i den här delen. Därmed är deras kritik inte mer vederhäftig än en kritik från mig mot upplägget av experimenten i CERN för att bevisa Higgs-partikeln skulle vara.

Jag känns inte vid något om husrannsakan eller fler beslag. Det jag saknat var en analys av telefonanalyserna som damp ner 16/9. Hade man nu även bett IBAS hjälpa till så kunde man sytt ihop detta material på ett bättre sätt. Finns som jag ser det en hel del, som jag och några till, fått försöka analysera själva så gott vi kunnat eftersom en analys och en sammanfattning av analysen saknas i Fup . Sen har jag skrivit att jag tycker det känns trist att man kallar honom med smeknamn (Micke) i förhören. Har inte hittat i Fup att man konstant i ett förhör väljer att kalla KJ för K*bba eller Kr*lle eller något annat. Annars hade det var käckt eller hur?
Citera
2013-10-31, 18:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ida i Trollhättan är väl ett sådant fall där en mentalt störd tar hjälp av sina kamrater att hantera kroppen ?
Jo, men det fanns väl mer av gemensam kriminell bakgrund där? KJ:s kompisar förefaller vara nördar förenade helt genom airsoftandet, inte genom gemensam kriminalitet.
Citera
2013-10-31, 18:40
Medlem
highfives avatar
OM nu rätten finner att det finns tvivel inför fällande dom för mordet, vad händer då med åtalet från 20/6 som man garderade sig med? Dvs åtal för brott mot griftefriden. Enligt Bodström så svarade han på en fråga i nsd att den misstänkte kan åtalas endast för brott mot griftefriden. Fick svar tidigare av en användare i tråden att det var antingen fällande dom för mordet eller att han frias från samtliga åtalspunkter.

Skulle vilja ha detta förtydligat.
Citera
2013-10-31, 18:44
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men det fanns väl mer av gemensam kriminell bakgrund där? KJ:s kompisar förefaller vara nördar förenade helt genom airsoftandet, inte genom gemensam kriminalitet.

Det där tycker jag du ska ta tillbaka. Många av dem har störningen aspergers (en psykisk störning som de knappast rår för) så jag tycker att en med din bakgrund och som expert i tråden inte ska uttala dig på det viset.
Citera
2013-10-31, 18:47
Medlem
Från Aftonbladets live rapport:

erik wiman:
Åklagaren kan visa att hennes telefon under eftermiddagen och kvällen hon försvann har varit vid den basstation som har mobiltäckning i det område där 22-åringen bor.

Mobiloperatörerna kan visa att hennes mobil har tagit emot signaler med samma vinkel från masten som 22-åringens telefon.

Från samma vinkel? Det betyder att hon inte har rört sig någonstans.
Citera
2013-10-31, 18:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Citat zero73:

"FUP s1003-1004:
Citat:
FL 1: Har du varit till Bodsvedjan?
MB: Jag har kört hem Engla som tränar karate efter någon träning. Hon bor på Flottiljvägen. Jag har även varit hem till henne tillsammans med Annika och lämnat fiskrens till hennes katter jag tror det var under sommaren 2012.
FL 1: Har du varit till Bodsvedjan under 2013?
MB: Nej.

Sedan får MB läsa igenom förhöret och vill då klargöra följande.

FUP s1005:
Citat:
Sidan 6 första meningen Engla tränar inte karate utan är en bekant till honom.

Känns synnerligen märkligt i mina öron - först uppger att denna Engla tränar karate och han skjutsat hem henne efter någon träning för att sedan korrigera det till att hon inte tränar karate utan är en bekant???

KJ bor i LGH 1104 och hon två dörrar bort i LGH 1106. Vem är denna Engla Lundgren? Hittar inget i FUP på henne annat än på s166, att hon jobbat i Riksgränsen under aktuell period.

http://www.ratsit.se/19801008-Engla_...7hWnjC5SaE7ABQ"

Så altså MB uppger att han känner denna "Engla" som bor på samma address som KJ, någon dörr ifrån KJ.

I FUP sidan 166 säger NC i förhör att hon heter Engla Mxxx Lundgxxn (xxx=ari xx=re):

jag har försökt att hitta denna kvinna men utan resultat, hon står iaf inte uppfört under det namnet som NC uppger i förhör.

Finns det någon som vet hennes korrekta namn?
Ock finns det någon som tagit reda på mer om henne?
Senast redigerad av Theforeigner 2013-10-31 kl. 19:00.
Citera
2013-10-31, 18:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Från Aftonbladets live rapport:

erik wiman:
Åklagaren kan visa att hennes telefon under eftermiddagen och kvällen hon försvann har varit vid den basstation som har mobiltäckning i det område där 22-åringen bor.

Mobiloperatörerna kan visa att hennes mobil har tagit emot signaler med samma vinkel från masten som 22-åringens telefon.

Från samma vinkel? Det betyder att hon inte har rört sig någonstans.
Journalister och åklagare är inte tekniker. Mobilceller betecknas med en vinkel, men det är sektorer med utsträckning. Mobilen kan ha rört sig inom cellen.
Citera
2013-10-31, 18:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
OM nu rätten finner att det finns tvivel inför fällande dom för mordet, vad händer då med åtalet från 20/6 som man garderade sig med? Dvs åtal för brott mot griftefriden. Enligt Bodström så svarade han på en fråga i nsd att den misstänkte kan åtalas endast för brott mot griftefriden. Fick svar tidigare av en användare i tråden att det var antingen fällande dom för mordet eller att han frias från samtliga åtalspunkter.

Skulle vilja ha detta förtydligat.

Tvivelsprövning gäller varje enskild åtalspunkt? Det är ju långt ifrån ovanligt att åtalade blir överbevisade på en eller flera punkter i rätten, men slipper undan på någon annan. Så visst gäller fortfarande din gissning om att han kan bli dömd på den punkten och friad för mord fortfarande.
Citera
2013-10-31, 18:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så altså MB uppger att han känner denna "Engla" som bor på samma address som KJ, någon dörr ifrån KJ.

I FUP sidan 166 säger NC i förhör att hon heter Engla Mxxx Lundbxxg (xxx=ari xx=er):

jag har f¨rs¨kt att hitta denna kvinna men utan resultat, hon står iaf inte uppfört under det namnet som NC uppger i förhör.

Finns det någon som vet hennes korrekta namn?
Ock finns det någon som tagit reda på mer om henne?

Lundgr*n (e)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in