2013-10-30, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Här gör KJ en Mats Alm och pekar ut två random personer som möjliga gärningsmän.

Dessa två personer hade en tvist med KJ sedan tidigare. KJs historia gick ut på att dessa två män mördade VB, som de inte ens visste vem det var, för att sedan lägga skulden på KJ. Skälet skulle vara att hämnas på KJ.

De har alibi, de har tydligen varit utomlands och kom hem dagen efter hennes försvinnande.

Ah, mitt misstag. Trodde det härrörde sig som svar på detta FUP1633:
Citat:
H: Som att ni ska gå ut…ut och leta efter en…en annan person. Typ…jag vet inte om den
där…frun till den där mannen som hon var tillsammans med kan ju inte
vara………………………..…….på henne.
F: Mmm. Du tror att det är hon som har mördat…?
H: Nej, men jag tror att det är mer åt det hållet än mig. Det som…varför ge er på en person
som liksom är jättebra kompis med henne versus de personerna som hon har polisanmält och
de personerna som hon…eller som hatade henne typ mer än allt. Jag tycker det är intressant

Jag kan tycka det är besvärande för MB att han har haft sist SMS kontakten med VB.

Men det är naturligtvis än mer besvärande för KJ att det finns blod här och var i hans omgivning.
Citera
2013-10-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
FUP1970

Kul att bli ställd mot väggen med osanningar...

Vilka osanningar, de två namngivna är personer som KJ pekat ut och namngivit. De finns inte ens i utkanten på utredningen utan har sitt ursprung ur en gammal konflikt mellan dem och KJ.

FHL säger helt korrekt att de är ute ur leken och hänvisar till åklagaren, de både är och var ute ur leken under hela utredningens gång, läs på Fup'en.
Citera
2013-10-30, 20:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Låt oss reda ut det.

Först delarna sedan helheten. men ALDRIG utan att titta på delarna först. Varje bevis i sig skall värderas.

Jag tycker att bevisen är besvärande för KJ, men inte på långa vägar högt värderade.

Vad betyder tejprullen utan att fingeravtryck är tagna ? Inte ett skit.

Vad betyder det att en tekniker uttalat sig som att det kan antas rimligt ?

Det är en subjektiv bedömning och får inte komma på fråga som bevisning. SKL skulle ha gjort ett sakkunnighetsutlåtande med typ +1,+2,+3 etc.

Jag tycker Polisen vandrar på rätt tunn is.

Varje bevis värderas först sen sammanhanget, och bilder det en kedja så står det på en helt annan nivå. SKL kan knappast göra subjektiva bedömningar och den tekniska bevisningen är alltid den som står och värderas tungt i en domstol. Men man sk
Man ska inte förakta rena indiciemål det är lika värdefullt som den tekniska delen.

Nej, SKL ska inte behöva göra analyser på en tejp vars ägare redan är känd eftersom det är totalt onödigt för spåren finns där ändå. Det är bara konspirationsteorierna som håller på med trams.

Du vet väl att advokaten och den misstänkte kan begära analyser om man tycker att det kan vara en fördel för misstänkte. Men eftersom det inte är gjort kan man väl utgå ifrån att man inte vill ha mer än vad man har och även om advokaten ser ut som en slusk, så bör han väl se till sin klients bästa.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 20:35.
Citera
2013-10-30, 20:27
Medlem
En tejp som ligger uppe på ett badrumsskåp. Gjorde man någon undersökning på hur länge den legat där? Det borde gå att avgöra till viss del på ett så orört ställe. Om den legat där två år eller en vecka?
Eller var det bara en polis som tog upp den ur fickan, la upp den och tog en bild på den?
Citera
2013-10-30, 20:33
Medlem
MrFolds avatar
En bisak som gäller hunden men som jag la märke till nu och inte kan se att någon nämnt tidigare:

FUP, s.1467

Citat:
Ett kortare uppehåll görs åter igen i förhöret och Dennis återkommer efter att ha gått igenom
handlingar gällande störning. Det finns en notering den 17 februari 2013 om en "ylande hund
hos Kristoffer Johansson". Noteringen på företagets "jour/störningsblankett" är gjord av
anställd vid namn Sven-Erik Brunström kl.4.15 och har ringts in av Kristin Rehnberg som
bor tillsammans med Tore i lägenhet på nedre botten snett under Kristoffer. Inga andra
noteringar finns gällande den misstänkte.

Så den 17:e februari ylar hunden så mycket att grannar ringer och klagar och dagen efter dör den... Något bevis är det förstås inte, knappt ens ett indicium. Men i kombination med de aningen märkliga bildgooglingarna och de spänningar som lär ha förorsakats mellan KJ och delar av hans omgivning pga den ouppfostrade hunden så blir det ändå en del i ett lite intressant mönster...
Citera
2013-10-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror också att det är motivet. Att händerna saknas är troligen för att undanröja sitt DNA, och möjligen har han grillat dem över ryggsäck, kläder och annat som saknas, och provade sedan att äta människokött, den önskan har han uttryckt, så inte osannolikt.

Funderade på det där med KJ långa fingrar, kanske komplex, och är det inte så, kannibaler i vissa kulturer tror sig få de egenskaper som de uppätna kroppsdelarna har, i det här fallet något kortare fingrar. Man vet inte vad för spöken folk har i huvudet.
Jag undrar om han fick fyr i torktumlare tunnan hos sina föräldrar och kunde bränna där, i och för sig var han inte så länge där, men vem styrkte den tiden vet jag ej.
Citera
2013-10-30, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Varje bevis värderas först sen sammanhanget, och bilder det en kedja så står det på en helt annan nivå. SKL kan knappast göra subjektiva bedömningar och den tekniska bevisningen är alltid den som står och värderas tungt i en domstol. Men man sk
Man ska inte förakta rena indiciemål det är lika värdefullt som den tekniska delen.

Nej, SKL ska inte behöva göra anayser på en tejp vars ägare redan är känd eftersom det är totalt onödigt för spåren finns där ändå. Det är bara konspirationsteorierna som håller på med trams.

Du vet väl att advokaten och den misstänkte kan begära analyser om man tycker att det kan vara en fördel för misstänkte. Men eftersom det inte är gjort kan man väl utgå ifrån att man inte vill ha mer än vad man har och även om advokaten ser ut som en slusk, så bör han väl se till sin klients bästa.

Ändå gjorde SKL en utredning och kom fram till +1. Ganska magert. Och polisen sket i fingeravtryck.

På vilket sätt är "Det är rimligt att anta att VB har förvarats/fraktats i bagageutrymmet" detsamma som "det är i det närmaste uteslutet" ?

Polisen är ute på den tunna isen, inget nytt under solen.
Citera
2013-10-30, 20:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ändå gjorde SKL en utredning och kom fram till +1. Ganska magert. Och polisen sket i fingeravtryck.

På vilket sätt är "Det är rimligt att anta att VB har förvarats/fraktats i bagageutrymmet" detsamma som "det är i det närmaste uteslutet" ?

Blod från person har mycket sällan en naturlig placering i en koffert. Än ovanligare torde vara om detta blod kommer från en person som senare påträffas styckad. Det är i det närmaste uteslutet. Iallafall om vi inte skall använda alternativhypoteser.
Citera
2013-10-30, 20:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I förhör säger KJ till polisen att "men jag tror inte att ni hittar henne där nå...ni kan hitta händerna" i samband med att de pratar om en sjö där KJ troligen hade dumpat om han vore en mördare. En sjö på övningsfältet där militären har dumpat granater.

Var det känt att händerna saknades innan KJ greps och anhölls? Har det framkommit i förhör att händerna saknas?

EDIT;KJ säger spontant att han bar på VB ryggsäck när de går från bilen till KJ lägenhet, dock ändrar han sig och säger att det är böcker han bär på. Ryggsäcken kan han inte ha burit på, det skulle stämma dåligt med att han gav VB en plastpåse att bära böckerna i vid 21 tiden, det förstod han troligen i samma andetag som han nämnde ryggsäcken och ändrade sig därför på den punkten tror jag.

En sökning genom förhören på ordet "händer" gav resultatet att förhörsledarna berättar det för honom vid förhör den 30/5 (FUP s. 1744). Så den hypotesen att KJ försäger sig här håller tyvärr inte.
Citera
2013-10-30, 20:44
Medlem
letsdoits avatar
Det är kört för mt.

Uno kan ingen snacka bort; han har aldrig tidigare markerat fel:
http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2459438-uno-reagerade-vid-samma-omrade
Citera
2013-10-30, 20:45
Bannlyst
Citat:

många här anser att man kan bygga ihop ett (ganska svagt) indiciemål med ett (ganska starkt) blodmå l = homerun ..ja vi får väl la se, spännande blir det...forsberg lär ju göra en jättesak av vittnet som setts 21:40 som såg ut som en 160 cm´s thaiare...to be continued.
Citera
2013-10-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Advokatens kort inför imorgon

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7970587

Den här advokaten känns inte som "den skarpaste kniven i lådan".

KJs pappa ville tidigt ersätta honom mot en annan, men KJ gick inte med på det. Fatalt misstag kanske.
Märkligt att KJ inte ville ha ett starkare försvar Om man är oskyldig vill man väl ha det starkaste försvar som finns. Kanske är han rädd att ev manipulation går förgäves och bilden faller eller så tycker han om advokaten och kanske att stå i rampljuset.
Att inte byta personer i onödan brukar också tillhöra AS men samtidigt så vill man bedyra sin oskuld till varje pris och den chansen tog inte KJ.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-10-30 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in