2013-10-31, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jamen, det är ju just det som är min poäng: TITTA PÅ BILDERNA! Blodet på kassen - inte utspätt i vatten, tjockt, avsmetat. Blodet på handsken, utspätt, knappt synligt, tydligt påverkat av vatten. Blodet på mattan, väl avgränsade områden, uppsugna läckage. Det är helt olika karaktär på de tre blodspåren. För mig blir det bara en alltför hysteriskt komplicerad plantering

låter som att kassen har slängts dit, resten skött sig själv.
Citera
2013-10-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så gärna

http://www.tv4play.se/program/nyheterna

Det gar att kopa Tv4play GRATIS forsta manaden,utan bindningstid (99kr from manad 2 men om jag fattar ratt sa kan man saga upp det innan det kostar)
Det enda du behover ar ett visa eller mastercard,mojligen att det gar att fakturera. Ni far kolla sjalv.

KJ ar skyldig,men knappast ensammen.
Citera
2013-10-31, 02:01
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
1. Ja i en sån situation (tjej man älskar försvunnen) så tänker man ju 100% rationellt och har inte det minsta lilla irrationella hopp?

2. För det har ju aldrig hänt att någon faktiskt dykt upp/gett sig till känna efter att ha varit försvunnen några dagar?

3. Borde han inte i sin eftersöksiver åtminstone varit nyfiken att ta reda på vilken typ av respons det skulle bli när man försökte ringa telefonen?

Fast du hade resonerat tvärtom om KJ ringt, men ändå landat i att det är konstigt av KJ.
Klassisk feministretorik.

Tjejer spelar instrument på stan=används som objekt för att roa män. Objekt!

Killar spelar instrument på stan=tjejer släpps inte fram eftersom killar tar för sig och trycker ner kvinnor.
Citera
2013-10-31, 02:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag håller helt med dig om detta. Mycket, mycket märkligt. Många här i tråden, och även åklagarna, framhåller det onaturliga i att KJ upphörde att ta kontakt med VB efter helgen 4-5 maj. Det kan ju bara betyda en sak - han "visste" att hon var död. Så går i alla fall resonemanget.
Men att MB plötsligt upphör att sms:a VB efter samma helg betraktas tydligen inte som det minsta konstigt. Har någon över huvud taget ifrågasatt detta? Har polisen frågat varför? Och vad är i så fall MB:s förklaring? Om detta svävar vi alla i okunnighet. Visste/anade MB att VB var död? Skyddar han någon?
Jag hoppas verkligen att Forssberg tar upp detta i samband med förhöret av MB. Hans beteende är på tok för iögonenfallande för att ignoreras. Personligen anser jag att det stinker...

Han har iaf messat efter det att VB antagits vara död, det är mer än vad KJ har gjort, och dessutom ville han inte ha några sms vad jag har förstått, han var kanske glad och nöjd med att VB slutade att bombardera honom med sms.

Någon frågade vem det kan ha varit som synts med kamera kring det gula huset. En vild gissning, Schlangenkraft.

I övrigt, svart hund, brun hund, lila hund, spelar ingen roll, luktsinnet sitter inte i pigmenten, och absolut sitter mycket av tillförlitligheten i ett samövat ekipage, kommunikationen mellan förare och hund är mycket viktig, förmågan att läsa av hunden är avgörande, japp, ett samövat ekipage är tillförlitligare än motsatsen.
Citera
2013-10-31, 02:21
Medlem
MrFolds avatar
Kartläggning kontakter/belagda möten mellan KJ och VB

Med tanke på att flera i tråden gjort sig många hypoteser kring VB:s frekventa bilåkande med KJ och besök i hans hem där hon bl.a. sett om karateskador i hans badrum så har jag försökt (märkligt att ingen gjort det tidigare) gå igenom FUP:en och se vad som kan beläggas utifrån deras SMS- och FB-konversationer. Nedan följer en lista. FB står för kontakt på facebook, övriga är SMS

Citat:
FUP
  • FB: 1 aug – bio, centrum
  • FB: 20 aug – VB frågar om de ska träffas, ej svar
  • FB: 22 okt – VB föreslår att hon ska komma hem för att hälsa på hunden, bekräftas ej
  • 6 okt – VB frågar ”ses ikväll ska du hämta mig” men får inget svar
  • 26 okt FB: stämmer träff för möte hemma hos KJ, sista svar i konversationen är "Jodå" från KJ
  • FB: 15 nov – KJ föreslår VB ska komma förbi ”på lördag” – ej bekräftat
  • 19 dec KJ meddelar att han ville vara med VB dan innan, VB säger att hon är sjuk
  • 9 jan VB meddelar att hon är inlåst i träningslokalen, hon tar sig dock hem på annat vis (=blodincidenten kan inte ha lett till besudling av KJ:s bil)
  • 21 jan VB ber om skjuts, KJ meddelar att han ”sätter Wille eller danny på att köra”
  • 21 jan VB vill låna mat av KJ, KJ skriver nu att ”Sonny kommer och hämtar dej 05:00”
  • 21 jan – det verkar som att de VB ska komma hem till KJ ändå, det pratas om att köpa chips bl.a.
  • 23 jan – VB frågar om KJ är vaken och säger att hon ska hämta honom 12:20. Verkar inte som det blir nåt av senare konversation att döma
  • FB: 8 febr – VB föreslår att hon ska komma och ”laga nå käk till dig”
  • 8 febr – KJ svarar på facebookfrågan att det skulle vara kul att träffas. Ingen bekräftelse på om det blev nån träff
  • 19 febr - KJ frågar om VB vill komma och hälsa på , inget svar (dagen efter hundens död)
  • 7 april – VB ber om skjuts från Luelå. KJ säger att han behöver bensinpengar. Ingen bekräftelse på om skjutsen blev av.
  • 16 april – KJ bjuder in VB på filmkväll, hon svarar till slut att hon inte har tid pga skolan
  • 16 april – VB vill ha skjuts till univ. Och föreslår att KJ ska följa med och tillbringa dagen där. Hon föreslår att han hämtar henne vid 06:00 nästa dag. ”Vad ska vi göra hos mig” frågar KJ och får svaret ”Dricka kaffe äta frukost”
  • 17 april – SMS från VB tyder på att KJ aldrig dök upp för att hämta henne
  • 17 april – flera SMS tyder på att de träffats men att KJ gått sin väg. ”Är du arg” ”Du kan åka hem om du är sur men lämna väskan i soffan där vi satt och åt” (Vad hände eg?)
  • 2 maj – KJ frågar om VB vill komma till honom. Hon avböjer

Så vad får vi ut av detta:

Till att börja med kan vi konstatera att det faktiskt inte går att säkerställa ett enda besök från VB:s sida i KJ:s lägenhet. Det finns bara två tillfällen som jag ser som lite mer troliga att de kan ha blivit av:
- 26 oktober
- 21 jan

Följande "inviter" från ena eller andra parten blev inte besvarade:
- 15 nov
- 8 febr
- 19 febr

Hämtningar från träningar då? Ja, jag hittar faktiskt inte en enda. De bilfärder som diskuteras är:
- 7 april, skjuts till Luleå. Oklart om den blev av.
- 16-17 apr, motsägelsefull info, KJ verkar först inte dyka upp på morgonen, men senare SMS verkar peka mot att han gjorde det men stack sin väg.

Slutligen har vi några kontakter med annan eller oklar träffpunkt:
- 1 aug - bio. Förefaller ha blivit av
- 6 okt - VB vill bli hämtad, får inget svar.

Inte särskilt mycket, eller hur. Det är faktiskt bara den 17 april jag tycker man kan känna sig säker på att den blev av.

Osäkerhetsfaktorn i detta är givetvis ev. telefonsamtal. Hur troligt är det att de istället "beseglade" sina dejter med telefonsamtal? Det är fullt möjligt givetvis och jag gissar att de kanr ha gjort det vid något eller några tillfällen. Tyvärr har vi till skillnad från Berg inga listor på KJ som även täcker hans samtal innan VB:s försvinnande. Det finns dock en kontaktanalys i FUP:en för 25 febr och framåt som säger att det förekom 98 kontakter mellan KJ och VB under denna tid. Jag har kontrollräknat SMS:en i listan manuellt 2 ggr och fick det till 86 eller 87. Således har vi under nästan 2,5 månad max ett dussin samtal. Det är bara lite drygt ett samtal i veckan det.

Inte vet jag vad KJ-skeptikerna säger om denna analys, men inte är den väl särskilt uppmuntrande för dem som tror att tejpen i KJ:s badrum är VB:s (Jag tror vi kan utesluta att hon skulle ha haft med sig tejp den 4:e maj). Ännu mindre uppmuntrande är den för "blodiga träningsväskan i bagaget"-teorin. Det verkar ju inte alls som att KJ agerat chaufför från träningarna. Om nu inte dessa hämtningar av nån anledning gjorts upp helt på telefon. Jag tycker den gissningen stämmer rätt dåligt med det kommunikationsmönster de verkar ha.
Senast redigerad av MrFold 2013-10-31 kl. 02:29.
Citera
2013-10-31, 02:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Fast du hade resonerat tvärtom om KJ ringt, men ändå landat i att det är konstigt av KJ.
Klassisk feministretorik.

Tjejer spelar instrument på stan=används som objekt för att roa män. Objekt!

Killar spelar instrument på stan=tjejer släpps inte fram eftersom killar tar för sig och trycker ner kvinnor.

Äh trams och tramsargument.

En ivrigt ringande KJ hade inte förklarat bort de tekniska bevisen, men det hade definitivt varit ett indicium mindre. Jag hade inte sett det som "skumt" per se, även om det går att rota fram ett antal kvinnomord där den skyldige ytligt sett gjort både det ena och det andra för att hitta den försvunna.

Så:
- Ivrigt ringande/ej ljugande på denna punkt KJ: Neutralt faktum, kan i bästa fall tyda på oskuld men kan knappast användas som bortförklaring av tekniska bevis
- Ej ringande och dessutom om saken ljugandes KJ: Ett indicium med visst värde som stödbevis till den tekniska bevisningen.
Citera
2013-10-31, 02:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför skickar MB ett SMS och en FB-kommentar "för syns skull" när inte KJ gör det? Verkar inte det lite märkligt utifrån din egen teori?

Svaret kan ju vara att MB med några sms ville understryka att han var fullkomligt ovetande om vad som hänt VB - död eller "försvunnen", bättre att förekomma n förekommas, medan KJ inte besvärades av några funderingar av det slaget, KJ visste att han skulle bli misstänkt för mordet på VB. Mb räknade med att bli hörd, upplysningsvis, men inte misstänkt.

Citat:
Och hur får du det till att de gjort upp denna komplott? Det finns ju inga spår i någons mobilhistorik om att de skulle haft kontakter av något slag och inte ett enda vittne i Boden har vad jag vet kopplat ihop dem på något sätt. De har inte rört sig i samma kretsar för fem öre vad jag vet. Så hur har de lärt känna varann och hur har de haft kontakt enligt dig?

Du brukar ju vara klar i knoppen och kan säkert klura ut ett nöjaktigt svar på den frågan. Men min tro är att KJ:s och VB:s bekantskap inte var okänt för MB, Vatchareeya har säkert berättat för MB vilken tönt hon hade haft ett förhållande med och vilken kuf Kristoffer Johansson visat sig vara. Jag tror alltså att MB insåg att han i KJ hade funnit ett mordlystet redskap som drömt om att åtminstone en gång i livet få testa hur det skulle kännas att döda en människa - att släcka ett mänskligt liv, och inte bara sin hunds, det räckte nog inte för "kibba". Jag tror alltså att kontakt togs med KJ, möjligen indirekt genom någon familjemedlem, och att ett möte mellan KJ och MB arrangerades på ett avskilt ställe. Det är ju knappast något större problem att skapa tillfälle att träffas och smida planer, irl, och lämna mobiler och datorer utanför.
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-31 kl. 02:59.
Citera
2013-10-31, 03:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fyra SMS, som enligt polisförhören innehåller "Jag jobbar".

Nej, jag förväntar mig inget hollywoodslut som du beskriver. Möjligen en stackars man som har hållits inlåst i fem månader och fått hela sitt liv utfläkt för hela den svenskspråkiga delen av världen, och får möta sin omgivning igen.

Stackars man, menar du att du vet att han är oskyldig?
Citera
2013-10-31, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Svaret kan ju vara att MB med några sms ville understryka att han var fullkomligt ovetande om vad som hänt VB - död eller "försvunnen", bättre att förekomma n förekommas, medan KJ inte besvärades av några funderingar av det slaget, KJ visste att han skulle bli misstänkt för mordet på VB. Mb räknade med att bli hörd, upplysningsvis, men inte misstänkt.

Du brukar ju vara klar i knoppen och kan säkert klura ut ett nöjaktigt svar på den frågan. Men min tro är att KJ:s och VB:s bekantskap inte var okänt för MB, Vatchareeya har säkert berättat för MB vilken tönt hon hade haft ett förhållande med och vilken kuf Kristoffer Johansson visat sig vara. Jag tror alltså att MB insåg att han i KJ hade funnit ett mordlystet redskap som drömt om att åtminstone en gång i livet få testa hur det skulle kännas att döda en människa - att släcka ett mänskligt liv, och inte bara sin hunds, det räckte nog inte för "kibba". Jag tror alltså att kontakt togs med KJ, möjligen indirekt genom någon familjemedlem, och att ett möte mellan KJ och MB arrangerades på ett avskilt ställe. Det är ju knappast något större problem att skapa tillfälle att träffas och smida planer, irl, och lämna mobiler och datorer utanför.

Ett alternativ är att MB och KJ träffades första gången samma kväll som VB försvann.
Citera
2013-10-31, 03:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ett alternativ är att MB och KJ träffades första gången samma kväll som VB försvann.

Absolut, det kan inte uteslutas.
Citera
2013-10-31, 03:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Ja just det, kanske det även var MB som tog KJ i prutten också, som belöning efter väl utfört arbete, därav remskitan nästkommande dag.

Det kan inte uteslutas heller...
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-31 kl. 03:37.
Citera
2013-10-31, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja just det, kanske det även var MB som tog KJ i prutten också, som belöning efter väl utfört arbete, därav remskitan nästkommande dag.

Det kan inte uteslutas heller...

VB kanske mordades for att hon glomde ta med margarin till trekanten hon skulle ha med MB och KJ.
Alla vet att machokillar som MB ofta doljer att dom ar homo/bi.

Det gar iaf inte att utesluta heller...

mboudine forpestar den har traden med sitt svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in