[quote=Kalten|45921496]Betyder det nåt särskilt om jag nämner namnet i samband med JV?
Blir det samma sak om jag talar om Church of Satan?
Citat:
Namnet är inte bevarat eftersom det enligt dig har tagits bort från texten i NT på ett okänt sett som ingen vet nåt om.
Jo det är ju det som är det fina att vi både vet hur det gick till och varför.
Ofta två frågor som är bra att få svar på alltså både hur och varför.
Citat:
Varför skulle du sluta att använda Jesu namn?
Det är ju det namn som NT lyfter fram hela tiden, har du helt missat det?
Jag har ju inte missat det.
Lägg till namnet i din översättning på det nästan 7000 ggr i GT där det hör hemma.
Lägg till namnet i citaten från GT till NT.
Om du läser denna bibel dagligen och då i NT läser följande ord:
Johannes 17:26 Och jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem.”
Vilket namn hade Jesus gjort känt?
Johannes 17:6 Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.
Vilket namn hade Jesus gjort uppenbart?
Skulle ett tillfredställande svar vara Gud?
Är inte Gud en titel?
Upp 19:1,3,4,6 (NT) Finner vi uttrycket halleluja vilket betyder prisa jah eller Jehova
The Anchor Bible Dictionary Sägs följande: ”Vissa omständigheter tyder på att tetragrammet, Guds namn, Jahve, förekom i några eller alla citat från GT [Gamla testamentet] i NT [Nya testamentet] när NT först skrevs.”
Forskaren George Howard säger: ”Eftersom tetragrammet fortfarande fanns med i de exemplar av den grekiska bibeln [Septuaginta] som utgjorde Skriften för fornkyrkan, är det rimligt att tro att de som skrev NT bibehöll tetragrammet i bibeltexten när de citerade från Skriften.”
Men vad var det då som gjorde att man förbjöd bruket av Guds namn?
Doktor Marmorstein svarar: ”Hellenistiskt [grekiskinfluerat] motstånd mot judarnas religion och prästernas och adelns avfällighet gjorde att regeln att inte uttala tetragrammaton i helgedomen [templet i Jerusalem] infördes och fastslogs.” I*sitt ytterligtgående nit att undvika att respektlöst nämna Guds namn lyckades de helt få bort det i tal, vilket undergrävde och försvagade möjligheten att identifiera den sanne Guden. Den kombinerade pressen av religiöst motstånd och avfällighet fick judarna att upphöra med att använda Guds namn.
Skulle Jesus låta sig styras och påverkas av hellenistiskt tänkande?