Kartläggning kontakter/belagda möten mellan KJ och VB
Med tanke på att flera i tråden gjort sig många hypoteser kring VB:s frekventa bilåkande med KJ och besök i hans hem där hon bl.a. sett om karateskador i hans badrum så har jag försökt (märkligt att ingen gjort det tidigare) gå igenom FUP:en och se vad som kan beläggas utifrån deras SMS- och FB-konversationer. Nedan följer en lista. FB står för kontakt på facebook, övriga är SMS
Citat:
FUP
- FB: 1 aug – bio, centrum
- FB: 20 aug – VB frågar om de ska träffas, ej svar
- FB: 22 okt – VB föreslår att hon ska komma hem för att hälsa på hunden, bekräftas ej
- 6 okt – VB frågar ”ses ikväll ska du hämta mig” men får inget svar
- 26 okt FB: stämmer träff för möte hemma hos KJ, sista svar i konversationen är "Jodå" från KJ
- FB: 15 nov – KJ föreslår VB ska komma förbi ”på lördag” – ej bekräftat
- 19 dec KJ meddelar att han ville vara med VB dan innan, VB säger att hon är sjuk
- 9 jan VB meddelar att hon är inlåst i träningslokalen, hon tar sig dock hem på annat vis (=blodincidenten kan inte ha lett till besudling av KJ:s bil)
- 21 jan VB ber om skjuts, KJ meddelar att han ”sätter Wille eller danny på att köra”
- 21 jan VB vill låna mat av KJ, KJ skriver nu att ”Sonny kommer och hämtar dej 05:00”
- 21 jan – det verkar som att de VB ska komma hem till KJ ändå, det pratas om att köpa chips bl.a.
- 23 jan – VB frågar om KJ är vaken och säger att hon ska hämta honom 12:20. Verkar inte som det blir nåt av senare konversation att döma
- FB: 8 febr – VB föreslår att hon ska komma och ”laga nå käk till dig”
- 8 febr – KJ svarar på facebookfrågan att det skulle vara kul att träffas. Ingen bekräftelse på om det blev nån träff
- 19 febr - KJ frågar om VB vill komma och hälsa på , inget svar (dagen efter hundens död)
- 7 april – VB ber om skjuts från Luelå. KJ säger att han behöver bensinpengar. Ingen bekräftelse på om skjutsen blev av.
- 16 april – KJ bjuder in VB på filmkväll, hon svarar till slut att hon inte har tid pga skolan
- 16 april – VB vill ha skjuts till univ. Och föreslår att KJ ska följa med och tillbringa dagen där. Hon föreslår att han hämtar henne vid 06:00 nästa dag. ”Vad ska vi göra hos mig” frågar KJ och får svaret ”Dricka kaffe äta frukost”
- 17 april – SMS från VB tyder på att KJ aldrig dök upp för att hämta henne
- 17 april – flera SMS tyder på att de träffats men att KJ gått sin väg. ”Är du arg” ”Du kan åka hem om du är sur men lämna väskan i soffan där vi satt och åt” (Vad hände eg?)
- 2 maj – KJ frågar om VB vill komma till honom. Hon avböjer
Så vad får vi ut av detta:
Till att börja med kan vi konstatera att det faktiskt inte går att säkerställa ett enda besök från VB:s sida i KJ:s lägenhet. Det finns bara två tillfällen som jag ser som lite mer troliga att de kan ha blivit av:
- 26 oktober
- 21 jan
Följande "inviter" från ena eller andra parten blev inte besvarade:
- 15 nov
- 8 febr
- 19 febr
Hämtningar från träningar då? Ja, jag hittar faktiskt inte en enda. De bilfärder som diskuteras är:
- 7 april, skjuts till Luleå. Oklart om den blev av.
- 16-17 apr, motsägelsefull info, KJ verkar först inte dyka upp på morgonen, men senare SMS verkar peka mot att han gjorde det men stack sin väg.
Slutligen har vi några kontakter med annan eller oklar träffpunkt:
- 1 aug - bio. Förefaller ha blivit av
- 6 okt - VB vill bli hämtad, får inget svar.
Inte särskilt mycket, eller hur. Det är faktiskt bara den 17 april jag tycker man kan känna sig säker på att den blev av.
Osäkerhetsfaktorn i detta är givetvis ev. telefonsamtal. Hur troligt är det att de istället "beseglade" sina dejter med telefonsamtal? Det är fullt möjligt givetvis och jag gissar att de kanr ha gjort det vid något eller några tillfällen. Tyvärr har vi till skillnad från Berg inga listor på KJ som även täcker hans samtal innan VB:s försvinnande. Det finns dock en kontaktanalys i FUP:en för 25 febr och framåt som säger att det förekom 98 kontakter mellan KJ och VB under denna tid. Jag har kontrollräknat SMS:en i listan manuellt 2 ggr och fick det till 86 eller 87. Således har vi under nästan 2,5 månad max ett dussin samtal. Det är bara lite drygt ett samtal i veckan det.
Inte vet jag vad KJ-skeptikerna säger om denna analys, men inte är den väl särskilt uppmuntrande för dem som tror att tejpen i KJ:s badrum är VB:s (Jag tror vi kan utesluta att hon skulle ha haft med sig tejp den 4:e maj). Ännu mindre uppmuntrande är den för "blodiga träningsväskan i bagaget"-teorin. Det verkar ju inte alls som att KJ agerat chaufför från träningarna. Om nu inte dessa hämtningar av nån anledning gjorts upp helt på telefon. Jag tycker den gissningen stämmer rätt dåligt med det kommunikationsmönster de verkar ha.