Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Jag är på det klara med att Jv inte säger att Babylon föll år 537 utan att det i stället föll 539. Förutom att man här måste lita på värdsliga dokument som man ofta säger är otillförlitliga, så har man ett problem eftersom man säger att de 70 åren sträckte sig till tiden två år EFTER Babylons fall. Detta är fullständigt i strid med profetian i Jer. 25 och Jer. 29 som säger att de sjuttio åren först måste utgå innan Babylon skulle falla. Om Babylon föll 539 f Kr., om den babyloniske kungen straffades då, kan de 70 åren inte ha utlöpt år 537, alltså två år efteråt, som Jv säger.
539 föll staden Babylon för mederna och perserna under Cyrus eller Kores.
”När sjuttio år har gått ... skall jag ... föra er tillbaka hit” (Jeremia 29:10, Bibel 2000)
Vad betyder hit?
Tillbaka till Juda och Jerusalem.
2 Krönikeboken 36:21, 22 säger: för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle uppfyllas, tills landet hade gottgjort sina sabbater. Alla de dagar det låg öde höll det sabbat, tills antalet år, sjuttio år, hade fullbordats. 22 Och under den persiske kungen Cyrus första år uppväckte Jehova den persiske kungen Cyrus ande – för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle fullbordas – så att han lät följande upprop gå ut över hela sitt kungarike, också i en skrivelse:
Detta skedde alltså under Cyrus första år.
Esra 1:1-4 Skriver: Och under den persiske kungen Cyrus första år uppväckte Jehova den persiske kungen Cyrus ande – för att Jehovas ord från Jeremias mun skulle fullbordas – så att han lät följande upprop gå ut över hela sitt rike, också i en skrivelse: 2 ”Detta är vad Cyrus, Persiens kung, har sagt: ’Alla jordens kungariken har Jehova, himlens Gud, gett mig, och han har gett mig i uppdrag att bygga ett hus åt honom i Jerusalem, som är i Juda. 3 Vem det än är bland er av allt hans folk, må hans Gud visa sig vara med honom. Låt honom så dra upp till Jerusalem, som är i Juda, och återuppbygga Jehovas, Israels Guds, hus – han är den sanne Guden – det som var i Jerusalem. 4 Och var och en som är kvar på vilken som helst plats där han bor som främling, honom skall männen på hans ort bistå med silver och guld och ägodelar och husdjur, förutom frivilliga gåvor till den sanne Gudens hus, som var i Jerusalem.’”
När var de tillbaka i Juda och Jerusalem?
(Esra 3:1) 3*När
sjunde månaden kom var Israels söner i sina städer. Och folket samlades som en man i Jerusalem.
Då är vi framme vid år 537 och de sjuttio åren är till ända