2013-10-27, 15:25
Medlem
Börjar bli obehagligt som fan nu. Har konstiga tankar men kan tänka klart, men får absolut inte ut dem. + skakar hela tiden fast inte lika intensivt som förr. tycker hörsel, syn och reflexer blivit påverkade negativt också... aldrig mer concerta alltså fyfan.
Citera
2013-10-27, 22:50
Medlem
LeadFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submarina
Börjar bli obehagligt som fan nu. Har konstiga tankar men kan tänka klart, men får absolut inte ut dem. + skakar hela tiden fast inte lika intensivt som förr. tycker hörsel, syn och reflexer blivit påverkade negativt också... aldrig mer concerta alltså fyfan.

Lägg dig och försök koppla av så mycket som det går. Det enda som finns att göra är att vänta ut ATn. Ditt dopaminsystem är antagligen helt kört i botten men kommer garanterat att återhämta sig med tiden. Tryck i det lite benzo om du har det hemma och ta det lugnt i framtiden!
Citera
2013-10-28, 08:15
Medlem
Citat:

Hur är det idag?
Det borde ju lugnat sig lite nu iaf. Och oavsett, precis som någon skrev ovanför så kommer du garanterat återhämta dig igen. Bara vetskapen om det kanske kan skynda på processen lite.
Citera
2013-10-28, 08:47
Medlem
Jag, och i princip halva min omgivning har sedan länge misstänkt att jag har ADHD av en massa olika skäl. Det handlar alltså om fler symptom än de man brukar tjata om.
Nu misstänker min nya läkare också det efter att ha läst min journal, pratat med mig om hur jag känt när jag tjackat och låtit mig fylla i nåt papper.
Min läkare sa att vi ska börja utreda och så, och eftersom det kommer ta skitlång tid och jag vill börja med medsen nu så behöver jag ju lösa dem själv.

Någon som har koll på ifall det är som att folk säljer även Ritalin/Concerta och sånt på gatan?
Tjack kan jag kanske lösa men mest sugen på de meds jag faktiskt kanske får utskrivna sen.
Citera
2013-10-28, 10:55
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u.meinhof
Jag, och i princip halva min omgivning har sedan länge misstänkt att jag har ADHD av en massa olika skäl. Det handlar alltså om fler symptom än de man brukar tjata om.
Nu misstänker min nya läkare också det efter att ha läst min journal, pratat med mig om hur jag känt när jag tjackat och låtit mig fylla i nåt papper.
Min läkare sa att vi ska börja utreda och så, och eftersom det kommer ta skitlång tid och jag vill börja med medsen nu så behöver jag ju lösa dem själv.

Någon som har koll på ifall det är som att folk säljer även Ritalin/Concerta och sånt på gatan?
Tjack kan jag kanske lösa men mest sugen på de meds jag faktiskt kanske får utskrivna sen.

Självklart säljs Ritalin, Concerta etc. på gatan. Det gäller bara att hitta någon som har det utskrivet och som vill sälja det.
Citera
2013-10-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u.meinhof
Hur är det idag?
Det borde ju lugnat sig lite nu iaf. Och oavsett, precis som någon skrev ovanför så kommer du garanterat återhämta dig igen. Bara vetskapen om det kanske kan skynda på processen lite.
Det är bättre idag.
Allt känns fortfarande meningslöst och jag har stor lust att bara överge det liv jag har och påbörja ett nytt någon annanstans/dö, men det blir bättre för varje timme.
Skakar inte tvångsmässigt längre, men tycker fortfarande det är skönt att släppa ut ångest/energi/ilska genom att skaka/spänna sig.
Pratar relativt normalt tror jag, känns asskönt.
Citera
2013-10-29, 01:02
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:

Varför fick du för dig att 12x54mg utan tolerans var ett bra val?
Citera
2013-10-29, 01:13
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Det är bättre idag.
Allt känns fortfarande meningslöst och jag har stor lust att bara överge det liv jag har

En klassiker (uppgivenhet) när skiten går ur. Är bara att hålla i huvudet att det beror på metylfenidatet.
Citera
2013-10-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Varför fick du för dig att 12x54mg utan tolerans var ett bra val?

En kombination av att jag tidigare har haft hög tolerans och fixade större mängder utan problem och en viss missbruksmentalitet som gör att jag inte kan lämna något utan alltid måste ta allt jag hittar.
Pinsamt men tyvärr sanningen.
Citera
2013-10-30, 16:50
Medlem
Hur man kan få ett någurlunda trevligt rus: tugga/krossa/svälj 2-3 st - lyssna på musik I bra anläggning på hög volym/gå på konser/bio eller nåt, pirrar sjukt skönt i kroppen av ljudet/musiken

edit:2-3 st 54 mg menar jag.
Citera
2013-10-30, 20:23
Medlem
Tänkte fråga här så slipper vi en ny tråd.
Bakgrund:
Har pågående utredning som pekar mot adhd, av olika anledningar (vill inte avslöja massa info här) så kunde jag inte vänta 1-2 månader innan diagnos ställs, därmed lyckades jag få tag på concerta 54mg.

Är inne på dag 2 nu, dvs första dagen var igår.
Dom direkta biverkningarna jag har märkt av:
Mycket mindre sug efter mat / allmänt inget sug att äta.
Huvudvärk (mild) Kommer under kvällen, misstänker att det är "avtändning" då jag börjar få tillbaka känslan som man har med adhd. (Orolig i kroppen, massa tankar, osv)
Lätt illamående (kommer också under kvällen)
Lös i magen (känns som när man har stressmage, typ att den går på högvarv)

Det positiva jämfört med innan medicinering:

Känns som att jag har en foliehatt som reflekterar bort allt onödigt, mitt huvud är tomt på tankar. På ett bra sätt och jag kan tänka klart utan att det är 500 tankar samtidigt som gör att jag inte kan fokusera på 1 sak.

Rastlösheten i kroppen är mycket mycket dämpad, innan kunde jag inte sitta still alltid något som måste pillas med och känslan i benen av att vilja få ett utbrott och bara fladdra med dom.

Jag känner mig mycket lugnare rent allmänt, folk har nämnt när jag pratat i telefon att jag låter lugnare. Pratar lite långsammare.

På något sätt som med all säkerhet hänger ihop med "foliehatten" så känner jag mig mycket mindre orolig, som jag typ inte kan förklara varför jag blir.

Som många kan säga så borde man väl bli pigg av concerta om man inte har adhd? I mitt fall känner ja mig normal på 54mg.

Mitt "problem" är att jag känner att effekten går ur runt 18, 19 på kvällen. Och jag undrar om jag skulle behöva 18mg som tillägg efter lunch typ?
Ni som kan något om ämnet och adhd, vad tycker ni om mina resultat? Pekar dom på att det faktiskt är ADHD? Har länge misstänkt detta och skulle absolut inte bli förvånad då mitt liv och skolgång stämmer mycket bra in på diagnosen.

Jag är fullt medveten om att det kan ge skeva resultat på utredningen, och kommer inte ta något 1 vecka innan jag ska dit igen. Men jag känner nästan att jag blir tvungen att berätta för dom när diagnosen är klar att jag provat concerta och hur jag reagerat på den.
Lär ju ge ett "försprång" i anpassningen av medicinen.
Citera
2013-10-31, 12:19
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zona
Tänkte fråga här så slipper vi en ny tråd.
Bakgrund:
Har pågående utredning som pekar mot adhd, av olika anledningar (vill inte avslöja massa info här) så kunde jag inte vänta 1-2 månader innan diagnos ställs, därmed lyckades jag få tag på concerta 54mg.

Är inne på dag 2 nu, dvs första dagen var igår.
Dom direkta biverkningarna jag har märkt av:
Mycket mindre sug efter mat / allmänt inget sug att äta.
Huvudvärk (mild) Kommer under kvällen, misstänker att det är "avtändning" då jag börjar få tillbaka känslan som man har med adhd. (Orolig i kroppen, massa tankar, osv)
Lätt illamående (kommer också under kvällen)
Lös i magen (känns som när man har stressmage, typ att den går på högvarv)

Det positiva jämfört med innan medicinering:

Känns som att jag har en foliehatt som reflekterar bort allt onödigt, mitt huvud är tomt på tankar. På ett bra sätt och jag kan tänka klart utan att det är 500 tankar samtidigt som gör att jag inte kan fokusera på 1 sak.

Rastlösheten i kroppen är mycket mycket dämpad, innan kunde jag inte sitta still alltid något som måste pillas med och känslan i benen av att vilja få ett utbrott och bara fladdra med dom.

Jag känner mig mycket lugnare rent allmänt, folk har nämnt när jag pratat i telefon att jag låter lugnare. Pratar lite långsammare.

På något sätt som med all säkerhet hänger ihop med "foliehatten" så känner jag mig mycket mindre orolig, som jag typ inte kan förklara varför jag blir.

Som många kan säga så borde man väl bli pigg av concerta om man inte har adhd? I mitt fall känner ja mig normal på 54mg.

Mitt "problem" är att jag känner att effekten går ur runt 18, 19 på kvällen. Och jag undrar om jag skulle behöva 18mg som tillägg efter lunch typ?
Ni som kan något om ämnet och adhd, vad tycker ni om mina resultat? Pekar dom på att det faktiskt är ADHD? Har länge misstänkt detta och skulle absolut inte bli förvånad då mitt liv och skolgång stämmer mycket bra in på diagnosen.

Jag är fullt medveten om att det kan ge skeva resultat på utredningen, och kommer inte ta något 1 vecka innan jag ska dit igen. Men jag känner nästan att jag blir tvungen att berätta för dom när diagnosen är klar att jag provat concerta och hur jag reagerat på den.
Lär ju ge ett "försprång" i anpassningen av medicinen.

Det är omöjligt att säga hur du skall medicinera för att få bästa resultat.

Vissa klarar sig bra hela dagen på en dos på morgonen, medan andra har morgon, lunch, eftermiddag och i sällsynta fall en lågdos på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in