2013-10-30, 10:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Märker att du varit borta från tråden en del, och du verkar inte ha läst FUP...
Exempel: KJ låste sällan sin lägenhet, inte heller alltid sin bil.

Påstår KJ, men har du glömt att han är den misstänkte.

Skötaren som besöker KJ säger att han inte låste dörren när han var hemma, andrar vittnar om hur noggran han var att låsa bilen.
Citera
2013-10-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Märker att du varit borta från tråden en del, och du verkar inte ha läst FUP...
Exempel: KJ låste sällan sin lägenhet, inte heller alltid sin bil.
Tack och ja du har rätt har inte haft tid att engagera mig på sistone. Tycker dock att han borde kunna ange ngn eftersom personer med AS har ett starkt rättspatos då det handlar om andra och brukar inte vara sen att ange ngn annan för att själv klara sitt skinn. Men det kanske står i Fupen?
Citera
2013-10-30, 10:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Bortförklaring? Jag är lärare i hundtjänst och bruksprovsdomare. Det är inte alls ovanligt med blindmarkeringar. En markering kan inte användas som bevis.
Har använder du bevis i betydelsen enskilt i sig avgörande bevisfaktum. Ingen har påstått att likhundens markering är ett i sig avgörande bevisfaktum. Däremot utgör den bevisning. Om likhundsmarkeringar vore helt värdelösa, skulle man naturligtvis öht inte använda likhundar i kriminaltekniska sammanhang. I det här fallet har man dessutom i inte obetydlig mån mån tagit höjd för felmarkeringar. Uno fick söka igenom tre liknande bilar, varav bara en var KJ:s, okänt för Uno och hans förare vilken. Det var bara i KJ:s bagageutrymme som Uno markerade. Det stärker markeringens värde. (I de fall av felmarkeringar av likhundar i andra sammanhang som omtalats i tråden, har det, vad jag förstår, inte varit möjligt att ta höjd för felmarkeringar på det sättet.)

Men vad jag med betydande möda försöker få in i ett antal tjocka skallar, är att hela idén bakom bevisvärdering i indiciemål är att bevisfakta kan stöda varandra. I det föreliggande fallet finns både inte obetydliga blodfynd och en likhundsmarkering från samma baggageutrymme. Detta minskar i högst betydande grad sannolikheten både för felmarkering av hunden och för att blodet skulle ha kommit dit på något annat sätt än genom att VB:s döda kropp transporterats i skuffen.

Den som försöker avfärda dessa bevisfakta med att det kan finnas naturliga förklaringar till dem ett och ett, måste också kunna visa på en rimlig naturlig förklaring till att samtliga bevisfakta har uppkommit. Kan man inte det, gör man fel.
Citera
2013-10-30, 11:00
Medlem
highfives avatar
Har nu läst om de flesta av förhören ett varv till. Den som ljuger och korrigerar mest är AB. Sid 1089 ff Fup. Nu ska jag införa en ny namnförkortning och det JR (dock inte han från Dallas).

Kvällen den 4/5 vid 20 30 lämnar VB KJ för vad hon tror ska bli ett möte med MB, men det blir inte så.

Hon ser den vita hantverkarbilen komma henne till mötes. Hon blir rädd och springer när hon ser att det är AB som sitter bakom ratten och inte MB. ABs avsikt är att märka henne lite, be henne lämna MB och han känner sig lite som familjens beskyddare. "Heder åt familjen". Det sista han vill är att hans familj och trygghet åter en gång ska splittras på grund av sin fars otrohet. Han hittar ett håljärn eller motsvarande vid passagerarsätet och springer efter VB. Resten kan ni gissa själv.

MB får kännedom på något sätt om att AB kan ha varit inblandad i något, vad vet han inte. MB är i Kalix den 6/5 och får använda sin telefon som vanligt. Hans kontakt med ABs mamma PS är inte lysande, men MB är orolig för sonen. Därför skickar han 15 sms till CAK som i hans bok står som C Carlss*n, Kalix. Han vet att CAK är vän med ABs mamma PS och vill på så sätt få koll på sin son. Han litar på CAK eftersom de har en relation sedan lång tid tillbaka. Han smsar även AB och pratar två gånger med honom. sid 932 Fup. Han vet att AB inte är ärlig i alla lägen så därför vill han att CAK dubbelkollar var sonen varit, vad han säger och hur han är med PS.

AB som har fysiken och aggressiviten, men saknar erfarenhet och lust av att hantera döda människor får kontakt med JR via en gemensam vän som bor granne med JR.

JR lovar hjälpa AB med detta. JR har viss smartness och en udda syn på döden och döda kroppar. Han har på sätt och viss önskat att detta ögonblick ska komma. Han är påläst om allt runt detta och har sin manual och bild för vad han ska åstadkomma sedan länge. Han och AB kommer överens om att man ska ge kroppen till KJ. Det hela kommer att peka på KJ. KJ anser man vara den udda fågel som aldrig kommer kunna klara av att komma undan. Både AB och JR vet mycket väl vem KJ är. Speciellt JR.

Mordplatsen är området kring Lejonbacken/Åberget. Styckningsplatsen vet jag ej och har inte heller någon direkt teori om var det kan vara. Hur och när KJ fick kroppen och benen levererade vet jag inte heller, men uppskattningsvis mellan 16/5-18/5.

Sen kan vän av ordning även fundera på varför AN tar upp detta med att någon som kallar sig för Bergstr*m, kalle ankaa på hennes fejja först två dagar efter KJ blev gripen. Att hon sedan gör dessa inlägg (ej i livet, kackerlacka) på fejjan kring 9/5 får enligt ovanstående teori ytterligare en förklaring. Hon känner sig nu pressad som aldrig förr.

Jag tänker inte tala om vem JR är, men han finns i verkligheten. Jag besvarar inte heller den frågan via PM eftersom personen inte finns med i Fup på en enda sida. Hade utredningen inte satsat 100% mot KJ som GM kring den 20/5 så hade denna person säkerligen funnits med i Fup.

Kan det nu vara så här det gått till? Som jag skrivit tidigare tror jag ändå att KJ är rätt GM till 60%. Detta kan vara ett alternativ för mig när det gäller de övriga 40 procenten. Den som är påläst i tråden vet vid det här laget vilka CAK och PS är. Den senaste nämns på ett ställe i Fup. Tänker inte svara på några följdfrågor pga att jag troligtvis inte har svar på dessa.

För mig är det viktigaste att rätt GM döms för detta avskyvärda mord. Sen får det vara någon i denna historia, någon random eller KJ. Jag vill inte känna ett minsta tvivel kring denna fråga när domen faller. Det jag nu skrivit bidrar inte ett skit till att påverka det hela, men det är iaf något som jag klurat på rätt länge och nu finns det på pränt iaf.
Citera
2013-10-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det jag skulle oroa mig mest för om KJ frias i brist på bevis är att det går en kallhamrad, empatilös och oberäknelig person lös på gatorna redo att slå till igen när blockeringen hävs.

Jag håller med. Men han har redan för mkt sylt på fingrarna för att undkomma. Skulle man låta honom hållas lös i bygden skulle iaf jag ( om jag vore kvinna) lämna Boden-området fortast möjligt.
Och Bodens kommun kommer oavsett utgång - och tid - få ha en klient att ta hand om i evig tid.
Extrema Sexualbrottslingar med nekrofildrag - har en förmåga att aldrig bli friska.
Detta är ju ett oerhört brott som verkligen inte vem som helst klarar av att syssla med. Då menar jag framförallt efterspelet - den extrema skändningen av kroppen, och flyttning av kropp, avsågning av kropp som pågått antagligen i flera dagar, i etapper, sannolikt sexuellt sadistiskt betingad och som kommer att göra även den bäste psykiatriker mållös.
Diagnosen Asperger räcker inte långt här.

Jag skrev tidigare om MOTIVET och PLANERINGEN Styckmördarens gärningsmannaprofil - om förberedelserna som så tydligt framgår av utredningen..
Citera
2013-10-30, 11:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det första stycket har jag redan replikerat på.
Nej, det har du inte, inte i någon vettig mening av replikera. Du bytte ämne, och tog upp tejprullens anknytning till KJ i stället. Fortsatt gäller att påtalandet att hundar kan markera fel i sig är av måttligt värde när man i det här fallet dels har kunnat låta genomsöka den misstänkta bilen tillsammans med ett par "blindbilar", och det dels finns bindande bevisning för att offrets blod har funnits i samma utrymme som det hunden markerade för.

Citat:
Det andra stycket tänkte jag bara nonchalera. Men.

Jag tycker att det är väldigt förmätet och arrogant. Det andas helt enkelt inte frisk luft.
Se det som ett tecken på frustration över att tråden är invaderad av ostringenta flumputtar och intellektuellt låsta människor utan varje träning i hypotes- eller bevisvärdering som försöker värdera bevisningen med köksbordsresonemang utan att vara i närheten av att ha den råintelligens som krävs för uppgiften under de omständigheterna.
Citera
2013-10-30, 11:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Detta är en intressant aspekt; Att hon lämnade lägenheten levande. Frågan är dock om det var KJ som dödade henne eller ngn annan. Han kan ju ha tagit bilen och kört efter henne och därefter blev det bråk och han tappade kontrollen som ledde till att mordet begicks.
Frågan är vilken tid KJ besökte sin bror?
Det kan ju också vara en annan mördare vilket blir intressant att följa. ,men då måste ngn ha planterat bevisen hos KJ och denna måste antingen ha haft nyckel eller känna KJ så att den kan ta sig in i lägenheten och bilen. Tycker dock att KJ borde ha berättat detta för polisen.

Visst advokaten gör sitt yttersta för att förstärka bilden att hans klient är oskyldig.

Visst kan hon ha lämnat lägenheten frivilligt så att hon befann sig vid platsen där hon uppmärksammades av vittnet. Vem vet vi då skulle kunna ha tillfälle att mörda henne i så fall.

Ja, KJ lämnade sin lägenhet också efter 21 och har sedan inget alibi förrän klockan 22. Det är en ytterst besvärande omständighet mot KJ med tanke på blodfynd och likdoft i hans bil.

Vi kan alltså placera KJ i både tid och rum för gärningen iallafall och vittnesmålet blir egentligen helt betydelselöst, för advokaten och andra som tror KJ är oskyldig.

Då har vi i så fall löst gåtan hur hon kom ur lägenheten, levande och självmant, och därefter pekar allt på att KJ kört i fatt henne och plockat upp henne och därefter fört henne till en plats där han mördade henne.

Eller finns det någon annan som befann sig i krokarna kring klockan 21:30 och som inte har alibi för kvällen, samtidigt som denne ska ha använt KJs bil, eftersom det var där blod och likdoft hittades?

Ett vittne kan ta fel, händer i alla mordfall. Linda Chen hade cirka 5 vittnen sett på stan, i ett annat fall, där kvinnan hittades i oljecisternen i huset, så påstår mannen att hon gått ut denna kväll, barfota då skorna var kvar i huset. Lik förbannat så hade vittnen sett en kvinna promenera i området, dessutom barfota, ändå hade kvinnan bevisligen aldrig lämnat huset.
Citera
2013-10-30, 11:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Härskarteknik som sagt.
Den mest elementära och fundamentala härskartekniken är dock att beskylla någon annan för härskarteknik. Och du hade påfallande svårt att ta till dig i vilken betydelse jag hade specificerat att jag hade använt bortförklaring. Det var svårt att låta bli att tänka i de termer jag gjorde. Att man noterar att ens debattmotståndare verkar lite trög är naturligtvis inget som man normalt skriver om i tråden. Men om h*n drar härskarteknik-kortet kan det vara idé att göra det.

Citat:
Jag knyter det till bevisningen i aktuellt fall i så måtto att dessa hundar bevisligen kan ha fel i sitt markerande. Jag knyter det inte till något påstående i det aktuella fallet, mitt påpekande är generellt avseende bevisvärdet av denna typ av markeringar. Mitt faktabaserade påpekande överlämnas till läsaren att avgöra och bedöma.Och där har det förhoppningsvis betydelse för läsarens uppfattning om bevisvärdet av markeringen i det enskilda fallet. Detta, eller andra.
Som jag påtalade för Sauron, har man i det här fallet kunnat låta Uno undersöka tre bilar - KJ:s plus två likartade. På det viset ökar man värdet på markeringen på markeringen på samma sätt som man ökar värdet på en fotokonfrontation genom att inkludera figuranter som liknar den misstänkte. I de fall som har angivits i tråden där likhundar har markerat fel, har det inte varit möjligt att höja validiteten på träffen genom att inkludera kontrollobjekt av den typen. De är därför inte jämförbara - redan utan att ta med i beräkningen att blodfyndet och likhundsmarkeringen i samma utrymme stärker varandra.
Citera
2013-10-30, 11:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I förhör säger KJ till polisen att "men jag tror inte att ni hittar henne där nå...ni kan hitta händerna" i samband med att de pratar om en sjö där KJ troligen hade dumpat om han vore en mördare. En sjö på övningsfältet där militären har dumpat granater.
Av s. 1744ff framgår att mt under häktningsförhandlingen fått veta att händerna saknats, men han vill ändå under förhöret göra sak av att han genom sin far (innan han anhölls) fått veta att man hittat allt.
Citera
2013-10-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
En fråga;
Är det så att polisen tror att KJ använt tejpen på VB, antagligen vid MP?
Och sedan tagit tejprullen tillbaka till lgh och lagt den på en hylla i badrummet?

Om det är så är det lika troligt som jag vet inte vad....INTE troligt scenario.

1. KJ skulle lagt tejpen vid platsen alternativt hade den hamnat där mordvapen, kläder och en telefon befinner sig.
2. Hade han tagit med den hem skulle den antagligen hamnat i bilen på väg hem, alternativt innanför dörren på golvet.

INTE troligt att han använt denna tejp på VB.

Mer troligt att VB själv använt tejpen hemma hos KJ och lagt den på skåpet.

En trolig förklaring känner jag hans eget svar är. "Att den hamna där när han plocka ur den ur en ficka före en tvätt".

Kan väl varit så att när han förstörde/gömde dom andra sakerna så tänkte han på tejpen men trodde han hade mer behov av den? Eller så har han missat den helt.
Och när han skulle tvätta dom blodiga kläderna. Så gick det av rutin att plocka ur fickorna och sen har han inte tänkt på den mer?
Citera
2013-10-30, 11:15
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Det jag skulle oroa mig mest för om KJ frias i brist på bevis är att det går en kallhamrad, empatilös och oberäknelig person lös på gatorna redo att slå till igen när blockeringen hävs.

Till skillnad mot många andra mördare, som frias i brist på bevis, så är dessa inte i närheten av att vara lika farliga som KJ. De mördar vanligtvis inte en gång till medan personer som KJ lätt kan falla i liknande situationer som den med VB och därmed mörda igen.

Om han frias så beror det inte på att det är mer sannolikt att någon annan är mördaren utan att man inte har kunnat utesluta annan person. Därför vill inte advokaten nämna vem som skulle kunna vara en alternativ GM, han håller det öppet för i de fall man får ett vattentätt alibi för MB.

Håller med, KJ är nog en typisk "återfallare" skulle jag tro. Tänk hur hans ego skulle växa om han kom undan med "det perfekta mordet". Det är ju (i mina ögon) solklart att han på sistone utvecklat någon slags psykisk sjukdom, vilket också borde tala för upprepning av liknande brott.

Citat:
Påstår KJ, men har du glömt att han är den misstänkte.

Skötaren som besöker KJ säger att han inte låste dörren när han var hemma, andrar vittnar om hur noggran han var att låsa bilen.

Fast ska vi prata om sannolikhet (med den info vi har från FUP) är nog sannolikheten högre att det faktiskt stämmer - KJ låser inte alltid sin lägenhet, eller bil.

För övrigt så anser jag fortfarande planteringsteorin som fullt möjlig, trots att jag läst varje inlägg i tråden och FUP - och trots att min IQ är högre än Hamilkars...
Citera
2013-10-30, 11:19
Bannlyst
Varför går man inte ut med en efterlysning till den här personen som setts gå 500 m från KJ:s bostad runt 21.30. Träder någon annan thaitjej fram vet vi ju att det inte var VB. Men KJ hävdar ju att VB lämnade lägenheten 21.00 . Det tar väl inte en halvtimma att gå 500m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in