2013-10-30, 00:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Själva liket behöver INTE att ha legat i bagagerummet.
En likhund markerar ochså på KROPPSVÄTSKOR, som ex. blod.

http://karinstafstrom.wikispaces.com/

Quote:

Kriminalsökhund före detta kallad likhund.
Likhunden är en tjänste hund med flera olika namn så som krimalsökhund, kadaverhund och likhund.likhundar används av polisen vid brottsplatsundersökningar.De är polishundar utbildade för att hitta lik, likdelar och andra spår av lik som kroppsvätskor och kadaverin som är en doftmolekyl som utsöndras från döda kroppar.
Endast blod från döda kroppar.
Citera
2013-10-30, 00:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Kristoffer säger efter en stunds eftertanke att han har en sorts vävtejp som han hittade i en övergiven bil, en Saab som var som en skrotbil och det var för ett par månader sedan.

Kristoffer får se ett fotografi av en tejprulle.
Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden. Han lägger märke till att den
delat sig på längden och säger att han försökt rätta till det men inte lyckats.
När Kristoffer delges att det anträffats i hans badrum säger han att han förmodligen haft den i
någon ficka och lagt den där då han skulle slänga in tvätt.
Kristoffer delges att den tejp som anträffats hos honom och han har fått se ett fotografi av har
visat sig överensstämma när det gäller typ av tejp och hur den rivits av på längden på en tejp
som anträffats på Vatchareeyas kropp. Han informeras att tejpen kommer att undersökas på
SKL för att slutgiltigt avgöra om de stämmer överens med varandra.

1668

Det är KJs tejp, och han medger det utan omsvep. Han fann den i en bil, så det enda han påstår om alla är att det är planterat.

SKL +1 resultat. Och den här tejpen är också delad på längden precis som de bitarna som fanns på VBs kropp. Samma fabrikat och samma typ enligt åklagaren på presskonferensen.
Citera
2013-10-30, 00:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Själva liket behöver INTE att ha legat i bagagerummet.
En likhund markerar ochså på KROPPSVÄTSKOR, som ex. blod.

http://karinstafstrom.wikispaces.com/

Quote:

Kriminalsökhund före detta kallad likhund.
Likhunden är en tjänste hund med flera olika namn så som krimalsökhund, kadaverhund och likhund.likhundar används av polisen vid brottsplatsundersökningar.De är polishundar utbildade för att hitta lik, likdelar och andra spår av lik som kroppsvätskor och kadaverin som är en doftmolekyl som utsöndras från döda kroppar.

Nu är det så här att om du ska komma med korkade påståenden kommer det att bemötas med en viss ton. Det är så här förstår du om du nu hade hängt med. Att den här Uno hunden enbart markerar på förruttnelsedoft. Nej, dit ingår inte blod. Det står också i förhör vad man säger till honom om detta.
Så läs på återkom och sluta påstå något du inte kan eller vet något om.

Det är alltså inte blodet hunden reagerar på vilket klargörs i FUP.

KJ: Det var ju, det var ju inte så kons., alltså jag visste ju redan att de hade, för att det är ju
blod i min bil och blod ruttnar och hundar reagerar på blod.
Fh1: Men om hunden reagerar på andra ställen än just där blodet var, vad säger du om det?
KJ: Nä, jag vet, jag har ingen aning.
Fh1: Men om du tänker?
KJ: Om jag tänker, så har jag faktiskt ingen aning om jag tänker på att jag inte vet hur hunden
arbetar eller hur den är tränad. Bo, Bo Forsberg, skulle faktiskt ta reda på det i och med att
han är ju jätte mycket med hundar. Han har några inom det, den världen

Sidan 1965
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 00:40.
Citera
2013-10-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Normalt är grejerna som finns i din lägenhet dina - om du är ensamboende i alla fall. Inte den starkaste kopplingen, men den tejpbiten är heller ingen bevisning som åtalet står och faller med.

Så vad återstår då av "fakta"? Blodspår i skuffen och ett par handskar med (KJ:s fingeravtryck på insidan) men utsidan blodbesudlad. Troligen sammanhängande. Dom har befunnit sig i samma skuff.

EDIT. Hur hamnade blodet där? Det är frågan?
Senast redigerad av Remark 2013-10-30 kl. 00:20.
Citera
2013-10-30, 00:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu är det så här att om du ska komma med korkade påståenden kommer det att bemötas med en viss ton. Det är så här förstår du om du nu hade hängt med. Att den här Uno hunden enbart markerar på förruttnelsedoft. Nej, dit ingår inte blod. Det står också i förhör vad man säger till honom om detta.
Så läs på återkom och sluta påstå något du inte kan eller vet något om.
Nog bäst att du rättar Wikipedia:
Citat:
Likhund (kadaverhund; kriminalsökhund) är en tjänstehund som används av polis vid brottsplatsundersökningar. De är polishundar som används för att hitta lik, likdelar eller andra spår av lik, såsom kroppsvätskor.
(egen fetstil)

Blod hör till kroppsvätskor. Likhundar reagerar på blod från döda människor, precis som Theforeigner påstod i sitt "korkade" inlägg.
Citera
2013-10-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ja, men som faktakonstaterande är det irrelevant för tråden om man inte knyter det till bevisningen.

Jag försökte faktiskt vara lite hövlig, även om du inte uppskattade det. Men om jag ska vara mer uppriktig uppskattar jag att det finns ett avstånd på något i stil med 30 IQ-poäng mellan oss, som i inte helt obetydlig mån försvårar vår inbördes kommunikation.

Det första stycket har jag redan replikerat på.

Det andra stycket tänkte jag bara nonchalera. Men.

Jag tycker att det är väldigt förmätet och arrogant. Det andas helt enkelt inte frisk luft.
Citera
2013-10-30, 00:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ja, men som faktakonstaterande är det irrelevant för tråden om man inte knyter det till bevisningen.

Jag försökte faktiskt vara lite hövlig, även om du inte uppskattade det. Men om jag ska vara mer uppriktig uppskattar jag att det finns ett avstånd på något i stil med 30 IQ-poäng mellan oss, som i inte helt obetydlig mån försvårar vår inbördes kommunikation.
Härskarteknik som sagt.

Jag knyter det till bevisningen i aktuellt fall i så måtto att dessa hundar bevisligen kan ha fel i sitt markerande. Jag knyter det inte till något påstående i det aktuella fallet, mitt påpekande är generellt avseende bevisvärdet av denna typ av markeringar. Mitt faktabaserade påpekande överlämnas till läsaren att avgöra och bedöma.Och där har det förhoppningsvis betydelse för läsarens uppfattning om bevisvärdet av markeringen i det enskilda fallet. Detta, eller andra.
Citera
2013-10-30, 00:35
Medlem
Citat:
Det verkar lite svårt att få in dig på rätt våglängd. Att hundar kan markera fel är, i min terminologi, en bortförklaring av likhundens markering som bevisning. Är du med nu då?

Bortförklaring? Jag är lärare i hundtjänst och bruksprovsdomare. Det är inte alls ovanligt med blindmarkeringar. En markering kan inte användas som bevis.
Citera
2013-10-30, 00:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hade han samma typ av tejp i bilen? Det har jag missat. Var står det?
Backar snabbt om du inte känner igen det. Jag hade den uppfattningen att det fanns en tejprulle i bilen av samma typ, men jag har inte FUP-sida på det, så det kan mycket väl vara något jag har missuppfattat av att läsa tråden.
Citera
2013-10-30, 00:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Bortförklaring? Jag är lärare i hundtjänst och bruksprovsdomare. Det är inte alls ovanligt med blindmarkeringar. En markering kan inte användas som bevis.

Inte som enskilt bevis men som ett stöd och det finns inget som indikerar på att den här hunden blindmarkerar. Därför är det filmat och finns separat på cd skiva .Du kanske fick bruksprovet på något annat än en utbildning i så fall.
Om du föredrar att diskutera kriminalsökhundar, så gör det med fakta och inte på bruksnivå.
Facit har du i FUP och det gäller alla som inte vet och kan något om likhundar, som då enbart söker efter likdoft.

Citat:
Backar snabbt om du inte känner igen det. Jag hade den uppfattningen att det fanns en tejprulle i bilen av samma typ, men jag har inte FUP-sida på det, så det kan mycket väl vara något jag har missuppfattat av att läsa tråden.

Inte konstigt eftersom faktauppgifterna varierar något enorm. Tejprullen som då är VBs är alltså Kjs och ingen annans. Tejprullen fanns i en bil som KJ tog alltså ur en skrotbil.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 00:43.
Citera
2013-10-30, 00:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bra. Då glömmer vi den tejprullen. Även solen har fläckar.
Citera
2013-10-30, 00:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte som enskilt bevis men som ett stöd och det finns inget som indikerar på att den här hunden blindmarkerar. Du kanske fick bruksprovet på något annat än en utbildning i så fall.
Om du föredrar att diskutera kriminalsökhundar, så gör det med fakta och inte på bruksnivå.
Föredrar du att diskutera kriminalsökhundar med fakta? Svara då på det här. https://www.flashback.org/sp45901028 Hade Theforeigner rätt och du fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in