2013-10-30, 17:14
Medlem
inter-preters avatar
Mitt bidrag till tejpgåtan:

Eftersom jag tror på att tejpen kommer från KJ och ursprungligen från saab-ägaren som i sin tur "fått" den från sitt jobb; sjukhus/vårdinrättning, så är det ett spår att kolla materiel och leverantörer i dessa samanhang, någon som råkar veta var saabägaren jobbar?
googlar man på surgical tape finns lite att välja på, tex denna:

http://www.dmwood.com/index.php/online-medical-supplies?page=shop.product_details&flypage=flypage .tpl&product_id=65394&category_id=131
Citera
2013-10-30, 17:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle han cykla? Han hade ju bil.

Inte vet jag, men det finns vad jag förstått vittnen som sett honom cykla med en ryggsäck, försöker bara sätta in det i kontexten. Var det inte så att man hittade syntetfibrer någonstans på VB kropp, kan ju komma från den försvunna ryggsäcken, vad vet jag, fritt spekulerat.
Citera
2013-10-30, 17:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det behöver inte alla tejprullar vara. - Kolla med inköparna och deras superdeals med 3M.
Gör det själv om du vill hävda att det är en sådan rulle.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De ligger nog i botten.
Det är nog därför jag inte tycker mig se dem.
Citera
2013-10-30, 17:34
Medlem
Ska bli intressant att se om rikstidningarna kommer att undandanhålla allmänheten informationen om svartsjukedramat och medieprofilens inblandning i förhållandena runt mordet - på samma sätt som lokalpressen gjort. Dessa skryter om grävande journalistik men när en av deras egna är inblandade har man lagt en 100 %ig munkavle på hela fallet.
MB vart nominerad till årets ledare i Boden 2009. Han är huvudlärare för den sista kvarvarande journalistutbildningen i norra Norrland. Han har varit anställd på NSD i många år. Känner massor av lokaljournalister.
Behandlas han på samma sätt som andra i lokaltidningarna. Slå på Goggle på 50 och VB namn. Inte en enda träff.
Om medieprofilen inte varit medieprofil så skulle han kallats 50-åringen och varit en följetong i tidningarna.
Om han varit en en arbetslös som bott i en sunkig lägenhet med en hysterisk fru, så skulle polisen med hundar och hela baletten rivit runt i allt han ägt.
Han känner poliser. Vad har polisen i Boden för seriositet. De är sammanlänkade med militären. Varför skulle de inte plantera lite extra-bevis när hela samhället vill "sätta punkt" och gå vidare.Det skulle anses som helt normalt.
Varför skriver inte de "granskande journalisterna" på lokaltidningarna ett enda ord om mediemannen inblandning, när hela förundersökningen kretsar kring VB:s förhållande till MB.
Det är inte undersökande journalistik det handlar om, det är inte journalistik alls, det är medveten mörkläggning med syfte att ge en falsk bild av mordet.
Hur kommer rikspressen att göra?
Citera
2013-10-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte vet jag, men det finns vad jag förstått vittnen som sett honom cykla med en ryggsäck, försöker bara sätta in det i kontexten. Var det inte så att man hittade syntetfibrer någonstans på VB kropp, kan ju komma från den försvunna ryggsäcken, vad vet jag, fritt spekulerat.

Var hittade du den vittnesuppgiften?
Citera
2013-10-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle han cykla? Han hade ju bil.

Registreringsskylt.
Citera
2013-10-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Han kan ju knappast sägas ha ett "vattentätt" alibi, en packad fru (som hatar den mördade) ligger och sover själv i sängen, men säger att hon borde ha vaknat om MB gått ut en sväng...

Detta är ju egentligen ett ganska dåligt alibi, men tyvärr var bara KJs förehavanden av särskilt intresse för utredningen...

Slasken är på ca 3000 sidor och där finns garanterat ett knippe förhör och PM rörande MB,
MB är inte åtalad, MB har inte ens varit anhållen men förmodligen initialt intressant genom sms'en. Att lusa ner en redan 2000 sidor FUP med ett eller flera möjliga parallella spår och olika alibi är överkurs och ointressant, det är KJ som står åtalad, ingen annan.
Citera
2013-10-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han har inte i förhören kunnat lämna en vettig orsak till varför han åkte hem till F-hemmet i enligt honom kraftigt berusat tillstånd, lite olika orsaker har han gett i förhören, "våldgästa" brorsan hade fest.. "se till så de inte river stället" etc.
först ljuger han dock och säger han inte åkte dit, för att inte avslöja han kört berusad. varför försöka dölja ett så i sammanhanget milt brott när turen till brorsan i själva verket ger honom alibi?
(edit) jag anser denna lögn talar till KJ:s fördel.
jag ser det inte heller som konstigt att han vill åka till brorsan och fortsätta festa lite.

Citat:
Att denna person KJ inte kan ljuga är är lika sannolikt som att månen ändrar omloppsbana imorgon då rättegången inleds. Han är väl medveten om vad han har gjort, han är kalkylerande och inte dum. Det säger han även själv och bl.a. har 7'a på GMU testet så han är inte helt bakom flötet om nu någon trodde det.
Detta är ett "game play" för honom och han är commander i sin bubbla.
han har ljugit ett par ggr men erkänt rätt snart, anledningarna har varit som i ovan att dölja ett i sammanhanget milt brott, eller som när han först inte velat berätta att VB inte ville han skulle komma i hennes mun. när han förstår hon är död berättar han det för det är inte viktigt att hålla denna hemlighet dom emellan längre. (han trodde hon skulle bli upprörd om han berättade som jag minns det). han tror alltså ärligt att hon är i livet. knappast troligt att han planerar hålla inne med deras privata saker för att hamna i god dager senare när han berättar det!!!?
bilden av KJ som växer fram är ju snarare rätt ömkansvärd, väger bara 69kg (fast han är lång), många skador i kroppen, mobbad med självmordsförsök som resultat. många här tror på KJ som gärningsman, och jag utesluter inget, men de måste också försöka hitta ett bättre motiv än svartsjuka. annars gör de samma misstag som förhörsledarna och lyssnar inte på att KJ under hela livet blivit provocerad av omgivningen och lärt sig stå ut med förnedring. och att han förespråkar fria relationer;att hans flickvän vid något tillfälle haft sex med nån annan i samma lght eftersom de hade öppen relation. rätt dråpligt också, hans raka svar på frågor, rätt mkt som saga norén i "bron".
Senast redigerad av gileas 2013-10-30 kl. 18:16.
Citera
2013-10-30, 17:39
Medlem
Citat:
Han har inte i förhören kunnat lämna en vettig orsak till varför han åkte hem till F-hemmet i enligt honom kraftigt berusat tillstånd, lite olika orsaker har han gett i förhören, "våldgästa" brorsan hade fest.. "se till så de inte river stället" etc.

Han säger sig först smuttat på en öl i flera timmar för att sen efter VB lämnat 21-tiden då inom 60 minuter tömma fem starkbira a 33cl och sedan dra till brorsan, han ansåg sig rejält på kanelen men det motsäger lillebror, han uppfattade inte KJ som ens påverkad vid besöket. KJ förklarar det i förhör att han är väldigt duktig på spela nykter.. där ser man.

Att denna person KJ inte kan ljuga är är lika sannolikt som att månen ändrar omloppsbana imorgon då rättegången inleds. Han är väl medveten om vad han har gjort, han är kalkylerande och inte dum. Det säger han även själv och bl.a. har 7'a på GMU testet så han är inte helt bakom flötet om nu någon trodde det.

Detta är ett "game play" för honom och han är commander i sin bubbla.

Jag tror han stack hem till föräldrahemmet för att hämta något typ av verktyg eller sak han behövde till det han hade kvar att göra med VB.
Citera
2013-10-30, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Var hittade du den vittnesuppgiften?

Eftersom att jag är "allmänheten", så, i FUP
Citera
2013-10-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Någonting som jag tycker är skrämmande med KJ och som visar att han är kapabel till en sådan här handling är att han hotat kvinnlig skötare på rättspsyk om att strypa henne samt försökt ta överfalls larm. En oskyldig gör inte en sådan handling utan detta tyder på psykopatbeteende. Likaså strypningstesten med fd flickvän. Sjukt!Skulle han bli mot förmodan frikänd tror jag att han har en stor förmåga att hysa agg och skulle kunna tänka sig att hämnas. Föräldrarna och vännerna lever i ngn förnekelse. Det kanske är en mkt mörkare sida av KJ som VB mötte den kvällen.

Snälla du läs Fup sid 1442. Varför skriver du det som inte är sant?
Citera
2013-10-30, 17:51
Medlem

Erkänner ärligt rakt upp och ner att jag är ruggigt nyfiken på allt det du inte skriver i det här inlägget och det ska bli mycket intressant att se senare om du är nåt på spåren här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in