2013-10-30, 09:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Han kanske tänker som jag: Att tråden här inte är representativ för vad merparten av Sveriges befolkning tror i frågan. Det ligger i sakens natur att folk som är kritiska/tveksamma kommer att vara mer aktiva i en tråd som den här. Dessutom vet han förmodligen att Flashback är fullt av konspirationsteoretiker som aldrig överger sina "alternativa teorier", oavsett hur mycket motbevis dom får.

Du som kör ditt MB-spår kan väl förresten ta och börja med att förklara varför KJ inte försökt kontakta VB en enda gång efter att hon försvann, men ljugit om det både till sina kompisar och till polisen.
Och den som tror på KJ:s skuld kan förklara varför han inte ringde...
Citera
2013-10-30, 09:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Skojar du? De ger ju varandra alibi från 20.39. Med olika storys om vad de gör. MB har chansen att på ett mycket enkelt sätt att rentvå sitt namn och få slut på alla spekulationer om han bara bevisar att han faktiskt suttit och besvarat sina mail på lördagskvällen.

Hur svårt kan det vara? Vad skulle du gjort om halva Sverige fb-jagar dig med ljus o lykta.
Jag vet vad jag skulle gjort i alla fall.

Om jag skojar, nej efter att ha detaljgranskat massor av mordfall, förhör under många år och följt upp detta med diskussioner i trådar så skojar jag definitivt inte.

Det du trycker på är mistänkt är fullkomligt normalt bland oskyldiga personer, personer som har något att dölja skaffar samstämmiga alibin. Därför är deras luddiga berättelser om vad de gjorde denna kväll, vilket inte på något sätt går isär på något iögonfallande vis då de förmodligen har det likadant varje kväll, varken spännande eller mystiskt. Tittar på tv, sitter vid datorn, ligger i sängen och tittar på tv.

Min fru gör tre saker efter att våra barn har somnat, undantag finns inte för det är i så fall så iögonfallande att jag hade kommit ihåg detta., och det är antingen ser hon på tv eller så sitter hon vid datorn eller så sitter hon tillsammans med en vän på altan och käkar någon mat och snackar.

Om någon frågar mig vad min fru gjorde en kväll för någon vecka sedan så vet jag exakt vad hon gjorde, något av följade tre saker som jag räknade upp, men exakt vilken av dessa aktiviteter hos sysslade med just denna kväll kan jag förstås inte säga med säkerhet.

Det hade dock varit mystiskt om någon hade berättat något om vad de gjorde som går utanför det vardagliga mönstret.

Att halva Sverige jagar honom är betydligt överdrivet, MB står inte åtalad och är inte misstänkt av speciellt många andra än vissa personer här i tråden.

Han har absolut inga krav på sig att behöva bevisa sin oskuld inför dig eller någon annan. Det är bedrövligt låg nivå att kräva en sådan handling från en person där det inte finns något som talar för att han är inblandad.

Om du inte har något minsta lilla besvärande som talar för att MB skulle vara inblandad skulle jag i ditt fall hålla min käft stängd för ditt pådrivande kring att han skulle vara skyldig, trots den starka bevisning som talar mot KJ, har inga som helst förankringar i verkligheten. Det visar snarare bara hur lättledd och okritiskt du är och totalt saknar förmågan att analysera och tolka information och utifrån dessa komma fram till rimliga slutsatser.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-30 kl. 09:56.
Citera
2013-10-30, 09:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och den som tror på KJ:s skuld kan förklara varför han inte ringde...

Varför ringa, han vet ju redan att han inte får något svar, bättre orsak finns inte.

Det sa han även i förhören.

Det som däremot förbryllar, varför påstå att man ringt och låtsas ringa. Men han har ju diagnoser upp över öronen så där kanske man finner den förklaringen.
Citera
2013-10-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om jag skojar, nej efter att ha detaljgranskat massor av mordfall, förhör under många år och följt upp detta med diskussioner i trådar så skojar jag definitivt inte.

Det du trycker på är mistänkt är fullkomligt normalt bland oskyldiga personer, personer som har något att dölja skaffar samstämmiga alibin. Därför är deras luddiga berättelser om vad de gjorde denna kväll, vilket inte på något sätt går isär på något ögonfallande vis då de förmodligen har det likadant varje kväll. Tittar på tv, sitter vid datorn, ligger i sängen och tittar på tv.

Min fru gör tre saker efter att våra barn har somnat, undantag finns inte för det är i så fall så iögonfallande att jag hade kommit ihåg detta., och det är antingen ser hon på tv eller så sitter hon vid datorn eller så sitter hon tillsammans med en vän på altan och käkar någon mat och snackar.

Om någon frågar mig vad min fru gjorde en kväll för någon vecka sedan så vet jag exakt vad hon gjorde, något av följade tre saker som jag räknade upp, men exakt vilken av dessa aktiviteter hos sysslade med just denna kväll kan jag förstås inte säga med säkerhet.

Det är inte därför detta inte är mystiskt det hade dock varit mystiskt om någon hade berättat något om vad de gjorde som går utanför det mönstret.

Att halva Sverige jagar honom är betydligt överdrivet, MB står inte åtalad och är inte misstänkt av speciellt många andra än vissa personer här i tråden.

Han har absolut inga krav på sig att behöva bevisa sin oskuld inför dig eller någon annan. Det är bedrövligt låg nivå att kräva en sådan handling från en person där det inte finns något som talar för att han är inblandad.

Om du inte har något minsta lilla besvärande som talar för att MB skulle vara inblandad skulle jag i ditt fall hålla min käft stängd för ditt pådrivande kring att han skulle vara skyldig, trots den starka bevisning som talar mot KJ, har inga som helst förankringar i verkligheten. Det visar snarare bara hur lättledd och okritiskt du är och totalt saknar förmågan att analysa och tolka information och utifrån dessa komma fram till rimliga slutsatser.

Hade polisen gjort sitt jobb med detta sidospår skulle alla vara nöjda. Man har inte letat tekniska bevis, och därav såklart heller inte hittat något. Det finns bilar, datorer och badrum att kontrollera, men det är inte gjort.
Och man kan inte bara blunda åt det faktum att VB var hatad av båda i och med att hon höll på att rasera hela deras privatliv.
Det är så enkelt att bara redovisa sina mail till polisen, så är det utagerat. Men troligtvis finns det inga mail skrivna mellan 20.39--23.53

Kom inte och snacka om att man ska lägga ned spåret bara för att man huttar bevis som pekar åt ett annat håll. När det mest troliga är att det i så fall även finns en medhjälpare. Detta bekräftas också av åklagaren, men det största problemet i mina ögon är att det inte utreds tillräckligt, eller ens.
Citera
2013-10-30, 10:01
Medlem
rayraviolis avatar
Har ägnat mig åt lite tejpforskning på hobbynivå och vill pröva en idé som inte diskuterats innan (tror jag). Så här:

* Tejpen på kroppen och tejpen på rullen är av samma typ, en slags medicinsk tejp som är perforerad på längden. Jag uppfattar det också som att de visst är avrivna på samma sätt, dvs längs perforeringen.

* Perforeringen på rullen som upphittats i lägenheten tycks vara något snett skuren. Studerar man rullen på s. 289 i FUP syns det att tejpen som rivits av på den nedre och tunnare delen har blivit smalare och smalare när den rivits av. En snabb uppskattning är att det skiljer ca 2-3 mm. Remsan som rivits av på den tunnare delen har varit 1680 mm.

* Tejpen från kroppen har passats ihop till en sammanhängande remsa som enligt SKL:s rapport är 2200 mm lång. Denna är också sned. I ena ändan är den 11 mm, i den andra är den 15 mm (som jag tolkar SKL:s rapport).

* Idén jag vill prova är att den sneda perforeringen kan betraktas som en form av produktionsfel och att det kan antas att själva graden av avsmalning/breddning varierar från tejprulle till tejprulle (sannolikt uppvisar rullar som tillverkats samtidigt samma eller liknande egenskaper, vilket måste vägas in i beräkningen). För att reda ut detta skulle vi behöva studera andra tejprullar och hur de är perforerade.

* Med måttangivelserna från SKL och en uppskattning av bilden i FUP går det att räkna ut avsmalning/breddning och jämföra dessa:

- Tejpen i lägenheten: smalnar av 2 till 3 mm, låt säga 2,5 mm. Räknat mot längden 1680 mm kan vi alltså anta att den smalnar av 0,0015 mm per mm tejplängd (2,5/1680 ≈ 0,0015), eller 1,5 mm per meter (2,5/1,680 ≈ 1,5).

- Tejpen på kroppen: smalnar av 15-11, dvs. 4 mm. Räknat mot längden 2200 mm kan vi konstatera att den smalnar av 0,0018 mm per mm tejplängd (4/2200 ≈ 0,0018), eller 1,8 mm per meter (4/2,200 ≈ 1,8).

* Min tolkning är att 1,5 och 1,8 mm per meter ligger så nära varandra att vi kan anta att båda tejperna har samma avsmalning. Antar vi att avsmalningen på tejprullen är 3 mm istället för 2,5 kommer vi mycket nära.

* Det finns många osäkerheter här förstås. För att dra mer övertygande slutsatser skulle vi behöva veta mer om andra tejprullar av samma typ och hur de är perforerade. Vi skulle också behöva ha säkrare måttangivelser. Men vad tror ni, kan det här vara ett indicium som stärker antagandet att tejpen på kroppen är från rullen i lägenheten? Tänker jag fel? Räknar jag fel?
Citera
2013-10-30, 10:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför ringa, han vet ju redan att han inte får något svar, bättre orsak finns inte.

Det sa han även i förhören.

Det som däremot förbryllar, varför påstå att man ringt och låtsas ringa. Men han har ju diagnoser upp över öronen så där kanske man finner den förklaringen.
Läs vad MrFold skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi vet redan det här och har gjort det sen förundersökningen släpptes. Som Cinnabar skrev så finns en trovärdig förklaring till hans lögn. Folk ljuger i förhör av andra anledningar än att de är skyldiga till brottet som förhöret handlar om. Då är det minst 10 gånger svårare att förklara varför KJ inte försökt ringa VB en enda gång efter den 4 men ljugit om att han gjort det både till sina kompisar och polisen. Men det har jag inte sett dig ta upp och diskutera en enda gång. Varför då?

Vad menar du att det skulle vara för skumt med att han inte minns middagen? Han har ju bevisligen varit på den. Är det inte så att om han hade beskrivit hela lördagskvällen i detalj så hade du också tyckt att det var "skumt"? Damned if you do, damned if you don't igen...
Folk ljuger i förhör av andra anledningar än att de är skyldiga till brottet som förhöret handlar om.

Om KJ hade ringt hade det hetat att han ringde bara för att verka engagerad. Damned if you do, damned if you don't igen...
Citera
2013-10-30, 10:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hade polisen gjort sitt jobb med detta sidospår skulle alla vara nöjda. Man har inte letat tekniska bevis, och därav såklart heller inte hittat något. Det finns bilar, datorer och badrum att kontrollera, men det är inte gjort.
Och man kan inte bara blunda åt det faktum att VB var hatad av båda i och med att hon höll på att rasera hela deras privatliv.
Det är så enkelt att bara redovisa sina mail till polisen, så är det utagerat. Men troligtvis finns det inga mail skrivna mellan 20.39--23.53

Kom inte och snacka om att man ska lägga ned spåret bara för att man huttar bevis som pekar åt ett annat håll. När det mest troliga är att det i så fall även finns en medhjälpare. Detta bekräftas också av åklagaren, men det största problemet i mina ögon är att det inte utreds tillräckligt, eller ens.

Det är just det som vi inte vet något om, vi har inte en aning om ifall polisen har utrett den mailkonversion han hade på kvällen. Att de inte kan plocka in hans bil och göra husransakan i hans hus beror på att de inte hade tillräckligt för att ens misstänka honom på skälig grund. Det krävs inte speciellt mycket för att nå upp till skälig misstanke, men man nådde alltså inte dit.

Att de förhör honom två gånger efter KJ gripits visar även det på att man inte släppte det spåret, trots att KJ var gripen, för att man ville vara säker på att man inte kunde komma längre med MB.

Vi vet inte om MBs grannar har förhörts och även kunnat styrka MBs alibi, vi vet inte om de han kommunicerade med per mail har förhörts och kunnat styrka denna konversion.

Har denna utredning och dessa förhör inte lett till något som ifrågasätter MBs egen utsago så hamnar de i slasken då de inte fyller en funktion i FUP.

Innan du granskat slasken så kan du inte påstå att polisen inte har utrett MB på ett tillfredställande sätt.

Som exempel kan vi jämföra med Marinafallet, där fanns en chart i slasken över Marinas sexkontakter, cirka femtio stycken, varav flera hade haft kontakt med henne i närtid till hennes försvinnande. Utifrån denna chart kunde vi se att dels så var inte alla sexkontakter förhörda och dels så hade man inte frågat mer än en person om dennes förehavande den tid då Marina försvann.

Det är löjligt att påstå, med Marinafallet i tankarna, att man i detta fall inte har följt upp det alternativ som finns då MB delvis har grillats i förhör om sina förehavanden och dels hans alibi, förvisso givet av hans fru, har även förhörts.

Med med tanke på den bevisning som finns mot KJ så bör ju en alternativ GM finnas på annat håll, närmare KJ, istället för MB, om man nu tror att han är oskyldig.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-30 kl. 10:19.
Citera
2013-10-30, 10:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Läs vad MrFold skrev.

Folk ljuger i förhör av andra anledningar än att de är skyldiga till brottet som förhöret handlar om.

Om KJ hade ringt hade det hetat att han ringde bara för att verka engagerad. Damned if you do, damned if you don't igen...

Visst, det betyder inget då man kan använda båda sakerna emot honom.

Precis som med sökningarna, om man söker så är det misstänkt, gör man det inte så är det också misstänkt.

Lögnerna kring samtalen är då mer besvärande, varför ljuga när han visste att polisen kunde kontrollera detta, han var ju noga med att stänga av telefon eller lämna den hemma när han var ute och rände på nätterna.

Jag tror det handlar om att hålla skenet uppe inför sina vänner, själv saknar KJ all empati.
Citera
2013-10-30, 10:21
Medlem
ME077s avatar
Trots allt tjafs i denna tråd vill nog 99,9 % av oss att rätt person ska dömas, oavsett vem det är. Jag hoppas nästan att det är KJ som är gm. Jag hoppas också att han erkänner, alternativt försäger sig/överbevisas under rättegången. Men sista dagarna har jag oroat mig för att detta inte sker. Vad händer om han frias? Finns det till exempel någon chans att de utreder MB och dennes bror/kusin TB? (Såvida det inte finns något i slasken som bevisar noll inblandning).
Är lite orolig för att KJ de facto är gm, men frias pga den undermåliga utredningen som ger utrymme för rimligt tvivel.
Citera
2013-10-30, 10:24
Medlem
Detta är en intressant aspekt; Att hon lämnade lägenheten levande. Frågan är dock om det var KJ som dödade henne eller ngn annan. Han kan ju ha tagit bilen och kört efter henne och därefter blev det bråk och han tappade kontrollen som ledde till att mordet begicks.
Frågan är vilken tid KJ besökte sin bror?
Det kan ju också vara en annan mördare vilket blir intressant att följa. ,men då måste ngn ha planterat bevisen hos KJ och denna måste antingen ha haft nyckel eller känna KJ så att den kan ta sig in i lägenheten och bilen. Tycker dock att KJ borde ha berättat detta för polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17750545.ab
Citera
2013-10-30, 10:28
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Detta är en intressant aspekt; Att hon lämnade lägenheten levande. Frågan är dock om det var KJ som dödade henne eller ngn annan. Han kan ju ha tagit bilen och kört efter henne och därefter blev det bråk och han tappade kontrollen som ledde till att mordet begicks.
Frågan är vilken tid KJ besökte sin bror?
Det kan ju också vara en annan mördare vilket blir intressant att följa. ,men då måste ngn ha planterat bevisen hos KJ och denna måste antingen ha haft nyckel eller känna KJ så att den kan ta sig in i lägenheten och bilen. Tycker dock att KJ borde ha berättat detta för polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17750545.ab

Märker att du varit borta från tråden en del, och du verkar inte ha läst FUP...
Exempel: KJ låste sällan sin lägenhet, inte heller alltid sin bil.
Citera
2013-10-30, 10:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Trots allt tjafs i denna tråd vill nog 99,9 % av oss att rätt person ska dömas, oavsett vem det är. Jag hoppas nästan att det är KJ som är gm. Jag hoppas också att han erkänner, alternativt försäger sig/överbevisas under rättegången. Men sista dagarna har jag oroat mig för att detta inte sker. Vad händer om han frias? Finns det till exempel någon chans att de utreder MB och dennes bror/kusin TB? (Såvida det inte finns något i slasken som bevisar noll inblandning).
Är lite orolig för att KJ de facto är gm, men frias pga den undermåliga utredningen som ger utrymme för rimligt tvivel.

Det jag skulle oroa mig mest för om KJ frias i brist på bevis är att det går en kallhamrad, empatilös och oberäknelig person lös på gatorna redo att slå till igen när blockeringen hävs.

Till skillnad mot många andra mördare, som frias i brist på bevis, så är dessa inte i närheten av att vara lika farliga som KJ. De mördar vanligtvis inte en gång till medan personer som KJ lätt kan falla i liknande situationer som den med VB och därmed mörda igen.

Om han frias så beror det inte på att det är mer sannolikt att någon annan är mördaren utan att man inte har kunnat utesluta annan person. Därför vill inte advokaten nämna vem som skulle kunna vara en alternativ GM, han håller det öppet för i de fall man får ett vattentätt alibi för MB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in