2013-10-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det säger inget eftersom likhunden känner betydligt mer än vad polisen finner.
Att sitta och tro att man ska tala bort en likhundsmarkering i det här fallet och jämföra det med Quick tex och mordplats är skrattretande. Sampos är det allt du har att slänga upp i argument.

Uno är säkrad och markerar två gånger det kommer inte att ses som något som är på låtsas och i anslutning av blodet, så är det spiken i kistan.
Trams!

Tjeprullen är KJs och det säger han själv, så det råder inga tvivel om det mer än i fantasivärlden.

Hans avtryck finns givetvis på tejprullen, men med blod i bagaget och likmarkering samt tejp runt halsen och en plastpåse med blod, och tvättade likdelar och handskar som utsatts för väta med VBs blod på. För att inte tala om tejprullen med VBs blod på. Så ser kedjan ganska försvårande ut för misstänkte. Väldigt svårt skulle jag vilja säga.
Det är mycket sannolikt att hans avtryck bör finnas där men varför anger man inte det i FUP?
Citera
2013-10-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Kommer påsbilden också från fupen? Jag känner inte igen den ...

Osäker men tror inte att jag sett den bilden i FUP. Men hålen ser nästan ut som skadebilden på hennes rygg.
Citera
2013-10-30, 01:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Taxin går, av allt att döma, närmaste vägen från restaurangen till bostaden, Lulevägen, ca 3 km från KJ:s bostad. Avståndet enligt Google Maps är 9,2 km, enligt taxikvittot 9,19 km.
Signalen som du nämner går samtidigt som VB:s telefon byter nät och en minut innan MB anländer till bostaden. Jag ser det som en tillfällighet.

MB's bostad address är Timjanvägen 23, Boden, och på vägen passerar dom krysset Flottijvägen/Lorvenvägen/Åbergsvägen, 500 m från KJ's bostad.
Citera
Medlem
En fråga;
Är det så att polisen tror att KJ använt tejpen på VB, antagligen vid MP?
Och sedan tagit tejprullen tillbaka till lgh och lagt den på en hylla i badrummet?

Om det är så är det lika troligt som jag vet inte vad....INTE troligt scenario.

1. KJ skulle lagt tejpen vid platsen alternativt hade den hamnat där mordvapen, kläder och en telefon befinner sig.
2. Hade han tagit med den hem skulle den antagligen hamnat i bilen på väg hem, alternativt innanför dörren på golvet.

INTE troligt att han använt denna tejp på VB.

Mer troligt att VB själv använt tejpen hemma hos KJ och lagt den på skåpet.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är mycket sannolikt att hans avtryck bör finnas där men varför anger man inte det i FUP?
Därför att polisen inte har bett SKL att kolla fingeravtryck på rullen.
Citera
2013-10-30, 01:21
Medlem
[quote=MrsMagoo|45901167]Inte som enskilt bevis men som ett stöd och det finns inget som indikerar på att den här hunden blindmarkerar. Därför är det filmat och finns separat på cd skiva .Du kanske fick bruksprovet på något annat än en utbildning i så fall.
Om du föredrar att diskutera kriminalsökhundar, så gör det med fakta och inte på bruksnivå.
Facit har du i FUP och det gäller alla som inte vet och kan något om likhundar, som då enbart söker efter likdoft.

Jag bara konstaterade att en markering inte borde ses som ett bevis oavsett om det är filmat eller ej. Det förekommer att hundar blindmarkerar.
Då det gäller min utbildning, så har jag fått den genom brukshundklubben och på Statens hundskola i Sollefteå. Jag har aktivt varit med och tränat polisens hundar har även varit domare i dessa sammanhang. Som en upplysning kan jag nämna att det är brukhundklubben som för övrigt är en frivillig försvarsorganisation som utbildar instruktörer, domare etc. De flesta hundförare är aktiva medlemar i brukshundklubben och har fått delar av sin utbildning via och i samarbete med just brukshundklubben.

Det var bevisläget på en hunds markering jag ville belysa. Det kan vara en indikation men inte ett bevis.
Citera
2013-10-30, 01:22
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Taxin går, av allt att döma, närmaste vägen från restaurangen till bostaden, Lulevägen, ca 3 km från KJ:s bostad. Avståndet enligt Google Maps är 9,2 km, enligt taxikvittot 9,19 km.
Signalen som du nämner går samtidigt som VB:s telefon byter nät och en minut innan MB anländer till bostaden. Jag ser det som en tillfällighet.

Snabbaste vägen från restauranten Kungsgatan 20, Boden till MB's bostad Timjanvägen 23, Boden är:

Suggested routes
Åbergsleden 8.6 km, 13 mins

Den andra vägen är 2.2 km längre:

Lulevägen/Route 97 10.8 km, 14 mins
Citera
2013-10-30, 01:24
Medlem
FUP sid; 875
------
23:53 Inkommande samtal till röstbrevlåda. Telefonen är avstängd/saknar täckning

Bangsuans telefon är påslagen klockan 20:32 och 20:38, och befinner sig under Johanssons
hembasstation. Klockan 23:53 är telefonen inte på eller befinner sig utanför täckningsområdet.
Bangsuans telefon har inte stängts av normalt via avstängningsknappen då koden för detta saknas i
signaleringslistan. Detta betyder att Bangsuans telefon antingen har hamnat utanför
täckningsområdet eller stängts av på ett onaturligt sätt, till exempel att batteriet eller SIM-kortet tagits ur, telefonen har gått eller slagits sönder, hamnat i vatten etc.
------
Så mellan 20.38 och 23.53 har telefonen blivit onaturligt avstängd av någon anledning.
Den kan ha varit på slagen till 23.52.

Att betänka; VB skickade sms var 20:e eller var 10:e minut. Men efter 20.38 INTE ett enda sms till MB. Beror det på att de träffades eller att hon blev mördad på direkten efter 20.38. Jag menar så att VB garanterat skulle skickat ett sms kring 21.00--21.10 till MB. OM de nu inte träffades kring denna tidpunkt.

Är det enkelt att ta ur batteriet eller simkortet på den telefonen VB hade?

Och en fråga till; Vem ringde till VBs telefon 23.53? Vet man det enligt fupen?
Citera
2013-10-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
MB's bostad address är Timjanvägen 23, Boden, och på vägen passerar dom krysset Flottijvägen/Lorvenvägen/Åbergsvägen, 500 m från KJ's bostad.

Äntligen. Intressant.

Vem drar ständigt in detta ovidkommande (enligt mig) tejpspår in i debatten och flyttar fokus hela tiden? Undrar jag.
Citera
2013-10-30, 01:25
Medlem

Nope, jag ser det du ser. Hans sms som annars var korta där han höll i taktpinnen och satte villkoren för när, var eller hur de skulle ses, till detta gladlynta, skrattande sms, hade ju i VB:s förälskade värld varit jublande för henne på alla sätt, ett glatt sms från honom som var mycket väl medveten om att hennes sms-svada ofta var ändlös i antal sms, så ett glatt sms som detta visste han mycket väl vad det kunde leda till från hennes sida men ändå skriver han det.
Täcka upp för nåt? Framstå som nåt?
Citera
2013-10-30, 01:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag mätte färdvägen häromdagen, och då ville Google Maps köra Lulevägen. Men nu vill den köra den vägen du föreslår. Men enligt taxikvittot har de i så fall åkt 0,6 km för långt. Om de passerade precis utanför KJ:s bostad åkte de 9,3 km, via Svedjevägen, vilket stämmer bättre med kvittot.
Citera
2013-10-30, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
FUP sid; 875
------
23:53 Inkommande samtal till röstbrevlåda. Telefonen är avstängd/saknar täckning

Bangsuans telefon är påslagen klockan 20:32 och 20:38, och befinner sig under Johanssons
hembasstation. Klockan 23:53 är telefonen inte på eller befinner sig utanför täckningsområdet.
Bangsuans telefon har inte stängts av normalt via avstängningsknappen då koden för detta saknas i
signaleringslistan. Detta betyder att Bangsuans telefon antingen har hamnat utanför
täckningsområdet eller stängts av på ett onaturligt sätt, till exempel att batteriet eller SIM-kortet tagits ur, telefonen har gått eller slagits sönder, hamnat i vatten etc.
------
Så mellan 20.38 och 23.53 har telefonen blivit onaturligt avstängd av någon anledning.
Den kan ha varit på slagen till 23.52.

Att betänka; VB skickade sms var 20:e eller var 10:e minut. Men efter 20.38 INTE ett enda sms till MB. Beror det på att de träffades eller att hon blev mördad på direkten efter 20.38. Jag menar så att VB garanterat skulle skickat ett sms kring 21.00--21.10 till MB. OM de nu inte träffades kring denna tidpunkt.

Är det enkelt att ta ur batteriet eller simkortet på den telefonen VB hade?

Och en fråga till; Vem ringde till VBs telefon 23.53? Vet man det enligt fupen?

KJ säger att hon lämnade hans bostad vid 9-tiden. 20.38 kom MB hem med taxin och hon kan mycket väl ha gått ut för att möta upp honom. Det har skickats sms mellan dessa två den kvällen, fler än vad som i början skrevs i dagstidningarna där han sade att han inte kollat sina sms förrän sent på kvällen men nu framkommer det ju att det varit fler sms och som dessutom inte går att få fram.
Dessa sms kanske var i stil med

"sätter mig i taxin nu och åker hemåt"
"ok, jag börjar gå strax"
"bra, då ses vi snart"

eller nåt i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in