2013-10-30, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om du hade läst och svarat på inlägget jag lade till dig så hade du sett att jag skrev ENBART sammantaget. Så svara gärna på inläggen jag skickar till dig fortsättningsvis.

Angående bakluckan funderar jag, har Polisen undersökt huruvida det varit möjligt att plantera blod såsom KJ påstår ?

Om inte så har vi följande situation:
Polisen påstår att den misstänktes utsagor kan antas vara fantasier. Oklart vilken utbildning i fantasibildning polisen har men så är det.

Några mätbara fakta för motsatsen, tex. fingeravtryck, eller analys om hur blodbilden kommit till existerar inte.

Trådens självutnämnde "bevis" expert, kan med säkerhet säga att tejprullen, blodet och googlandet av hundar samt diaré SAMMANTAGET inte kan leda till någon annan slutsats än att KJ är skyldig.

Här har du min LÅGODDSARE om striden. KJ kommer dömas i TR och frias av HR.

FUP sid 1864
Ur förhör med KJ säger en av poliserna
Citat:
F: …det är ju en så pass riklig mängd och det är anträffat på sånt sätt så att man…ehh…från
teknikernas håll så…så säger man att det är i det närmaste uteslutet att det…att det är någon
som har planterat det där.

Närmast uteslutet, enligt teknikerna, enligt denna polis.

Själv finner jag bara
"Det är rimligt att anta att VB har förvarats/fraktats i bagageutrymmet. Fynd av VB blod på kanten/listen, plastkassen och på bagagemattan samt placeringen av blodet styrker detta. " i delen om blodet i bilen (FUP sid 310). Men jag kanske missar delen. De kanske sagt det utanför FUP...

edit: lade till lite
Senast redigerad av ikaruga 2013-10-30 kl. 19:49.
Citera
2013-10-30, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikaruga
FUP sid 1864
Ur förhör med KJ säger en av poliserna

Närmast uteslutet, enligt teknikerna, enligt denna polis.

Själv finner jag bara
"Det är rimligt att anta att VB har förvarats/fraktats i bagageutrymmet. " i delen om blodet i bilen (FUP sid 310). Men jag kanske missar delen. De kanske sagt det utanför FUP...

Ytterligare en skarvning av förhörsledarna.
Någon tekniker har antagit att något är rimligt blir närmast uteslutit.

Två dokumenterade lögner av FHL:s ikväll alltså.
Citera
2013-10-30, 19:49
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
För att rätten inte får döma efter en sk. "helhet".

Skulle vi börja göra det så är vi tillbaka till högaffelstadiet. Häxprocesserna har vi lämnat bakom oss. Den byggde på personer som sade sig vara förmögna att kunna bedöma en helhet tog livet av oskyldiga människor. Dumt.
Så, nu har MrFold redan utvecklat ett nyanserat svar till dig. Men jag vill visa på ett annat indiciefall där varje del på intet sätt setts på som ett fällande bevis i sig utan istället bygger på en helhetsbedömning. Du kan själv läsa här: http://magazin24.se/nyheter/arboga/2009/02/16/har-ar-hovrattsdomen

Det är klart att det måste göras en "sammantagen" bevisvärdering av de omständligheter som ligger åtalad till last. Annars skulle det ju räcka med ETT bevis för fällande. Så görs vad jag vet aldrig. Högaffel- och häxprocessargument visar bara på vilken tunn is du vandrar.
Citera
2013-10-30, 19:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Så om polisen kan gissa sig fram till att hon kan mördats efter 22, och den sista som hade dokumenterad SMS kontakt med VB var MB.

Så undrar jag varför god cop/bad cop ljuger i förhören gentemot KJ när de säger att han har alibi ?

Var det en sk. skarvning ?

Vem har polisen sagt har alibi?

Smskontakten vid 18:40 är inte på något sätt lika besvärande som den fysiska kontakt KJ har med henne efter den tidpunkten.

För mig är fallet klart, den tekniska bevisningen och övriga indicier är övertygande och går inte att förklara bort med plantering eller naturliga orsaker som räcker för rimliga tvivel. Det kräver betydligt mer uppgifter som pekar på annan person eller bort från KJ för att de ens ska kunna gå att nå upp till rimliga tvivel.

Det enda advokaten i detta fall kan göra är att så tvivel kring att det kan finnas annan GM, vilket även det kan vara svårt.

Jag tror han fälls i alla instanser.
Citera
2013-10-30, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vem har polisen sagt har alibi?

Smskontakten vid 18:40 är inte på något sätt lika besvärande som den fysiska kontakt KJ har med henne efter den tidpunkten.

För mig är fallet klart, den tekniska bevisningen och övriga indicier är övertygande och går inte att förklara bort med plantering eller naturliga orsaker som räcker för rimliga tvivel. Det kräver betydligt mer uppgifter som pekar på annan person eller bort från KJ för att de ens ska kunna gå att nå upp till rimliga tvivel.

Det enda advokaten i detta fall kan göra är att så tvivel kring att det kan finnas annan GM, vilket även det kan vara svårt.

Jag tror han fälls i alla instanser.

FUP1970
Citat:
Men de två är ju ute
ur leken nu vad jag förstår utav åklagaren. De är inte aktuella som några gärningsmän och det
kommer att handla om någon slags alibisituation för de båda antar jag

Kul att bli ställd mot väggen med osanningar...
Citera
2013-10-30, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Så, nu har MrFold redan utvecklat ett nyanserat svar till dig. Men jag vill visa på ett annat indiciefall där varje del på intet sätt setts på som ett fällande bevis i sig utan istället bygger på en helhetsbedömning. Du kan själv läsa här: http://magazin24.se/nyheter/arboga/2009/02/16/har-ar-hovrattsdomen

Det är klart att det måste göras en "sammantagen" bevisvärdering av de omständligheter som ligger åtalad till last. Annars skulle det ju räcka med ETT bevis för fällande. Så görs vad jag vet aldrig. Högaffel- och häxprocessargument visar bara på vilken tunn is du vandrar.

Låt oss reda ut det.

Först delarna sedan helheten. men ALDRIG utan att titta på delarna först. Varje bevis i sig skall värderas.

Jag tycker att bevisen är besvärande för KJ, men inte på långa vägar högt värderade.

Vad betyder tejprullen utan att fingeravtryck är tagna ? Inte ett skit.

Vad betyder det att en tekniker uttalat sig som att det kan antas rimligt ?

Det är en subjektiv bedömning och får inte komma på fråga som bevisning. SKL skulle ha gjort ett sakkunnighetsutlåtande med typ +1,+2,+3 etc.

Jag tycker Polisen vandrar på rätt tunn is.
Citera
2013-10-30, 19:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Ska bli intressant att se om rikstidningarna kommer att undandanhålla allmänheten informationen om svartsjukedramat och medieprofilens inblandning i förhållandena runt mordet - på samma sätt som lokalpressen gjort. Dessa skryter om grävande journalistik men när en av deras egna är inblandade har man lagt en 100 %ig munkavle på hela fallet.
MB vart nominerad till årets ledare i Boden 2009. Han är huvudlärare för den sista kvarvarande journalistutbildningen i norra Norrland. Han har varit anställd på NSD i många år. Känner massor av lokaljournalister.
Behandlas han på samma sätt som andra i lokaltidningarna. Slå på Goggle på 50 och VB namn. Inte en enda träff.
Om medieprofilen inte varit medieprofil så skulle han kallats 50-åringen och varit en följetong i tidningarna.
Om han varit en en arbetslös som bott i en sunkig lägenhet med en hysterisk fru, så skulle polisen med hundar och hela baletten rivit runt i allt han ägt.
Han känner poliser. Vad har polisen i Boden för seriositet. De är sammanlänkade med militären. Varför skulle de inte plantera lite extra-bevis när hela samhället vill "sätta punkt" och gå vidare.Det skulle anses som helt normalt.
Varför skriver inte de "granskande journalisterna" på lokaltidningarna ett enda ord om mediemannen inblandning, när hela förundersökningen kretsar kring VB:s förhållande till MB.
Det är inte undersökande journalistik det handlar om, det är inte journalistik alls, det är medveten mörkläggning med syfte att ge en falsk bild av mordet.
Hur kommer rikspressen att göra?

Nu du nämner :

Citat:
Han känner poliser. Vad har polisen i Boden för seriositet. De är sammanlänkade med militären. Varför skulle de inte plantera lite extra-bevis när hela samhället vill "sätta punkt" och gå vidare.Det skulle anses som helt normalt.

Av i alt 15 mobiltelefon kontakter som MB hadde den 5 maj MB, var de 7 mobiltelefon kontakter med en person, JP, vars telefonnummer i FUP är listad som "Militärmakten" FUP 918 & 929

Av dessa var:

2 SMS från "Militärmakten" nummret till MB
5 SMS till "Militärmakten" nummret från MB
Citera
2013-10-30, 20:01
Medlem
highfives avatar
Någon som läste vittnesförhören med killen och tjejen som varit vid ödehuset innan benen kom dit. Minns ni att de hade sett en man smyga omkring där med en kamera. Han hade sett lite ovårdad ut. Vem kan det ha varit som tar kort på och vid ödehuset?
Citera
2013-10-30, 20:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
FUP1970

Kul att bli ställd mot väggen med osanningar...

Här gör KJ en Mats Alm och pekar ut två random personer som möjliga gärningsmän.

Dessa två personer hade en tvist med KJ sedan tidigare. KJs historia gick ut på att dessa två män mördade VB, som de inte ens visste vem det var, för att sedan lägga skulden på KJ. Skälet skulle vara att hämnas på KJ.

De har alibi, de har tydligen varit utomlands och kom hem dagen efter hennes försvinnande.

Citat:

Nä, du har ju pekat ut två namngivna här för några förhör sedan. I den här konspirations teorin som du har. Att två namngivna människor har beslutat sig för att ta livet av en oskyldig kvinna, för att komma åt dig på något konstigt sätt. Den teorin har du ganska livfullt berättat om i förhör som vi har inspelat på band med advokat närvarande.
Citera
2013-10-30, 20:03
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag har uppfattat det hela på ett helt annat sätt än vad du har gjort. Som jag förstått det så är det inte en perforering utan hela tejpen är perforerad med bara någon millimeters avstånd mellan perforeringshålen, så tejpen avsmalnar inte kontinuerligt på grund av en sned perforeringsrad utan genom att avrivningen hoppar mellan parallella perforeringsrader. Skulle de hoppen eller hacken som jag kallade dem förut stämma vid en jämförelse mellan de avrivna tejpbitarna och rullen skulle det ge en matchning med sannolikhet i klass med en DNA-träff, men den matchningen finns inte.

Tack, du kan ha helt rätt. Jag hade fått för mig att det stod att den var perforerad på mitten (bara) men jag kan inte utläsa det ur rapporten.
Citera
2013-10-30, 20:12
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Nån som kör taxi och vet hur man kan fuska med kvitton osv, körjournalen måste ju visa vart bilen varit. fast kanske inte om taxametern stängs av? Min fru har en väninna som kör taxi och jag kan påstå att min fru åker väldigt billigt med henne och även gratis ibland.

Prismässigt så är det ju inte svårt att trixa till det lite. Vissa taxichaufförer kan ju gå med på fastpris i förväg. Även jag har åkt gratis med vänner som kör taxi, och då låter de helt enkelt bara bli att slå igång taxametern. Även när jag betalat för taxi så har jag fått åka billigare, då chauffören bara har stängt av taxametern innan man hunnit hela vägen fram.
Citera
2013-10-30, 20:18
Medlem
Advokatens kort inför imorgon

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7970587

Den här advokaten känns inte som "den skarpaste kniven i lådan".

KJs pappa ville tidigt ersätta honom mot en annan, men KJ gick inte med på det. Fatalt misstag kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in