2013-10-30, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där sista är väl samma sak och följer som sagt av vad som står i lagen, närmare bestämt detta:

(utdrag ur 23 kap §18 Rättegångsbalken)

Det är ju upp till förundersökningsledningen att välja hur mycket man vill utreda olika alternativspår och förklaringar som en misstänkt föreslår. Precis som du skriver så löper man en risk att precis som i Esa Rano-fallet få en friande dom därför att det råder för många oklarheter.

Till det är det dock långt att tro att varenda märklig undanflykt som den åtalade kommit med i sina förhör måste följas upp. Det förtjänar att sägas igen att begreppet rimligt tvivel INTE betyder nåt i stil med "Allt som nån logiskt/teoretiskt kan komma upp med som en alternativförklaring" som många verkar tro här inne i vissa krimtrådar. Bara för att den tilltalade skyller på kinesiska maffian som Mats Alm så måste inte åklagaren lägga tonvis med timmar på att utreda ett "maffiaspår" för att undvika rimligt tvivel. Har inte den åtalade någon annan grund än allmänna spekulationer så kan man nog strunta i det oftast. Det ska vi nog vara tacksamma för som skattebetalare också, särskilt som en förkrossande majoritet av dessa märkliga historier är hitte-på som den misstänkte drar till med i en desperat situation.

Polisen har hittat en tejprulle med VBs blod på. KJ säger att det isf. är planterat. Jag tror skattebetalarna klarar av fingeravtrycksanalys för att fastställa vilka avtryck som sitter på.

Just nu är det en tejprulle med blod på, men INGEN kan säga vem eller vilka som brukat den. Det får i sammanhanget anses som korkat.

Jag läste din spoiler. Du har förmodligen inte så ingående kunskaper om beviskrav & bevisvärdering ?
Rätten tittar på "bevis" var för sig. Man får inte döma en person enbart på en sammantagning eller en helhet. Vilket av dina "bevis" visar bortom rimligt tvivel att KJ mördade ?
Att han googlat hundar ?
Eller säger sig ha haft diaré ?
Eller varit med i söken ?
Citera
2013-10-30, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Här är artikel kring denna händelse, om sköterskan

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7931832

Här är artikeln kring då han tog strypgrepp på exflickvännen

http://www.expressen.se/nyheter/nya-beskedet-om-vatchareeyas-dod/

Det är en mycket farlig person den här KJ . Han påminner lite om Breivik faktiskt. Inte dum i huvudet men väldigt farlig . Borde inte släppas ut i samhället på väldigt lång tid.
Citera
2013-10-30, 18:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
/.../ Att denna person KJ inte kan ljuga är lika sannolikt som att månen ändrar omloppsbana imorgon då rättegången inleds. Han är väl medveten om vad han har gjort, han är kalkylerande och inte dum. Det säger han även själv och bl.a. har 7'a på GMU testet så han är inte helt bakom flötet om nu någon trodde det.
Det där testet skulle jag vilja se... liksom gravstenen:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1350
Den 27 april besökte K O i Ö-byn på dennes födelsedagsfest. På festen fanns ett drygt 20-tal inbjudna gäster. På födelsedagsfesten hos O visade K en bild i sin mobiltelefon som han tagit på en gravsten. K sa att han hade begravt sin hund på en djurkyrkogård. Exakt var sade han inte. Hunden skulle ha bitit i en strömkabel i lägenheten när han varit borta.
FUP, s. 186 (grannen BI):
FUP, s. 1192 (förhör med brodern D):
FUP, s. 783: "hund annatomi"- First used 2013-02-19 02:41:32 Last used 2013-02-19 02:41:32 [Hunden avled 130218 - 130219; oklart när]

FUP, s. 1726:
FUP, s. 1511 - Förhör med O, laboratorieveterinär inom patologi på SVA i Uppsala:
Citera
2013-10-30, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jo, min iakttagelse är att alternativteoretikerna syns samlas kring indiciemål. Där är sas. spelrummet fritt. Arboga, Spekeröd samt i detta nu - Bodenfallet - syns attrahera en skara vilka syns oförmögna att se helheten i bevisningen till förmån för en "jag-granskar-varje-omständlighet-för-sig" - mentalitet.

För att rätten inte får döma efter en sk. "helhet".

Skulle vi börja göra det så är vi tillbaka till högaffelstadiet. Häxprocesserna har vi lämnat bakom oss. Den byggde på personer som sade sig vara förmögna att kunna bedöma en helhet tog livet av oskyldiga människor. Dumt.
Citera
2013-10-30, 19:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
För att rätten inte får döma efter en sk. "helhet".

Skulle vi börja göra det så är vi tillbaka till högaffelstadiet. Häxprocesserna har vi lämnat bakom oss. Den byggde på personer som sade sig vara förmögna att kunna bedöma en helhet tog livet av oskyldiga människor. Dumt.

Rätten ska granska de enskilda delarna först och främst, men det är en seglivad missuppfattning att rätten inte skulle få göra en helhetsbedömning av den bevisning som finns. Som Hamilkar påpekade igår i ett pedagogiskt inlägg så skulle det aldrig gå att fälla någon i s.k. indiciemål om så inte var fallet. Så om du tror att det räcker med att man kan föra fram nån liten grad av tvivel på om varje indicium så får man ett get-out-of-jail-card så har du missuppfattat det.

Dessutom verkar du också tillhöra skaran som missförstått innebörden i begreppet "rimligt tvivel". "Karatetränaren hade motiv och hans fru kanske ljuger om hans alibi efter kl 20.39" är ett exempel på en typisk sak som INTE är rimligt tvivel när det inte gått att belägga en enda omständighet i övrigt som skulle peka mot Berg. Blir KJ frikänd - vilket även jag tror att han kan bli - så är det förmodligen för att de tekniska bevisen bedöms för svaga i kombination med att man saknar en någorlunda sammanhängande händelsekedja. Det är vad jag tror i alla fall. Eller som en annan användare skrev häromkvällen så träffande: Det är i bakluckan striden kommer att stå
Citera
2013-10-30, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Rätten ska granska de enskilda delarna först och främst, men det är en seglivad missuppfattning att rätten inte skulle få göra en helhetsbedömning av den bevisning som finns. Som Hamilkar påpekade igår i ett pedagogiskt inlägg så skulle det aldrig gå att fälla någon i s.k. indiciemål om så inte var fallet. Så om du tror att det räcker med att man kan föra fram nån liten grad av tvivel på om varje indicium så får man ett get-out-of-jail-card så har du missuppfattat det.

Dessutom verkar du också tillhöra skaran som missförstått innebörden i begreppet "rimligt tvivel". "Karatetränaren hade motiv och hans fru kanske ljuger om hans alibi efter kl 20.39" är ett exempel på en typisk sak som INTE är rimligt tvivel när det inte gått att belägga en enda omständighet i övrigt som skulle peka mot Berg. Blir KJ frikänd - vilket även jag tror att han kan bli - så är det förmodligen för att de tekniska bevisen bedöms för svaga i kombination med att man saknar en någorlunda sammanhängande händelsekedja. Det är vad jag tror i alla fall. Eller som en annan användare skrev häromkvällen så träffande: Det är i bakluckan striden kommer att stå

Om du hade läst och svarat på inlägget jag lade till dig så hade du sett att jag skrev ENBART sammantaget. Så svara gärna på inläggen jag skickar till dig fortsättningsvis.

Angående bakluckan funderar jag, har Polisen undersökt huruvida det varit möjligt att plantera blod såsom KJ påstår ?

Om inte så har vi följande situation:
Polisen påstår att den misstänktes utsagor kan antas vara fantasier. Oklart vilken utbildning i fantasibildning polisen har men så är det.

Några mätbara fakta för motsatsen, tex. fingeravtryck, eller analys om hur blodbilden kommit till existerar inte.

Trådens självutnämnde "bevis" expert, kan med säkerhet säga att tejprullen, blodet och googlandet av hundar samt diaré SAMMANTAGET inte kan leda till någon annan slutsats än att KJ är skyldig.

Här har du min LÅGODDSARE om striden. KJ kommer dömas i TR och frias av HR.
Citera
2013-10-30, 19:20
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
De flesta stänger 23.00. Hur det är i Boden, vet jag int'.

Men visst är det konstigt när man inte ens har brådis någonstans.

Frågade polisen vad de åt? De har ju speciella menyer där.

Krogkvittot är tidsstämplat 19:23 då har de redan tagit in 4 varmrätter och 6 öl. Sen sitter de kvar en timme till innan de, enligt taxikvittot åker hem. (S 1007)
Citera
2013-10-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja men i förhör säger taxi föraren att han inte kommer ihåg färden med MB/AN den 4 Maj, och på taxi kvittot står det ingeting om varifrån, och till, taxin körde.

Med tanke på at AN's nygifta svärson AL, som tilsammans med AN's dotter TL firades den kvällen, själv jobbar i samma taxi företag "Boden Taxi" och enligt MB kontaktade en kollega för en taxi (är det möjligt at AL fabrikerat ett taxi kvitto?), tycker jag att dessa uppgifter borde kontrolleras.

Jag funderar i övrigt fortfarande om AN och MB värkligen åkte tilsammans i den taxin som påstått anlänt vid deras bostad 20:38.

Tycker ochså att det är himmla märkligt at det nygifta paret TL och AL inte förhörts om själva middagen den 4 Maj och isär HUR och NÄR MB och AN drog hem til deras bostad.
Nån som kör taxi och vet hur man kan fuska med kvitton osv, körjournalen måste ju visa vart bilen varit. fast kanske inte om taxametern stängs av? Min fru har en väninna som kör taxi och jag kan påstå att min fru åker väldigt billigt med henne och även gratis ibland.
Citera
2013-10-30, 19:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om du hade läst och svarat på inlägget jag lade till dig så hade du sett att jag skrev ENBART sammantaget. Så svara gärna på inläggen jag skickar till dig fortsättningsvis.

Angående bakluckan funderar jag, har Polisen undersökt huruvida det varit möjligt att plantera blod såsom KJ påstår ?

Om inte så har vi följande situation:
Polisen påstår att den misstänktes utsagor kan antas vara fantasier. Oklart vilken utbildning i fantasibildning polisen har men så är det.

Några mätbara fakta för motsatsen, tex. fingeravtryck, eller analys om hur blodbilden kommit till existerar inte.

Trådens självutnämnde "bevis" expert, kan med säkerhet säga att tejprullen, blodet och googlandet av hundar samt diaré SAMMANTAGET inte kan leda till någon annan slutsats än att KJ är skyldig.

Här har du min LÅGODDSARE om striden. KJ kommer dömas i TR och frias av HR.

Och själv är du tydligen juridisk expert och kan säga att bevisen inte räcker mot KJ. Detta framför du i inlägg efter inlägg efter inlägg där du förklarar bort allting med mer eller mindre långsökta argument.

Var har jag för övrigt utnämnt mig till " "bevis" expert" (sic!). Typisk töntargumentation när man inte hittar något sakligt att gå på. Jag har mycket tydligt ett flertal gånger (senast idag) sagt att jag INTE är expert på straffrätt och inte på något vis sitter och gissar utgången i ett svårbedömt mål som bygger på indirekt bevisning och indicier. Jag har också sagt att det mycket väl kan vara så att det här är ett mål som är rimligt att sluta i en friande dom, därför att det är en skillnad mellan att bevisa något utifrån allmänna sannolikhets- och rimlighetsresonemang och att göra det i en juridisk bemärkelse i en rättsstat där principen "Hellre fria än fälla" ska vägleda domstolarna.

Vad jag gjort är att sammanställa kända omständigheter runt KJ och hur de måste förklaras bort om man vill driva oskuldshypotesen. Min bedömning är att det framstår som mycket osannolikt att han skulle kunna vara helt oskyldig till det han anklagas för. Sen må så vara att en del saker på listan knappast kan ses som riktiga indicier och att alla saker inte är lika graverande för honom. Vid en samlad bedömning kan jag bara säga som jag skrev häromdan: Han har haft en rent helvetisk otur bortom alla gränser om han skulle vara oskyldig. Och den riktige mördaren borde köpa en trisslott.

Och apropå samlade bedömningar som vissa här påstått att domtolar inte får göra: RH134:85
Citat:
I den förebragta omfattande indiciebevisningen finns bevis av olika styrka för
J.G:s skuld. Fyndet av örngottet är utomordentligt besvärande för J.G. och
föranleder bedömningen att denne med mycket stor sannolikhet deltagit i rånet den
15 februari 1985. Motsvarande bedömning beträffande vart och ett av de indicier
som behandlats under avsnitten identifieringen, elborrmaskinen och
elsticksågmaskinen samt ekonomin leder till slutsatsen att J.G. med stor
sannolikhet är gärningsman. Slutligen finns ett antal bevis som visserligen
bedömts vara alltför osäkra för att kunna tillmätas särskild betydelse vid
bevisvärderingen men som med varierande styrka pekar mot J.G. Vid en samlad
bedömning av bevisningen i målet finner HovR det vara ställt utom rimligt tvivel
att J.G. är gärningsman.
Citera
2013-10-30, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En kvalificerad gissning, baserat på den information som finns, så dog hon någonstans mellan 17:00 och 22:00 på kvällen. Om man ser till hennes mobilkommunikation så är sannolikheten större att hon dog efter klockan 18:40 än tidigare. Om man ser till KJs förehavanden vid klockan 22:00 så är det högre sannolikhet att hon dog, alternativt var oförmögen att klara sig själv, före klockan 22:00 än efter, vilket även hennes uteblivna mobilkommunikation talar för.

För att sannolikheten för att hon dog senare än klockan 22:00 ska vara högre krävs att man kan påvisa något livstecken efter denna tid. Dock finns det en möjlighet att hon fördes bort från hans lägenhet i livet och förvarades på någon plats innan hon mördades, men utifrån den information som är känd om dödsorsak med mera så är sannolikheten att hon mördas på detta brutala sätt mindre om hon varit fången än om mordet sker i ett hastigt uppkommet raseriutbrott.

Så om polisen kan gissa sig fram till att hon kan mördats efter 22, och den sista som hade dokumenterad SMS kontakt med VB var MB.

Så undrar jag varför god cop/bad cop ljuger i förhören gentemot KJ när de säger att han har alibi ?

Var det en sk. skarvning ?
Citera
2013-10-30, 19:39
Medlem
Såg att tv 4 play ska sända från kl. 9.00 i morgon, live. Kommer det vara från själva rättegången eller bara läges-rapporter? Kommer rättegången sändas någon annanstans på nätet, tv?
Har inte tv4 play och vill inte skaffa det i onödan. Men vill se rättegången. Någon som vet? Eller är det bara lägesrapporter som gäller och nyheterna förstås före allmänheten?

Känns fel att säga så här men jag hoppas hoppas KJ bryter ihop nu och erkänner (om han är skyldig vill säga) när han blir utsläppt från sin isolering och slängd ut i verkligheten konfronteras med allt som framkommit. Klart det blir tufft som fan för honom och alla inblandade.

Ang. Skadorna, om han slog henne i huvudet är det inte säkert hon var vid medvetande när han högg i ryggen. Han kan ha haft två verktyg, ett i var hand, därför blir det detta mönster. Om hon var medvetslös slapp hon smärtorna och dödsångesten
Tittar man på skadorna ser det ut som han gjort hugger i omgångar och ändrat verktyget i handen mellan, enl. följande omgångar, sen ordningen vet i tusan men
1. a, b
2. c, d, e, f
3. g, h, k, l
4. i, j

Om han handlat i vrede, borde inte alla hugg vara likadana? Samma monster, samma håll

Antingen har han haft svårt att få död på henne i och med de olika skadorna,hals, huvud, rygg, bröst
eller visar det på smärtsam tortyr, vad han gjort med händerna vill jag inte tänka på.

Men, har han slagit henne i huvudet, kört på henne så huvudet skadas är det inte konstigt det är liten blodfläck i bagaget. Vem säger att han hade så mycket i bagaget då. Han kan fyllt på för att dölja spår.

Ja detta var ett mycket irörigt inlägg, ursäkta, är på jobbet och skrivit lite då och då och
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-30 kl. 20:29.
Citera
2013-10-30, 19:41
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Nån som kör taxi och vet hur man kan fuska med kvitton osv, körjournalen måste ju visa vart bilen varit. fast kanske inte om taxametern stängs av? Min fru har en väninna som kör taxi och jag kan påstå att min fru åker väldigt billigt med henne och även gratis ibland.
Överväger du möjligheten att taxichauffören på något sätt kan ha ett finger med i spelet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in