2013-10-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vi får vara tacksamma att sådana som Du inte arbetar inom psykiatrin, med din överslätning av homosex och pedofili i åtanke. Du letar anledningar att dalta med snuskiga Sture, det har jag märkt med tydlighet och det är någon jag inte kan tolerera. Diskussionen här rör ifall Thomas är sjuk och farlig, så pass att han skall kvarhållas inspärrad eller om det kan finnas minsta möjlighet för någon form av fri rörlighet för hans del.
Dessutom tycker jag mig märka din totala brist på verklighetsförankring samt kunskap om hur psykiatrin arbetar i stort. Det är kanske inte konstigt, det finns en stor önskan bland patienter själva att vilja förstå mer än de är förmögna till. Men låt oss med insikter och expertis uttala oss i de mer detaljerade frågorna.

Skulle vara intressant och veta, du jobbade med psykiatri förut och fram till sjutitalet var homosexualitet klassat som en sjukdom. Tycker du att fortfarande borde vara betraktat som en sjukdom?
Citera
2013-10-29, 14:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Skulle vara intressant och veta, du jobbade med psykiatri förut och fram till sjutitalet var homosexualitet klassat som en sjukdom. Tycker du att fortfarande borde vara betraktat som en sjukdom?

Låt honom vara. Sannolikt driver han med dig och andra här, möjligen för att dra uppmärksamheten från spörsmål som Norell-sekten och dess förgreningar. Framför allt är jag nyfiken på ifall hon hade sitt metafinger med i da Costa-fallet. Eller så är han en störd person, och som Justiceforthe96 mycket riktigt påpekade med en tydlig grandios självbild. Kan mycket väl vara simulerad dock.
Citera
2013-10-29, 14:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Låt honom vara. Sannolikt driver han med dig och andra här, möjligen för att dra uppmärksamheten från spörsmål som Norell-sekten och dess förgreningar. Framför allt är jag nyfiken på ifall hon hade sitt metafinger med i da Costa-fallet. Eller så är han en störd person, och som Justiceforthe96 mycket riktigt påpekade med en tydlig grandios självbild. Kan mycket väl vara simulerad dock.

Ja när jag läser detta så har jag läst i DJs bok att det var precis vad hon hade.Hanna O gick i terapi och handledning hos henne gällande förträngdaminnesteorin,och H O vittnade under press ifrån MN i da Costarättegången-Hennes vittnesmål blev anledningen till de fällande domarna då.

Summan är att MN hade sina fingrar med i de två största rättskandalerna i Sverige öht vad jag kan förstå
Citera
2013-10-29, 15:04
Medlem
Citat:

Du ställer en mycket svår fråga som inte bara är att svara ja eller nej på. Man kan bemöta den med sin personliga uppfattning eller utifrån yrkeserfarenheten och hur man såg på homosextendenser fram till 70-talet. Man skall betänka att det under relativ lång tid gjordes försök med medicinering av homosex-individer. Sverige var redan då mer beskedliga i sin behandling av allvarliga störningar, vilket bl a ledde till att vi aldrig anammade t ex testikeltransplantationer som länge utfördes i andra delar av Europa. Dock nåddes ingen egentlig framgång eller förlösning av den sexuella identiteten varvid samhället inte såg någon annan lösning än att tvångsinta på mentalsjukhus de patienter som vägrade acceptera kastrering. Homosexualitet avkriminaliserades före min yrkesbana påbörjan, vilket kunde uppfattas som något naturligt. Det fanns helt enkelt inte incitament nog att pga risken att begå brott, på egen hand försöka motverka sin sexuella identitet. Det fanns en genuint godhjärtad och klarsynt tanke att kvarhålla patienterna på mentalsjukhusen tills dessa ansågs som friskförklarade. Vi har idag glömt bort att många, många patienter efter behandling (av psykodynamisk form oftast) helt sonika övergav sin homosexualitet, i många fall blev gifta etc. Av det kan man fastslå att synen på den här formen av sexualitet delades av patienterna själva. Det var ytterst få fall där patienten med emfas ansåg att den sexuella identiteten var "rörlig" på individnivå, eller före pubertetens inträngande. Man delade snarare uppfattningen att det var frågan om ett val. Utifrån hur samhället strukturerades, hur det sociala livet såg ut, så var det vidare en fråga om "destruktivt val".
Enligt mig som arbetade med allvarligt sinnessjuka patienter var det tveklöst så att det fanns en kraftig överrepresentation av homosexualitet bland dessa patienter. Detta gällde i synnehet bland patienter med borderline-problematik eller diagnosticerade med exempelvis schizofreni. 1987 utfördes en uppmärksammad studie (Zubenko) som var omfattande, där det framgick att olika urval påvisade en träffbild (för homosexualitet) bland manliga borderlinepatienter i spannet mellan 50-60%.
Citera
2013-10-29, 15:18
Medlem
Citat:
Du ställer en mycket svår fråga som inte bara är att svara ja eller nej på.
Räcker för mig, kan man inte svara nej på att homosexualitet inte är en psykisk sjukdom ska man inte hålla på och gotta sig i fantasier om en patient man ens inte träffat.
Kommit en bit in i Josefssons bok nu den blir mer övertygande efter hand. märkliga är att denna Margit Norell nästan aldrig omtalats, en klar doldis som verkar ha haft stort inflytande. Rätt så skrämmande.
Citera
2013-10-29, 15:43
Medlem
Citat:
Räcker för mig, kan man inte svara nej på att homosexualitet inte är en psykisk sjukdom ska man inte hålla på och gotta sig i fantasier om en patient man ens inte träffat.
Kommit en bit in i Josefssons bok nu den blir mer övertygande efter hand. märkliga är att denna Margit Norell nästan aldrig omtalats, en klar doldis som verkar ha haft stort inflytande. Rätt så skrämmande.

Är du själv homosexuell? Får jag fråga om du arbetar på RFSU?
Jag ser det som ett val. Vi måste våga fråga oss varför homosexualitet (och andra närbesläktade former) har exploderat senaste årtionden i takt med att det blivit socialt accepterat. Det är med andra ord i första hand en sexuell identitet som uppenbart fluktuerar i takt med samhällsordningen. Det naturliga urvalet har penis och vagina där barn och njutning skapas av ständiga samlag mellan dessa.
Citera
2013-10-29, 16:02
Medlem
Här framgår mycket tydligt Quicks syn på sig själv. Han förlägger skuld på allt och alla men i sista hand på sig själv. En oerhört pervers personlighet.

http://www.youtube.com/watch?v=hmSIFYK-yDA
Citera
2013-10-29, 16:09
Medlem
bort
Senast redigerad av apaa 2013-10-29 kl. 16:12.
Citera
2013-10-29, 16:19
Medlem
Citat:
Här framgår mycket tydligt Quicks syn på sig själv. Han förlägger skuld på allt och alla men i sista hand på sig själv. En oerhört pervers personlighet.

http://www.youtube.com/watch?v=hmSIFYK-yDA
Vet att jag inte borde svara dig Staffanwestberg. Men vill ialf tacka för länken mycket bra intervju och håller inte det minsta med om din beskrivning av den.
Felet som begicks var ju redan tidigt från början, som han beskriver det. Alla som haft med psykvård att göra vet att det händer att patienter tar på sig brott dem inte begått. Och en del tror att de faktiskt gjortt det. Såna bekännelser ska man ta med en nypa salt, visst fråga om det men inte slå stort på trumman och utgå från att det ligger nåt i det. "Tänk om jag begått ett allvarligt brott", det första man svarar är ungefär: kan det hända att du känner så för att du har allmänt dåligt samvete, kanske en känsla av skuld osv. Man insisterar inte, utan håller i beaktade att det kan ligga nåt i det men att det antagligt itne är så. Och sen alla drogerna.
Bra trovärdig intervju, han säger att det är hans förbaskade skyldighet att svara på frågor inte bara alls fr hans egen skull utan även familjens, de anhörigas, allmänhetens osv.
Sansad, ansvarstagande.
Citera
2013-10-29, 16:30
Medlem
Citat:
Vet att jag inte borde svara dig Staffanwestberg. Men vill ialf tacka för länken mycket bra intervju och håller inte det minsta med om din beskrivning av den.
Felet som begicks var ju redan tidigt från början, som han beskriver det. Alla som haft med psykvård att göra vet att det händer att patienter tar på sig brott dem inte begått. Och en del tror att de faktiskt gjortt det. Såna bekännelser ska man ta med en nypa salt, visst fråga om det men inte slå stort på trumman och utgå från att det ligger nåt i det. "Tänk om jag begått ett allvarligt brott", det första man svarar är ungefär: kan det hända att du känner så för att du har allmänt dåligt samvete, kanske en känsla av skuld osv. Man insisterar inte, utan håller i beaktade att det kan ligga nåt i det men att det antagligt itne är så. Och sen alla drogerna.
Bra trovärdig intervju, han säger att det är hans förbaskade skyldighet att svara på frågor inte bara alls fr hans egen skull utan även familjens, de anhörigas, allmänhetens osv.
Sansad, ansvarstagande.

Det märks att du helt saknar förmåga till att bedöma människor. Därutöver saknar du insikter om hur rättssamhället fungerar, hur domstolsprocesser går till, vad som krävs för att sådana skall komma till stånd osv. Det är en oerhört farlig manipulatör det är frågan om. Spontant kommer jag tänka på nya övergrepp eller självmord i fall han släpps ut. Jag häpnar över ditt svar. Såg du klippet där en kriminalreporter säger att Quick är fullständigt sinnessjuk och den farligaste person han någonsin träffat?
Citera
2013-10-29, 17:05
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om S.B ska betraktas som galen så kan man undra vilken mental nivå man ska betrakta den utredande polis/åklagare/Säterpersonal/psykiatriker och alla andra aktörer i denna soppa som köpte allt utan att ens ta till sunt förnuft.
Om vi snackar galenskap så är det alla inblandade i denna "mordutredning" som borde sitta bakom lås och bom i hispan.

Detta är en rättskandal av stora mått.
Kan du utveckla hur du menar att bedömningen av SBs galenskap har med bedömningen av polis/åklagare/Säterpersonal/psykiatriker och andra aktörer i den här saken? Och gör du på fullt allvar gällande att Kwast, Penttinen m.fl. är mentalt sjuka i juridisk bemärkelse och borde sitta inlåsta av den anledningen?
Citera
2013-10-29, 18:16
Medlem
Citat:
Jag är genom min tystnadsplikt förhindrad att beskriva i detalj men har förstås tillgång till olika dokument från seminarier och så vidare. Vi var en inte oansenlig mängd doktorer som arbetade febrilt för en omläggning av psykiatrin i stort, i dess syn på sinnessjukdomar och patologiska störningar främst. Ett noggrant behandlingsprogram utarbetades med stor försiktighet och med effektiv förlösning av allvarlig störning i åtanke. Vi utförde behandlingen i fråga vid upprepade tillfällen, med flertalet mycket farliga patienter som satt under tvångsvård efter att ha blivit dömda för upprepade sexualbrott. Man får inte glömma bort tendenser, medicinska indikationer, symptom och psykoneuroendokrinologins effekter och samband med uppväxtmiljö, abnormal monism samt själslivets simulering. Det är alltså frågan om både tvärvetenskap och liturgisk teori, vilket försvårar sambandsidentifiering mellan handlingar och tanke.
Man får inte glömma bort att det finns ett indirekt behov för psykiatrin att ha en ansenlig mängd patienter, ett differentialt antal störningar att arbeta med. Detta helt enkelt eftersom den är utformad så.

Ifall någon är intresserad kan jag publicera delar av dokumentet. Detta måste upp till ytan. Vi vill idag inte behandla sinnessjuka såsom Sture Bergvall, utan i praktiken behålla dessa under översikt och behandling. Det är med min expertis inom detta som jag drar slutsatsen att ur ett samhällelligt perspektiv är det av största vikt att behålla Thomas Quick inlåst. Det är av omtanke om honom själv och nära anhöriga jag har den uppfattningen.
Jag tycker du undviker frågan hur och om det går att behandla och ändra på beteendet som galningen Sture har???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in