2013-10-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja det är fritt att påstå vad som helst men förvänta dig inte att stå oemotsagd! Fast vad jag förstått så vill ni alla bara lalla med er, och snällt svälja alla lögner utan frågor.

Kan man inte argumentera för sin sak, så har man ingen...

Man kan välja att inte motargumentera och det bevisar inte alls att man har fel.
Jag väljer ibland det för att det blir i min värld bara meningslösa diskussioner.
Citera
2013-10-30, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Ekasnah

Har du glömt bort #3853?
Citera
2013-10-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag är på det klara med att Jv inte säger att Babylon föll år 537 utan att det i stället föll 539. Förutom att man här måste lita på värdsliga dokument som man ofta säger är otillförlitliga, så har man ett problem eftersom man säger att de 70 åren sträckte sig till tiden två år EFTER Babylons fall. Detta är fullständigt i strid med profetian i Jer. 25 och Jer. 29 som säger att de sjuttio åren först måste utgå innan Babylon skulle falla. Om Babylon föll 539 f Kr., om den babyloniske kungen straffades då, kan de 70 åren inte ha utlöpt år 537, alltså två år efteråt, som Jv säger.

539 föll staden Babylon för mederna och perserna under Cyrus eller Kores.
”När sjuttio år har gått ... skall jag ... föra er tillbaka hit” (Jeremia 29:10, Bibel 2000)
Vad betyder hit?
Tillbaka till Juda och Jerusalem.
2 Krönikeboken 36:21, 22 säger: för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle uppfyllas, tills landet hade gottgjort sina sabbater. Alla de dagar det låg öde höll det sabbat, tills antalet år, sjuttio år, hade fullbordats. 22 Och under den persiske kungen Cyrus första år uppväckte Jehova den persiske kungen Cyrus ande – för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle fullbordas – så att han lät följande upprop gå ut över hela sitt kungarike, också i en skrivelse:

Detta skedde alltså under Cyrus första år.

Esra 1:1-4 Skriver: Och under den persiske kungen Cyrus första år uppväckte Jehova den persiske kungen Cyrus ande – för att Jehovas ord från Jeremias mun skulle fullbordas – så att han lät följande upprop gå ut över hela sitt rike, också i en skrivelse: 2 ”Detta är vad Cyrus, Persiens kung, har sagt: ’Alla jordens kungariken har Jehova, himlens Gud, gett mig, och han har gett mig i uppdrag att bygga ett hus åt honom i Jerusalem, som är i Juda. 3 Vem det än är bland er av allt hans folk, må hans Gud visa sig vara med honom. Låt honom så dra upp till Jerusalem, som är i Juda, och återuppbygga Jehovas, Israels Guds, hus – han är den sanne Guden – det som var i Jerusalem. 4 Och var och en som är kvar på vilken som helst plats där han bor som främling, honom skall männen på hans ort bistå med silver och guld och ägodelar och husdjur, förutom frivilliga gåvor till den sanne Gudens hus, som var i Jerusalem.’”

När var de tillbaka i Juda och Jerusalem?

(Esra 3:1) 3*När sjunde månaden kom var Israels söner i sina städer. Och folket samlades som en man i Jerusalem.

Då är vi framme vid år 537 och de sjuttio åren är till ända
Citera
2013-10-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ekasnah

Har du glömt bort #3853?

Nä tänkte svara på det igår men var så sjukt trött bara
Har varken glömt bort dig eller frågeställningen
Citera
2013-10-30, 23:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Nä tänkte svara på det igår men var så sjukt trött bara
Har varken glömt bort dig eller frågeställningen

"Ditt samtal är viktigt för oss. Du är placerad i kö"
Citera
2013-10-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag förstår mycket väl vad du skriver. Du har varit tydlig nog när det gäller din egen uppfattning. Men nej, min vän, det är inte vad Jvs ledning och Jvs litteratur säger. Den säger att Gud har vakat över avskrivningen så att vi har en fullständigt bevarad text så att orignialen inte behövs. Skall jag behöva posta en lång rad citat som visar det jag säger? Om Gud skulle tillåta något viktigt att försvinna har han bedrivit en urusel vakthållning över avskrivningen. Det är sannerligen inte det som Jv brukar skriva. Försök bara inte med något påstående om att ni på era kurser får lära något som inte är i harmoni med vad litteraturen säger. Det är litteraturen som ger Jvs officiella uppfattning, precis som det är katekesen som ger katolska kyrkans officella uppfattning.

Vi kan inte veta om orignalhandskrifterna är borta. De kan i en del fall finnas bevarade på något sätt utan att vi vet det idag. Och det är dessutom ett faktum att vi har mycket tidiga avskrifter. P46 har för inte så länge sedan omdaterats till det första århundradet av vissa forskare.

Men det beror lite på vad man lägger i orden exakt.
Jag vet att du och många med dig ofta använder citat från JV litteratur men det går inte alltid i en text att skriva allt om och men.
Vi menar att den bibel vi har idag är så nära originalet att vi utan problem kan förstå den och förstå bibelns budskap.
Det intressanta är ju att det faktum att saker inte är så tydliga också gör att det krävs ödmjukhet för att förstå sanningen.
Din syn som du lägger fram är ju den gängse den som hela den kristna världen godtar.
Jesus sa att man skulle finna sanningen bland en minoritet bland de kristna.
Citera
2013-10-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det där med Namnet är intressant. Vad är ursprunget och orsaken till detta tabu att inte uttala Guds namn? Finns det något stöd för det i GT? Eller är det del av någon judisk tradition som inte har något egentligt stöd i GT?

Judisk tradition utan stöd i GT
Citera
2013-10-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Guds egennamn var inte viktigt nog för att Gud skulle se till att det bevarades?
Behövdes det inte för att förstå budskapet?
Varför är det då så himla viktigt att ha det med?

Det är bevarat och varje gång du nämner JV så nämnder du namnet det känns väl bra?

Därför att det helt enkelt är Guds namn, ska vi sluta använda Jesu namn också?
Gud är en titel och kan syfta på en mängd Gudar men Jehova är den ende sanne Guden och den som skapat allt.
Dessutom borgar hans namn för en mycket viktig sak.
Citera
2013-10-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Som sagt, du har nog inte lyckats föreställa dig tidsperspektivet så väl.

Människor tröttnar inte på livet under 80 år, vad är det som säger att man tröttnar på livet efter 1000 eller en miljon år, eller en evighet?

Var går gränsen för när man tröttnar på livet? Är det 100 år?

Citat:
Ehm, att äta går att variera rätt duktigt under en livstid. Därför blir analogin rätt värdelös och jag beklagar att du missade den poängen.

Men det är ju just det jag säger, att man kan variera maten, och då tröttnar man inte på att äta. Min analogi är att man aldrig tröttnar på att äta, man vill fortfarande äta efter 80 år och 90.000 måltider, detsamma gäller livet, man tröttnar inte på att leva (förutom om man har en allvarlig sjukdom eller svåra problem i livet), så min analogi har värde.

När du påstår att man tröttnar på livet efter 1 miljon år, så är det samma sak som att säga att man tröttnar på att äta efter 60 år. Men vi vet av erfarenhet att man inte tröttnar på att äta, vad är det som säger att man tröttnar på livet? Det är bara vad du säger, du har inga bevis för det påståendet.

Citat:
Jaja, men hur förkortar du tiden med sjukdomar och problem? För det borde du ju verkligen försöka göra om du ser denna som bortkastad men det som kommer efter mycket bättre.

Men nu ser jag inte livet som bortkastat eftersom jag tror att jag kommer att fortsätta att leva för evigt, jag skulle se det som bortkastat om jag bara levde i 80 år, så din fråga är felställd.
Citera
2013-10-30, 23:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Man kan välja att inte motargumentera och det bevisar inte alls att man har fel.

Det beror på typen av selektivitet. Blir denna för tydligt "jag avstår från att relatera till det obekäma" är det bara patetisk.

Citat:
Jag väljer ibland det för att det blir i min värld bara meningslösa diskussioner.

Var du tacksam för att det öht finns nån som väljar att relatera till dina meningslösa postulat.
Citera
2013-10-30, 23:24
Medlem
[quote=Kalten|45908570]

Citat:

Håller du med om att Jehova eller Jahve är Guds namn?

I GT är den det.

Så det är inte samma Gud i NT?

Vem är Guden i NT om det inte är densamme som i GT?
Citera
2013-10-30, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor tröttnar inte på livet under 80 år, vad är det som säger att man tröttnar på livet efter 1000 eller en miljon år, eller en evighet?

Var går gränsen för när man tröttnar på livet? Är det 100 år?

Men det är ju just det jag säger, att man kan variera maten, och då tröttnar man inte på att äta. Min analogi är att man aldrig tröttnar på att äta, man vill fortfarande äta efter 80 år och 90.000 måltider, detsamma gäller livet, man tröttnar inte på att leva (förutom om man har en allvarlig sjukdom eller svåra problem i livet), så min analogi har värde.

När du påstår att man tröttnar på livet efter 1 miljon år, så är det samma sak som att säga att man tröttnar på att äta efter 60 år. Men vi vet av erfarenhet att man inte tröttnar på att äta, vad är det som säger att man tröttnar på livet? Det är bara vad du säger, du har inga bevis för det påståendet.

Men nu ser jag inte livet som bortkastat eftersom jag tror att jag kommer att fortsätta att leva för evigt, jag skulle se det som bortkastat om jag bara levde i 80 år, så din fråga är felställd.

Nu mår du tydligen som en prins; nu när debatten tillfälligt är inne på ett spår om totalt spekulativa fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in